Australië en Nieuw-Zeeland

Sfeerbeeld Flanders Fields. A place to remember.
Gedurende de WO I-herdenkingsperiode (2014 - 2018) is Toerisme Vlaanderen actief op de markten Australië en Nieuw-Zeeland. Via gerichte promotieactiviteiten naar de Australische en Nieuw-Zeelandse reissector en media wil Toerisme Vlaanderen de herdenking van WO I in Vlaanderen bekender maken bij potentiële bezoekers en hen de weg wijzen naar Flanders Fields.

Street art werk zet 100 jaar Groote Oorlog in de kijker

3 grote Australische artiesten werkten gezamenlijk een muurschildering uit voor het project ‘100 jaar Groote Oorlog’. Zij creëerden een stukje Vlaamse slagvelden op de muren van Hosier Lane in Melbourne, een bekende graffiti-straat die veel bezoekers trekt.

Het werk vormde de aanleiding voor een ontmoeting met belangrijke media- en trade relaties waarbij het herdenkingsprogramma in Vlaanderen werd toegelicht. Verschillende Australische media pikten het nieuws op, wat zorgde voor heel wat media-aandacht in Australië. 

Een online campagne hierrond zet Vlaanderen als bestemming voor herdenkingstoerisme nog meer in de kijker.


Promotie Flanders Fields op Atout France-workshops in Sydney en Melbourne

Begin september 2016 nam Toerisme Vlaanderen deel aan de Atout France-workshops voor de reisindustrie in Sydney (5 september) en Melbourne (7 september) om de WOI-herdenking in Vlaanderen te promoten. De Toerisme Vlaanderen-stand stond opgesteld in de WOI-herdenkingshoek, zij aan zij met de Somme en Nord-Pas de Calais. De Atout France-workshops konden op meer dan 1400 bezoekers rekenen.

Toerisme Vlaanderen-stand op Atout France workshops


Promotie ‘Flanders Fields’ op Travel Industry Exhibition

Toerisme Vlaanderen nam deel aan de Travel Industry Exhibition op 11 en 12 juli 2016 in Melbourne (Docklands) en op 18 en 19 juli 2016 in Sydney (Luna Park). De Travel Industry Exhibition is de enige B2B-reisbeurs in Australië en biedt een mooi platform om de bestemming Vlaanderen en meer specifiek Flanders Fields te promoten.

Meer info over de Travel Industry Exhibition in Melbourne en Sydney vind je hier.

Advertentie Catalogus Travel Industry Exhibition


‘Rendez-vous en France’: samenwerking Atout France en Toerisme Vlaanderen

In juni 2016 publiceerde Atout France in Australië het jaarlijkse magazine ‘Rendez-vous en France’. De 2016-editie pakt uit met het thema ‘Art-Chic-Tecture in France’ en focust op culturele activiteiten en evenementen in Frankrijk, waaronder de WO I – herdenkingsactiviteiten die er plaatsvinden. Omdat de herdenking van de slag om Passendale in 2017 voor de Australische markt van groot belang is, kocht Toerisme Vlaanderen een aantal bladzijden in en wijdde die aan de WO I – herdenkingsactviteiten in Flanders Fields. De Vlaamse herdenkingssites bevinden zich immers op kleine afstand van de Franse en voor Australiërs is het een logische zaak om beide zijden van de grens te bezoeken.

De eerste Flanders Fields - bladzijde schetst kort de historische achtergrond van de slag om Passendale, de tweede focust op herdenkingssites en herdenkingsactiviteiten in Passendale en omgeving. Op de derde bladzijde worden de lezers van het magazine uitgenodigd om een van de 600.000 kleibeeldjes te maken tijdens een Coming World Remember Me-workshop in Ieper. De vierde bladzijde heeft een bredere invulling en laat de lezers kennismaken met de Vlaamse gastronomie. Het magazine heeft een oplage van 40.000 geprinte exemplaren.


Infosessie Passendale 2017 voor pers en trade in Sydney

Op donderdag 21 april 2016 organiseerde Toerisme Vlaanderen in Sydney een informatieve lunchsessie over het WO I-herdenkingsprogramma in de Westhoek voor 34 uitgenodigde trade- en perscontacten. Tijdens een Vlaams geïnspireerde lunch in het Nel.restaurant vernamen de gasten meer over de projecten en evenementen binnen het Passendale 2017 – programma.

Gastheer en gastvrouw waren administrateur-generaal Peter De Wilde en projectleider WO I Lea Winkeler. Naast de informatiesessie stonden meerdere trade- en media-afspraken en een bezoek aan het Australian War Memorial in Canberra op het programma.

 

Uitnodiging lunch WO I in Sydney op 21 april 2016

Lees het interview met Peter De Wilde in Travel Daily dat verscheen op 19 april 2016.

 


'Merci Australia': samenwerking Atout France en Toerisme Vlaanderen

Voorpagina brochure Merci AustraliaNaar aanleiding van de 100ste verjaardag van ANZAC Day (25 april 2015) sloegen Atout France en Toerisme Vlaanderen de handen in elkaar. De brochure 'Merci Australia' van Atout France biedt het Australische publiek een overzicht van de Franse WOI-herdenkingssites. Omdat de Vlaamse sites zich op kleine afstand van de Franse bevinden en het voor Australiërs een logische zaak is om beide zijden van de grens te bezoeken, voegde Toerisme Vlaanderen vier bladzijden over Flanders Fields aan de brochure toe, in overleg met Atout France. Vier bladzijden waarin alle belangrijke Vlaamse sites een mooie plaats hebben gekregen. Er zijn ook verwijzingen naar de namenlijst van het In Flanders Fields-museum'The Great War Centenary'-website van Westtoer, de Flanders Fields-website van Toerisme Vlaanderen en het virtuele wereldwijde klaprozenveld (Facebook-app).  

In de week voorafgaand aan ANZAC Day werd de brochure verdeeld als bijlage bij de krant 'Australian Financial Review' in Sydney en Melbourne (20.000 exemplaren). Tijdens de week nadien werd ze als bijlage bij de krant 'Australian / Business Review' (17.000 exemplaren) gevoegd die in de Qantas-lounges in Sydney en Melbourne en op Qantas-vluchten vanuit Sydney verkrijgbaar was. Daarnaast werd de brochure ook digitaal verstuurd naar maar liefst 10.000.000 Qantas-Frequent Flyers en 150.000 Atout France-contacten. 

Op ANZAC Day wordt jaarlijks de inzet van de Australische en Nieuw-Zeelandse soldaten tijdens WOI herdacht. Op 25 april 2015 was het exact 100 jaar geleden dat de ANZAC's ('Australia and New Zealand Army Corps') landden op het Turkse schiereiland Gallipoli, waar voor hen WOI begon.

Bekijk hier de digitale brochure 'Merci Australia'.


Infosessies herdenking WO I in Melbourne en Sydney

Op dinsdag 23 en woensdag 24 september 2014 organiseerde Toerisme Vlaanderen twee informatieavonden over het WOI-herdenkingsprogramma in Vlaanderen voor Australische touroperators in Melbourne (Intercontinental Rialto) en Sydney (Grace Hotel). De infosessies konden op heel wat belangstelling rekenen. Een twintigtal touroperators woonden de avond in Melbourne bij, een vijfentwintigtal in Sydney. Daarnaast vond op woensdagmiddag 24 september een perslunch plaats in Sydney (Gowings Bar and Grill, QT Hotel). Maar liefst 17 journalisten schoven aan tafel aan om meer te vernemen over de WOI-herdenkingsactiviteiten in Vlaanderen. 


Vertegenwoordigingskantoor Australië en Nieuw-Zeeland

Toerisme Vlaanderen heeft in mei 2014 zijn activiteiten in Australië en Nieuw-Zeeland binnen de context van de WOI-herdenking opgestart. Gedurende de herdenkingsperiode laat Toerisme Vlaanderen zich in beide landen vertegenwoordigen door het toeristisch marketingbedrijf The Walshe Group. Het bedrijf is gevestigd in Sydney en is zeer ervaren in het vertegenwoordigen en promoten van bestemmingen. De centrale aansturing van de vertegenwoordiging in Sydney gebeurt vanuit het hoofdkantoor in Brussel.