Verenigde Staten

Kathedraal Antwerpen
Hieronder vind je het marktrapport van de Verenigde Staten terug alsook de contactgegevens van ons buitenlandkantoor in New York. Bij hen kan je terecht met al je vragen inzake bestemmingspromotie voor Vlaanderen in de VS.

The Broken Cicle Breakdown screening in Flanders House

Op 3 februari 2014 vond in het Flanders House een exclusieve screening plaats van The Broken Circle Breakdown, de film die een Oscarnominatie in de categorie “Best Foreign Language Film” in de wacht sleepte. Na afloop was er ook tijd voor een vragenronde met regisseur Felix Van Groeningen, producer Dirk Impens en actrice Veerle Baetens. Herbekijk hier het verslag.

De Amerikaanse pers reageert alvast enthousiast! The Los Angeles Times noemde The Broken Circle Breakdown "a love letter to free-spirited '60s Americana sensibility, a homage to the bluegrass tradition, and an under-the-radar surprise that just might win the Oscar”. The Chicago Sun-Times gaf 3.5 sterren en schreef "It’s a potent blend of true love, tragic illness and bluegrass music”.


Via Antwerp naar het Red Star Line Museum

Toerisme Vlaanderen en de stad Antwerpen hebben de krachten gebundeld voor de Amerikaanse promotiecampagne van het Antwerpse Red Star Line Museum. De opening van het Red Star Line Museum eind september 2013 vormde een unieke gelegenheid om de toeristische troeven van Vlaanderen en Antwerpen bij de Amerikanen bekend te maken.

Lees hier alles over de Via Antwerp campagne.

 Media-aandacht tijdens lancering kookboek Pain Quotidien (New York)

Op 20 juni 2013 was het Toerisme Vlaanderen-kantoor in New York trotse gastheer tijdens een receptie ter ere van de lancering van het kookboek van Le Pain Quotidien. Le Pain Quotidien begon als artisanale bakkerij in België en is intussen uitgegroeid tot een keten met meer dan 200 restaurants wereldwijd, waarvan 24 alleen al in New York. De receptie werd bijgewoond door 63 gasten, waaronder veel pers- en mediaprofessionelen. De eregast tijdens het evenement was Alain Coumont, oprichter van Le Pain Quotidien.

De eerste online persresultaten kan je hier al bekijken (externe links):
• Website Daily Meal
• Drukbezochte 'Serious Eats' blog  


Succesvol Diamond Cocktail-event bij Visit Flanders

Eind januari sloegen Visit Flanders North America en SITE NY (Society of Incentive Travel Executives) de handen in elkaar. Zo'n 50 New Yorkse Congres Meeting Planners, werkzaam voor bedrijven zoals Bayer Healthcare, Breakbulk en Philip Morris, genoten van een Diamond Cocktail evenement in het Flanders House.

Diamand Cocktail-event Flanders HouseIedere deelnemer ontving een `genummerde` cocktail, gelinkt aan een juwelendoosje met daarin een schitterend sieraad. In één van de doosjes zat een echte diamant ter waarde van 4,400 USD - gesponsord door Antwerp World Diamond Centre en Antwerpen Toerisme & Congres.
Antwerpen en de opening van het Red Star Line Museum stonden tijdens dit exclusieve evenement centraal.
De Meet in Flanders-presentatie werd enthousiast onthaald door het professionele publiek. De Belgische keuken viel erg in de smaak, er werden goede contacten gelegd en de winnaar van de diamant, Ms. Jaclyn Bernstein van Empire Force Events was uiteraard in de wolken.

Dergelijke evenementen helpen Vlaanderen en onze kunststeden op de kaart zetten.


Antwerpen als Fashion Capital op de voorpagina

Dankzij de marktkennis van Toerisme Vlaanderen en Antwerpen Toerisme & Congres, staat Antwerpen op de voorpagina van het Amerikaanse Passport Magazine.

De redactie van Passport Magazine ging enkele weken geleden op zoek naar een bezoekwaardige fashion city. Ze kwamen uit op Antwerpen en stuurden één van hun journalisten op verkenning. Toerisme Vlaanderen en ATC bundelden de krachten en zorgden voor een gepersonaliseerde lijst met tips.

Het resultaat mag er zijn: het artikel verwijst naar de vele vakmannen in Vlaanderen (Rubens, Tim van Steenbergen, Dirk Bikkembergs, Walter Van Beirendonck, ..) maar ook naar de unieke musea, restaurantjes, logies, cafés en winkels die Antwerpen te bieden heeft. In totaal wijdt Passport Magazine acht volledige pagina’s en een vermelding op de voorpagina aan deze hippe Vlaamse kunststad.

Het magazine Passport is gericht op een breed gay en lesbian publiek en vormt Amerika’s grootste doelgroepreismagazine. Deze editie werd verspreid bij ruim 70.000 betalende abonnees en kan ook gedownload worden via de iPad app van het magazine.

Je kan het volledige artikel hier bekijken.

Vlaanderen scoort op de Virtuoso Travel Week

Virtuoso Travel Week

De aanwezigheid van Vlaanderen, als ‘Virtuoso Preferred Destination’, op de Virtuoso Travel Week, ging niet onopgemerkt voorbij. Vooral de opening van het Red Star Line Museum in Antwerpen en de herdenking van Wereldoorlog I (100 jaar Groote Oorlog), konden op bijzonder veel belangstelling rekenen. Ze bieden dan ook een schat aan historiek en verhaallijnen en spelen in op de behoefte aan  speciale, unieke, bijzondere belevingen waar de klanten van de aanwezige reisagenten naar vragen.

In 2013 investeerde Toerisme Vlaanderen voor het eerst in het lidmaatschap van Virtuoso, een vooraanstaand consortium van de beste reisagenten ter wereld. Jaarlijks organiseert Virtuoso de prestigieuze Virtuoso Travel Week in Las Vegas, ondertussen uitgegroeid tot dé belangrijkste professionele luxe travel beurs ter wereld. Aanbieders uit de hotelsector, on-sites/DMC’s en bestemmingen, krijgen de kans om te netwerken met de crème de la crème onder de reisbureaus.

De Virtuoso Travel Week is opgevat als een vijfdaagse conferentie met professional development sessies en (net)werkrecepties en –diners. Vier dagen lang verzamelen alle aanbieders en reisagenten in de gigantische vergaderzalen van het Bellagio Hotel in Las Vegas – met 4 000 kamers en 6 000 personeelsleden één van de grootste hotels in Vegas - om hun nieuwste producten te pitchen.

Het systeem is eenvoudig: speed dating afspraken van telkens 4 minuten lang, en dit 4 dagen lang, van 8.15 uur tot 16 uur. Discipline, een gevatte 'elevator pitch', makkelijk zittende schoenen, keelpastilles en veel drinken, is de boodschap.

Toerisme Vlaanderen maakte van haar aanwezigheid ook gebruik om tijdens het gesponsorde ontbijtevent Vlaanderen als culinaire bestemming aan te prijzen.


Mercator ook in New York gevierd

In de prestigieuze New York Public Library kon je tot eind september 2012 kijken naar ‘Mercator at 500’. Zo werd de 500ste verjaardag van Mercator niet enkel bij ons, maar ook in de Verenigde Staten gevierd. Deze kleine maar boeiende tentoonstelling over het leven en werk van Mercator toonde atlassen en kaarten die zelden te bezichtigen zijn. Ter gelegenheid van de opening organiseerde het kantoor van Toerisme Vlaanderen in New York, samen met de New York Public Library, een receptie die bijgewoond werd door onder meer gespecialiseerde journalisten, trade en travelcontacten, kunstverzamelaars en, als kers op de taart, Prinses Firyal van Jordanië aan wie de tentoonstellingszaal zijn naam ontleent (de Lionel Pincus and Princess Firyal Room).

”We zoeken altijd een aanknopingspunt om Vlaanderen te linken aan mensen met talent, creatievelingen, vakmannen … en Mercator is er zo een uit de duizend." 

Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling op de website van de New York Public Library (Engelstalige website).


Cijfers

Op zoek naar concrete toeristische cijfers voor deze doelmarkt? Het marktrapport geeft een statistisch beeld van de Amerikaanse toeristen in Vlaanderen met cijfers tot en met 2012.


Contact

Tourist Office for Flanders, Belgium - New York Office
The New York Times Building
620 Eight Avenue
44th Floor
New York, NY 10018

Tel. + 1-212-584-2336 3002
us@visitflanders.com
www.visitflanders.us