China

Bootje met gids en toeristen in Brugge
Lees hieronder meer over de werking van Toerisme Vlaanderen en zijn partners op de Chinese markt. Onderaan de pagina vind je de handleiding 'Interculturele dienstverlening China' met tips voor de dagelijkse omgang met Chinese toeristen. Ten slotte vind je de contactgegevens van ons kantoor in Peking, voor al je vragen over bestemmingspromotie in China.

Chinese krant bekroont Gent als familiebestemming

De gerenommeerde Chinese krant Global Times bekroonde eind 2019 Gent tot één van de meest geliefde steden voor gezinnen die op vakantie gaan (‘Cities Most Favoured by Family Travellers’). Deze titel kan op heel wat faam rekenen aangezien de Chinezen familiereizen hoog in het vaandel dragen. Bovendien is Global Times één van de belangrijkste en meest invloedrijke kranten in China. De prijs is een mooie erkenning voor de manier waarop we stad Gent en het Van Eyck-jaar 2020 promoten. 

Vlaanderen verkozen tot culturele bestemming van 2019

Onze promotie rond de Vlaamse Meesters en het culturele erfgoed van Vlaanderen werpt duidelijk haar vruchten af op de Chinese markt. Op 6 december 2019 verkoos het gerenommeerde Chinese Voyage Magazine Vlaanderen als dé bestemming van 2019 voor kunst- en cultuurliefhebbers. 

Voyage Magazine is een stijlvol reismagazine dat maandelijks 968 000 exemplaren verspreidt. Het magazine promoot kwaliteitsvolle reizen aan de elite in China.

Award 'Art and cultural destination 2019'

Aftrap WeChat Alliance

Op 26 november 2019 lanceerde WeChat in China de ‘Welcome with WeChat Alliance’. Toerisme Vlaanderen is één van de oprichters van de alliantie. De alliantie zal leden ondersteunen bij het digitaliseren van hun inhoud en diensten, trainingen aanbieden over effectieve werkwijzen en innovatieve oplossingen financieren. Doel van het project? Samen met toeristische autoriteiten over de hele wereld diensten digitaliseren om de groeiende Chinese markt voor uitgaand toerisme te ondersteunen. 

WeChat, uitgerold door technologiegigant Tencent in 2011, is een populair platform voor instellingen, merken en andere entiteiten om volgers aan te spreken. Eind september 2019 had WeChat 1,15 miljard maandelijks actieve gebruikers.

De lancering van de alliantie kwam er nadat WeChat in 2016 ‘WeChat Go’ lanceerde, een open samenwerkingsprogramma om internationale partners te helpen Chinese reizigers te bedienen.


Europese campagne maakt Chinese toeristen warm voor Vlaamse Meesters

In kader van het ‘EU-China Tourism Year’ enthousiasmeerden we in 2018-2019 Chinese reisliefhebbers voor een bezoek aan Vlaanderen en zijn Vlaamse Meesters. We bundelden onze krachten met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) en de Eurail Group, en ontvingen subsidies van de European Travel Commission (ETC) en de Europese Commissie. 

De campagne bevatte gevarieerde acties en activiteiten gericht naar de Chinese reis- en kunstliefhebber: een persconferentie, trip met influencers, tentoonstelling en mobiele landingspagina. Dankzij deze gerichte acties verhoogden we de awareness van Chinese reizigers over de troeven van Vlaanderen en Nederland, in combinatie met een Eurail-treinpas.

Lees hier meer.

Vlaamse pop-up boekenwinkel in Beijing

Van 26 april tot en met 7 juni 2019 leerden duizenden Chinese boekenwurmen Vlaanderen kennen in Beijing. In samenwerking met mediapartner Kandaola App, vliegmaatschappij Hainan Airlines, Kipling en TINTIN, zette Toerisme Vlaanderen een pop-up boekenwinkel rond Vlaanderen op in de Yanjiyou ‘Grand summit store’. De boekenwinkel bevond zich in het ‘Grand summit’ shoppingcenter (Guanshe) in Liangmaqiao, één van de meest populaire shoppingcenters in Beijing, waar dagelijks gemiddeld 4 000 bezoekers langskomen. De pop-up boekenwinkel was gedecoreerd met elementen van Vlaanderen, met als hoofdthema ‘Inspired by Bruegel – Art & Nature’. 

Op 26 april 2019 nodigden we meer dan 40 Chinese perscontacten uit voor een persconferentie in de boekenwinkel. Tijdens die conferentie deelden we verhalen rond Bruegel, impressies van de mooie Vlaamse natuur en info over de Vlaamse Meesters met de pers en het publiek. Met als resultaat een tiental verslagen in Chinese on- en offline media, waaronder ook in het maandelijkse magazine ‘Wings of China’ van de vliegmaatschappij Air China. 

 

Global Times China bekroont campagne ‘Experience the Flemish Masters’

Op 26 maart 2019 mochten we in China de award voor ‘De beste reisroutes voor liefhebbers van wetenschap en cultuur' in ontvangst nemen van de Engelstalige Chinese krant ‘Global Times’. We kregen de award voor onze campagne ‘Experience the Flemish Masters’, waarin we de Vlaamse Meesters en Vlaanderen als toeristische bestemming voorstellen.

Lees er hier alles over.

 


Interculturele dienstverlening voor toeristen uit China

Heb jij rechtstreeks contact met Chinese toeristen? Werk je aan de balie van een hotel of een dienst voor toerisme, werk je in een restaurant, ben je gids, taxichauffeur...? In opdracht van Toerisme Vlaanderen maakte ViaVia Tourism Academy een praktische handleiding met heel veel tips voor de dagdagelijkse omgang met Chinese toeristen. Bekijk en/of download de handleiding 'Interculturele dienstverlening voor toeristen uit China' (toegankelijke pdf).


Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op onze website.


Contact

Tourist Office for Flanders / Belgium
Room C-807, Wantong Center
No. A6, Chaoyangmenwai Avenue
Chaoyang District
Beijing 100027
PR China

Tel. +86 10 8442 57 44
Fax. +86 10 8442 57 44
info@visitflanders.com
www.visitflanders.com