China

Bootje met gids en toeristen in Brugge
Lees hieronder meer over de werking van Toerisme Vlaanderen en zijn partners op de Chinese markt. Onze infosessie introduceert je op de Chinese markt. De handleiding 'Interculturele dienstverlening China' geeft je tips voor de dagelijkse omgang met Chinese toeristen. Via de contactgegevens onderaan deze pagina kun je terecht bij ons buitenlandkantoor in Beijing voor al je vragen over bestemmingspromotie in China.

National Tourism Awards voor Toerisme Vlaanderen

National Tourism Award ChinaDe National Tourism Award is één van de meest gegeerde en prestigieuze awards die door de Chinese reisindustrie uitgereikt wordt. De winnaars werden tijdens de 'International Tourism Destination Summit' op 7 april 2017 in Beijing bekendgemaakt. Toerisme Vlaanderen kreeg de award voor de ‘2017 Top 10 Overseas Destination - Family Tour’ en ‘2017 Top 5 Overseas Destination - Art Tour’. Deze awards zijn een erkenning van het werk van Toerisme Vlaanderen in China en een stevige schouderklop om de ingeslagen weg verder te zetten.

 


ROI (Return On Investment)

In 2015 organiseerde Toerisme Vlaanderen voor de toeristische sector in Vlaanderen/Brussel  performante verkoopgesprekken in Tokyo en Beijing. Men meldt ons ook nu nog geregeld positieve resultaten als gevolg van deze  sales missie. Een deelnemer meldt ons: ” alleen al in 2015 hebben wij 7500 Chinese gasten verwelkomd dankzij de verkoopgesprekken die wij in 2015 tijdens deze missie in de markt zelf voerden en dat aantal zal alleen maar toenemen en dubbele dik voor 2016!”

Een andere deelnemer zal binnenkort dankzij deze missie en een bijkomende site inspectie, door één van de grootste Japanse TO’s  opgenomen worden in een nieuw reisprogramma naar Vlaanderen, tijdens de periode  september-november 2016. 


 

Toerisme Vlaanderen en LETV Sports Channel

De Ronde van Vlaanderen is een onmiskenbaar icoon voor wielerliefhebbers, ook in China. Voor en tijdens de wedstrijd werkte Toerisme Vlaanderen,  samen met het Chinese LETV Sports Channel aan een speciale campagne voor het Chinese publiek. LETV is één van de meest invloedrijke Chinese online videoplatformen en het bereikt bovendien ook televisiekijkers. De campagne kwam op de voorpagina van LETV Sports Channel en werd ook geïmplementeerd op Weibo.com en in de nieuwsbrief van Wechat. Het was een groot succes en genereerde veel aandacht voor het fietstoerisme in Vlaanderen.


Toerisme Vlaanderen en Mafengwo fietscampagne

 Toerisme Vlaanderen werkte samen met Mafengwo een fietscampagne uit. Mafengwo.cn is één van de grootste Chinese platformen waar reiservaringen en –adviezen gedeeld en gezocht worden en waar men tevens ook kan boeken. Mafengwo.cn heeft 80 miljoen geregistreerde gebruikers en heeft dagelijks 3 miljoen paginaviews.  We ondersteunden de filmploeg en nodigden ook een paar fietsexperts en opinieleiders uit. Resultaat: aanzienlijke promotie via Mafengwo.cn, zijnde: een reportage over Vlaanderen, binnenkort uitgezonden op Mafengwo.cn en andere videoportalen, up-to-date verslagen  over deze trip op hun officiële Wechat-account (1,3 miljoen volgers) en hun weibo accounts (3 miljoen volgers). De deelnemers schrijven ook over hun reis naar Vlaanderen op hun eigen weibo accounts. Deze persreis wordt door tal van andere websites en platformen gekopieerd.


 Eueueu.com 

eueueuEueueu.com is een online BBS (bulletin board system)  en hot spot voor de Chinese reiziger naar en in Europa. Op 20 maart 2016 organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met hen het  thema-feest “reizen in Vlaanderen en Nederland”. Ongeveer 100 honderd van hun gebruikers namen deel. Tijdens het evenement gaven  we een presentatie over Vlaanderen.  Voor Toerisme Vlaanderen was het een goede kans om verdere awareness van de bestemming te creëren en de reputatie verder op te bouwen.


 Grootscheepse biercampagne

Op donderdag 12 november werd de online biercampagne met veel luister in het Waldorf Astoria hotel in Beijing gelanceerd. Gedurende een volledige maand, van 16 november tot 16 december 2015, kan iedereen in China surfen naar de website www.beerinflanders.com. De bezoekers van deze website spelen een eenvoudig interactief spel en nemen deel aan de verloting van een reis naar Vlaanderen (een gratis heen en terug ticket Peking-Brussel aangeboden door Hainan Airlines) en 5 bierkits.  De campagne staat open voor het grote publiek in China. Toerisme Vlaanderen wil op deze manier de rijke en unieke Belgische biercultuur met kapitaalkrachtige Chinese bierfans en potentiële toeristen delen. Onze toeristische bestemming en rijke toeristische belevingen komen zo extra onder de aandacht bij het Chinese publiek.


Cijfers

Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk hier de aankomst- en overnachtingsstatistieken.


Interculturele dienstverlening voor toeristen uit China

Heb jij rechtstreeks contact met Chinese toeristen? Werk je aan de balie van een hotel of een dienst voor toerisme, werk je in een restaurant, ben je gids, taxichauffeur...? In opdracht van Toerisme Vlaanderen maakte ViaVia Tourism Academy een praktische handleiding met heel veel tips voor de dagdagelijkse omgang met Chinese toeristen. 

Bekijk en/of download de handleiding 'Interculturele dienstverlening voor toeristen uit China' (toegankelijke pdf).


Contact

Tourist Office for Flanders / Belgium
Wynn International 
Unit 1-1107
No. 21 Gong Ti Bei Lu
Chaoyang District
Beijing 100027
PR China

Tel. +86 10 8442 57 44
Fax. +86 10 8442 57 44
info@visitflanders.com
www.visitflanders.com.