Buitenlandse werking

De coronacrisis verhindert nu al enkele maanden dat toeristen van over de hele wereld vrij naar Vlaanderen kunnen reizen om onze bestemming en haar troeven te (her)ontdekken. Toch vinden we het belangrijk om ook nu actief te blijven op internationale schaal. We stellen dan ook alles in het werk om Vlaanderen in het buitenland onafgebroken te promoten en onder de aandacht te brengen. In de mate van het mogelijke laten we onze oorspronkelijk geplande acties zoveel mogelijk doorgaan, zij het in een alternatieve vorm. Daarnaast bedachten we ook enkele nieuwe initiatieven. Enerzijds leggen we de focus op alle potentiële bezoekers die omwille van de huidige omstandigheden niet naar Vlaanderen kunnen komen en anderzijds op zij die wel naar onze bestemming kunnen reizen en nood hebben aan ondersteuning en informatie om een veilig bezoek te garanderen.

Sinds de start van de coronacrisis is het aantal bezoeken van internationale reizigers aan Vlaanderen fors gedaald. Een logisch gevolg van het feit dat de grenzen lange tijd gesloten waren en dat verschillende delen van Vlaanderen vandaag oranje of zelfs rood kleuren. Toch laten we ons hoofd niet hangen en blijven we Vlaanderen ook nu onder de aandacht brengen van potentiële internationale bezoekers. Heel wat van de geplande acties in het buitenland gaan intussen gewoon door, weliswaar onder een licht gewijzigde vorm. Ook bedachten we een aantal nieuwe acties om onze bestemming onafgebroken te promoten. Door buitenlanders te blijven informeren over onze troeven, hopen we ze warm te maken om onze bestemming te (her)ontdekken van zodra dat voor hen weer mogelijk is. Op deze pagina vind je een overzicht van de internationale acties die we de afgelopen weken en maanden hebben gevoerd. We blijven de pagina de komende weken en maanden aanvullen. 

We blijven deze pagina voortdurend updaten met nieuwe acties en resultaten. 

Promotie van onze Vlaamse Meesters en van Vlaanderen als unieke, culturele bestemming

Stay At Home Museum

Toen duidelijk werd dat onze Vlaamse musea een hele tijd geen (internationale) bezoekers zouden kunnen verwelkomen, besloten we een oplossing te zoeken. We sloegen de handen in elkaar met het Museum voor Schone Kunsten en bedachten zo het Stay at Home Museum. Het doel? Kunstliefhebbers van over de hele wereld tijdens maar ook na de coronacrisis blijven warm maken voor het werk van onze Vlaamse meesters aan de hand van virtuele rondleidingen in de Vlaamse topmusea. Daarbij krijgt de kunstliefhebber een echte VIP-behandeling, want zijn persoonlijke gids is niemand minder dan de curator of museumdirecteur.

“Het Stay at Home Museum is voor Toerisme Vlaanderen en de betrokken musea de perfecte manier om onze passie voor erfgoed, kunst en cultuur te blijven delen met de rest van de wereld, zeker op een moment dat mensen fysiek samenbrengen wat moeilijker ligt.”

PETER DE WILDE, CEO

Het Stay At Home Museum was een enorm internationaal succes. Alleen al via de eigen VisitFlanders-kanalen (Facebook, YouTube en de website) keken bijna 2,5 miljoen culturele meerwaardezoekers naar de privérondleidingen. Dat publiek is verspreid over bijna 100 landen wereldwijd. Vlaanderen en Brussel vormen het zwaartepunt, gevolgd door onze 6 klassieke doelmarkten: Spanje, Italië, Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De volledige reeks werd ook gelanceerd in Rusland en China. Dit unieke initiatief kreeg ook heel wat persaandacht in zowel binnenlandse als buitenlandse media.

Ontdek alles over het Stay At Home Museum

stay at home museum

360° tour Van Eyck

De tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’ moest amper een maand na de enorm succesvolle start alweer de deuren sluiten omwille van corona. Omdat we toch iedereen de kans willen geven om van de grootste Van Eyck tentoonstelling ooit te proeven, besloten we een complete digitale beleving te creëren. In samenwerking met het Museum voor Schone Kunsten en het Belgische virtual reality bedrijf Poppr ontwikkelden we een 360° virtuele tour doorheen de maar liefst 13 zalen met in totaal ruim 120 kunstwerken. Ook is er meer dan 2 uur audio- en videobeschrijving beschikbaar in 8 talen. Via het scherm, of zelfs via een virtual reality bril kan elke kunstliefhebber - zowel in het binnen- als buitenland - nu genieten van een beleving die bijna een echte tour doorheen het Museum voor Schone Kunsten evenaart. En dat helemaal gratis tot het einde van 2020.

Lees meer over deze virutele beleving. 

Van Eyck virtuele tour

TikTok-campagne rond Ensor

Samen met Toerisme Oostende lanceerden we in mei 2020 een internationale TikTok-campagne rond Vlaamse meester James Ensor. We werkten hiervoor samen met influencers uit zowel België als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje en Italië. Zij maakten hun eigen Ensor-filmpje en deelden dit vervolgens met hun eigen volgers. Het doel? De (internationale) jeugd en daarbij ook hun familie warm maken voor het werk van onze Vlaamse meester Ensor. En dat via een kanaal binnen hun leefwereld. De video’s van de influencers werden in totaal meer dan 29 miljoen keer bekeken. Daarnaast maakten ook meer dan 1000 andere ‘tiktokkers’ een video met de hashtag #MyEnsor. Zowel de Belgische als internationale pers pikten deze actie op. 

Lees meer over de TikTok-campagne


 

Vlaanderen in de kijker plaatsen als culinaire topbestemming

‘4 hands dinner’ met Vlaamse en internationale chefs

Ook nu een pak minder (buitenlandse) toeristen van onze Vlaamse keuken kunnen proeven, blijven we inzetten op het promoten van Vlaanderen als een culinaire bestemming. Dat doen we onder meer door een kookactie waarbij we zowel enkele Vlaamse als internationale chefs betrekken. 

Eind mei organiseerden we al een eerste ‘virtual 4 hands dinner’ met de West-Vlaamse chef Willem Hiele en het Oostenrijkse kookduo Die 'Kochnomaden'. Willem Hiele bezorgde de Oostenrijkse chefs een recept van een typisch streekgerecht uit Vlaanderen en een box met ingrediënten. De internationale chefs ging creatief aan de slag met de verschillende ingrediënten en kwamen zo zelf tot een unieke creatie van het typische Vlaamse gerecht. 

Aan de hand van een livestream via het medium Rolling Pin, konden "foodies" wereldwijd meevolgen. Met de livestream bereikten we meer dan 20.000 mensen. 

Later, wanneer de omstandigheden het toelaten, brengen 'Die Kochnomaden' samen met enkele Oostenrijkse journalisten nog een bezoek aan Vlaanderen en Willem Hiele. 

Op het programma staat momenteel nog een soortgelijke kooksessie met de Nederlandse chef Nick Bril en de Vlaamse chef Seppe Nobels. 

Een biergeschenk uit Vlaanderen

We hechten ook nu veel belang aan het in stand houden van de goede relaties met onze verschillende internationale partners. Omdat in deze moeilijke – en voor velen ook stressvolle tijden – op een luchtige manier te doen, besloten we om samen met een bedankingsboodschap enkele bierpakketten naar hen op te sturen. Een aantal geselecteerde contacten uit Australië, Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Noorwegen, Polen, Portugal, Slovakije, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk kregen een online formulier toegestuurd met vragen die mee moesten helpen bepalen welke biersoort het beste bij hen past. Kort na het invullen van het formulier kregen zij – samen met twee glazen – de biersoort in kwestie toegestuurd per post. 

De uiterst positieve reacties van onze partners bleven niet uit: 

“Vandaag ontvangen: een prachtige doos uit Vlaanderen met daarin een grote fles van de heerlijke Straffe Hendrik en twee glazen om voor altijd te koesteren.

Proost op jullie allemaal! Proost op Brugge!

Opdat we elkaar allemaal weer snel mogen ontmoeten!

Heel erg bedankt voor dit mooie en gulle gebaar – dit wordt geapprecieerd! […]"

ANTONY MASON, reiscorrespondent Telegraaf en freelance schrijver, Verenigd Koninkrijk.

Bier uit Vlaanderen geschenkdoos

Virtuele bierproeverij

In samenwerking met Brouwerij Boon en Beerlovers zetten we een virtuele bierproeverij op poten via de Oostenrijkse Facebookpagina Das ist Flandern. Met deze actie willen we Vlaanderen en haar steden blijven promoten als locaties met heel wat kunst en erfgoed. Ons uitgebreid gamma aan streekbieren past perfect in dat plaatje. 

Geïnteresseerden konden op voorhand een bierpakket van Boon bestellen om dan later, onder vakkundige begeleiding van Paul Boon en Oostenrijker Marku Betz van Beerlovers, de verschillende bieren te proeven. De Facebooksessie ging door in het Engels en Duits. We nodigden ook vijf Oostenrijkse journalisten uit. In totaal verkochten we een 60-tal bierpakketten. 


 

Fietsfanaten blijven warm maken voor Vlaanderen als een ideale fietslocatie

Podcast en virtuele Ronde Van Vlaanderen

Vlaanderen is de bakermat van de koers. Wielerfans van over de hele wereld komen al sinds jaar en dag naar onze bestemming voor een unieke wielerbeleving. De Ronde Van Vlaanderen is jaarlijks hét wielerevenement bij uitstek dat Vlaanderen mee op de kaart plaatst als kwalitatieve fietsbestemming. Helaas gooide corona ook hier roet in het eten en ging De Ronde dit jaar niet door. Of toch niet op de traditionele manier....

We vonden het geen optie om ons zomaar neer te leggen bij een jaar zonder Ronde Van Vlaanderen. Daarom lieten we hem op 5 april tòch plaatsvinden, in de vorm van onder meer een podcast, te beluisteren in zowel het Nederlands als Engels. Het unieke hoorspel ontstond uit een samenwerking met Cycling in Flanders, Flanders Classics, Sporza, het Geluidshuis en Bowling Brands en brengt een verhaal met de spannendste en meest ontroerende momenten van de Ronde van Vlaanderen. De podcast (Nederlandstalige en Engelstalige versie) werd meer dan 32.000 keer gedownload of beluisterd via online media en was ook te beluisteren op Radio 1. 

Daarnaast kwam er ook een virtuele editie van De Ronde die ook in het buitenland druk werd bekeken. Onder meer Zwitserland, Denemarken, Spanje, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Nederland en Noorwegen namen de beelden over, voor live-uitzendingen, livestreams en samenvattingen.

Meer over deze alternatieve Ronde Van Vlaanderen.

Ronde Van Vlaanderen podcast

 

Masterclass en samenwerking met Italiaanse tour operator

Italiaanse fietsfanaten omtoveren tot echte Flandriens én klaarstomen voor een volgende unieke beleving in Vlaanderen, dat was het doel van onze ‘Master Class’ video’s. Hiervoor gingen we de samenwerking aan met de Italiaanse touroperator Girolibero - gespecialiseerd in zowel recreatief- als sportwielrennen – en voormalig profwielrenner, Andrea Ferrigato. Zowel Girolibero als  Andrea Ferrigato zijn zeer bekend met de Vlaamse wielercultuur. 

Samen ontwikkelden we een aantal video’s waarin Ferrigato en drie andere Italiaanse wielerhelden, waaronder Ballan, de hoofdrol spelen en ook telkens een speciale gast uitnodigen. Een voorbeeld van enkele videothema’s zijn: ‘Fysieke voorbereiding op fietsen door Vlaanderen’, ‘Hoe fietsen over kasseistenen’ en ‘Kledij en uitrusting’. Alle video's zijn te zien op zowel het YouTube-kanaal van Toerisme Vlaanderen/VisitFlanders als dat van Girolibero Roadbike. In totaal bereikten de video's zo’n 107.000 mensen. Ook pikten diverse Italiaanse media de actie op. 

Op het programma staat een gelijkaardige actie met een mediapartner in Denemarken. 


 

Onderhouden van de relatie met de internationale meeting- en congresindustrie 

Persoonlijke benadering

Ook met de internationale meetingindustrie blijven we nauw in contact staan. Zo namen we intussen persoonlijk contact op met alle deelnemers van de uitgestelde congressen en meetings om een nieuwe datum vast te leggen. We verwijzen daarbij ook door naar onze pagina www.meetinflanders.com.

Ook blijven we Vlaanderen internationaal promoten als belangrijke en kwaliteitsvolle meeting- en congreslocatie. Dit doen we door te blijven communiceren naar internationale associaties, hun deelnemers en potentiële andere geïnteresseerden. Het doel hiervan is om, nu alles tijdelijk stilligt, toch te blijven spreken over onze troeven en zo onze bestemming top of mind te houden. Heel concreet communiceren we onder andere via LinkedIn over de inhoud van congressen die normaal zouden plaatsvinden. We leggen hierbij de focus op onze expertise in verschillende kernindustrieën ( kunst, cultuur en erfgoed, zorg en samenwonen, circulaire economie, wielrennen, energie, natuurlijk Vlaanderen, voeding, gastronomie en bier, levenslang leren, mobiliteit, slim leven en industrie 4.0). Ook willen we via deze weg een positieve boodschap uitsturen, namelijk dat we ernaar uitkijken om de deelnemers en associaties binnenkort te verwelkomen in Vlaanderen, en hen -alvast virtueel- te laten kennismaken met onze experten in dat vakgebied.

Verder zorgden we voor een Engelse vertaling van de 'Leidraad coronapreventie in meetinglocaties’ zodat ook buitenlandse congres- en vergaderingsorganisatoren een handleiding hebben voor het veilig organiseren van hun toekomstige evenementen in Vlaanderen. 

Op dit moment werd 75% van de congressen die omwille van corona niet konden plaatsvinden uitgesteld. Slechts 13% ervan werd geannuleerd. 85% van de uitgestelde congressen kent al een nieuwe datum. Uitstel is dus zeker geen afstel. 


 

Vlaanderen blijven in de kijker plaatsen als herdenkingsplek voor WO I

Alternatief voor de Anzac-herdenking

Ook tijdens deze coronacrisis blijven we inzetten op het internationaal promoten van Vlaanderen als herdenkingsplek voor de eerste wereldoorlog. Dat deden we onder andere door in april een alternatief te lanceren voor de Anzac-herdenking en zo de banden aan te sterken tussen Vlaanderen enerzijds en het Verenigd Koninkrijk, Australië en Nieuw-Zeeland anderzijds. Concreet organiseerden we samen met Visit Ieper een livestream herdenkingsbeiaardconcert. Hiermee bereikten we zo’n 20.000 mensen. Daarnaast lanceerde het Memorial Museum Passchendaele 1917 een oproep aan de WOI-gemeenschap om een foto van zichzelf te posten bij zonsopgang met de hashtag #StandAtDawn. 


 

Algemene promotie van onze bestemming

Mond-tot-mond-promotie via buitenlandse influencers op Instagram

In samenwerking met enkele internationale influencers lanceerden we de #Flandershomestories actie op Instagram. De door ons uitgekozen influencers interviewen hierbij een andere influencer over zijn/haar ervaringen met Vlaanderen. Allen brachten ze ooit een bezoek aan onze bestemming. 

Met deze actie mikten we op het in stand houden van de relatie met lokale cultuurreizigers, waaronder de betrokken influencers zelf. Op onze Instagramkanaal werden zowel live-stories als organische posts gedeeld.

Deze actie werd alvast uitgerold in Italië en genereerde een bereik van ongeveer 85.000. 


 

Ondersteuning en informatievoorziening 

Lancering Trade COVID-19-website

Het doel van onze trade-COVID-19-website is om buitenlandse touroperators zo goed mogelijk te ondersteunen bij de planning en uitvoering van professionele reizen naar Vlaanderen. De website biedt praktische informatie over de actuele COVID-19-situatie in onze bestemming. Ook delen we er belangrijke informatie over onze steden en regio’s, horeca, transportbedrijven, DMC’s, incoming agencies en events. Daarnaast zijn er extra aparte COVID-19 pagina’s per stad en regio. 
 
Lees meer over de lancering van de Trade COVID-19-website

Trade COVID-19-website
 

Vertaling van de YouFlanders-applicatie naar het Engels en Frans

Begin juni lanceerden we de YouFlanders-applicatie voor een veilige heropstart van het toerisme in Vlaanderen. De app geeft een overkoepelend zicht op het Vlaams toeristisch aanbod en laat zowel uitbaters als bezoekers toe om via een druktebarometer informatie te geven en te krijgen over de drukte/rust in een uitbating. Uitbaters kunnen ook eenvoudig aangeven welke COVID-19 maatregelen er in hun uitbating van toepassing zijn. 

Sinds enkele weken is de applicatie nu ook beschikbaar in het Engels en Frans, zodat ook bezoekers uit het buitenland er eenvoudig gebruik van kunnen maken.