Duitsland

Toerisme Vlaanderen is actief op de Duitse markt. Hieronder vind je concrete resultaten en campagnes in Duitsland terug. Je vindt hier ook de contactgegevens van ons buitenlandkantoor in Keulen.

Das war wunderschön

famtrip groep reisagenten keulen

Tussen 30 juni en 2 juli 2017 organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met Studiosus Reisen München Gmbh een culturele fam trip. Maar liefst 27 reisagenten kwamen uit Keulen naar Vlaanderen om een bezoek te brengen aan Antwerpen (stadsrondleiding, Antwerp Barock 2018 en MAS), Brussels(Atomium), Brugge (stadsrondleiding) en Gent (Lam Gods). De deelnemers waren erg enthousiast over hun verblijf in Vlaanderen:

'Dankeschön für die wirklich ganz großartige und großzügige Unterstützung. Es war sehr schön. Flandern hat allen Teilnehmern sehr, sehr gut gefallen, das nicht zuletzt wegen der tollen Unterstützung und Organisation.' 

'Die Reise war wunderschön – Wetter hat gepasst, Essen war super lecker. Vielen herzlichen Dank auch nochmal für die großzügige Unterstützung von euch. Alle Teilnehmer waren richtig begeistert.'

Succesvolle DERTOUR fam-trip

Tijdens het laatste weekend van juni 2017 organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met zijn partners een succesvolle Vlaanderen fam trip voor 18 DERTOUR-reisagenten. DERTOUR is de belangrijkste Duitse touroperator voor individuele stedenreizen. Op het 'lifestyle en eetcultuur' programma stond onder meer een bezoek aan Brugge waar ook een tipje van de 'Triennale 2018' - sluier werd opgelicht. En ook Oostende, met een bezoek aan het foodfestival A l'Ostendaise, Antwerpen, met zijn Bierpassie Weekend en Brussel, met een culinaire wandeling kwamen aan bod. De deelnemers reageerden enthousiast op het toeristische aanbod en absorbeerden tal van nieuwe, inspirerende indrukken van Vlaanderen.

 foto fam trip DERTOUR

Toerisme Vlaanderen en Eurowings slaan handen in elkaar

Op 9 juni 2017 startte Toerisme Vlaanderen een campagne samen met Eurowings. Dit is een voortzetting van een gemeenschappelijke actie uit 2016. Centraal staan de kunststeden Antwerpen, Brugge, Brussel en Gent die via de vliegverbinding Stuttgart - Brussel te bereiken zijn. Doelgroep zijn stijlvolle genieters en belevers uit Stuttgart en omgeving. Via een mix van online bannering, advertorials en een out-of-home-filmpje op infoschermen overtuigen we de Duitse consument om een citytrip naar Vlaanderen te boeken. De campagne loopt tot en met 30 juni 2017.

Stedencampagne in samenwerking met Deutsche Bahn van start

Op 29 mei 2017  lanceerde Toerisme Vlaanderen de stedencampagne ‘Alles. Außergewöhnlich’ (‘Alles. Buitengewoon’) in samenwerking met Deutsche Bahn. De crossmediale campagne bouwt voort op de inspanningen van de voorbije jaren en heeft ook dit jaar een thematische invalshoek. Op infoscreens in  trein-en metrostations in Frankfurt en Keulen (bereik van 3,4 miljoen contacten) en in online banners wordt elke stad met een thema verbonden. Slogans als ‘Alles. Außergewöhnlich. Köstlich’ (Gent), ‘Alles. Außergewöhnlich. Spitzenmäßig’ (Brügge), enz. in combinatie met bijpassende foto’s moeten de consument overtuigen zijn treinreis naar een van de steden (Gent, Brugge, Antwerpen, Mechelen, Leuven, Brussel of Oostende) te boeken. Dit kan al vanaf 19,90 euro vanuit Keulen en vanaf 39,90 euro vanuit Frankfurt met de Sparpreis-Belgien actie van Deutsche Bahn. 
Nieuw dit jaar is de integratie van de touroperator Ameropa (dochteronderneming van Deutsche Bahn) waardoor consumenten de mogelijkheid hebben treinreis inclusief overnachtingen als packages te boeken. Hiervoor staat een speciaal bookingstool ter beschikking dat een keuze uit meer dan 100 hotels in de steden biedt.
De campagne focust op stijlvolle genieters en belevers in de stedelijke regio’s langs het traject van de ICE-trein (Frankfurt, Keulen) en stelt de nabijheid van de Vlaamse steden centraal. De beste restaurants, de lekkerste chocolade en bieren en een overvloed aan cultuur kan je met de trein in korte tijd bereiken, en dat is uniek.
Bezoekers kunnen op de campagnepagina onmiddellijk hun reis naar Vlaanderen boeken http://bahn.visitflanders.de/ of doorklikken naar de landingspagina van Deutsche Bahn  https://www.bahn.de/p/view/angebot/sparpreis-europa/kampagne/flandern.shtml. De campagne heeft een looptijd van vier weken, wordt in de  loop van het jaar hernomen en zal met een extra luik Brugge in de kijker plaatsen.

 

 

Toerisme Vlaanderen pronkt met Vlaamse Meesters op ITB Berlijn

Van 8 tot en met 12 maart 2017 vond in Berlijn de ‘Internationale Tourismusbörse’ (ITB) plaats. ITB is de grootste toerismebeurs ter wereld voor reisprofessionelen en het publiek. De Duitse trade is op deze beurs massaal aanwezig. Daarnaast fungeert de beurs ook als toegangspoort tot de Centraal- en Oost-Europese reismarkt.

Binnen het kader van het Vlaamse Meesters – project (2018 – 2020) was Toerisme Vlaanderen dit jaar samen met Visit Antwerpen, Visit Brugge, Musea Brugge, Visit Gent, Visit Leuven, Visit Mechelen en Mu.ZEE Oostende aanwezig in de Culture Lounge (hal 16) van ITB. ‘Antwerp Baroque 2018 – Rubens as an inspiration’ wordt hierbij extra belicht als eerste grote deelproject binnen het Vlaamse Meesters-project.

Op 8 maart (12u) organiseerde Toerisme Vlaanderen een persconferentie. We lichtten het Vlaamse Meesters-project toe aan een 20-tal journalisten. Daarna vertelde Carl Depauw, projectcoördinator van ‘Antwerp Baroque 2018 - Rubens as an inspiration’, de aanwezige pers meer over de komende activiteiten in Antwerpen. Tot slot werd ingezoomd op de tentoonstelling ‘Het vlot. Kunst is (niet) eenzaam / The Raft. Art is (not) Lonely’ van curator Jan Fabre die in het najaar 2017 in Mu.ZEE plaatsvindt. 's Avonds organiseerde Toerisme Vlaanderen bovendien een informatiemoment voor 30 travel trade-contacten. Tijdens deze presentatie stelden we het Vlaamse Meesters-project en het project ‘Antwerp Baroque 2018 - Rubens as an inspiration’ aan de aanwezige gasten uit de reisindustrie voor. Na afloop was er een netwerksessie met Belgisch bier, vergezeld van hapjes.

Meer info over deze beurs via de website van ITB Berlijn.


1LIVE en Toerisme Vlaanderen richtten cupidopijlen op Antwerpen

Tussen 11 en 19 februari 2017 plaatste de Duitse radiozender 1LIVE in nauwe samenwerking met Toerisme Vlaanderen Antwerpen in de kijker met de actie ‘Blind Date in Antwerp’. 1LIVE is de grootste radiozender van Duitsland en heeft tijdens weekdagen meer dan 1 miljoen luisteraars per uur. Doelpubliek zijn 15- tot 30-jarigen. Met meer dan 550.000 volgers op Facebook, 102.000 volgers op Instagram en 103.000 YouTube-abonnementen is de zender ook zeer actief op de sociale media.

Op Valentijnsdag (14 februari) koos 1LIVE ‘on air’ twee luisteraars uit die elkaar niet kenden. Van 17 tot en met 19 februari maakten deze twee geluksvogels samen een (romantische) trip naar Antwerpen. 1LIVE berichtte de hele week over Antwerpen en de wedstrijd ‘Blind Date in Antwerp’. De trip was met onder meer live reportages te volgen op de radio, website en sociale media. Ook werden voorafgaand aan de trip interviews met Dominique Persoone en Tanguy Ottomer uitgezonden.


Toerisme Brugge, Brussels Airlines en Toerisme Vlaanderen promoten Brugge in Berlijn

Toerisme Brugge, Brussels Airlines en Toerisme Vlaanderen zetten met een heuse joint promo Brugge in de kijker in Berlijn tijdens de winterperiode. De campagne liep van 28 november tot 25 december 2016 en richtte zich op boekingen tussen januari en maart 2017. De voornaamste doelgroep van de wintercampagne bestond uit koppels tussen 35 en 55 jaar oud met interesse in korte (steden)trips, cultuur en lekker eten. 

Aan de hand van een media-mix met focus op online media (banners, Facebook, SEM) werd het ‘Brügge im Winter erleben’ – verhaal in de regio Berlijn verspreid. Ook werden voor de campagne een radiospot en radiowedstrijd opgezet (Spreeradio). Via de landingspagina van de campagne konden consumenten onmiddellijk hun vluchten met Brussels Airlines boeken. Ook vond men er bouwstenen voor een winters leuk tweedagenprogramma in Brugge.

Landingspagine campagne Brugge


Op zoek naar concrete toeristische cijfers voor deze doelmarkt? Bekijk hier de aankomst- en overnachtingsstatistieken.


Contact

VISITFLANDERS
Stolkgasse 25 - 45
50667 Köln

Tel. + 49-221-270 97 70
Fax + 49-221-270 97 77
deutschland@visitflanders.com
www.visitflanders.de