Italië

Jubelpark Brussel
Toerisme Vlaanderen is actief op de Italiaanse markt. Hieronder vind je meer informatie over onze werking, concrete resultaten en acties in Italië. Je vindt hier ook de contactgegevens van het kantoor in Milaan.

Brugge is "big" in Italië

Onder de slogan Bruges: l’opera d’arte delle Fiandre (vrij vertaald als "Brugge, het kunstwerk van Vlaanderen") voeren de stad Brugge en Toerisme Vlaanderen campagne in Noord-Italië om Italiaanse cultuurliefhebbers warm te maken voor een verblijf in Brugge.

Voor deze campagne gingen Toerisme Vlaanderen en Toerisme Brugge op zoek naar sterke partners op de Italiaanse markt: eDreams, één van de grootste online touroperatoren in Europa, en Brussels Airlines investeerden graag mee in deze campagne en geven gedurende de komende maanden ook maximale visibiliteit aan Brugge.

Burgemeester Renaat Landuyt: "De overnachtingscijfers van Italianen in Brugge zitten de laatste jaren in de lift. Vandaar dat de stad op lange termijn wil investeren in de Noord-Italiaanse markt."

De campagne is opgedeeld in twee delen: de eerste golf loopt van oktober tot december, de tweede vindt plaats in het voorjaar van 2017. Zo mikken we op een toename van aantal overnachtingen in Brugge tijdens de winterperiode waarbij ze de stad in al z’n glorie kunnen beleven.

Hoe is deze campagne zichtbaar?

eDreams bouwde een micro-site die gedurende de campagne volledig gewijd is aan Brugge. Naast het online-verhaal wordt er ook sterk ingezet op outdoor-advertising in o.a. Milaan: je komt banners tegen op trams en in metrostations.

De campagne kreeg ook in de Italiaanse reispers al de nodige ruchtbaarheid via het reismagazine van Travelquotidiano.


 

Joint-promotion met Expedia

Om onze bestemming opnieuw actief in de kijker te plaatsen, sloot Toerisme Vlaanderen een joint-promotion met één van de grootste online touroperators wereldwijd. Expedia plaats zijn aanbod rond Antwerpen, Brugge, Gent, Brussel, Mechelen en Leuven gedurende één maand prominent in beeld.

Uit onderzoek blijkt dat de maand september dé periode bij uitstek is dat Italianen hun citytrips beginnen vast te leggen dus mikt Toerisme Vlaanderen met deze actie tijdens deze periode op een maximale conversie naar onze Vlaamse kunststeden.

 

21 Italiaanse pers- en tradeprofessionals op bezoek

De toeristische sector en Toerisme Vlaanderen organiseren deze zomer tientallen extra pers- en tradereizen. De bezoeken (uit Spanje, Italië, China, Verenigde Staten, Scandinavië en Oostenrijk) kaderen binnen de herstelstrategie om toeristisch 2016 weer op de rails te krijgen. Van 26 tot en met 29 juli vertoefden maar liefst 21 Italiaanse toeristische professionals in Vlaanderen. Ze bezochten Antwerpen, Gent en Brussel.

De Italiaanse gasten kregen de kans om Antwerpen te bezoeken met een gids. Vervolgens ging de trip door naar Gent waar – naast een gegidste stadswandeling - een boottochtje niet op het programma mocht ontbreken. In Brussel werd gefocust op het Atomium en het recent geopende museum ADAM. In alle steden kregen de pers- en tradeprofessionals ook voldoende tijd om zelf op onderzoek uit te gaan in de stad. 

italie persreis herstelstrategie italie persreis herstelstrategie

Vlaanderen onder de aandacht via gerichte consumenten-, pers- en trade-acties

TRADE

  • b2b-trade evenementen met Albatravel

Toerisme Vlaanderen nam een prominente plaats in op 2 evenementen van Albatravel, één van de belangrijkste Italiaanse touroperators. We gaven zowel in Verona als in Modena een presentatie over de bestemming Vlaanderen en Brussel. Er waren respectievelijk 70 reisagenten en 50 Italiaanse reisagenten aanwezig. Toerisme Vlaanderen blijft in samenwerking met de Italiaanse reissector op zoek gaan naar opportuniteiten in samenwerking. Het volgende evenement met Albatravel vindt plaats op 8 juni 2016 in Rimini.

foto presentatie vlaanderen op albatravel evenement

  • b2b2c-evenement op 26 mei 2016

In samenwerking met Top Team Travel en de Italiaanse online reisgids FIAB, gespecialiseerd in fietsvakanties, organiseert Toerisme Vlaanderen op 26 mei 2016 een event rond fietsen in Vlaanderen. Zowel Italiaanse vertegenwoordigers van de reisindustrie als Italiaanse liefhebbers van fietsvakanties zullen aanwezig zijn.

  • reguliere werking

Toerisme Vlaanderen monitort elke dag de Italiaanse markt en neemt deel aan sales calls. We onderhouden de belangrijkste relaties met de lokale tradepartners en informeren hen over de georganiseerde activiteiten, fam trips, ...

 foto team italie

PERS 

  • persberichten

Via regelmatige persupdates naar een uitgebreide persdatabank blijven we onze belangrijke Italiaanse mediacontacten voeden met alle relevante nieuwsberichten uit onze toeristische sector. Enkele voorbeelden:

Toerisme Vlaanderen was aanwezig op de pers workshop van ADUTEI (de Italiaanse belangenorganisatie voor toeristische diensten) waar 90 journalisten aanwezig waren.

  • persreizen

Mei is traditioneel één van de drukste maanden qua persreizen. Toerisme Vlaanderen stuurt in mei 2016 een tiental key influencials naar:

ONLINE CAMPAGNES NAAR ITALIAANSE CONSUMENTEN

  • #FIANDREINBICI

De voorjaarsklassiekers zijn een ideale gelegenheid om fietsen in de kijker te plaatsen via de campagne #Fiandreinbici, een digitale campagne waarbij een zevental Italiaanse fietsbloggers content maken en verspreiden via hun netwerk tot einde mei. De nieuwsbrief naar de Italiaanse pers & trade vat de inhoud van de actie goed samen. De blogtrip naar Vlaanderen resulteerde onder andere in enkele blogartikels en tal van filmpjes

printscreen en voorbeeld filmpje

  • WEB TRAVEL GUIDE CAMPAGNE

Onder de noemer 'Fiandre in fiore' (Vlaanderen in de bloemetjes) en 'Incantevoli Fiandre' (Betoverend Vlaanderen) krijgt onze regio extra visibiliteit op de Italiaanse online reisgids www.paesionline.it. In april 2016 lag de focus op de bloemenevents in Vlaanderen en Brussel. Half mei 2016 ging de Betoverend Vlaanderen-campagne van start. Ook hier mikken we op maximale conversie.


Fietsen in de kijker via #Fiandreinbici

Toerisme Vlaanderen laat Italianen proeven van de Vlaamse fietscultuur en het uitgebreide knooppuntennetwerk in Vlaanderen. Daarvoor werkt Toerisme Vlaanderen samen met In Sella, het Italiaanse bloggersnetwerk met enkel Italiaanse bloggers die gepassioneerd zijn door fietsen. Samen is er een heuse fietscampagne op poten gezet die zowel blogartikels, foto's als enkele filmpjes oplevert en via gesponsorde Facebook en Instagram-campagnes in april en in mei verspreid zullen worden. Zo zal de Italiaanse fietsliefhebber kunnen kennismaken met Gent als ideale fietsstad en uitvalsbasis voor fietstochten in het groen. Dankzij deze content worden ook andere thema's in de kijker geplaatst: een fietstocht vormt immers het ideale excuus om onderweg een brouwerij-bezoek te maken, een lekker streekgerecht mee te pikken, een bezoek te brengen aan een chocoladewinkel, en andere zaken van het goede leven.

Fiets gerust mee en bekijk de volgende Youtube-filmpjes: 

Of lees de eerste twee artikels die online verschenen:

Deze campagne loopt tot eind mei 2016.


Nieuwe Italiaanse app over Vlaanderen


Toerisme Vlaanderen sloeg de handen in mekaar met Latitudes, een Italiaans online reismagazine, en ontwikkelde een nieuwe app over Vlaanderen! De app Fiandre: maestria all'avanguardia staat sinds de zomermaanden online. Het is een e-book geworden opgedeeld in vijf hoofdstukken: Oude Meesters, Nieuwe Meesters, Food, Bier en Fietsen. Samen geven zij een mooi beeld over onze kunststeden en ons vakmanschap waar de regio Vlaanderen in binnen- en buitenland voor bekend staat. Dit e-book, waar beelden centraal staan, is gratis te downloaden via Google Play of Apple Store.


2 webinars over Vlaanderen op maat van Italiaanse reisagent

Het Toerisme Vlaanderen-kantoor in Milaan sloeg de handen in mekaar met het online dagblad voor professionelen in de Italiaanse reisindustrie www.travelquotidiano.com en maakte twee webinars over Vlaanderen om de reisagenten online info op maat aan te bieden over onze bestemming. Onze trademanager in Italië heeft twee cursussen ingesproken waarin ze meer in detail treedt over het culturele aanbod en de bierbeleving in Vlaanderen en Brussel. Op dit platform is ook een live chat voorzien waardoor de tradesector in interactie kan gaan met onze Italiaanse collega in Milaan. De webinars blijven nog enkele weken beschikbaar op het platform en kunnen online (her)bekeken worden

 


Cijfers

Op zoek naar concrete toeristische cijfers voor deze doelmarkt? Het marktrapport geeft een statistisch beeld van de Italiaanse toeristen in Vlaanderen met cijfers tot en met 2014.


Contact

VISITFLANDERS

Ente del Turismo delle Fiandre

Piazza Santa Maria Beltrade 2,
20123 Milano

Tel. + 39-02-973 81 753   

Fax + 39-024-5550204
info@turismofiandre.it
www.turismofiandre.it