Europees project Innoguide

Innoguide Tourism project
Gidsen in een snel veranderende en globaliserende wereld is niet evident. Uitdagingen voor gidsen en gidsorganisaties worden groter. Groepen zijn cultureel diverser, mobieler en milieubewuster dan ooit. Velen stellen zich niet langer tevreden met een ‘klassieke’ gidsbeurt waarbij een uitgebreide feitenkennis wordt tentoon gespreid, maar willen een totaalbeleving. Deze nieuwe vereisten biedt gidsen de kans om zich rond thema’s zoals duurzaamheid, interculturaliteit en belevingsvol gidsen bij te scholen om zo tegemoet te komen aan de veranderende vraag van de bezoeker.

Innoguide (2010-2013) en Innoguide 2.0 (2014-2016) zijn 2 Europese projecten waar Toerisme Vlaanderen coördinator van was en is. Via samenwerkingen met diverse andere Europese partners is er een online lesplatform ontwikkeld met materialen rond intercultureel gidsen, belevingsvol gidsen en hoe een duurzame tour begeleiden. Dit najaar (2015) worden er ook workshops in binnen- en buitenland rond deze thema's georganiseerd. Gidsen, leden van gidsorganisaties en gidsopleiders zullen hier op kunnen intekenen. Meer info over Innoguide en de activiteiten vind je terug op onze Facebookpagina. Ook onze vernieuwde website (www.innoguidetourism.eu) geeft jullie het laatste nieuws over het project. Via deze projecten willen wij de gids, als belangrijke ambassadeur van onze bestemming, ondersteunen en helpen om deze uitdagingen aan te gaan.

Wat? Lesmateriaal rond de 3 Innoguide thema's en train-the-trainer workshops
Taal? Alles is in het Engels (voertaal projecten)
Voor wie? In het bijzonder gericht op leerkrachten in gidsopleidingen, gidsorganisaties en gidsen.

Klik hier voor de lesmaterialen.

Nieuwe gebruikers moeten zich éénmalig registreren om toegang te krijgen tot het platform.

De Europese Commissie selecteerde dit project in maart 2014 als voorbeeld van een 'good practice-project in the field of sustainable tourism developments'. Deze eer valt slechts te beurt aan 20 projecten over alle Europese programmalijnen heen. Een puike prestatie dus.
Het project kreeg verdere bekendheid via een Europees themacongres, het werd opgenomen in een promoclip en er werd een artikel in Focus Europe aan gewijd.