Winnaars Toerisme Vlaanderen Awards 2013

awards 2014
Zo’n 480 professionals uit de brede toeristische sector zakten op 30 januari 2014 af naar de Munt in Brussel voor de nieuwjaarsontmoeting van Toerisme Vlaanderen. Het hoogtepunt van de avond was de bekendmaking van de winnaars van de Toerisme Vlaanderen Awards.

Toerisme Vlaanderen ontving in het najaar van 2013 ruim 120 kandidaatstellingen voor zeven awardcategorieën. De juryleden Denis D’hanis (kabinet Geert Bourgeois), Liesbeth Kees (domein Bokrijk), Bart Gouwy (Plopsaland), Michael Desmet (Het Nieuws - VTM) en Peter De Wilde (Toerisme Vlaanderen) hadden het niet makkelijk om uit alle inzendingen drie genomineerden en uiteindelijk één winnaar per categorie te kiezen. Het niveau van alle kandidaten getuigt van een grote professionaliteit in de toeristische sector.


fotocollage met groepsfoto awardwinnaars, blik op bovenste receptiezaal met genodigden en overzichtsbeeld awardbeelden
 

De nieuwjaarsontmoeting van Toerisme Vlaanderen is een afspraak waar de Vlaamse en Brusselse vakantiemakers elk jaar naar uitkijken: 

"De Toerisme Vlaanderen Awards zijn een stimulans om ons verder te blijven inzetten voor onze regio en onze troeven te delen met de hele wereld. Bescheidenheid mag misschien wel een mooie kwaliteit zijn, maar niet als het over ons prachtige Vlaanderen gaat," aldus chocolatier Dominique Persoone.

 

Liesbeth Kees (domein Bokrijk) gaf dit mee: "Door een overzicht te maken van de initiatieven in de verschillende categorieën van de Toerisme Vlaanderen Awards, besef je pas wat er op zo een jaar in de toeristische sector allemaal bedacht, geïnitieerd en ontwikkeld wordt. Onwaarschijnlijk welke dynamiek er heerst! Ik hoop vooral dat alle ondernemers en overheidsbesturen op de ingeslagen weg door blijven gaan en blijven inzetten op  toerisme. Want eigenlijk verdienen ze allemaal een award!"

 

Bekijk de fotoselectie op het Flickr-account van Toerisme Vlaanderen.


Beste Vakantiemaker: Luc Glorieux

Luc Glorieux kreeg uit handen van Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois de belangrijkste award van de avond, namelijk die van Beste Vakantiemaker. Luc is jarenlang de drijvende kracht van de reisbureausector en meer specifiek de autocarsector geweest. Hij is nog steeds erg actief als stichter van Busworld. Als ervaringsdeskundige bracht hij ook reeds verschillende publicaties uit over toerisme. Als leraar en initiator van gidsenopleidingen stelde hij daarnaast ook het beroep reisleider op punt. Luc organiseert momenteel een mobiele tentoonstelling over de herdenking van de Groote Oorlog.

Maak kennis met Vakantiemaker Luc Glorieux.


Beste Maatschappelijk Verantwoorde Ondernemer 2013: Vakantieverblijf De Dielis

Vakantieverblijf De Dielis is uitgebouwd voor personen met een ernstige of diep meervoudige beperking. In eerste instantie richt De Dielis zich tot leefgroepen uit instellingen in Vlaanderen en Nederland. Maar er is ook plaats voor gezinnen of families met zwaar zorgbehoevende personen.

Bij de start van het vakantieverblijf werd een compleet aanbod gecreëerd met zorg, activiteiten en hulpmiddelen op maat van de bezoekers. Opmerkelijk aan De Dielis is dat dit geen initiatief is van een bestaande sociale organisatie, maar wel van 2 particulieren die vertrokken zijn vanuit hun persoonlijk engagement. Door jarenlang te werken in de directe zorg met personen met een ernstige handicap konden zij aan den lijve ondervinden hoe groot de nood aan aangepaste vakantie-infrastructuur is voor deze mensen.

Meer over Vakantieverblijf De Dielis.
Bekijk de filmpjes van alle drie genomineerden in de categorie Maatschappelijk Verantwoorde Ondernemer 2013.


Beste Toeristische Innovatie 2013: Onbemand infopunt in Gent-Sint-Pieters


Het nieuwe infopunt in de inkomhal van het treinstation Gent-Sint-Pieters beantwoordt volledig aan de nieuwe visie op internationaal onthaal. De bezoeker kan rekenen op gepersonaliseerd onthaal (zonder fysieke aanwezigheid) en 24/7 infoverstrekking op een cruciale plaats in de visitor cycle. Het hoogtechnologisch infopunt is verbonden met andere contactpunten en bestaat uit een wandmodule met een informatiescherm en een touchscreen. Via het touchscreen krijgen bezoekers filmpjes met het antwoord op hun FAQ te zien. Indien het antwoord ontoereikend is, kan de bezoeker in real-time een onthaalmedewerker oproepen via het touchscreen. Toeristen krijgen daarbij een live 3D-projectie te zien.

Bekijk het filmpje over het onbemand infopunt in Gent.
Meer over de drie genomineerden in de categorie Beste Toeristische Innovatie 2013.

 


Beste Toeristisch Persartikel 2013: Te voet naar Scherpenheuvel (An Olaerts, De Standaard Magazine)

Schrijfster en journaliste An Olaerts trok samen met haar moeder via wandel- en fietsknooppunten van Leuven naar Scherpenheuvel. Twee keer vijftien kilometer, tussenin een kamer met ontbijt. Niet meteen een typisch toeristisch artikel maar zo geschreven dat je meteen zin krijgt om te voet naar Scherpenheuvel te vertrekken.

Meer over de inspirerende tocht naar Scherpenheuvel.
Maak kennis met alle drie genomineerden in de categorie Beste Toeristisch Persartikel 2013.

 


Beste Toeristische Productontwikkeling 2013: Red Star Line Museum

In de gerestaureerde havenmagazijnen op Het Eilandje in Antwerpen, waar de ‘American Dream’ begon, opende op 28 september 2013 een gloednieuw museum. Het Red Star Line Museum is een ervaringsgericht museum dat de geschiedenis, de sfeer en de persoonlijke ervaringen en verhalen tijdens de massale landverhuizing weer tot leven wekt. Er werd gekozen voor een heel interactieve en multimediale ervaring, met onder meer getuigenissen via geluids- en beeldfragmenten en touchscreens die aanvullende informatie bieden. Het is een museum in situ met een verhaal dat enkel daar verteld kan worden.

Ontdek meer over het Red Star Line Museum
Bekijk de voorstellingsfilmpjes van alle genomineerden in de categorie Toeristische Productontwikkeling 2013.


Beste Marketingcampagne 2013: Tomorrowland met Belgian Journey


Tomorrowland werkte een reispakket uit voor de internationale bezoekers die hadden ingetekend op het Belgian Journey-pakket. Ruim zeshonderd festivalgangers leerden Brugge en Brussel kennen in de waterdichte sprookjesachtige Tomorrowlandstijl. Deze muziekliefhebbers konden genieten van tequilapralines van Dominique Persoone, boottochtjes in de grachten, bierproeven, een DJ-sessie aan het Atomium, retroviewers, … Er kwamen in totaal 14 000 buitenlandse festivalgangers naar Boom. 

Meer over deze opmerkelijke marketingcampagne.
Klik hier om de voorstellingsfilmpjes te bekijken van alle genomineerden in de categorie Beste Marketingcampagne 2013.


Beste Toerisme Medewerker 2013: Simon Louagie

Simon Louagie is PR- en educatiemedewerker en huisgids bij Peace Village Mesen. Hij brengt het verhaal over de Groote Oorlog op een hedendaagse en verfrissende manier tot leven. De ene keer door een fakkeltocht langs sites te organiseren, de andere keer door zelf te gidsen of door groepen te koppelen aan voor hen boeiende sites of events. Op die manier kan Peace Village zo veel meer zijn dan een bed en een plaats om te slapen. Simon voert promotie en neemt soms ook journalisten op sleeptouw. Kortom: een ideale ambassadeur voor de hele regio.

Klik hier om kennis te maken met Simon Louagie.
Meer over alle genomineerden in de categorie Toerisme Werknemer 2013.

 

   

Top