Flanders is a Festival

banner flanders is a festival
Toerisme Vlaanderen pakte in 2012 uit met de buitenlandse campagne ‘Flanders is a Festival’. Vlaanderen en Brussel tellen samen de meeste festivals per inwoner ter wereld. Met jaarlijks meer dan 280 festivals, 13.500 km² festivalweide, de beste bands en leukste optredens is onze regio een unieke bestemming voor elke muziekliefhebber.
Elke zomer gaan vele honderdduizenden mensen uit de bol op Vlaamse festivalterreinen om hun favoriete artiesten aan het werk te zien, mensen te ontmoeten en van de ongedwongen sfeer te genieten. De campagne 'Flanders is a Festival' speelde onze muzikale troeven internationaal uit. Het project liep tijdens de hele festivalzomer 2012 en moest de reputatie van Vlaanderen heel gericht verhogen in het buitenland. Met deze internationale campagne speelde Toerisme Vlaanderen in op de eerste fase van de 'customer journey wheel' en inspireerden we de potentiële toerist over onze bestemming door andere online opinieleiders over onze bestemming te laten vertellen.

Het project verliep in samenwerking met het FMiV, de Federatie voor Muziekfestivals in Vlaanderen, en onze lokale diensten voor toerisme. Het project bevatte drie verschillende luiken:
  • Toerisme Vlaanderen ging op zoek naar de "Ultimate Festival Fan" en lanceerde in april een internationale oproep. Isabell Schmid overleefde de drie wedstrijdrondes met glans en werd door de jury unaniem verkozen tot ultieme festivalfan. Isabell werd twee maanden ondergedompeld in de Vlaamse cultuur en bracht de hele festivalzomer verslag uit als internationale reporter.


Iedereen kon haar verhalen en ervaringen volgen via Twitter (@fiafexpress) en Facebook (Flanders is a Festival). Isabell en Andrés kunnen intussen tevreden terugblikken op een hele resem festivalavonturen en vertrokken begin september, na 9 weken in Vlaanderen, terug naar Duitsland.

  • Tijdens deze festivalzomer zelf stonden bovendien ook een groot aantal blog- en persreizen op de agenda. Toerisme Vlaanderen selecteerde 94 bloggers van over de hele wereld uit verschillende disciplines. Deze 'key influencers' (bloggers met een grote invloed) kregen de unieke kans om hun favoriete festivals en onze steden te bezoeken. World Travel Market kondigde 'Flanders is a Festival' zelfs aan als "de grootste blogreis ter wereld". Er verschenen intussen al meer dan 275 blogberichten over het hoogstaand toeristisch aanbod in Vlaanderen.

    Nieuwsgierig naar de meest recente blogberichten?
    Toerisme Vlaanderen houdt alle clippings bij via Pinterest.

    screenshot landingspagina van de clippings en resultaten binnen het project Flanders is a Festival

  • De lancering van de Flanders is a Festival-game vormde de derde mijlpaal in deze internationale campagne. De bedoeling is om Vlaanderen ook als "biggest virtual festival in the world" te gaan profileren. Gamers kunnen via de virtuele festivalwereld alle festivals en muziekstijlen in Vlaanderen leren kennen. Via leuke micro-games kunnen spelfanaten enkele dance moves uitproberen maar ook hun kwaliteiten als festivalkenner en bekertjesraper testen. De 3D-game voorziet bovendien ludieke quizjes met toeristische informatie over Vlaanderen en alle festivals. Je kan de game zelf eens uittesten op www.flandersisafestival.com

flanders is a festival game

Het project leverde heel wat wervende content en nieuwe ambassadeurs voor Vlaanderen op. Op vraag van Tomorrowland, heeft Toerisme Vlaanderen ook in 2013 enkele acties uitgewerkt opdat de festivalgangers ook de bestemming Vlaanderen beter leren kennen. De 2.000 festivalgangers die intekenden op het Global Journey-pakket (intercontinentale vlucht, overnachting in Brussel, transport inclusief festivaltoegangsticket) krijgen onder meer een gratis toeristische programma, retroviewer en een reisgids aangeboden. Klik hier voor meer informatie.

Je kan het hele verhaal rond het project ‘Flanders is a festival’ natuurlijk ook online volgen op Facebook en Pinterest.