Duitsland

Duitsland
Toerisme Vlaanderen is actief op de Duitse markt. Hieronder vind je concrete resultaten en campagnes in Duitsland terug. Je vindt hier ook de contactgegevens van ons buitenlandkantoor in Keulen.

Toerisme Vlaanderen pronkt met Vlaamse Meesters op ITB Berlijn

Van woensdag 8 tot en met zondag 12 maart 2017 vindt in Berlijn de ‘Internationale Tourismusbörse’ (ITB) plaats. ITB is de grootste toerismebeurs ter wereld voor reisprofessionelen en het publiek. De Duitse trade is op deze beurs massaal aanwezig. Daarnaast fungeert de beurs ook als toegangspoort tot de Centraal- en Oost-Europese reismarkt.

Binnen het kader van het Vlaamse Meesters – project (2018 – 2020) is Toerisme Vlaanderen dit jaar samen met Visit Antwerpen, Visit Brugge, Musea Brugge, Visit Gent, Visit Leuven, Visit Mechelen en Mu.ZEE Oostende aanwezig in de Culture Lounge (hal 16) van ITB. ‘Antwerp Baroque 2018 – Rubens as an inspiration’ wordt hierbij extra belicht als eerste grote deelproject binnen het Vlaamse Meesters-project.

Op woensdagmiddag 8 maart (12u) organiseert Toerisme Vlaanderen een persconferentie. We lichten het Vlaamse Meesters – project toe voor een 20-tal journalisten. Daarna vertelt Carl Depauw, projectcoördinator van ‘Antwerp Baroque 2018 – Rubens as an inspiration’, de aanwezige pers meer over de komende activiteiten in Antwerpen. Tot slot wordt ingezoomd op de tentoonstelling ‘Het vlot. Kunst is (niet) eenzaam / The Raft. Art is (not) Lonely’ van curator Jan Fabre die in het najaar 2017 in Mu.ZEE plaatsvindt. 's Avonds organiseert Toerisme Vlaanderen bovendien een informatiemoment voor 30 travel trade-contacten. Tijdens deze presentatie stellen we het Vlaamse Meesters-project en het project ‘Antwerp Baroque 2018 – Rubens as an inspiration’ aan de aanwezige gasten uit de reisindustrie voor. Na afloop is er een netwerksessie met Belgisch bier, vergezeld van hapjes.

Meer info over deze beurs via de website van ITB Berlijn.


1LIVE en Toerisme Vlaanderen richtten cupidopijlen op Antwerpen

Tussen 11 en 19 februari 2017 plaatste de Duitse radiozender 1LIVE in nauwe samenwerking met Toerisme Vlaanderen Antwerpen in de kijker met de actie ‘Blind Date in Antwerp’. 1LIVE is de grootste radiozender van Duitsland en heeft tijdens weekdagen meer dan 1 miljoen luisteraars per uur. Doelpubliek zijn 15- tot 30-jarigen. Met meer dan 550.000 volgers op Facebook, 102.000 volgers op Instagram en 103.000 YouTube-abonnementen is de zender ook zeer actief op de sociale media.

Op Valentijnsdag (14 februari) koos 1LIVE ‘on air’ twee luisteraars uit die elkaar niet kenden. Van 17 tot en met 19 februari maakten deze twee geluksvogels samen een (romantische) trip naar Antwerpen. 1LIVE berichtte de hele week over Antwerpen en de wedstrijd ‘Blind Date in Antwerp’. De trip was met onder meer live reportages te volgen op de radio, website en sociale media. Ook werden voorafgaand aan de trip interviews met Dominique Persoone en Tanguy Ottomer uitgezonden.


Toerisme Brugge, Brussels Airlines en Toerisme Vlaanderen promoten Brugge in Berlijn

Toerisme Brugge, Brussels Airlines en Toerisme Vlaanderen zetten met een heuse joint promo Brugge in de kijker in Berlijn tijdens de winterperiode. De campagne liep van 28 november tot 25 december 2016 en richtte zich op boekingen tussen januari en maart 2017. De voornaamste doelgroep van de wintercampagne bestond uit koppels tussen 35 en 55 jaar oud met interesse in korte (steden)trips, cultuur en lekker eten. 

Aan de hand van een media-mix met focus op online media (banners, Facebook, SEM) werd het ‘Brügge im Winter erleben’ – verhaal in de regio Berlijn verspreid. Ook werden voor de campagne een radiospot en radiowedstrijd opgezet (Spreeradio). Via de landingspagina van de campagne konden consumenten onmiddellijk hun vluchten met Brussels Airlines boeken. Ook vond men er bouwstenen voor een winters leuk tweedagenprogramma in Brugge.

Landingspagine campagne Brugge


Toerisme Vlaanderen promoot Vlaanderen en Brussel op Frankfurter Buchmesse

Vlaanderen en Nederland waren samen eregast op de Frankfurter Buchmesse 2016 (19 t.e.m. 23 oktober), de grootste boekenbeurs ter wereld. Het gastlandcomité (samengesteld uit het Vlaams Fonds voor de Letteren en het Nederlands Letterenfonds) o.l.v. artistiek intendant Bart Moeyaert promootte het Vlaamse en Nederlandse literaire werk in Duitsland. Toerisme Vlaanderen voerde met de Frankfurter Buchmesse–campagne bestemmingspromotie om Vlaanderen als een sterk merk in de schijnwerpers te plaatsen en legde hierbij de nadruk op de thema’s cultuur en gastronomie. Het voerde daarvoor naast en in overleg met het gastlandcomité eigen acties en activiteiten uit, met een eigen budget. Met de Frankfurter Buchmesse-campagne wilde Toerisme Vlaanderen bij een breed publiek awareness creëren over de bestemming Vlaanderen en consumenten motiveren voor (city)trips naar Vlaanderen.

Lees meer over de kanalen die Toerisme Vlaanderen inzet in aanloop naar en tijdens de Frankfurter Buchmesse om Vlaanderen en Brussel te promoten.


Lancering Frankfurter Buchmesse–campagne tijdens Museumsuferfest Frankfurt

Toerisme Vlaanderen lanceerde zijn Frankfurter Buchmesse-campagne tijdens het Museumsuferfest in Frankfurt dat plaatsvond van vrijdag 26 tot en met zondag 28 augustus. Tijdens het jaarlijkse Museumsuferfest viert Frankfurt drie dagen lang zijn musea met een unieke combinatie van kunst en cultuur, muziek en gastronomie langs de oevers van de Main in het hart van de stad. Het evenement is een van de grootste cultuurfestivals van Europa en trekt maar liefst 2 miljoen bezoekers.

Bij het ‘Museum für Angewandte Kunst’ sloeg Toerisme Vlaanderen zijn tenten op om er de bestemming Vlaanderen in de kijker te zetten. Zo maakten bezoekers kennis met de Belgische biercultuur tijdens verschillende tastings die in samenwerking met Duvel Moortgat werden georganiseerd. In een retro ‘volkswagenbulli’ konden bezoekers van het Museumsuferfest foto’s laten maken met Vlaanderen-attributen die ze vervolgens konden delen via de sociale media. Bij de food truck kon men genieten van heerlijke Belgische frietjes.

Daarnaast werd het magazine ‘Flandern Geschichten’ dat in samenwerking met uitgeverij Lannoo werd opgemaakt aan bezoekers van het Museumsuferfest aangeboden. ‘Flandern Geschichten’ laat de lezers kennismaken met verhalen over (mensen uit) Vlaanderen, van Pieter Aspe tot Pascale Naessens. Ook werden postkaarten van Brussel, de kunststeden en de kust uitgedeeld. De postkaarten verwijzen naar de ‘Flandern Geschichten’-blog die Toerisme Vlaanderen binnen het kader van Vlaanderens gastlandschap op de Frankfurter Buchmesse oprichtte en nog meer verhalen over Vlaanderen brengt. Via de blog wordt tevens de consumentenfotowedstrijd verspreid waarbij deelnemers maandelijks een Vlaanderen-pakket kunnen winnen. Na afloop van de Frankfurter Buchmesse worden bovendien in samenwerking met de Duitse touroperator Dertour stedenreizen naar Vlaanderen verloot.

Binnen het kader van de Frankfurter Buchmesse-campagne organiseerde Toerisme Vlaanderen in september ook activiteiten tijdens het Internationaal Literatuurfestival in Berlijn en het Harbour Frontfestival in Hamburg voor uitgenodigde journalisten en bloggers. Tijdens het Internationaal Literatuurfestival in Berlijn stonden op 14 september comic-auteur Nix (bekend door Kinky & Cosy) en biersommelier Nicolas Soenen (Duvel Moortgat) centraal tijdens een 'Bierlesung'. Tijdens het Harbour Frontfestival in Hamburg combineerde Toerisme Vlaanderen op 15 september de stripverhalen van Nix met kookkunst van chef Anne-Sophie Breysem (restaurant ‘De Kwizien’, Hasselt).

 


Stedencampagne in samenwerking met Deutsche Bahn

Op 7 juni 2016 lanceerde Toerisme Vlaanderen de stedencampagne ‘Alles. Außergewöhnlich’ (‘Alles. Buitengewoon’) in samenwerking met Deutsche Bahn. De campagne had een looptijd van vier weken en bouwde voort op de gelijknamige campagnes van de voorbije jaren. Op 400 out-of-home-posters (Keulen en Düsseldorf, bereik van 5,7 miljoen contacten) en in online banners (Keulen, Düsseldorf en Frankfurt) werd elke stad met een thema verbonden. Slogans als ‘Alles. Außergewöhnlich. Genussvoll’ (Brussel), ‘Alles. Außergewöhnlich. Meisterlich’ (Antwerpen), enz. in combinatie met bijpassende foto’s moesten de consument overtuigen zijn treinreis naar een van de steden (Gent, Brugge, Antwerpen, Mechelen, Leuven, Brussel of Oostende) te boeken. Dit kon al vanaf 19 euro vanuit Keulen en Düsseldorf en vanaf 39 euro vanuit Frankfurt met de Sparpreis-Europa-actie van Deutsche Bahn. Bezoekers van de campagnepagina konden onmiddellijk hun reis naar Vlaanderen boeken of doorklikken naar de landingspagina van Deutsche Bahn.

De campagne focuste op stijlvolle genieters en belevers in de stedelijke regio’s langs het traject van de ICE-trein (Frankfurt, Düsseldorf, Keulen) en stelde de nabijheid van de Vlaamse steden centraal. De beste restaurants, de lekkerste chocolade en bieren en een overvloed aan cultuur kan je met de trein in korte tijd bereiken, en dat is uniek. In het najaar 2016 werd de campagne hernomen.

Campagne DB 2016 Antwerpen & Brussel


Cijfers

Op zoek naar concrete toeristische cijfers voor deze doelmarkt? Bekijk hier de aankomst- en overnachtingsstatistieken.


Contact

VISITFLANDERS
Stolkgasse 25 – 45
50667 Köln

Tel. + 49-221-270 97 70
Fax + 49-221-270 97 77
deutschland@visitflanders.com
www.visitflanders.de