Boekingsplatformen, een vloek of een zegen voor campings?

Een hotel boek je op booking.com, een taxi bestel je bij Uber en eten laat je bezorgen via Takeaway. Steeds vaker start onze zoektocht niet op Google maar op een platform. Ook kampeerterreinen en verhuuraccommodaties worden steeds vaker geboekt via platformen in plaats van direct bij de camping. Hierdoor rijst de vraag: “Hoe moet ik als ondernemer omgaan met die nieuwe platformen?”.

Auteur: Tjerk Romkema

Boekingsplatformen vs. online campinggidsen, wat is het verschil?

Hoewel de termen online campinggids en campingboekingsplatform of boekingswebsite vaak door elkaar gebruikt worden, zijn er wel degelijk verschillen. Een online campinggids dient als inspiratie voor de lezer en verwijst de lezer daarna door naar de eigen website van de camping voor de boeking. Op een campingboekingsplatform vinden zowel inspiratie als het (realtime) boeken van een kampeerplaats of accommodatie plaats op de website van het platform.

Pas als de boeking heeft plaatsgevonden, worden de gegevens van de klant digitaal overhandigd aan de kampeeruitbater. Op veel websites zoals bij ANWBcamping of ACSI Eurocampings is het ook mogelijk om te kiezen tussen één van deze samenwerkingsvormen.

De meeste online campinggidsen werken met een vaste jaarlijkse prijs of een prijs per klik naar de eigen campingwebsite. Boekingsplatformen werken veelal op commissiebasis per boeking, eventueel in combinatie met een vaste, vaak lagere abonnementsprijs.

ASCI boekingsplatform

Hoeveel wordt er geboekt via campingboekingswebsites?

Er zijn geen exacte recente cijfers bekend over het aantal campingboekingen dat gedaan wordt via tussenpersonen of platformen. Maar onderzoek van de ANWB liet in 2018 al zien dat 28% van de kampeerplekken en 56% glampingaccommodaties via tussenpersonen en platformen geboekt werd. Door de ontwikkeling van deze platformen in de afgelopen drie jaar en het effect dat corona heeft gehad op de digitale ontwikkelingen, is het zo goed als zeker dat deze percentages inmiddels een vlucht hebben genomen.

Een boekingswebsite heeft zo zijn voor- en nadelen

De keuze om in een online campinggids te adverteren en een link naar de eigen website te plaatsen is niet anders dan wel of niet in een traditionele campinggids te adverteren. Het enige verschil is dat bij een boekingsplatform er op commissiebasis wordt afgerekend. Of toch niet?

Voordelen:

  • Bereik: Zowel boekingsplatformen als online campinggidsen zorgen ervoor dat jouw camping onder de aandacht van een doelgroep (nieuwe) kampeerders komt. Bij de meeste platformen is het zo dat campings die gebruikmaken van de boekingsoptie op het platform, hoger in de zoekresultaten worden geplaatst, waardoor het bereik en vaak ook de conversie hoger is.
  • Gemak: Gemak dient de mens. Voor bezoekers van een boekingsplatform is het vaak eenvoudiger om een camping op het platform te boeken. Wanneer ze eerst nog doorklikken naar de campingwebsite en aldaar boeken, is er de mogelijkheid dat een bezoeker de online weg kwijtraakt als de website niet is geoptimaliseerd.
  • Integratie: Doordat de boekingsplatformen direct gekoppeld kunnen worden aan de eigen boekingssoftware, kunnen die naadloos geïntegreerd worden in de bestaande bedrijfsprocessen. Check wel vooraf of jouw boekingssoftware/module ook wordt ondersteund.
  • No cure, no pay: Een voordeel van een platform dat enkel op basis van commissie werkt, is dat je enkel kosten maakt voor het bereik dat ook daadwerkelijk boekingen oplevert. Binnen de campingplatformen is dat echter bijna nergens een optie. Alleen in combinatie met een campingvermelding tegen betaling, vaak tegen gereduceerd tarief, is de boekingsoptie beschikbaar. Het hangt daardoor van het aantal boekingen af of het rendabel is of niet.

Nadelen:

  • Afhankelijkheid: Het grootste gevaar dat bij platformen, en eigenlijk elke vorm van betaalde promotie, om de hoek komt kijken, is afhankelijkheid. Zodra een groot deel van jouw boekingen vanuit één betaald kanaal komt, kan er een afhankelijkheid ontstaan. Veranderingen in de strategie, prijsstelling, het algoritme of marketingkeuzes van het platform kunnen dan een grote impact hebben op jouw bedrijfsvoering.
  • Beleving: Op een boekingsplatform heb je minder mogelijkheden om de beleving van jouw camping tot uiting te brengen dan op de eigen website. Iedere camping wordt op een boekingsplatform op dezelfde manier gepresenteerd. De enige mogelijkheden die je hebt om je te onderscheiden, zijn er door middel van teksten en beeldmateriaal.
  • Data: Gegevens over het gedrag van jouw bezoekers zijn van belang om jouw eigen website en online marketing te kunnen blijven ontwikkelen. Wanneer de boekingen op een platform plaatsvinden, is er geen mogelijkheid voor re-targeting of voor het verzamelen van de bezoekersdata.
  • Upselling / crossselling: Op platformen zijn de mogelijkheden voor gepersonaliseerde producten of bijverkoop van bijvoorbeeld maaltijden of activiteiten beperkt. Dit is op te lossen door dit alsnog aan te bieden na de boeking, maar dan smeed je het ijzer niet wanneer het heet is.
  • Marge: Omdat boekingsplatformen op commissiebasis werken, is het van belang om je marges duidelijk inzichtelijk te hebben of zicht te houden op het vooropgestelde marketingbudget voor acquisitiekosten om rendabel te blijven.

Welke boekingsplatformen zijn er voor campings?

Bij de meeste platformen geldt de ‘Winner takes it all’-strategie, welke inhoudt dat er uiteindelijk één of hooguit twee platformen binnen de sector leidend worden, zoals Booking.com dat is voor hotels. Onder de campingboekingsplatformen binnen Europa is die strijd nog niet gestreden en bestaan er, veelal op taalregio niveau, nog verschillende aanbieders. Anwbcamping.nl, eurocampings.eu, camping.info, mycamping.com, ucamping.com, pitchup.com en campings.com zijn een aantal grotere boekingswebsites. De strijd om de grootste te worden is inmiddels begonnen. Zo gingen camping.info en ACSI onlangs een strategische samenwerking aan en breidt Ctoutvert in rap tempo de aangesloten boekingssoftwarekoppelingen uit.

Daarnaast zijn er voor glampingaccommodaties ook specifieke platformen zoals glampings.com maar ook natuurhuisje.be en zelfs booking.com en airbnb.com worden door uitbaters succesvol ingezet.

Glamping platform

Niche boekingswebsites

Naast de hiervoor genoemde algemene boekingswebsites is er ook een groeiend aantal online campinggidsen / boekingsplatformen dat zich richt op een speciale niche. Zo zijn er websites met verzamelingen campings gericht op bepaalde regio’s zoals Kamperen in Vlaanderen, natuurkampeerders zoals Rustiek Kamperen, kindercampings, kleine campings, extra luxe campings, prikkelarme campings of campings met privé sanitair.

Hoewel het bereik van deze websites beperkter is, bereiken ze wel een heel specifieke doelgroep. Als dat een doelgroep is die past bij de kampeerders die jij graag op jouw camping ziet, dan kan dit een interessante optie zijn.

 

Kamperen in Vlaanderen boekingsplatform

Vloek of zegen?

Boekingsplatformen zullen de komende jaren voor steeds meer kampeerders het beginpunt van hun zoektocht naar een camping worden. Voor campings biedt dit kansen om het betaalde bereik bij de doelgroep te vergroten, een betere positie in de zoekresultaten in te nemen en daarmee het bezettingspercentage te verhogen.

Technisch is het koppelen veelal makkelijker dan gedacht. Toch moet je vooraf inschatten óf je dat extra bereik nodig hebt en de commissie het waard is om de camping vol te krijgen en óf je afhankelijk wilt zijn van één of meerdere platformen. Op dit moment heb je die keuze nog, want als de ‘Winner takes it all’-strijd onder campingboekingsplatformen over een aantal jaren is gestreden, moet je wel een heel sterk onderscheidende marketingstrategie hebben om zonder ze te kunnen.

Auteur: Tjerk Romkema is marketeer, docent, trendwatcher en hoofdredacteur van Kampeermeneer.nl. Het grootste online kampeermagazine van de Benelux. Hij kampeert al zijn hele leven en schrijft en adviseert over trends en inspiratie in de kampeerwereld voor kampeerders en campingeigenaren.