Reputatieonderzoek

toeristen met kaart
Toerisme Vlaanderen liet in 2017 een grootschalig reputatieonderzoek uitvoeren in 13 landen die voor toeristisch Vlaanderen belangrijk zijn. Concreet gaat het om 11 Europese landen, de Verenigde Staten en Japan. Het onderzoek verzamelt de antwoorden van 13.000 volwassenen die recent een buitenlandse reis hebben gemaakt. We peilen naar de bekendheid, reputatie, de troeven en de reisintentie naar de toeristische bestemming Vlaanderen.

Nieuwsgierig naar de volledige onderzoeksresultaten?
De onderzoekspresentatie is in het Engels beschikbaar als Powerpoint (PPTX) of PDF-versie (PDF).

Korte samenvatting

Dit grootschalig reputatieonderzoek bij 13.000 reizigers in 13 buitenlandse markten toont aan dat 72% van hen Vlaanderen kent. Dat is een beduidende verbetering ten opzichte van een vorig onderzoek in 2013, toen dat nog 68% was. Het reputatieonderzoek leidt tot interessante inzichten over hoe we onze bekendheid nog kunnen vergroten: door onze sterkste toeristische troeven nog beter uit te spelen.

Ook onze kunststeden zijn bekend buiten de landsgrenzen: 74% kent Antwerpen en 76% kent Brugge. Vooral in onze buurlanden blijkt Vlaanderen een sterk merk. In andere landen, bijvoorbeeld de Scandinavische, klinkt 'Vlaanderen' nog niet zo vertrouwd. We voerden ook onderzoek naar enkele verre markten: 33% van de Japanners en 40% van de Amerikanen kennen Vlaanderen. In het algemeen wordt Vlaanderen vooral geassocieerd met erfgoed, kunst en kunstenaars, bier en lekker eten en drinken. Er zijn natuurlijk verschillen tussen verschillende landen. Zo associëren de Britten Vlaanderen op de eerste plaats met ‘Flanders Fields’, Nederlanders denken meteen aan bier en frietjes, de Spanjaarden linken ons aan cultuur, erfgoed en musea, terwijl de Japanners denken aan de ‘Dog of Flanders’ (een succesvolle animereeks op basis van een Engels verhaal dat zich in Antwerpen afspeelt).

De buitenlandse bezoekers zijn bovendien opvallend positief over hun verblijf in Vlaanderen. Van alle respondenten die tijdens de laatste 3 jaar naar Vlaanderen reisden voor een vakantie of voor zaken is meer dan 95% tevreden, zeer tevreden tot extreem tevreden. De overgrote meerderheid vindt dat Vlaanderen een zeer goede service biedt op vlak van horeca (restaurants en logies), musea en attracties. Een pluim en erkenning voor onze toeristische sector en onze gastvrije toeristische medewerkers.

Infographic resultaten reputatieonderzoek