Italië

Jubelpark Brussel
Toerisme Vlaanderen is actief op de Italiaanse markt. Hieronder vind je meer informatie over onze werking, concrete resultaten en acties in Italië. Je vindt hier ook de contactgegevens van het kantoor in Milaan.

"Al aan Vlaanderen gedacht?"

Met deze lokroep verleidt Toerisme Vlaanderen sinds 8 mei 2017 de Italiaanse consument met een grootschalige campagne in samenwerking met enkele vaste trade-partners zoals Volagratis, Lastminute.com en Albatravel. Bedoeling is om onze bestemming maximaal onder de aandacht te brengen van de Italiaanse reiziger die in juni en in het najaar op zoek is naar een weekendje weg met de officiële Italiaanse feestdagen en verlengde weekends.

Volagratis is een online boekingssysteem voor goedkope vluchten en afhankelijk van de doelgroep, spreken we de consument op een aangepaste wijze aan (Brugge voor 55+, Antwerpen gericht naar jonge koppels, Gent voor reizigers op zoek naar kunst & cultuur):

Op volgende microsites krijgt Vlaanderen de volle aandacht: www.volagratis.com/it/pubblicita/fiandre.html en www.it.lastminute.com/vacanze/fiandre.html

In totaal zal Vlaanderen 10 weken in de schijnwerpers staan op de website van Volagratis waarvan 3 weken in het najaar met focus op Brugge. Vanuit diezelfde invalshoek zette Toerisme Vlaanderen ook een joint promotion op met Albatravel die op 9 mei van start ging met een B2B-online campagne rond Vlaanderen. Deze campagne loopt twee weken. 

 

 


Biertoerisme in de kijker op de Italiaanse beurs BIT

Op 3 en 4 april 2017 vond de toerismebeurs BIT (Borsa Internazionale Turismo) plaats in Milaan. Tijdens het seminarie 'Exploring Food Tourism' maakte Giovanna Sainaghi, directeur Toerisme Vlaanderen voor Italië, van de gelegenheid gebruik om de biercultuur in Vlaanderen op de kaart te plaatsen. 

Doel van het seminarie was om de laatste ontwikkelingen en trends rond eet- en biertoerisme te delen. Een sectie van dit seminarie zoemde in op biertoerisme. De organisatoren kozen Toerisme Vlaanderen als schoolvoorbeeld voor het Italiaanse publiek. Giovanna legde uit wat het belang van bier is in onze strategie, en hoe we dit product internationaal promoten. Ongeveer 60 Italiaanse tour operatoren, journalisten en studenten woonden de presentatie bij.

 


Veggie Gent in de Italiaanse boekhandel

Toerisme Vlaanderen leverde samen met Toerisme Gent en Toerisme Oost-Vlaanderen in 2015 ondersteuning aan de Italiaanse journalist Gabriele Eschenazi die enkele dagen een bezoek bracht aan Gent in het kader van zijn boek over vegetarisme. Dit boek werd einde maart 2017 gepubliceerd en Gent krijgt hierin een prominente plaats toebedeeld als toonaangevende veggie-stad. Het boek bevat een mix van artikels over verschillende veggie-bestemmingen en recepten.

 

 


Kick-off Vlaamse Meesters in Milaan

Op 2 december 2016 vond in het Palazzo Reale te Milaan een grootschalig charme-offensief plaats naar de Italiaanse pers en trade rond het project Vlaamse Meesters. Klik hier om meer te lezen over dit evenement.

 


Brugge is "big" in Italië

Onder de slogan Bruges: l’opera d’arte delle Fiandre (vrij vertaald als "Brugge, het kunstwerk van Vlaanderen") voeren de stad Brugge en Toerisme Vlaanderen campagne in Noord-Italië om Italiaanse cultuurliefhebbers warm te maken voor een verblijf in Brugge.

Voor deze campagne gingen Toerisme Vlaanderen en Toerisme Brugge op zoek naar sterke partners op de Italiaanse markt: eDreams, één van de grootste online touroperatoren in Europa, en Brussels Airlines investeerden graag mee in deze campagne en geven gedurende de komende maanden ook maximale visibiliteit aan Brugge.

Burgemeester Renaat Landuyt: "De overnachtingscijfers van Italianen in Brugge zitten de laatste jaren in de lift. Vandaar dat de stad op lange termijn wil investeren in de Noord-Italiaanse markt."

De campagne is opgedeeld in twee delen: de eerste golf loopt van oktober tot december 2016, de tweede vindt plaats in het voorjaar van 2017. Zo mikken we op een toename van aantal overnachtingen in Brugge tijdens de winterperiode waarbij ze de stad in al z’n glorie kunnen beleven.

Hoe is deze campagne zichtbaar?

eDreams bouwde een micro-site die gedurende de campagne volledig gewijd is aan Brugge. Naast het online-verhaal wordt er ook sterk ingezet op outdoor-advertising in o.a. Milaan: je komt banners tegen op trams en in metrostations.

De campagne kreeg ook in de Italiaanse reispers al de nodige ruchtbaarheid via het reismagazine van Travelquotidiano.


 

Joint-promotion met Expedia

Om onze bestemming opnieuw actief in de kijker te plaatsen, sloot Toerisme Vlaanderen een joint-promotion met één van de grootste online touroperators wereldwijd. Expedia plaats zijn aanbod rond Antwerpen, Brugge, Gent, Brussel, Mechelen en Leuven gedurende één maand prominent in beeld.

Uit onderzoek blijkt dat de maand september dé periode bij uitstek is dat Italianen hun citytrips beginnen vast te leggen dus mikt Toerisme Vlaanderen met deze actie tijdens deze periode op een maximale conversie naar onze Vlaamse kunststeden.

 


Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op onze website.


Contact

VISITFLANDERS

Ente del Turismo delle Fiandre

Piazza Santa Maria Beltrade 2,
20123 Milano

Tel. + 39-02-973 81 753   

Fax + 39-024-5550204
info@turismofiandre.it
www.turismofiandre.it