Nederland

Beeld Antwerpen skyline
Toerisme Vlaanderen is actief op de Nederlandse markt. Nederland is de belangrijkste markt voor onze bestemming, zowel op vlak van aankomsten als overnachtingen. Op deze pagina vind je enkele concrete resultaten en de contactgegevens van het kantoor in Den Haag.

#Brugesbytube en Brugse Zotten

Visit Bruges, brouwerij Halve Maan en Toerisme Vlaanderen lanceerden in april 2017 een grootscheepse social media- en online campagne #Brugesbytube om het imago van Brugge als bestemming voor een culturele citytrip te versterken. De campagne krijgt nationale omvang op de Nederlandse markt, waar mensen door het kopen of bestellen van een Brugse Zot kans maken om één van de 1000 citytrips naar Brugge te winnen. We ontwikkelden twee brand story video's die allebei gebaseerd zijn op de bierpijplijn van brouwerij Halve Maan. De video's worden via Facebook, YouTube en Instagram verspreid:

Leuven 'stad van de maand april' bij time to momo

TimetomomoLeuvenNa Mechelen (februari 2017) plaatst Toerisme Vlaanderen nu ook Leuven in de schijnwerpers. Via stedenspecialist time to momo (voorheen 100% stedengidsen) brengen we de Leuvense kunststad onder de aandacht bij het Nederlandse publiek. Samen met een Leuvense local verzamelde de redactie de tofste plekjes in de leukste wijken van Leuven in een handige minigids, gestoffeerd met aantrekkelijke foto's. Nederlanders vinden de gids gratis bij de Nederlandse boekhandel of kunnen de route gratis downloaden via de website of de app.

Lekker naar Vlaanderen in maart 2017

Ook dit jaar werkten Toerisme Vlaanderen, Weekendjeweg.nl, Pharos Reizen van ANWB, Stedentrips.nl, Thomas Cook Nederland en de Jong Intra Vakanties weer samen in maart en april om de culinaire troeven en de gezelligheid van Vlaanderen in de kijker te zetten bij de Nederlandse consument. Deze campagne met de bekende slogan wordt voornamelijk gevoerd via de kanalen van de deelnemende Nederlandse operatoren. Ook reisplatform Youropi werd ditmaal ingeschakeld om het bereik van de boodschap te vergroten.

Uitreiking Persprijzen Toerisme Vlaanderen in Amsterdam

We reikten op 9 februari 2017 naar jaarlijkse traditie de Persprijs Toerisme Vlaanderen uit. Directeur Dirk Mertens overhandigde de Persprijs 2016 aan journalist Bas van Oort voor zijn reportage ‘Rondje Brussel’. Dat artikel verscheen in REIZ& Magazine (september 2016). De Persprijs is een blijk van waardering voor de meest inspirerende reportages van Nederlandse journalisten die in samenwerking met Toerisme Vlaanderen tot stand kwamen.

Persprijzen 2017Het verhaal van Bas is een persoonlijk verslag over zijn fietsroute door de Groene Gordel rond Brussel. Hij beschrijft de karakteristieke sfeer van de Groene Gordel met zijn stevige heuvels, zijn Geuze en Lambiekbieren, de tafeldruif, de plantentuin van Meise en een reeks gastronomische adressen. De unieke manier waarop Bas het verhaal neerpent maakt het extra geloofwaardig en uniek. De aantrekkelijke foto’s, de vele praktische weetjes en nuttige links maken het geheel compleet. Een prachtig, inspirerend en uitgebreid portret van de schitterende regio rond Brussel.

Naast de Persprijs Toerisme Vlaanderen werden nog twee andere persprijzen uitgereikt:

  1. Journalist Eric Beets ontving de Culturele Persprijs Toerisme Vlaanderen voor het artikel ‘Perfectie is een illusie, 500 jaar Utopia in Leuven’ in Palet magazine. Eric neemt je mee door de expo over 500 jaar Utopia in het M-Museum in Leuven. Hij gebruikt als invalshoek het verhaal van de curator alsook zijn persoonlijke beleving van de kunstwerken. Hij weet het totaalconcept Utopia in Leuven perfect te verwoorden en sluit sterk af met de zin: "Utopia verdient het hier en nergens anders zo uitgebreid gevierd te worden."
  2. In de categorie Blog won Bas van Eijk de prijs met ‘Trap je een slag in de rondte in Vlaanderen’ op hetiskoers.nl. Je fietst hier als het ware echt mee met Bas op zijn tocht door de Vlaamse Ardennen. In een knap geschreven verhaal vertelt hij over fietsroutes, wielermusea, Flandriens en uitstekende streekbieren.
 

 

Een greep uit 2016:

Perswerking in Nederland

In 2016 organiseerden we meer dan honderd persreizen voor bekende Nederlandse media zoals Trouw, Racefietsblog.nl, De Volkskrant, De Telegraaf, Hetiskoers.nl,… en dat zowel individuele als groepspersreizen. Verschillende thema’s kwamen aan bod: de 100e Ronde van Vlaanderen, Floraliën Gent, Street Art in Brussel, Bier in Mechelen, Hapje Tapje in Leuven, Vlaamse Kust, …  De laatste groepspersreis van dit jaar heeft als thema/bestemming ‘Winter in Antwerpen’. Persvoorlichters Edith Andriesse en Natalie Siereveld woonden op 25 november ook de drukbezochte persworkshop van ANTOR bij in Amsterdam, meer dan honderd journalisten en bloggers waren aanwezig!    

Tradewerking in Nederland

In Nederland werken Ingrid Bokma en Joke Nivelle vooral joint promotions uit met de Nederlandse reissector, met het oog op conversie. Meerdere joint promotions werden uitgewerkt met voornamelijk tour- en online operatoren zoals Kras, TUI Specials, Neckermann, Pharos Reizen van ANWB, Weekendjeweg.nl, Hotelspecials, de Jong Intra Vakanties, … en dat in allerlei media zoals Libelle, De Persgroep, … en online en sociale kanalen zoals Facebook. Daarnaast werkten we ook samen aan een etraining met Travelution rond Mechelen als familievriendelijke bestemming, namen we deel aan netwerkmomenten zoals het ANVR-congres, … Via carrier NS International stimuleerden we reizen met de trein naar Vlaanderen.

Ook in 2016 werkten we samen met 4 grote tour- en online operators aan de actie ‘Lekker naar Vlaanderen’ om de grote Vlaamse steden in de kijker te zetten. De campagne werd vooral gevoerd op de kanalen van partners Pharos Reizen van ANWB, de Jong Intra Vakanties, Weekendjeweg.nl en Thomas Cook-Vrij Uit. In mei vierden we de vijfde verjaardag van deze campagne en zetten we de deelnemende partners tijdens de jaarlijkse trade lunch in Den Haag feestelijk in de bloemetjes.  

Campagnewerking in Nederland

Gedurende het hele jaar zet Toerisme Vlaanderen in Nederland sterk in op online en sociale kanalen om de Nederlander te enthousiasmeren om een vakantie in Vlaanderen te boeken, onder andere door middel van een actualiteitscampagne en meerdere newsletters. Thema’s waren Lekker naar Vlaanderen in de lente, 1001 tips voor een vakantie in Vlaanderen in het voorjaar, Kamperen in Vlaanderen - nu extra voordelig genieten, Tips voor een geslaagde meivakantie in Vlaanderen, Ontdek Leuven en Vlaams-Brabant tijdens de Biermaand, Eindeloos fietsplezier in Vlaanderen, … voor elk van onze 55 000 Nederlandse respondenten wat wils. 

Sociale media-kanalen als Facebook en Twitter werden volop ingezet voor de promotie van onder andere 365.be attracties, Bloesems in Limburg, Duvel on Tour, tiendaagse van de kampeerauto, Floraliën Gent, Zythos Bierfestival, Week van de Zee aan de Vlaamse Kust. Ook Brussel namen we hierin graag mee met de opening van het MIMA, de Internationale dag van de Jazz in Brussel, Serres van Laken, Floralia Brussels, … Enkele online instrumenten werden ontwikkeld om de Nederlander te inspireren, zoals de evenementenkalender, de snuisterkalender, … en als meest recente voorbeeld de Winterevenementenkalender.

 

Ook meerdere partnerschappen werden gesloten om Vlaanderen als bestemming in de verf te zetten:

-Via Museumkaartmagazine zetten we dit najaar de culturele tentoonstellingen ‘Van God & Geld’ in Gent en het stadsfestival Utopia in de kijker.

-Tijdens de maand juni werden de Nederlanders hartelijk uitgenodigd om in Vlaanderen te komen supporteren voor de Rode Duivels en er meteen een korte vakantie van te maken. Dat gebeurde via een warme uitnodiging door voetbalanalyst en Belgofiel Rick de Leeuw.

-In september 2016 werd het magazine ZIN in een Vlaams jasje gestoken en was er uitgebreid aandacht voor het stadsfestival Utopia.

-Naar aanleiding van de 100ste Ronde van Vlaanderen, maakten we samen met het team van het Nederlandse reisprogramma Tracks & Trails een topreportage over de Vlaamse Ardennen. Bekijk hier de integrale aflevering die eind maart werd uitgezonden op de populaire commerciële zender SBS6. Deze aflevering werd de dag voor de Ronde van Vlaanderen nog eens herhaald. 

-In samenwerking met de Nederlandse uitgever mo’media promootten we de 100% Travel app voor Antwerpen, Brugge, Brussel en Gent. Deze apps zijn normaal betalend, maar enkel voor onze topsteden werd gedurende 24 uur een uitzondering gemaakt. Maar liefst 130 000 respondenten ontvingen onze newsletter 'Download nu gratis de 100% Travel app', daarnaast schakelden we ook de sociale media in.

 -Vlaanderen kreeg een prominente plaats op Route.nl om fietstoeristen te inspireren over fietsroutes en -bestemmingen.

-Samen met het Nederlandse reisplatform Youropi promootten we onze bestemmingen met een dedicated nieuwsbrief Vlaanderen naar 110 000 respondenten. We kregen gedurende vier weken in maart ook heel wat visibiliteit op de homepage van Youropi en via hun sociale media-conversaties. In september en oktober werd deze actie nog eens herhaald

Naar boven


Cijfers

Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op deze website. 


Contact

Toerisme Vlaanderen & Brussel
Koninginnegracht 86
NL-2514 AJ DEN HAAG

Tel: + 31 70 416 81 10
Fax: + 31 70 416 81 20
nederland@visitflanders.com
www.toerismevlaanderen.nl