Regio Scandinavië (Zweden, Denemarken, Noorwegen)

Gent
Toerisme Vlaanderen is actief in Zweden, Denemarken en Noorwegen. We werken voor deze drie doelmarkten intens samen met een plaatselijk vertegenwoordigingskantoor. Hieronder vind je enkele concrete resultaten en acties terug. Heb je vragen over de bestemmingspromotie van Vlaanderen in Denemarken, Zweden of Noorwegen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

A Taste of Belgium tijdens Belgisch staatsbezoek aan Denemarken

Het Belgisch koningspaar bracht van 28 tot en met 30 maart 2017 een staatsbezoek aan Denemarken. Toerisme stond tijdens dit staatsbezoek hoog op de agenda. Samen met visit.brussels en Wallonie-Belgique Tourisme organiseerde Toerisme Vlaanderen op 29 maart 2017 in Kopenhagen een prestigieus b2b travel evenement: A Taste of Belgium. Koning Filip en Koningin Mathilde namen, samen met Kroonprins Frederik en Kroonprinses Mary van Denemarken, de officiële opening van dit evenement op zich. Topchef Yannick Van Aeken en patissier Stephen Vandeparre zorgden voor de gastronomische omkadering van de opening. Biersommelier Carsten Berthelsen stelde een speciaal voor de gelegenheid gebrouwen Deens/Belgisch bier voor, terwijl chocolatier Laurent Gerbaud zijn specialiteiten presenteerde. De lancering van de promotievideo 'Welcome to Belgium' sloot de officiele opening van de b2b-workshop af. Tijdens de workshop zelf stelden 22 Belgische toeristische partners hun producten en aanbod voor aan de Deense reisindustrie (tour operatoren, reisagenten en MICE-agenten). Na de workshop was er een receptie en netwerkmoment waarbij we onze bestemming opnieuw culinair in de kijker zetten, onder andere via food pairing met Belgische bieren. Voor de Deense reispers was er nog een apart persmoment en een bierdegustatie. 

Göteborg Beer & Whiskyfestival

Op 24 en 25 maart 2017 was Toerisme Vlaanderen aanwezig op het Göteborg Beer & Whisky Festival, waar de bestemming België het centrale thema was. We deelden een stand met Belgoklubben, een Zweedse vereniging van liefhebbers van het Belgische bier, die aan de bezoekers een uitgelezen selectie van Belgische artisanale bieren aanbood. Toerisme Vlaanderen verkocht proefdoosjes met vier verschillende pralines. In een begeleidende folder werd elke praline beschreven en werd per praline geadviseerd welke Belgische bieren erbij pasten en waarom. In twee aparte workshops (2 x 50 mensen) lichtte onze expert Werner Callebaut verder de regels van de ‘beer & chocolate pairing’ toe. Wat luchtiger – maar daarom niet minder gesmaakt – was de ‘Belgian chocolate fun corner’ op de stand, waar de bezoekers tattoos uit chocolade konden laten zetten en zich vermaakten met onze ‘chocolate shooters’ en ‘chocolate lipsticks’. Onze aanwezigheid bleef zeker niet onopgemerkt voor de meer dan 22.000 bezoekers: de centraal opgestelde België-stand was de grootste van allemaal en versierd met enorme bestemmingsfoto’s van 6 m2 elk.

Promotie voor groepsboekingen

Onder de noemer 'LoveBrussels' lanceerde Toerisme Vlaanderen samen met Brussels Airlines en 16 Brusselse hotels een tijdelijke promotie voor Scandinavische tour operators. Voor boekingen van 15 oktober tot 15 november biedt Brussels Airlines een korting aan van 15% op groepsboekingen voor de reisperiode van 15 oktober 2016 tot 10 februari 2017. De partnerhotels (van de ketens Accor, Marriott, Thon en Steigenberger) doen hier nog een extra korting bovenop.  


Op zoek naar recente toeristische cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op onze website.


Contact

Belgian Tourist Office Flanders-Brussels
Grasmarkt 61
1000 Brussel

Tel. +32 (0)2 504 25 20 +32 (0)2 504 25 20  
Fax + 02 504 04 80
danmark@visitflanders.com
sverige@visitflanders.com
www.visitflanders.dk (Denmark)
www.visitflanders.se (Sweden)