Nederland

Beeld Antwerpen skyline
Toerisme Vlaanderen is actief op de Nederlandse markt. Nederland is de belangrijkste markt voor onze bestemming, zowel op vlak van aankomsten als overnachtingen. Op deze pagina vind je enkele concrete resultaten en de contactgegevens van het kantoor in Den Haag.

Nederlandse bloggers in 'urban' Antwerpen 

Begin juni kwamen negen gerenommeerde Nederlandse bloggers op verkenning in Antwerpen. Ze bezochten het heropende M HKA en wandelden daarna met een echte kenner langs verborgen graffiti-kunstwerken. Als afsluiter bezochten ze enkele karakteristieke koffieplekken, typisch voor de koeken- en koffiestad. Deze persreis leverde intussen al 4 enthousiaste blogartikels op die veel aandacht kregen op sociale media.

#Brugesbytube en Brugse Zotten

Visit Bruges, brouwerij Halve Maan en Toerisme Vlaanderen lanceerden in april 2017 een grootscheepse social media- en online campagne #Brugesbytube om het imago van Brugge als bestemming voor een culturele citytrip te versterken. De campagne krijgt nationale omvang op de Nederlandse markt, waar mensen door het kopen of bestellen van een Brugse Zot kans maken om één van de 1000 citytrips naar Brugge te winnen. We ontwikkelden twee brand story video's die allebei gebaseerd zijn op de bierpijplijn van brouwerij Halve Maan. De video's worden via Facebook, YouTube en Instagram verspreid:

Leuven 'stad van de maand april' bij time to momo

TimetomomoLeuvenNa Mechelen (februari 2017) plaatst Toerisme Vlaanderen nu ook Leuven in de schijnwerpers. Via stedenspecialist time to momo (voorheen 100% stedengidsen) brengen we de Leuvense kunststad onder de aandacht bij het Nederlandse publiek. Samen met een Leuvense local verzamelde de redactie de tofste plekjes in de leukste wijken van Leuven in een handige minigids, gestoffeerd met aantrekkelijke foto's. Nederlanders vinden de gids gratis bij de Nederlandse boekhandel of kunnen de route gratis downloaden via de website of de app.

Lekker naar Vlaanderen in maart 2017

Ook dit jaar werkten Toerisme Vlaanderen, Weekendjeweg.nl, Pharos Reizen van ANWB, Stedentrips.nl, Thomas Cook Nederland en de Jong Intra Vakanties weer samen in maart en april om de culinaire troeven en de gezelligheid van Vlaanderen in de kijker te zetten bij de Nederlandse consument. Deze campagne met de bekende slogan wordt voornamelijk gevoerd via de kanalen van de deelnemende Nederlandse operatoren. Ook reisplatform Youropi werd ditmaal ingeschakeld om het bereik van de boodschap te vergroten.

Uitreiking Persprijzen Toerisme Vlaanderen in Amsterdam

We reikten op 9 februari 2017 naar jaarlijkse traditie de Persprijs Toerisme Vlaanderen uit. Directeur Dirk Mertens overhandigde de Persprijs 2016 aan journalist Bas van Oort voor zijn reportage ‘Rondje Brussel’. Dat artikel verscheen in REIZ& Magazine (september 2016). De Persprijs is een blijk van waardering voor de meest inspirerende reportages van Nederlandse journalisten die in samenwerking met Toerisme Vlaanderen tot stand kwamen.

Persprijzen 2017Het verhaal van Bas is een persoonlijk verslag over zijn fietsroute door de Groene Gordel rond Brussel. Hij beschrijft de karakteristieke sfeer van de Groene Gordel met zijn stevige heuvels, zijn Geuze en Lambiekbieren, de tafeldruif, de plantentuin van Meise en een reeks gastronomische adressen. De unieke manier waarop Bas het verhaal neerpent maakt het extra geloofwaardig en uniek. De aantrekkelijke foto’s, de vele praktische weetjes en nuttige links maken het geheel compleet. Een prachtig, inspirerend en uitgebreid portret van de schitterende regio rond Brussel.

Naast de Persprijs Toerisme Vlaanderen werden nog twee andere persprijzen uitgereikt:

  1. Journalist Eric Beets ontving de Culturele Persprijs Toerisme Vlaanderen voor het artikel ‘Perfectie is een illusie, 500 jaar Utopia in Leuven’ in Palet magazine. Eric neemt je mee door de expo over 500 jaar Utopia in het M-Museum in Leuven. Hij gebruikt als invalshoek het verhaal van de curator alsook zijn persoonlijke beleving van de kunstwerken. Hij weet het totaalconcept Utopia in Leuven perfect te verwoorden en sluit sterk af met de zin: "Utopia verdient het hier en nergens anders zo uitgebreid gevierd te worden."
  2. In de categorie Blog won Bas van Eijk de prijs met ‘Trap je een slag in de rondte in Vlaanderen’ op hetiskoers.nl. Je fietst hier als het ware echt mee met Bas op zijn tocht door de Vlaamse Ardennen. In een knap geschreven verhaal vertelt hij over fietsroutes, wielermusea, Flandriens en uitstekende streekbieren. 

Naar boven


Op zoek naar concrete cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op deze website. 


Contact

Toerisme Vlaanderen & Brussel
Koninginnegracht 86
NL-2514 AJ DEN HAAG

Tel: + 31 70 416 81 10
Fax: + 31 70 416 81 20
nederland@visitflanders.com
www.toerismevlaanderen.nl