Frankrijk

Brussel bloementapijt
Hieronder lees je meer over onze werking en resultaten op de Franse markt. Scroll naar onderen voor de contactgegevens van het Toerisme Vlaanderen-kantoor in Frankrijk. Bij hen kun je terecht met al je vragen inzake bestemmingspromotie voor Vlaanderen in Frankrijk.

Fransen ontsnappen niet aan onze Vlaamse Kust

Na de succesvolle campagne met Franse bloggers de voorgaande jaren, zet Toerisme Vlaanderen onverminderd zijn inspanningen verder wat de kustpromotie in de buurlanden betreft.

Sinds 14 april plaatst Toerisme Vlaanderen samen met trouwe partner Westtoer onze Vlaamse Kust in de kijker bij onze zuiderburen. Ook vakantiepark Sunparks ondersteunt de campagne financieel.

5 verschillende media (waaronder La Voix du Nord, Nord Littoral, Le Courrier Picard, …) van de groep LA VOIX MEDIAS verspreiden een 12-pagina-tellend supplement integraal gewijd aan onze kust. Daarbovenop komt nog 1 volle pagina in l’Union (een nieuwe commerciële titel in de groep). Hiermee bereiken we  circa 1,5 miljoen lezers. Blader door deze unieke kustbijlage

 

Door in al deze media aanwezig te zijn, bereiken we geografisch gezien volledig de voor onze doelgroep belangrijke regio Les Hauts de France (Nord Pas-de-Calais, Somme, Aise, …). Deze persactie wordt ook ruim ondersteund door een georchestreerde social media-campagne op de kanalen van Toerisme Vlaanderen en betrokken partners.

  

 


Grootschalige lente-campagne met Weekendesk en Voyages SNCF

Toerisme Vlaanderen verleidt sinds 22 maart culturele reizigers uit de Franse markt om Vlaanderen te ontdekken. Deze keer mikt Toerisme Vlaanderen met zijn campagne voornamelijk op potentiële bezoekers uit Lyon en omstreken, de tweede belangrijkste doelgroep na de inwonenden uit regio Parijs en Ïle-de-France.

Deze promo-campagne loopt in samenwerking met Voyages SNCF, TGV France/ Bruxelles en Weekendesk.

Vier personages verleiden de potentiële bezoeker tot een bezoek aan Vlaanderen en maken hem wegwijs door onze bestemming vanuit specifieke invalshoeken Al hun artikels, tips en dergelijke meer staan verzameld op het sinds jaren veel bezochte inspiratie-platform www.theplaceto.be.

     

Om deze bezoeker maximaal over te streep te trekken, plaatsen we het aanbod prominent in de kijker via onze kanalen en die van de betrokken partners:

Lyon-Brussel vanaf 39 EUR - Rijsel-Brussel vanaf 19 EUR Parijs-Antwerpen vanaf 39 EUR - Weekend vanaf 79 EUR voor 2 personen met Weekendesk

 

Deze campagne wordt ondersteund via gesponsorde Facebook-posts via Facebook Instant Articles, een 8-pagina-tellende bijlage in het Télérama-magazine, zowel on-als offline en digitale affichage en video in het straatbeeld en in de stations, cafés, restaurants, … in Lyon.

   

 


Gert de Mangeleer schittert op gastronomisch festival Omnivore

Omnivore is een  Food festival dat sinds 2005 elk jaar in Parijs plaatsvindt. Het is toonaangevend en zet aan tot creativiteit en innovatie op internationaal vlak.   

Voor de 12de keer werd  begin maart de jonge garde in de spotlight gezet. Elk jaar word een “Créateur Omnivore” benoemd. Dit jaar was dat Florent Ladeyn, chef van restaurant Vert Mont (Boechschepe).

Het festival richt zich in eerste instantie tot de professionele sector maar nodigt ook de echte foodies uit om deel te nemen aan de masterclasses en de thematische activiteiten. Het internationale karakter maakt er een wereld-show-festival van.  Gedurende 3 dagen  worden masterclasses op 6 scènes gegeven. 

De ideale gelegenheid voor Toerisme Vlaanderen in Parijs om bij de organisator aan te kloppen en het verhaal van onze Jong Keukengeweld-chefs in de kijker te plaatsen.

Omnivore contacteerde drie chefs om actief mee te werken in 2017: Gert de Mangeleer (Hertog Jan - Zedelgem, Vilhjalmur Sigurdarson (Domestic Bakkerij - Antwerpen) en Sander Goossens (Souvenir - Ieper).

Toerisme Vlaanderen bood een 100% Vlaams  pop-up diner aan aan 60 foodies en 20 exclusieve VISITFLANDERS / FIT-contacten. Zij mochten genieten van een unieke ervaring, met name een 6-gangen diner waar elke chef 2 gerechten in situ bereidde.


Met Flixbus naar onze Vlaamse steden

Toerisme Vlaanderen werkt op de Franse markt samen met Flixbus, marktleider van de Franse touringcarbedrijven, om de verschillende buslijnen naar onze steden in Vlaanderen te promoten. Samen distribueerden ze op strategische plaatsen in Parijs en Rijsel 80.000 flyers die een promo-actie rond Brussel, Antwerpen en Gent bevatte.

Deze actie maakte duidelijk dat Vlaanderen makkelijk en goedkoop te bereiken valt en spreekt voornamelijk een doelgroep aan van millenials, waarbij deze manier van reizen erg gangbaar is. 

 


Vlaanderen stuurt zijn culinaire zonen uit... naar Lyon

Toerisme Vlaanderen was samen met Flanders Investment & Trade (FIT) en tal van bedrijven aanwezig op een gezamenlijke Vlaanderen-stand op de SIRHA-beurs in Lyon, einde januari traditioneel de trefplaats voor de horeca-sector wereldwijd. Aanleiding is de aanwezigheid van onze Vlaamse Peter Aesaert die tegelijkertijd deelnam aan de internationaal gerenommeerde culinaire wedstrijd Bocuse d'Or. In zijn kielzog kwamen ook minister Ben Weyts en chef Peter Goossens supporteren. Toerisme Vlaanderen maakte van de gelegenheid gebruik om op 23 januari een pers- en netwerkevenement te organiseren waarbij de minister alle plannen om Vlaanderen op de culinaire wereldkaart te zetten, kwam toelichten.

 


Franse touroperators genoten van een "smakelijke" eductour rond bier

Einde november kwamen 7 Franse reisorganisatoren naar Vlaanderen om onze brouwerijen en bieractiviteiten te ontdekken. Frankrijk, dat het wijnland bij uitstek blijft, kan nog veel leren op gebied van biertoerisme, temeer omdat zijn inwoners steeds meer (Belgische) bieren beginnen te waarderen.

Dankzij tal van brouwerijbezoeken, bierworkshops en dergelijke in Leuven en Mechelen konden de verschillende genodigden volop kennismaken met het bieraanbod in deze twee steden die minder gekend zijn maar daarom niet minder te bieden hebben.

Alle deelnemers keerden met de glimlach (en het schuim!) op de lippen terug, met veel ambitie  om ook hun Franse klanten voortaan te overtuigen zich in de toekomst te laten onderdompelen in onze steden en dat typische Belgische vakmanschap dat zelfs door Unesco onlangs als erfgoed werd erkend.


Grootschalige wintercampagne neemt Parijs en Lyon in

Onder de vlag "Hiver en Flandre" zet Toerisme Vlaanderen sinds 10 november een heus charme-offensief in om Fransen aan te zetten tot een weekendje weg in één van onze Vlaamse steden. Om maximaal in te zetten om conversie, werkte het Toerisme Vlaanderen-team in Parijs enkele joint-promo's uit met belangrijke Franse partners zoals Weekendesk en Thalys.

Digitale postercampagne

De komende weken is Vlaanderen alomtegenwoordig in de belangrijkste metro- en treinstations van Parijs, Rijsel, Lyon, Metz en Nancy. Afwisselend krijg je filmpjes te zien over Brussel en Brugge en over Gent en Antwerpen, steeds gekoppeld aan een concrete call-to-action via Thalys en Weekendesk. Deze korte filmpjes worden getoond in carrousel en springen in het oog aangezien ze steeds enkele ludieke woordspelingen bevatten. Deze actie beoogt een potentieel bereik van ongeveer 1.688.821 mensen.

Tegelijkertijd vind je ook in toonaangevende magazines zoals Télérama en A Nous Paris de nodige visibiliteit terug voor deze activatie.

Social media

Daarnaast zullen via de verschillende sociale media kanalen van Toerisme Vlaanderen en zijn partners het huidige aanbod gepusht worden in Parijs, Rijsel, Lyon, Metz, Reims en Nancy. Deze doelgerichte sociale media-acties beogen ook een bereik van 1.637.000 mensen.

Weekendesk

Weekendesk co-financiert een banneringcampagne en Facebook advertising gedurende 6 weken om een groot aantal boekingen bij onze hoteliers en attracties te garanderen.

Ook wijdt Weekendesk een landingspagina integraal aan de 6 kunststeden.

Brussels Airlines is ook partner in deze actie en zet via zijn kanalen zijn schijnwerpers op onze Vlaamse steden.

  

Via de reguliere kanalen van Toerisme Vlaanderen kan de potentiële Franse bezoeker ook geïnspireerd worden. Neem een kijkje op www.visitflanders.com of via www.theplaceto.be


Soirée Diamant: een "schitterende" samenwerking in Parijs!

Op donderdag 27 oktober vond op initiatief van de Hoge Raad voor Diamant Antwerpen (HRDA) een interessante en zeer geslaagde avond plaats in hartje Parijs, meer bepaald in de residentie van de Belgische ambassadeur. 

De HRDA had bijzonder nieuws te delen met de plaatselijke diamantsector: enerzijds opent hun eerste "boutique d'excellence" haar deuren in de Galerie du Diamant. Anderzijds stelde HRDA het nieuwe instrument voor dat er in slaagt om niet minder dan 700 diamantsteentjes tegelijkertijd te screenen en te certifiëren.

De avond zelf was opgevat als een netwerk-event waarbij zowel Flanders Investment & Trade (FIT) als Toerisme Vlaanderen betrokken partners waren. Toerisme Vlaanderen selecteerde 40 lifestyle media, waardoor ook de nodige visibiliteit voor het diamant-verhaal gekoppeld aan de bestemming (Antwerpen en de geplande opening van DIVA, het diamantbelevingscentrum) de komende weken verzekerd is. FIT kon rekenen op 43 genodigden uit de professionele diamantwereld.

Een initiatief dat voor herhaling vatbaar blijkt...


Paris Design Week

Hands on Design

Parijs blikt terug op een boeiende design week. Zo ook Toerisme Vlaanderen en Toerisme Gent, die samen van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om het Designmuseum Gent en het Belgisch design weer onder de aandacht te brengen.

De aangekondigde tentoonstelling Hands on Design te Gent (19 november 2016) gaf de gelegenheid om op woensdag 7 september de deuren van de Belgische Residentie te openen. Zowel overdag als ’s avonds maakten de belangrijkste lifestyle, culturele pers en key influencers (50 contacten overdag, 200 ‘s avonds) kennis met enkele Vlaamse ontwerpers en hun topstukken.

De selectie van de ontwerpers gebeurde in samenwerking met Design Vlaanderen en het Designmuseum Gent.

Een uitgebreide redactionele bijdrage wordt verzekerd door Résidence et Décoration. De persreis naar aanleiding van de opening van de tentoonstelling wordt verzorgd door Toerisme Gent.


Joint-promo conversie campagne met Voyages SNCF


       

Op 23 mei 2016 startte de voorjaarscampagne in samenwerking met Voyages SNCF die maximaal inzet op conversie, zowel off- als online. Deze campagne omvatte een heuse joint-promo waarbij we de Vlaamse steden prominent in de kijker plaatsen op de kanalen van Voyages SNCF, Toerisme vlaanderen en andere media zoals Télérama. We spoorden via online bannering en affichage in verschillende mestrostations in Parijs reislustigen aan om een weekendje weg naar één van onze steden te boeken. De Facebook-pagina's van Voyages SNCF en van theplaceto.be plaatsten het aanbod rond Vlaanderen actief in de kijker.

De campagne liep tot 11 juni 2016.


170 Franstalige reisbloggers te gast in Brussel voor Salon des Blogueurs

Zo’n 170 Franstalige reisbloggers waren op 4 en 5 april 2016 te gast in Brussel voor de derde editie van het Salon des Blogueurs de voyage. Toerisme Vlaanderen en Wallonie-Bruxelles Tourisme werkten samen om het evenement voor het eerst buiten Frankrijk te organiseren. Driekwart van de deelnemende bloggers waren uit Frankrijk afkomstig. Ondanks de gebeurtenissen van 22 maart stonden zij erop het Salon des Blogeurs te kunnen meemaken. 

In de aanloop naar het Salon des Blogueurs maakten 120 bloggers op zondag 3 april 2016 ook kennis met onze toeristische troeven. 40 bloggers gingen op verkenning naar Wallonië, 40 bezochten Brussel en nog eens 40 bloggers waren in groepjes van 10 te gast in Oostende, Gent en Antwerpen. Aan het salon nemen ook een 70-tal exposanten deel. Het gaat om toeristische start-ups, buitenlandse bestemmingen, 'reiscarriers', reisverzekeraars, webontwikkelaars, ... Meer infomatie op de website van Salon des Blogueurs.


Let's Flandre in Love

Fransen vallen als een blok voor Vlaanderen en komen op romantisch weekend of op weekend met twee naar één van onze aantrekkelijke steden. Dat is het uitgangspunt van de consumentencampagne 'Let's Flandre in Love' die momenteel op de Franse markt loopt. Met een knipoog en ludieke foto's verleiden we de Fransen tot een verblijf in onze regio tijdens de koude wintermaanden. Via de campagnesite www.theplaceto.be vindt de Franse reislustige nieuwe toeristische informatie terug over onze bestemming. En uiteraard hoort daar een boekbaar aanbod bij: op enkele bekende Franse reissites zoals Weekendesk en Opodo staat onze bestemming met verschillende steden en de kust ook in de kijker.

kussen met tekst Les 10 hotels ou déclarer sa flemme

 


La Rue de la Flandre: the Aftermovie inclusief resultaten

  

Parijs, de stad waar Fransen zich van 5 tot 11 juli 2015 voor even heel Vlaams voelden! De pop-upstraat 'La Rue de la Flandre' lokte heel wat nieuwsgieren en dit dankzij een gevarieerd programma. Enkele maanden later blikken we terug en kunnen we mooie resultaten voorleggen.

Meer dan 800 eetlustigen aten in ons Vlaams restaurant, terwijl een gelijkaardig aantal frietzakjes per dag werden verkocht. De dorst werd gelest met niet minder dan 1.540 liter bier dat gedurende de ganse week geserveerd werd. 

Meer dan 54 Franse journalisten en bloggers bezochten de straat en dat leverde een media-aandacht in Frankrijk op van 179 mediaresultaten in print, TV en online artikels (L'Opinion, Le Figaro, Télérama, A Nous Paris, Radio France Bleu, ...). Duizenden mensen hebben we in onze Vlaamse Straat mogen begroeten maar, wat zeker niet onbelangrijker is, de Vlaamse Straat was gedurende enkele dagen ook trending op de sociale media. Liefst 1.654 "mentions" konden we optekenen tijdens het evenement over Vlaanderen en zijn troeven en onze pop-up straat lokte honderden interacties uit op Facebook en Twitter. Via de bloggers die actief rapporteerden over de activiteiten in de Straat bereikten we via de sociale media maar liefst meer dan 2 miljoen mensen.

Een welgemene dank trouwens aan de meer dan 70 partners aan Vlaamse zijde die dit project mee hielpen te realiseren.

Herbeleef de Rue de la Flandre via deze video


Cijfers

Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk hier de aankomst- en overnachtingsstatistieken.


Contact

VISITFLANDERS

Tourisme Belgique - Flandre et Bruxelles
6, rue Euler
F-75008 PARIS

Tel : + 33 1 56 89 14 42

info@visitflanders.fr
info@tourismebelgique.com

www.visitflanders.fr
www.theplaceto.be