Evenementenbeleid

Poppies
Vlaanderen heeft zich de laatste jaren sterk geprofileerd aan de hand van een reeks culturele evenementen van internationaal belang. Deze toeristische troefkaarten dragen bij tot de positionering van Vlaanderen als kwaliteitsvolle bestemming. Een evenementenwerking kan dus niet ontbreken binnen Toerisme Vlaanderen.

Beleid

De evenementenwerking binnen de dienst productmanagement, heeft vooral een adviserende en een ondersteunende rol. Dit wat betreft de coaching en (voornamelijk buitenlandse) promotie van topevenementen in Vlaanderen en Brussel. Deze werking verloopt geheel in lijn van de nieuwe marketingstrategie en omvat de aanmoediging van topevenementen die onze vier productlijnen benadrukken:

  • onze rijke eet-, drink- en tafelcultuur
  • erfgoed en kunst
  • mode 
  • wieler- en fietscultuur

Wanneer ondersteunen we een evenement?

Niet elk evenement wordt even intensief ondersteund. De prioriteit ligt bij topevenementen die een belangrijke autonome aantrekkingskracht hebben en meestal de voornaamste ‘reason to visit’ blijken. De selectie gebeurt naargelang de potentiële toeristische en economische impact van de evenementen en hun mogelijke bijdrage tot de internationale bekendheid, het imago en de uitstraling van Vlaanderen en Brussel. Daarnaast ondersteunen wij ook andere evenementen in het kader van de bestemmingspromotie. Meer info over samenwerken vind je hier.

Hoe ondersteunen we een topevenement? Welke criteria hanteren we?

Wij ondersteunen hoogkwalitatieve evenementen met internationaal potentieel zowel financieel als promotioneel. Financieel riep Toerisme Vlaanderen 5 impulsprogramma's in het leven. De promotie van een topevenement door Toerisme Vlaanderen gebeurt in de eerste plaats in het buitenland en stoelt op drie pijlers: een tradebewerking, specifieke persacties en een promotie naar het grote publiek toe, zowel offline als online. De buitenlandkantoren van Toerisme Vlaanderen spelen hier telkens een belangrijke rol in. Door een jarenlange standvastige relatie met de tradesector (touroperators, culturele reisorganisatoren, carriers en reisbureaus) en de pers (toeristisch en cultureel), plaatsen zij de topevenementen op een efficiënte wijze op de agenda van de reisindustrie en buitenlandse journalisten. In de laatste fase van de promotiecampagne richt Toerisme Vlaanderen zich rechtstreeks tot het publiek, eveneens zowel offline als online.

Toerisme Vlaanderen ondersteunt zowel grote als kleine evenementen:

  • de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog (2012 - 2014)
  • de opening van het MAS in Antwerpen (2011)
  • Brugge Centraal (2010)
  • de opening van het Musée Magritte Museum in Brussel (2009)
  • de opening van Museum M in Leuven
  • de tentoonstelling Rogier van der Weyden in Leuven
  • de tentoonstelling Karel De Stoute in Brugge
  • de triënnale Beaufort 03 aan de Vlaamse Kust (alle in 2009)
  • en vele andere