Vlaamse Meesters

Een Rubensjaar in Antwerpen, Bruegel die 450 jaar overleden is en de restauratie en terugkeer van het Lam Gods naar de Sint-Baafskathedraal. 2018 - 2020 is hét ideale moment voor toeristen om onze Vlaamse Meesters te komen ontdekken.

Vlaanderen is de bakermat van heel wat Europese kunst en cultuur. Daar mogen we best fier op zijn! Al sinds de Middeleeuwen dwingen de Vlaamse Meesters internationaal bewondering af met hun vakmanschap, creativiteit en technische innovaties. Zij trokken de wijde wereld in als de beste ambassadeurs van onze Vlaamse cultuur en zijn dat vandaag nog steeds.

2018 - 2020 biedt heel wat unieke kansen om de internationale bekendheid en reputatie van onze 'Vlaamse Meesters' toeristisch te verzilveren. We gaan domeinoverschrijdend te werk: we brengen traditionele toeristische spelers en culturele experten samen met private partners. 

We zetten de komende jaren zowel in op bestemmingsontwikkeling als op internationale promotie rond Vlaamse Meesters.

Lees op deze pagina meer over... 

... binnen dit project. We krijgen strategische input uit de brede culturele en toeristische sector. Bekijk de volledige projectstructuur.

Vlaamse Meesters


Naar boven

 

Projectdoelstellingen

  1. Het Vlaamse Meesters aanbod biedt binnen- en buitenlandse bezoekers een hoogstaande kwalitatieve beleving.
  2. De bekendheid van Vlaamse meesters bij internationale toeristen neemt toe.
  3. Vlaanderen trekt meer internationale culturele meerwaardezoekers met interesse in de Vlaamse Meesters aan.
  4. De fierheid van Vlaming over de Vlaamse Meesters neemt toe.

Marktonderzoek

Vlaanderen is de bakermat van heel wat Europese kunst en cultuur. Toerisme Vlaanderen zet de komende jaren sterk in op het thema ‘Vlaamse Meesters’. Meer bepaald gaat het om Rubens, Bruegel en de Vlaamse Primitieven, waaronder van Eyck. Om een degelijk en onderbouwd internationaal marketingplan voor het thema Vlaamse Meesters te kunnen opstellen, is het belangrijk om het marktpotentieel van dit thema per markt in te schatten.

Drie factoren bepalen het marktpotentieel van het thema Vlaamse Meesters:

  1. de interesse in kunst en cultuur als men op vakantie is;
  2. de bekendheid van de Vlaamse Meesters in een markt;
  3. de omvang van de markt.

Om de eerste twee factoren te meten werd een online marktonderzoek uitgevoerd. Hiervoor is in de verschillende markten waar Toerisme Vlaanderen op werkt, gepeild naar de interesse in kunst en cultuur en naar de bekendheid van de Vlaamse Meesters (Rubens, van Eyck en Bruegel).

Naar het marktonderzoek Vlaamse Meesters

 


Aanbod

1. Impulsprogramma's toeristische hefboomprojecten

Via de impulsprogramma's toeristische hefboomprojecten investeert Toerisme Vlaanderen in infrastructuurprojecten en een internationaal wervend evenementenprogramma rond het thema Vlaamse Meesters. Dit laatste moet in 2018, 2019 en 2020 alle hefboomprojecten met elkaar verbinden. We denken daarbij aan tentoonstellingen en festivals, maar ook aan projecten die de link leggen tussen de oude Vlaamse Meesters en de hedendaagse disciplines waarin we uitblinken: hedendaagse kunst, stripverhaal, street art, urban innovation, architectuur, mode en design.

2. Er wordt een onderscheidend verhaal uitgewerkt voor het project Vlaamse Meesters als basis voor de communicatie en promotie rond het project.

De verhaallijn 'Vlaamse Meesters' wordt uitgewerkt op basis van vier pijlers:

    • De kracht van baanbrekend vakmanschap
    • De kracht van reizen
    • De kracht van innovatie
    • De kracht van Vlaanderen

Naar boven


Promotie

1. Internationale promotie

Toerisme Vlaanderen promoot de Vlaamse Meesters in de eerste plaats in het buitenland. De promotie stoelt op drie pijlers: tradewerking, specifieke persacties en promotie naar het grote publiek, zowel online als offline. Onze buitenlandse kantoren spelen hier telkens een belangrijke rol in. Door een jarenlange standvastige relatie met de tradesector (touroperators, culturele reisorganisatoren, carriers en reisbureaus) en de pers (toeristisch en cultureel), plaatsen zij het Vlaamse Meesters-programma op een efficiënte wijze op de agenda van de reisindustrie en buitenlandse journalisten. In de laatste fase van de promotiecampagne richt Toerisme Vlaanderen zich rechtstreeks tot het publiek, ook zowel online als offline.

2. Binnenlandse promotie

De binnenlandse markt, waarvan het verwachte bezoekersaantal het grootste is, heeft de hoogste prioriteit. Hiervoor stellen individuele projecteigenaars samen met hun lokale toeristische diensten een meer gedetailleerd marketing- en promotieplan op. Zij nemen de binnenlandse promotie op zich. Deze plannen zijn idealiter afgestemd op deze globale marketingstrategie. Dit wil echter niet zeggen dat Toerisme Vlaanderen geen acties in het binnenland onderneemt. Met dit project streven we ernaar om de Vlaming optimaal te betrekken bij het project en werken we aan het ambassadeurschap van elke Vlaming voor het product Vlaamse Meesters. We zullen dus een gericht aantal acties opnemen samen met onze lokale partners.



Resultaten

2018, het eerste jaar van het Vlaamse Meester project, is achter de rug. Tijd dus om een tussentijdse balans op te maken. Welke resultaten hebben we voor onze 4 doelstellingen geboekt? Ontdek het hieronder.

De resultaten per individuele doelstelling

1. Het Vlaamse Meesters aanbod biedt binnen- en buitenlandse bezoekers een hoogstaande kwalitatieve beleving. 

 

2. De bekendheid van Vlaamse meesters bij internationale toeristen neemt toe

 

 

3. Vlaanderen trekt meer internationale culturele meerwaardezoekers met interesse in de Vlaamse Meesters aan

 

 

4. De fierheid van Vlaming over de Vlaamse Meesters neemt toe.

Bekijk het volledige ambassadeursonderzoek.

Naar boven


Nieuws

Relevante nieuwtjes



Lees meer over het toeristisch marketingplan Vlaamse Meesters 2018-2020.
De internationale consumentenwebsite vind je via www.flemishmasters.com.


Interessante sites