Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel

foto kunststeden
VISITFLANDERS wil via het impulsprogramma Vlaamse kunststeden - Brussel investeren in projecten die de toeristische meerwaarde van de kunststeden vergroten. De nadruk ligt daarbij op projecten die bijdragen tot een kwalitatief fysiek en virtueel internationaal meertalig onthaal en de uitbouw van positionerings- en identiteitsversterkende projecten.

De oproep 2014 tot het indienen van subsidieaanvragen voor waardevolle toeristische projecten binnen het Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel is afgesloten. Ter informatie vind je wel nog alle informatie en documenten terug op deze pagina.

VISITFLANDERS ontving 15 aanvragen voor de oproep Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel 2014. Alvast bedankt aan alle projectindieners voor het uitwerken van jullie ideeën.

Uiterlijk in oktober 2014 brengt VISITFLANDERS  jullie op de hoogte van het al dan niet toekennen van een subsidie.

Verder op deze website vind je ook de goedgekeurde projecten Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel 2012.


 

Informatie i.v.m. de oproep
Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel 2014

De oproep 2014 tot het indienen van subsidieaanvragen voor waardevolle toeristische projecten binnen het Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel is afgesloten (de uiterste indiendatum was 15 maart 2014). De ingediende aanvragen zijn in behandeling. Ter informatie vind je wel nog alle informatie en documenten terug op deze pagina.

Documenten en informatie die vereist waren voor het indienen van projecten voor het Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel 2014:

Top


Contact

Meer informatie? impuls@toerismevlaanderen.be

 Top


Info voor begunstigden

    • Alle informatie die je nodig hebt als begunstigde van een subsidie i.k.v. het Impulsprogramma Vlaamse Regio's, vind je terug in de brochure 'Instructies voor begunstigden' (pdf).
    • Bij een betalingsaanvraag moet een uitgavenstaat ingevuld worden. Je vindt hier:
      • Het model van de uitgavenstaat voor projecten goedgekeurd in de periode t.e.m. 2009, in 2011 (enkel voor projecten met Europese steun) en vanaf 2012 (Excel).
      • Het model van de uitgavenstaat voor projecten goedgekeurd in 2010 en 2011 (voor 2011 enkel projecten zonder Europese steun) (Excel).
    • Voor de verantwoording van personeelskosten heb je het model voor de berekening van de loonkosten (Excel) nodig.
    • Bij de laatste betalingsaanvraag moet een inhoudelijke eindrapportage gevoegd worden volgens dit model (Word).
    • Begunstigden dienen de naam en het relevante subsidielogo te vermelden in alle communicatie (kaarten, brochures, artikels, website, uitnodigingen, speeches, werfinrichting, infoborden ...) tijdens en na de realisatie van het project.
      • Bij communicatiedragers (zowel on- als offline) die gericht zijn op (internationale) bezoekers dienen begunstigden het internationale merklogo van Vlaanderen te gebruiken. 
      • Bij vaste infrastructuur die verbonden is met het gesubsidieerde product dienen begunstigden het VISITFLANDERS-subsidielogo te gebruiken. Dit geldt voor de info- en werfborden en voor de vlaggen van VISITFLANDERS. Als je een (extra) vlag nodig hebt, kan je die opvragen bij de dienst Impulsprogramma's.

Bekijk voor alle duidelijkheid de visuele samenvatting met alle richtlijnen bij het gebruik van subsidielogo's

Top


Goedgekeurde projecten 
Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel 2013

Hieronder vind je een overzicht van de ingediende projecten voor het Impulsprogramma Vlaamse Kunststeden - Brussel die in 2012 mochten rekenen op een subsidie. Klik in de tabel op de naam van het project voor meer informatie.

ProjectnaamAanvragerSubsidiebedrag
Antwerpen
Interactief Bierbelevingscentrum Fase 1vzw Biererfgoed787 356 euro
Infokiosk Mode in AntwerpenMoMu-Modemuseum Provincie Antwerpen93 900 euro
Smartphone applicatie met content management systeem voor de historische huizen van Musea en Erfgoed AntwerpenMusea en Erfgoed Antwerpen309 900 euro
Multimediagids voor de Onze-Lieve-VrouwekathedraalKathedrale Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Antwerpen36 861 euro
Brugge
Kantmuseum BruggeKantcentrum Brugge vzw224 252 euro
Brussel
FloraliëntimeBloementapijt van Brussel vzw28 824 euro
Multimediagidsen en webviewer HallepoortKoninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis27 880 euro
Gent
CitypathCitypath nv125 513 euro
Leuven
Herbestemming stad(s)huis LeuvenStad Leuven61 710 euro
Vesalius 1514-2014Ku(n)st Leuven vzw 331 521 euro
Digitale applicatie 'University of Leuven Tours'K.U. Leuven 54 092 euro
De BibliotheektorenStad Leuven - Dienst Toerisme46 601 euro
Mechelen
Digitale beleving voor bezoekers aan MechelenStad Mechelen 158 158 euro
Digitale productontwikkeling voor internationale bezoekers van Kazene DossinKazerne Dossin vzw76 025 euro
Contour Mechelen 2013, Biënnale voor Bewegend BeeldContour Mechelen vzw38 265 euro
Hanswijkcavalcade - Mechelse Ommegangvzw Hanswijkprocessie56 415 euro
Overige
Versterking van het toeristisch onthaal in kunststedenKunststeden Vlaanderen vzw164 211 euro

Interactief Bierbelevingscentrum Fase 1
Het project Bierbelevingscentrum heeft tot doel om in de bestaande brouwerij van de Koninck aan de Mechelsesteenweg te Antwerpen een bezoekerscentrum te creëren. Dit centrum heeft een dubbele functie. Het zal enerzijds functioneren als toeristisch onthaalpunt, anderzijds zal het mogelijk zijn om individueel of in groep de brouwerij te bezoeken, waarbij tijdens het bezoek op een innovatieve en interactieve wijze de geschiedenis van Antwerpen, Antwerpen als bierstad en het brouwen van het De Koninck Bier zal worden ontsloten. De onthaalfunctie zal inhouden dat de toeristen informatie kunnen bekomen over Vlaanderen, onze biercultuur, Antwerpen in het algemeen maar ook specifiek over de wijken rond het Albertpark en Zurenborg,... De Brouwerij ligt immers op het snijpunt tussen deze beide wijken die cultuur-historisch zeer interessant zijn. Omwille van de ligging aan het fietsnetwerk zal ook fietsinformatie beschikbaar zijn. Dit informatiepunt zal complementair zijn aan het eigenlijke brouwerijbezoek. Een bezoeker aan het toeristisch onthaal zal derhalve geenszins verplicht zijn de brouwerij te bezoeken. Het bezoek aan de Brouwerij zal interactief worden uitgebouwd door gebruik te maken van de modernste audio-visuele technieken. In verschillende zalen binnen de brouwerij zal de geschiedenis van Antwerpen, de geschiedenis van de brouwerijen in Antwerpen, het maken van bier en de geschiedenis van het De Koninck Bier, in Antwerpen gekend als het “Bolleke”, worden uiteengezet. Belangrijk hierbij is dat het centrum wordt gerealiseerd binnen de gebouwen van de brouwerij waar het De Koninck Bier ook effectief wordt gebrouwen. De site is in gebruik sinds 1833 en blijft behouden voor het brouwen, rijpen, gisten en filtreren van het De Koninck bier. Tegelijkertijd zal de site worden uitgebouwd door andere “Antwerpse specialiteiten” aan te trekken. Zo is kaasmeester Van Tricht reeds op de site aanwezig. Er is tevens een horeca-aanbod met de bekende Antwerpse cafés de Pelgrim en de Hand. Eind juni is naast De Pelgrim ook een fiets concept winkel open.

Aanvrager: vzw Biererfgoed
Subsidiebedrag: 787 356 euro

Naar overzicht


Infokiosk Mode in Antwerpen
ModeMuseum Provincie Antwerpen wil een infokiosk rond Mode in Antwerpen installeren. De informatiezuil zal bestaan uit een interactieve kiosk waar de belangrijkste informatie over Mode in Antwerpen wordt gegeven. De kiosk laat drie partners visueel rond mode aan bod komen: het ModeMuseum, de ModeAcademie en Antwerpen Toerisme & Congres die mode, als één van de twee hoofdthema's binnen het citymarketingverhaal naar voor schuiven. De kiosk zal gebouwd worden op de gelijkvloerse verdieping van het ModeMuseum (vrij toegankelijk voor alle bezoekers en passanten) in de nabijheid van de ontvangstbalie van het museum. Elke zijde wordt ingevuld door een partner van het project: zijde 1 (videowall), zijde 2 (MoMu), zijde 3 (Antwerpen Toerisme & Congres), zijde 4 (Modeafdeling). De infokiosk Mode in Antwerpen richt zich in eerste instantie op de modetoerist die meer informatie zoekt over mode. Bijgevolg zal de meeste informatie ook beschikbaar zijn in vijf talen: Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans zodat het grootste segment van toeristen in Antwerpen in de eigen taal bediend kan worden.

Aanvrager: MoMu-Modemuseum Provincie Antwerpen
Subsidiebedrag: 93 900 euro

Naar overzicht


Smartphone applicatie met content management systeem voor de historische huizen van Musea en Erfgoed Antwerpen
Ontwikkeling van een webbased applicatie met content management systeem om interactieve mobiele rondleidingen voor smartphone te creëren voor de historische huizen Rubenshuis, Museum Plantin-Moretus, Museum Vleeshuis | Klank van de Stad, Museum Mayer van den Bergh. De smartphone applicatie richt zich op het promoten van het aanbod van elk museum apart maar ook de 4 musea als totaalaanbod. Daarenboven zal de app het verhaal van Antwerpen brengen. Dit verhaal treedt buiten de muren van het museum en versterkt het internationale karakter van Antwerpen. Volgende onderdelen zijn inbegrepen in het project:

  • De ontwikkeling van 1 smartphone applicatie met content management systeem
  • Contentcreatie: per historisch huis de creatie van 3 meertalige rondleidingen (Nederlands, Frans, Engels en Duits)
  • Infrastructuur & hardware:
    - Wi-Fi in de historische huizen: apparatuur & bekabeling 
    - Aankoop 300 smartphonetoestellen en 4 docking stations


Aanvrager: Musea en Erfgoed Antwerpen
Subsidiebedrag: 309 900 euro

Naar overzicht


Multimediagids voor de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal
De kathedraal ontwikkelt een multimediagids die bezoekers de mogelijkheid biedt om haar geschiedenis, haar patrimonium en haar betekenis te ontdekken. De basis van deze gids vormt een coherent auditief verhaal dat aansluit bij een parcours dat op een 40-tal minuten kan afgelegd worden. De objecten zelf en ook uitgebreid beeldmateriaal zorgen voor essentiële visuele verrijking van het verhaal. Op een interactieve manier kan de bezoeker meer informatie verkrijgen over onderwerpen naar keuze. Muziek ondersteunt niet enkel het verhaal, maar is ook op zich een belangrijk thema op de multimediagids. De multimediagids wordt met hardware te huur aangeboden bij de inkom van de kathedraal, maar is ook als webapplicatie beschikbaar voor smartphonegebruikers. Op internet is de gids ook toegankelijk voor potentiële bezoekers. Het nieuwe verhaal dat verteld wordt op de multimediagids heeft aandacht voor de tentoonstelling Reünie die tot 2017 aanwezig zal zijn in de kathedraal. Oook de restauratiewerken zullen inhoudelijk ontsloten worden. De kathedraal is één van de leden van de Monumentale Kerken Antwerpen vzw. Er zal ook content ontwikkeld worden over de andere Monumentale Kerken. Ook het exterieur van de kathedraal zal en plaats krijgen in het verhaal.

Aanvrager: Kathedrale Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw Antwerpen
Subsidiebedrag: 36 861 euro

Naar overzicht


Kantmuseum Brugge
De link tussen Brugge en kant is een reëel en belangrijk onderdeel van de Brugse geschiedenis. Kant en Brugge zijn met elkaar verweven, in het verleden en ook vandaag. Het is de ambitie om kant als uiting van een eeuwenoude maar levende traditie een volwaardige plek in de stad te geven. Het Kantcentrum vzw, Musea Brugge en Toerisme Brugge slaan nu de handen in mekaar om, kant in te bedden in een brede erfgoedwerking in Brugge. In het nieuwe Kantmuseum zal kant op een levendige manier worden gepresenteerd. Het boeiende verhaal achter dit textielproduct wordt er ontsloten. Het doorgeven van de traditie is hier van wezenlijk belang. De presentatie zal nauw aansluiten bij de masterclasses, de lessen die doorgaan op de eerste verdieping en demonstraties. In het Kantmuseum zullen ook wisselende thematische presentaties opgezet worden: kant en religie, kant en hedendaagse mode, namaakkant, enz. Het nieuwe Kantmuseum wordt ingericht in de gerestaureerde oude kantschool op de site Adornes: in de Balstraat. Op het gelijkvloers van het Kantmuseum worden een balie, shop en tentoonstellingsruimte voorzien. De tentoonstelling wordt opgesplitst in 2 delen: 1) Wat is kant? De grondslag, de schoonheid, de vaardigheid, 2) Kant leeft! Kantsoorten, internationale uitstraling, actuele betekenis van kant, kantopleidingen in Brugge,… Het parcours leidt vervolgens naar de eerste verdieping, waar de kantdemonstraties doorgaan. De bezoeker kan hier de kantwerksters aan het werk zien. Het vernieuwde kantmuseum betekent een versterking van het imago van de kantambacht (baanbrekend vakmanschap) en vergroot de internationale bekendheid van kant in Brugge en in Vlaanderen.

Aanvrager: Kantcentrum Brugge vzw
Subsidiebedrag: 224 252

Naar overzicht


Floraliëntime
Floraliëntime 2013 is een ‘nieuw’ evenement. Tijdens het weekend van 15 augustus 2013 heeft men een florale rondgang gecreëerd in het Stadhuis van Brussel en op de Grote Markt, een door UNESCO beschermde werelderfgoedsite. Deze routewas  vier dagen lang toegankelijk voor het grote publiek, waardoor bezoekers uit binnen- en buitenland op een unieke manier konden kennismaken met dit eeuwenoude decor. Vele van de prachtige zalen en gangen die het Brusselse Stadhuis rijk is, worden zelden opengesteld voor het publiek. Voor de florale aankleding wordt samengewerkt met de befaamde Floraliën Gent.

Aanvrager: Bloementapijt van Brussel vzw
Subsidiebedrag: 28 824 euro

Naar overzicht


Multimediagidsen en webviewer Hallepoort
De Hallepoort is een beschermd monument en functioneerde in de 14de eeuw als stadspoort. Het museum maakt deel uit van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis en vertelt in een hedendaagse en interactieve opstelling over de Brusselse stadsgeschiedenis, met vooral aandacht voor de middeleeuwse stadsverdediging. Het museum wil investeren in het digitale en audiovisuele aanbod om zo het onthaal van bezoekers, waaronder buitenlandse, te optimaliseren. Dit wil men bereiken via een multimediagids voor volwassenen in 5 talen (Nederlands, Frans, Engels, Duits en Spaans) en een virtuele introductie van het museum via een webviewer. De gids zou bestaan uit een rondleiding van ongeveer 1 uur waarin de highlights van het monument en de vaste tentoonstelling aan bod komen. De inhoud van de rondleiding wordt vezorgd door het wetenschappelijk personeel en een educatief medewerker van de Koninklijke Musea. De bezoeker zal de keuze krijgen om een multimediagids van het museum te ontlenen of de informatie aan het onthaal te downloaden met zijn smartphone. Men wil de kwaliteit van het bezoek verbeteren en de visibiliteit van de Hallepoort verhogen.

Aanvrager: Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis
Subsidiebedrag: 27 880 euro

Naar overzicht


Citypath
Citypath is een digitaal platform waar toeristen en lokale burgers alle informatie op een eenvoudige manier kunnen raadplegen op elk toestel. Naast de implementatie in hotels en B&B’s zal Citypath ook aangeboden worden op strategische plaatsen waar Citypath zelf gratis Citypath Wi-Fi zal voorzien zoals treinstations, openbare gebouwen en informatiekantoren van de dienst toerisme. Het platform biedt alle mogelijke informatie omtrent de stad in drie talen. Monumenten, musea, handelszaken, events, transportinformatie. Behalve deze functie, als digitale stadsgids, kunnen toeristen via de gratis Citypath applicatie die met elk mobiel toestel compatibel is, in de stad hun eigen persoonlijke route maken of routes activeren die al op het platform ingesteld zijn. De voorgeprogrammeerde routes zijn in samenwerking met verschillende diensten uit de stad ontwikkeld, zoals bijvoorbeeld dienst toerisme, musea,culturele centra enz. Routes kunnen ook aangepast worden, delen met vrienden, kennissen of persoonlijke route online publiceren. Handelaars kunnen zich gratis inschrijven om een persoonlijke pagina te krijgen op de website.

Aanvrager: Citypath nv
Subsidiebedrag: 125 513 euro

Naar overzicht


Herbestemming stad(s)huis Leuven
Met de bouw van het nieuwe stadskantoor, werd het aantal functies binnen het eeuwenoude stadhuis in Leuven sinds 2009 beperkt. Daarom wil men een nieuwe bestemming/functie geven aan dit icoon van Leuven. Men wil vanuit verschillende diensten van het stadhuis een dynamisch ankerpunt in de stad maken van waaruit de Leuvenaar, de bezoeker, de toerist kan kennismaken met of zich kan verdiepen in de stad en haar verhalen.
Men streeft naar een multifunctioneel en toegankelijk gebouw voor bewoner en bezoeker waar een dynamisch verhaal van de stad aan bod zal komen (vandaag, vroeger en in de toekomst). Specifiek voor deze subsidieaanvraag wil men de haalbaarheid van de herbestemming van het stadhuis in kaart late brengen door een studiebureau:  het uitdiepen van het uitgewerkte concept, het opstellen van een programma van eisen, de evaluatie van de bestaande gebouwen, het tekenen van een inplantingsschema (vlekkenprogramma), een mogelijke planning, een volledige kostenraming en uitgewerkt businessplan/exploitatieplan (incl. personeelsbehoeften en beheersstructuur).

Aanvrager: Stad Leuven
Subsidiebedrag: 61 710 euro

Naar overzicht


Vesalius 1514-2014
Naar aanleiding van de vijfhonderste verjaardag van Vesalius (in 2014) wil Kunst Leuven een breed cultureel, wetenschappelijk en toeristisch programma aanbieden in samenwerking met zoveel mogelijk Leuvense partners in het najaar van 2014. Toerisme Leuven is betrokken partner (inhoudelijk en financieel) en werkt samen met de aanvrager het toeristische luik uit. De hedendaagse relevantie van Vesalius staat centraal in dit Leuvense Vesaliusproject, dat op een originele manier geschiedenis, kunst en wetenschap samenbrengt. De ruggengraat van het programma is de tentoonstelling "Lijf en Leden. Andreas Vesalius en het theater van de anatomie" in M - Museum Leuven. Daarnaast zijn er talrijke activiteiten rond het thema van het menselijk lichaam en werkt Toerisme Leuven een Vesaliuswandeling uit.

Aanvrager: Ku(n)st Leuven vzw
Subsidiebedrag: 331 521 euro

Naar overzicht


Digitale applicatie 'University of Leuven Tours'
De stad Leuven en de universiteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar momenteel is er geen aanbod naar de toeristen toe om dit universitair erfgoed te  ontsluiten.  Door het gratis aanbieden van een mobiele applicatie, die zowel online als offline beschikbaar zal zijn voor de smartphone of tablet wil de KU Leuven in samenwerking met Toerisme Leuven zowel binnenlandse als internationale bezoekers kennis laten maken met het rijke patrimonium en de typische sfeer van de studentenstad Leuven. Aan de hand van een basisroute (erfgoed Leuven en erfgoed KULeuven) voorgestelde thematische routes (vb. Collegeroute) of juist door het zelf samenstellen van een eigen wandeling kunnen bezoekers op eigen tempo en op een zelfgekozen moment de universiteitsstad ontdekken. Door middel van Augmented Reality en aan de hand van exclusief beeld- en videomateriaal zullen bezoekers het universitair erfgoed kunnen beleven. 

Aanvrager: K.U. Leuven
Subsidiebedrag: 54 092 euro

Naar overzicht


De Bibliotheektoren
In samenwerking met de K.U. Leuven, Toerisme Vlaanderen en Toerisme Vlaams-Brabant, ontsluit de Stad Leuven de toren van de universiteitsbibliotheek voor het grote publiek. Dit dossier werd goedgekeurd in 2011; een subsidie van 125 000 euro. Het conceptbureau Fugzia, werd aangeduid voor de uitwerking van dit project. Na overleg met de verschillanden actoren zijn enkele aanpassingen wenselijk, op vlak van veiligheid, beleving en voor de optimalisering van de inkom. Daarom wordt voor deze onderdelen een bijkomende subsidie gevraagd.

Aanvrager: Stad Leuven - Dienst Toerisme
Subsidiebedrag: 46 601 euro

Naar overzicht


Digitale beleving voor bezoekers aan Mechelen
Toerisme Mechelen wil via digitale toepassingen de toerist informeren en vooral ook de stad laten beleven. • Digitale infozuilen: station, toerisme Mechelen, congrescentrum Lamot, St Kat Waver.
• Bestemmingsinformatie op infozuilen en bestaande infoschermen van de toeristische partners (hotels, gastenkamers en toeristische locaties).   
• Native app met bestemmingsinformatie en interactieve module.
• App ‘belevingsgids’ en papieren versie.  Een mix van een reisgids in printvorm met digitale applicaties om de ervaringen in de stad in 'augmented reality' te beleven.

Aanvrager: Stad Mechelen
Subsidiebedrag: 158 158 euro

Naar overzicht


Digitale productontwikkeling voor internationale bezoekers van Kazerne Dossin
Ontwikkeling van een digitale applicatie, voor smartphone en tablets, die zowel intra muros als extra muros informatie en beleving biedt en Kazerne Dossin koppelt aan bestemming Mechelen, vanuit een respectvolle omgang met de thematiek van Holocaust en Mensenrechten en de geschiedenis van de stad. De app zal gratis te downloaden zijn en kan gebruikt worden in het museum, waar op de vierde verdieping via codes naar de interactieve timeline wordt gelinkt. De app kan ook gebruikt worden voor thematische wandelingen in de stad.

Aanvrager: Kazerne Dossin vzw
Subsidiebedrag: 76 025 euro
Naar overzicht


Contour Mechelen 2013, Biënnale voor Bewegend Beeld
Contour Mechelen is een kunstorganisatie die zich toelegt op de creatie en presentatie van bewegend beeld. Contour 2013, de 6de Biënnale voor Bewegend Beeld, werd gehouden van zaterdag 24 augustus 2013 tot zondag 3 november 2013. Deze editie droeg de titel 'Leisure, Discipline and Punishment'. De zesde editie van Contourwas te zien op een aantal heel specifieke erfgoedlocaties in Mechelen: de gevangenis, de voetbalstadions,  historische kerk (OLV over de Dijle) en het Stedelijk Museum Hof van Busleyden. Het start-, knoop- en eindpunt van Contour 2013 werd het volledige Hof van Busleyden, dat momenteel een complete vernieuwing ondergaat.

Aanvrager: Contour Mechelen vzw
Subsidiebedrag: 138 265 euro
Naar overzicht


Hanswijkcavalcade - Mechelse Ommegang
De Hanswijkcavalcade (= Hanswijkcavalcade en Ommegang) trok op zondag 25 augustus en 1 september 2013 door de straten van de Mechelse binnenstad. • Cavalcade: Ruim 2.000 medewerkers, een 20-tal praalwagens, meer dan honderd paarden, muzikanten, koren, dansgroepen, vendeliers, ... geven deze historisch-religieuze stoet gestalte waarbij doorheen de bijbelse en historische taferelen de boodschap van hoop in beeld wordt gebracht.
Voor deze editie werd een geheel nieuw concept uitgewerkt met een frisse en moderne identiteit.
• De Ommegang is een optocht die de stad en de wereld een gezicht geeft. Mechelen heeft een heel rijke traditie en bijzonder mooie en historisch belangwekkende rijtuigen, poppen en reuzen. Deze traditie is uniek. Slechts 1 keer om de 25 jaar gaat de Hanswijkcavalcade uit. Voor het eerst wordt er gebruik gemaakt van QR-codes waardoor de toeschouwers via smartphone extra informatie over hetgeen uitgebeeld wordt, kunnen oproepen. Met de middelen die aangevraagd worden bij Toerisme Vlaanderen werden de meertalige (NL, FR, EN, DU) communicatieproducten en promotie gefinancierd. Per dag waren er naar schatting 50 000 - 60 000 toeschouwers.

Aanvrager: vzw Hanswijkprocessie
Subsidiebedrag: 56 415 euro


Versterking van het toeristisch onthaal in kunststeden
Dit onthaalproject zet in op de versterking van het toeristisch onthaal in de kunststeden.De centrale doelstelling van dit project is om vanuit het infrastructuurgegeven (de verscheidene plekken waar toeristen onthaald worden) in te zetten op een versterkt toeristisch onthaal in de kunststeden.
De projectaanvraag gebeurt uit naam van de 5 Vlaamse kunststeden en hun partners in dit project, zijnde Visit Brussels vzw, Vlaamse Kunstcollectie vzw, FARO vzw en Herita vzw. Het project kent verschillende fases:

  • Mystery visits en workshops versterkend onthaal.
  • Ontwikkeling van een meetinstrument omtrent toeristische bezoekers
  • Specialistentraject: onthaalmedewerkers leren van de toeristische infokantoren de toeristische onthaalstrategie van de andere kunststeden kennen
  • Ontsluiting van inspiratietools: vb. tips en tricks over toeristisch onthaal en meetinstrumenten aanreiken in een passend format.
  • Organisatie van een colloquium
  • Input voor vervolgtraject

Aanvrager: Kunststeden Vlaanderen vzw
Subsidiebedrag: 164 211 euro

 Top