Duitsland

Toerisme Vlaanderen is actief op de Duitse markt. Hieronder vind je concrete resultaten en campagnes in Duitsland terug. Je vindt hier ook de contactgegevens van ons buitenlandkantoor in Keulen.

BeLux workshop 2019 in Keulen

Op dinsdag 14 mei 2019 organiseerde Toerisme Vlaanderen, in samenwerking met Visit Luxembourg, een trade-workshop in de KölnSKY-toren in Keulen. Tijdens speeddate-sessies (17u – 19u30) konden inkopers uit de Duitse reisindustrie kennismaken met het reisaanbod in Vlaanderen en Luxemburg. 18 Vlaamse hotels, toeristische diensten en attracties en 7 Luxemburgse aanbieders stelden hun aanbod voor aan 53 Duitse touroperators, reisagenten en wholesalers. Na afloop van de workshop volgde een diner in buffetvorm waarbij de gasten verder konden netwerken

Volgende partners uit Vlaanderen en Brussel waren aanwezig op de BeLux-workshop 2019 om hun (nieuwe) toeristische producten te promoten: BVBA Gent – watertoerist, Martin’s Hotels, Visit Leuven, Visit Oostende, Visit Gent, Bier Central Gent & Antwerpen, WP Hotels & Events, Parker Hotel Brussels Airport, Active Sales Management GmbH, Toerisme Tongeren, Visit Oudenaarde, Bokrijk, Mini-Europe, Visit Mechelen, Train World, Visit Hasselt, Rubenshuis & Museum Mayer van den Bergh. 

BeLux workshop
 

Start stedencampagne ‘Kurz mal weg?’ met Deutsche Bahn 

Samen met de Duitse vervoersmaatschappij Deutsche Bahn promoten we tijdens de maand april 2019 de Vlaamse kunststeden en Brussel als aantrekkelijke citytrip-bestemmingen. Met de oproep ‘Kurz mal weg?’ (‘Snel even weg?’) zetten we de steden thematisch in de kijker in de regio van Keulen en Frankfurt. We laten hen dromen van het culinaire Gent, het romantische Brugge, het met mode en design gevulde Antwerpen en de ontdekking van Bruegel in Brussel. De focus ligt op stijlvolle genieters en belevers in de stedelijke regio’s langs het traject van de ICE-trein (Frankfurt - Keulen - Brussel) die we aantrekken met de nabijheid van de Vlaamse steden. 

Online banners en 500 spots op infoschermen in trein- en metrostations moeten maar liefst 1,7 miljoen mensen warm maken om een trip naar onze bestemming te boeken. Bezoekers kunnen op de campagnepagina hun reis naar Brussel, Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven, Mechelen of Oostende boeken via de Super Sparpreis-Belgien-actie of doorklikken naar de landingspagina van Deutsche Bahn. 

Vanaf 7 april 2019 rijdt de ICE-trein niet langer 6, maar 7 keer per dag rechtstreeks van Frankfurt via Keulen naar Brussel. Daarom zetten we samen met Deutsche Bahn van 10 tot en met 12 april ook een actie op in de grote stationshal van het station van Keulen. Bij de promostand verwennen we passanten met lekkere pralines en een flyer. Bij de actie hoort een wedstrijd, waarbij ze een treinreis in eerste klasse met telkens een verblijf in Brussel, Antwerpen, Gent of Brugge kunnen winnen. In de herfst wordt de campagne hernomen. 

Affiches stedencampagne Deutsche BahnAffiches stedencampagne Deutsche Bahn


Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen beleeft een Vlaamse Week

Van zondag 17 tot en met zondag 24 maart beleefden de cultuurliefhebbers in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen een Vlaamse week. Op het programma stond onder andere een kennismaking met onze Vlaamse Meesters. In het museum Kunstpalast krijgen bezoekers 6 weken lang de kans om tussen de dansende figuren van Bruegels ‘De bruiloft dans’ (1566) een foto te nemen in de fotobooth. Daar kunnen ze ook deelnemen aan een wedstrijd, die hen een trip naar Vlaanderen om in Bruegels voetsporen te treden kan opleveren.

Tijdens het weekend van 23 en 24 maart promootte Toerisme Vlaanderen ook het fietsen in Vlaanderen op Cycling World in Düsseldorf. Kunstenaar Kristof Santy maakte er live portretten over de Vlaamse wielercultuur, die dan telkens in de namiddag verloot werden onder de bezoekers.

Lees meer over de Vlaamse week in Noordrijn-Westfalen.

Fotobooth BruegelFotobooth Bruegel


Vlaamse Meesters vertegenwoordigd op toerismebeurs in Berlijn  

Van woensdag 6 tot en met zondag 10 maart 2019 vindt in Berlijn de ‘Internationale Tourismusbörse’ (ITB) plaats. Samen met Visit Gent en Visit Oostende laten we de meer dan 100 000 reisprofessionelen en duizenden particuliere bezoekers kennis maken met Vlaanderens culturele schatten. In de kijker staat het Project Vlaamse Meesters (link) en andere culturele thema’s, zoals James Ensor. 

Op woensdag 6 maart genoten de beursgangers van ‘een Vlaamse dag’ in de Culture Lounge met Vlaamse lekkernijen en stelde Visit Gent de touroperators en reisorganisatoren het programma rond van Eyck voor tijdens een infomoment. Op vrijdag 8 maart nam Peter De Wilde, CEO van Toerisme Vlaanderen, deel aan het debat "Destinations in the balance: Getting it right for visitors and residents". 

Lees hier meer over onze activiteiten op ITB en bekijk de foto’s.

ITB 2019 infostandITB 2019 infostand


Weltkunst in de ban van Bruegel 

Op woensdag 20 februari 2019 publiceerde het Duitse culturele magazine ‘Weltkunst’ in samenwerking met Toerisme Vlaanderen een speciale editie over Bruegel. De lezers maken in ‘Auf Breugels Spuren durch Flandern’ kennis met deze Vlaamse Meester en krijgen een overzicht van alle Bruegel evenementen in en rond Vlaanderen in 2019. Daarnaast schrijft het magazine ook over het project ‘Vlaamse Meesters in situ’. Het is niet de eerste keer dat de samenwerking met Weltkunst resulteert in een editie rond een Vlaamse kunstenaar. In 2018 nam het magazine ook al Rubens onder de loep.  

Ook andere belangrijke partners in Duitsland sprongen mee op de Bruegeltrein. Zo biedt de vervoersmaatschappij Deutsche Bahn nu concrete reisaanbiedingen naar Vlaanderen aan om de kunstliefhebbers naar het thuisland van de Meesters te vervoeren. Daarnaast nam het magazine Weltkunst ook advertenties op van de Staatsgalerie Stuttgart en het Kunstpalast Düsseldorf, twee musea waarmee Toerisme Vlaanderen in 2019 gaat samenwerken. 

De oplage van dit magazine bedraagt 277 800 exemplaren. De overgrote meerderheid werd op 28 februari als bijlage bij het tijdschrift ‘Die Zeit’ in Nordrhein-Westfalen, Hessen, Hamburg en Berlijn gegeven. De magazines zijn ook verkrijgbaar op activiteiten die Toerisme Vlaanderen op de Duitse markt organiseert binnen het kader van het project Vlaamse Meesters. 

Op de website van https://www.weltkunst.de/ kan je het magazine online bekijken.

Voorpagina Weltkunst BruegeleditieVoorpagina Weltkunst Bruegeleditie

Copyright: Weltkunst (https://www.weltkunst.de/spezial.php?id=i7cSsoYFC5NhL4zH)


Duitse foodbloggers leren Antwerpen op een lekkere manier kennen

Tijdens het laatste weekend van januari nodigden Visit Antwerp en Toerisme Vlaanderen 10 Duitse foodbloggers en influencers uit in de stad Antwerpen. Het doel van hun bezoek: zo veel mogelijk ambachtelijke bieren ontdekken en van de Antwerpse vleesspecialiteiten proeven. Biersommelier Nicolas Soenen organiseerde een exclusieve bier tasting met gepaste kazen van Van Tricht en vlees van De Laet & Van Haver om de gasten te verwennen. Daarna kregen ze nog een rondleiding in brouwerij De Koninck en trokken ze door de stad langs enkele culinaire trekpleisters. De laatste halte van hun bezoek was het restaurant MON. 

In hun blogs vertelden ze enthousiast over hun memorabele ervaringen en op sociale media deelden ze enkele sfeerbeelden en video’s, die al snel door duizenden volgers bekeken werden. Hun conclusie? De Antwerpse delicatessen hebben hun positief verrast en de stad is zeker de moeite waard om (nog eens) te bezoeken! 

Lees hier meer over het bezoek van de bloggers en influencers aan Antwerpen.


 Roadshow Vlaamse Meesters in Berlijn en Frankfurt

Op woensdag 5 en donderdag 6 september 2018 organiseerde Toerisme Vlaanderen in Berlijn en Frankfurt een Vlaamse Meesters – roadshow. Samen met 11 partners uit Vlaanderen en Brussel stelde Toerisme Vlaanderen het project Vlaamse Meesters 2018 – 2020 voor aan 90 belangrijke contacten op de Duitse markt. De genodigden vormden een goede mix van Duitse (cultuur)trade- en perscontacten. De locaties voor dit evenement waren de Gemäldegalerie (Berlijn) en het Städelmuseum (Frankfurt), twee topmusea in Duitsland die over een hoogwaardige verzameling van Vlaamse Meesters – werken beschikken.

Tijdens netwerksessies konden de Duitse gasten bij de aanwezige Vlaamse en Brusselse partners informatie inwinnen over de komende gebeurtenissen en activiteiten binnen het kader van het Vlaamse Meesters - programma. Ook vonden presentaties over het Vlaamse Meesters - programma plaats, met focus op de Bruegel-projecten 2019. Daarnaast trad Dr. Stephan Kemperdick, curator voor de oud-Nederlandse en oud-Duitse schilderkunst bij de Gemäldegalerie, op als gastspreker in Berlijn. In Frankfurt gaven prof. dr. Jochen Sander, curator voor de Duitse, Hollandse en Vlaamse schilderkunst vóór 1800 en adjunct-directeur van het Städelmuseum, een presentatie. Na de presentaties vond op beide avonden een exclusieve rondleiding doorheen het museum plaats, gevolgd door een diner. Beide evenementen werden ondersteund door de Vlaamse Vertegenwoordiging in Berlijn.

Volgende partners uit Vlaanderen en Brussel waren bij deze roadshow aanwezig:
AAB – All About Belgium, BOZAR, Domein Bokrijk, Gemeente Dilbeek, Koninklijke Bibliotheek van België, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis - Hallepoort, OMG! Van Eyck was here, Kasteel van Gaasbeek, Visit Gent, Visit Leuven en Visit Mechelen. 

Meer info over de Vlaamse Meesters – roadshow in Berlijn en Frankfurt vind je hier.

Meer info over het Vlaamse Meesters – project 2018 – 2020 vind je hier.




Campagne in samenwerking met Eurowings

Half juli 2018 startte Toerisme Vlaanderen in samenwerking met Eurowings een 10 weken durende online campagne die de vliegverbinding Stuttgart – Brussel in de verf zette. De campagne had als doel de steden Antwerpen, Brugge, Brussel en Gent te promoten als bestemmingen voor citytrips. Tot de doelgroep behoorden stijlvolle genieters en belevers uit Stuttgart en omgeving. Op de webpagina van Eurowings werd een landingspagina gecreëerd waar bezoekers vluchten naar Brussel konden boeken en waar ze meteen ook informatie vonden over de 4 steden, inclusief het culturele en culinaire aanbod.

AfbeeldingenLandingspaginaEurowingsWebsite


‘Antwerpen Barok. Rubens inspireert’ in de kijker op Keulse mode- en designevent Le Bloc

Op zaterdag 9 juni vond de 10de editie van het mode- en designevent Le Bloc plaats in het Belgisches Viertel in Keulen. Samen met Thalys maakte Toerisme Vlaanderen van de gelegenheid gebruik om de Vlaamse Meesters-actie ‘Antwerpen Barok. Rubens inspireert’ in de kijker te plaatsen bij het Duitse design-, mode- en cultuurminnend publiek.

Thalys en Toerisme Vlaanderen deden verschillende acties om de bezoekers van het mode- en designevent Le Bloc warm te maken voor ‘Antwerpen Barok. Rubens inspireert’, het culturele stadsfestival dat kadert in het Vlaamse Meesters-programma van Toerisme Vlaanderen. Bij ‘Auf’n Kaffee bei Rubens’ genoten de Le Bloc-bezoekers van heerlijke koffiespecialiteiten van koffiebranderij Van Dyck en een gebakje uit de Thalys Premium Bar. Tijdens deze ‘Kaffeeklatsch’ bij Rubens werden ze ondergedompeld in de troeven van Antwerpen. Het barok promotieteam verleidde hen met waardebonnen voor een gratis koffie en spoorde hen aan deel te nemen aan de Rubenswedstrijd. Te winnen: een trip voor 2 personen naar Barokstad Antwerpen (in samenwerking met Thalys). Ook op de website van Le Bloc werd Antwerpen als hotspot voor barok en mode in de kijker geplaatst. Tot slot kregen de bezoekers het magazine ‘Weltkunst’ mee. De uitgevers van dit Duitse culturele magazine en Toerisme Vlaanderen sloegen eerder dit jaar de handen in elkaar en maakten een speciale editie over ‘Antwerpen Barok 2018’. Je kan de editie hieronder bekijken en downloaden.


Succesvolle BeLux-workshop in Düsseldorf

In samenwerking met Visit Luxembourg organiseerde Toerisme Vlaanderen op donderdag 26 april een trade-workshop in het Lido-restaurant in Düsseldorf. Düsseldorf heeft een bevolkingsaantal van meer dan 600 000 inwoners met een hoog potentieel aan culturele meerwaardezoekers en is daarmee een goede uitvalsbasis om Vlaanderen als reisbestemming in de Duitse markt te zetten.

Tijdens speeddate-sessies (16u30 – 19u00) konden inkopers uit de Duitse reisindustrie kennismaken met het reisaanbod in Vlaanderen en Luxemburg. 17 Vlaamse hotels, toeristische diensten en attracties en 6 Luxemburgse aanbieders stelden hun aanbod voor aan 33 Duitse touroperators, reisagenten en wholesalers. Na afloop van de workshop kregen de Duitse gasten een bierproeverij met Nicolas Soenen van Duvel Moortgat en een wijnproverij met een sommelier uit Luxemburg voorgeschoteld. De avond werd afgesloten met een diner.

Volgende partners uit Vlaanderen en Brussel waren aanwezig op de BeLux-workshop 2018 om hun (nieuwe) toeristische producten te promoten: Visit Leuven, Visit Mechelen, Visit Gent, Toerisme Oudenaarde, Toerisme Oostende, Toerisme Tongeren, Toerisme Genk, C-Mine, Bokrijk, Martin’s Hotels, Hotels ASM.D, Ibis Styles Zeebrugge, Ibis De Haan, Different Hotels, Mini-Europa, Train World en HEY! Belgium.




Fietsen in Limburg en aan Vlaamse kust in de kijker met Komoot

Half april startte Toerisme Vlaanderen zijn samenwerking met Komoot, een Duitse website en applicatie met fiets- en wandelroutes. Van half april tot half juni presenteren we op de startpagina van Komoot 12 fietsroutes in Limburg en aan de Vlaamse kust, waarmee we maar liefst 200 000 fietsliefhebbers bereiken. Daarnaast verstuurde Komoot begin mei een nieuwsbrief naar 1,3 miljoen abonnees waarin de fietsroutes in Limburg en aan de kust opgenomen werden. Na half juni blijven deze fietsroutes deel van de permanente content van het online platform.

Neem hier een kijkje op de startpagina van Komoot.

Radtouren in Belgien


Stedencampagne in samenwerking met Deutsche Bahn van start

Op 9 april 2018 lanceerde Toerisme Vlaanderen de voorjaarsstedencampagne in samenwerking met Deutsche Bahn. De cross-mediale campagne bouwt voort op de inspanningen van de voorbije jaren en heeft ook dit jaar een thematische invalshoek. We verbinden Antwerpen met Rubens, pakken uit met romantiek in Brugge, koppelen lekker genieten aan Gent en promoten Brussel als hoofdstad van Europa.

Via infoschermen in trein- en metrostations in Keulen (650 spots op 52 locaties - bereik van 1,9 miljoen contacten) en online banners moedigen we het publiek aan een trip naar een van onze steden te boeken. De landingpagina’s met culturele en gastronomische tips voor een verblijf in onze steden moeten de consument overtuigen om een treinreis naar Gent, Brugge, Antwerpen, Brussel, Mechelen, Leuven of Oostende te boeken. Dit kan al vanaf 19,90 euro vanuit Keulen en vanaf 39,90 euro vanuit Frankfurt met de Sparpreis-Belgien-actie van Deutsche Bahn. Dagelijks gaan er zes snelle ICE-verbindingen van Duitsland naar Vlaanderen.

De campagne focust op stijlvolle genieters en belevers in de stedelijke regio’s langs het traject van de ICE-trein (Frankfurt, Keulen) en stelt de nabijheid van de Vlaamse steden centraal. De beste restaurants, de lekkerste chocolade en bieren en een overvloed aan cultuur kan je met de trein in korte tijd bereiken, en dat is uniek.

Bezoekers kunnen op de campagnepagina onmiddellijk hun reis naar Vlaanderen boeken of doorklikken naar de landingspagina van Deutsche Bahn. De campagne heeft een looptijd van vier weken en wordt in de nazomer hernomen.

InfoscreenBruggeDBCampagne               BannerAntwerpenDBCampagne


Persevenement ComingWorldRememberMe in Berlijn

Samen met de Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering en de Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge organiseerde Toerisme Vlaanderen in de Belgische Ambassade in Berlijn op 22 maart 2018 een persevenement in aanloop naar de opening van de land art installatie ComingWorldRememberMe (CWxRM). 25 genodigden woonden het evenement bij, waaronder een aantal journalisten. Ook kunstenaar Koen Vanmechelen en projectleider Liselotte Moeyaert (vzw Kunst/Stichting IJsberg) waren aanwezig.

Bij het openingswoord legde Koen Haverbeke, Vlaamse Vertegenwoordiger in Berlijn, de link naar het standbeeld Treurende Ouders van Käthe Kollwitz op het kerkhof in Vladslo en werden de inspanningen van de Vlaamse Regering m.b.t. de WOI-herdenking in perspectief geplaatst. Aansluitend vermeldde Wolfgang Wieland, ondervoorzitter van de Volksbund, de uitstekende samenwerking met Vlaanderen en meer bepaald ook de Vlaamse steun in het onderhoud van de oorlogskerkhoven. Vervolgens lichtten Liselotte Moeyaert en Koen Vanmechelen het project CWxRM toe. Ter afsluiting gaf Lothar Peters, directeur van het Toerisme Vlaanderen-kantoor in Keulen, een overzicht van de nog geplande WOI-gerelateerde evenementen in Vlaanderen in 2018.

CWxRM


Vlaanderen op grootste toerismebeurs ter wereld Berlijn

Van woensdag 7 tot en met zondag 11 maart 2018 vindt in Berlijn de ‘Internationale Tourismusbörse’ (ITB) plaats. Samen met onze partners Visit Gent en Visit Oostende is Vlaanderen hier in 2018 opnieuw vertegenwoordigd. We stellen op ITB ons Vlaamse Meesters – project (2018 – 2020) voor aan meer dan 100.000 reisprofessionelen en duizenden particuliere bezoekers.

Op woensdag 7 maart organiseerde Toerisme Vlaanderen een persconferentie waarbij volgende onderwerpen in de schijnwerpers stonden: Antwerpen Barok 2018, Triënnale Brugge 2018 (met co-curator Els Wuyts) en Beaufort 2018. Later die dag organiseerden we ook een informatiemoment voor een 30-tal travel trade-contacten. Hier werden de Bruegel-projecten 2019 (met Vanessa Braekeveld – Koninklijke Bibliotheek van België) belicht. Na afloop vond er een netwerksessie plaats met Belgisch bier, vergezeld van hapjes.

Meer foto's en info over onze activiteiten op ITB vind je hier.

Vlaanderen op ITB Berlijn 2018


Rubens uitgebreid in de schijnwerpers op ARTE

Op zondag 18 februari zond de Europese cultuurtv-zender ARTE een documentaire uit over Peter Paul Rubens. De Vlaamse Meester stond in de kijker dankzij de inspanningen van Visit Antwerpen en onze medewerkers in Keulen. De uitzending duurde 53 minuten en bracht het leven en werk van Rubens in beeld. Onder andere Ben van Beneden (Het Rubenshuis), Nico Van Hout (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen) en Carl Depauw (Antwerpen Barok 2018) deelden hun expertise over Peter Paul Rubens.

‘Rubens – Ein Leben in Europa’ was op tv te zien op zowel de Franstalige als de Duitstalige tv-zender van ARTE. Midden februari was de uitzending ook in heel Europa online te bekijken in het Engels, Duits, Frans, Spaans en Pools.

Deze documentaire bracht onze Vlaamse Meesters nogmaals onder de aandacht in Duitsland, en ver daarbuiten. Ook begin februari stonden ‘Antwerpen Barok 2018’ en Vlaanderen zelf al in de kijker op een persconferentie voor 130 cultuurjournalisten in Frankfurt, bij de opening van de Rubenstentoonstelling in het Städelmuseum
 
Rubens - A Life in Europe ARTE
 

Antwerpen Barok schittert in Weltkunst

De uitgevers van het Duitse culturele magazine 'Weltkunst' en Toerisme Vlaanderen sloegen de handen in elkaar en maakten een speciale editie over ‘Antwerpen Barok 2018’. Ook haalde Toerisme Vlaanderen belangrijke partners met concrete reisaanbiedingen aan boord zoals de marktleidende culturele touroperators Studiosus en Gebeco, en Deutsche Bahn.

Het magazine verscheen begin februari 2018 in print met een oplage van 280 000 exemplaren. Het grootste gedeelte (260 000) werd verspreid als bijlage bij het gerenommeerde weekblad Die Zeit in de regionale edities van Nordrhein-Westfalen, Hessen (regio Frankfurt), Berlijn en Hamburg. De overige exemplaren worden verspreid bij activiteiten binnen het kader van de Vlaamse Meesters - promotie. Zo ontvangen bezoekers aan de Rubens-tentoonstelling ‘Kraft der Verwandlung’ (8 februari - 21 mei 2018) in het Städel-museum in Frankfurt het magazine.

Weltkunst

Neem een kijkje in het magazine Weltkunst (pdf).



Aankomst- en overnachtingsstatistieken
.


Contact

VISITFLANDERS
Stolkgasse 25 - 45
D - 50667 Köln

Tel. + 49-221-270 97 70
Fax + 49-221-270 97 77
deutschland@visitflanders.com
www.visitflanders.de