Nederland

Beeld Antwerpen skyline
Toerisme Vlaanderen is actief op de Nederlandse markt. Nederland is de belangrijkste markt voor onze bestemming, zowel op vlak van aankomsten als overnachtingen. Op deze pagina vind je enkele concrete resultaten en de contactgegevens van het kantoor in Den Haag.

Internationale persreis naar Oostende

kunstfestival het vlot oostende

Het Oostends hedendaags kunstfestival 'Het Vlot', gecureerd door Jan Fabre en Joanna De Vos werd onder de aandacht gebracht bij internationale journalisten. Toerisme Vlaanderen bracht meer dan 20 internationale journalisten uit Nederland, Frankrijk en Duitsland naar Oostende voor de opening van dit kunstfestival. We boden de journalisten een unieke reiservaring aan zodat hun artikels extra potentiële bezoekers naar Oostende aantrekken, ook tijdens het toeristisch laagseizoen.

Meer dan 70 artiesten uit binnen- en buitenland namen deel aan ''Het Vlot'. Het kunstfestival was een internationaal succes dat door de journalisten onder de aandacht werd gebracht.


ANTOR persworkshop in Amsterdam

De jaarlijkse Antor Persworkshop vond dit jaar plaats op 23 november in de bibliotheek van dierentuin Artis te Amsterdam. Hieraan namen diverse verkeersbureaus deel en een 100-tal journalisten en bloggers. Edith en Natalie vertegenwoordigden Vlaanderen & Brussel met een stand.

Thema’s als o.a. Vlaamse Meesters, gastronomie, fietsen en de culturele en toeristische toppers van 2018 presenteerden zij mondeling in de vorm met face-to-face speeddating aan de Nederlandse media. Zij overhandigden de journalisten/bloggers ook een wervend document (in print of op usb-stick) met een overzicht van de hoogtepunten van 2018 alsook brochures, folders en gidsjes.  Deelnemers aan de workshop varieerden van reisbloggers tot reisjournalisten, journalisten die schrijven voor fiets- en wandelmagazines, dagbladen, maar ook online influencers als instagrammers en vloggers waren aanwezig. Het was wederom een geslaagde editie en een perfect netwerkmoment met de Nederlandse pers. 

 

Vlaamse Meesters in het Mauritshuis

Op donderdag 5 oktober organiseerden de Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering in Nederland, Flanders Investment & Trade, Toerisme Vlaanderen en CODART een exclusieve Nocturne in het Mauritshuis in Den Haag voor hun Nederlandse contacten. Aanleiding was de tentoonstelling 'Zuiderburen - Portretten uit Vlaanderen 1400 - 1700' die nog tot midden januari 2018 te bezichtigen is in het Mauritshuis.

De tentoonstelling toont belangrijke werken van Rogier van der Weyden, Hans Memling, Pieter Pourbus, Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck én vertelt je meer over de mensen achter de portretten. Na een inleiding van directeur Emilie Gordenker volgden enkele interessante lezingen over deze Vlaamse Meesters, door eminente sprekers zoals Fernand Huts en Edwin Buijsen. Nadien konden de genodigden de tentoonstelling bezoeken en uiteraard genieten van een smaakvolle Vlaamse receptie. Alle info over de tentoonstelling: www.mauritshuis.nl.

Perstrip 'On the wheel of the Cannibals' zet Vlaams wielertoerisme in de kijker

Op zaterdag 26 augustus 2017 werd voor het eerst de Eddy Merckx Classic gereden. Dit is een toertocht door het Pajottenland en Vlaamse Ardennen voor wielerliefhebbers, opgedragen aan Eddy Merckx. 

Ridley fietsNaar aanleiding van dit evenement organiseerde Toerisme Vlaanderen een 3-daagse persreis die het Vlaams wielertoerisme in de kijker zet. We verwelkomden 4 journalisten van het Verenigd Koninkrijk en 3 journalisten van Nederland.

De trip liet hen kennismaken met de omgeving van de Vlaamse Ardennen en Vlaams Brabant. Naast het fietsen werden ook stadsbezoek aan Leuven, een brouwerijbezoek en een bezoek aan het Sven Nys cycling Center voorzien.

Deze persreis is een succesvolle samenwerking met Toerisme Vlaams-Brabant, Toerisme Leuven, Ridley Bikes en het Sven Nys Cycling Center.

Nederlandse bloggers in 'urban' Antwerpen 

Begin juni 2017 kwamen negen gerenommeerde Nederlandse bloggers op verkenning in Antwerpen. Ze bezochten het heropende M HKA en wandelden daarna met een echte kenner langs verborgen graffiti-kunstwerken. Als afsluiter bezochten ze enkele karakteristieke koffieplekken, typisch voor de koeken- en koffiestad. Deze persreis leverde intussen al 4 enthousiaste blogartikels op die veel aandacht kregen op sociale media.

#Brugesbytube en Brugse Zotten

Visit Bruges, brouwerij Halve Maan en Toerisme Vlaanderen lanceerden in april 2017 een grootscheepse social media- en online campagne #Brugesbytube om het imago van Brugge als bestemming voor een culturele citytrip te versterken. De campagne krijgt nationale omvang op de Nederlandse markt, waar mensen door het kopen of bestellen van een Brugse Zot kans maken om één van de 1000 citytrips naar Brugge te winnen. We ontwikkelden twee brand story video's die allebei gebaseerd zijn op de bierpijplijn van brouwerij Halve Maan. De video's worden via Facebook, YouTube en Instagram verspreid:

Naar boven


Op zoek naar concrete cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op deze website. 


Contact

Toerisme Vlaanderen & Brussel
Koninginnegracht 86
NL-2514 AJ DEN HAAG

Tel: + 31 70 416 81 10
Fax: + 31 70 416 81 20
nederland@visitflanders.com
www.toerismevlaanderen.nl