100 jaar Groote Oorlog in de internationale kijker

Sfeerbeeld klaproos in veld
VISITFLANDERS ontwikkelde een generieke campagne rond de herdenking van WO I én voert campagne op verschillende buitenlandse markten. De generieke campagne wordt gestuurd vanuit het hoofdkantoor in Brussel.

Herdenkingskrant The Flanders Fields Post nodigt uit naar Vlaanderen

Op 4 augustus 2014, dag op dag 100 jaar na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, verspreidde VISITFLANDERS een unieke herdenkingskrant: The Flanders Fields Post. De Engelstalige krant werd in Manchester, Dublin en Toronto uitgedeeld door krantenjongens gekleed zoals in 1914. Het initiatief maakte deel uit van de internationale communicatie over de herdenking van WO I in Vlaanderen. The Flanders Fields Post blikt in 24 pagina’s terug op ‘the Great War’, verklaart onder andere de herkomst van Flanders Fields en het poppy-symbool, maar bevat ook artikels over de vele plaatsen en evenementen in Vlaanderen die vandaag herinneren aan de Eerste Wereldoorlog. Reistips en concrete aanbiedingen maken van de krant een inspiratiebron om een bezoek te brengen aan Vlaanderen. Er werden in totaal 115 000 exemplaren verspreid. 

Meer informatie over de herdenkingskrant


Aankomstzone Brussels Airport in Flanders Fields-thema

Sinds eind juli 2014 tot (minstens) eind maart 2015 is Pier B op Brussels Airport angekleed met klaprozen en beelden van Vlaanderen tijdens WO I. Alle passagiers uit niet-Schengen-landen merken zo meteen op dat zij in de regio van Flanders Fields zijn aangekomen. Het zal sommigen vast op het idee brengen om iets uit het WO I-aanbod te bezoeken, nu of in de toekomst. 

Flanders Fields stand op Brussels Airport  Poppies boven loopband op Brussels Airport


Worldwide poppy field op FlandersFields1418

De Facebook-pagina FlandersFields1418 is online sinds de Londense internationale toerismebeurs World Travel Market in 2013. Ze heeft tot doel een ‘community’ te creëren rond Vlaanderen en de herdenking van WO I. Posts zijn een afwisseling tussen historische verhalen en tips (te bezoeken plekken, tentoonstellingen, interessante reisgidsen, …). Sinds 2014 wordt de pagina actief voorgesteld aan gebruikers (via Facebook ads). In juni 2014 bereikte ze al de kaap van 25 000 likes, wat al een zeer mooi resultaat is. Bovendien leeft de Facebookpagina echt: er zijn zeer veel reacties, er wordt zeer sterk gedeeld en gereageerd op specifieke posts. Dat bewijzen ook de statistieken van de pagina (februari 2014): de kost om een nieuwe fan te werven (CPF) ligt 9 keer lager dan gemiddeld, de click through rate van posts (CTR) ligt 22 keer hoger dan gemiddeld. 

Niet enkel het aantal fans op de Facebookpagina FlandersFields1418 groeit, maar ook het virtuele ‘poppy field’. Toerisme Vlaanderen ontwikkelde namelijk een Facebookapp met als doel een wereldwijd ‘poppy’-veld aan te leggen. Door ergens op de wereldkaart een virtuele klaproos te planten, herdenk je één van de miljoenen slachtoffers van de Eerste Wereldoorlog. Klik hier om zelf jouw virtuele klaproos te planten.


Advertenties: 'Flanders Fields. A place to remember.'

Toerisme Vlaanderen creëert internationaal ‘awareness’ voor de herdenking van WO I door middel van een imagocampagne. Per land wordt een afbeelding gezocht van een gesneuvelde soldaat uit dat land van herkomst. Zo benadrukken we het feit dat Vlaanderen alle gesneuvelde soldaten van welke nationaliteit ook, herdenkt.

Advertentie Flanders Fields. A place to remember.Advertentie Flanders Fields. A place to remember.

Top