China

Bootje met gids en toeristen in Brugge
Lees hieronder meer over de werking van Toerisme Vlaanderen en zijn partners op de Chinese markt. Onderaan de pagina vind je de handleiding 'Interculturele dienstverlening China' met tips voor de dagelijkse omgang met Chinese toeristen. Ten slotte vind je de contactgegevens van ons kantoor in Beijing, voor al je vragen over bestemmingspromotie in China.

Geïnteresseerd in de Chinese markt? We organiseren van 13 tot 19 november 2018 een sales missie naar Shanghai, Beijing en Shenzhen. Deze marketing actie is uiterst geschikt voor DMC’s, groepsattracties, hotelketens, groepsrestaurants en diensten voor toerisme die zich richten op groepen en interesse hebben in de Aziatische markt. 

China zet Vlaamse tuinen in de bloemetjes

Op donderdag 20 september 2018 organiseerden we samen met Brussels Airport en Hanan Airlines een bloemenevenement in de botanische tuin van Shenzhen, China. Deze samenwerking vond plaats in het kader van de promotie van de directe vlucht tussen Shenzhen en Brussel naarde Chinese bevolking.

De promotionele actie lokte vooral Chinese media en partners uit de toeristische sector. We stelden Vlaanderen voor als groene bestemming en promootten de rechtstreekse vlucht naar Brussel voor meer dan 100 aanwezigen.

De Chinese bevolking staat bekend om haar liefde voor bloemen en tuinen. Hierin zag Toerisme Vlaanderen de ideale kans om onze eigen bloemen en tuinen in de kijker te zetten. Op dezelfde dag van het evenement opende in een gedeelte van de botanische tuin een fototentoonstelling over Vlaamse tuinen. Twee weken lang werd Vlaanderen hiermee letterlijk in de bloemetjes gezet.

Het evenement en de fototentoonstelling kregen een vermelding in drie grote kranten van Shenzhen, net als de actie zelf en de nieuwe rechtstreekse vlucht.

Opening Rubens-tentoonstelling in Tokyo

Van 16 oktober 2018 tot 20 januari 2019 loopt de Rubens-tentoonstelling in het National Museum of Western Art in Tokyo. De Belgische ambassade, Arts Flanders en TBS, Japanse eigenaar van een reeks televisiezenders, organiseerden samen met Toerisme Vlaanderen de officiële openingsceremonie de dag nadien. De tentoonstelling is een ideale manier om de Japanse cultuurminnende bevolking kennis te laten maken met de Vlaamse Meesters.

Toerisme Vlaanderen nam voor de officiële opening een coördinerende rol op zich om contact te leggen tussen het museum, TBS, de Belgische ambassade en Arts Flanders. Tijdens de opening kregen de aanwezigen uitleg over Vlaamse Meester Rubens en de tentoonstelling zelf. Iris Kockelbergh, directeur van het Plantin Moretus Museum, gaf ook een woordje uitleg. Een 150-tal professionals uit de toeristische sector en journalisten waren aanwezig op de opening. 

In aanloop van de Rubens-tentoonstelling organiseerden we verschillende acties. Tijdens de zomer van 2018 ontwikkelde Toerisme Vlaanderen voorafgaand aan de tentoonstelling een Vlaamse Meesters-pakketreis, in samenwerking met Japanse reisorganisatie Nikkei Culture.

 

China onder de indruk van Vlaanderen als meeting- en congreslocatie

Op 19 september 2018 organiseerde Toerisme Vlaanderen een MICE-evenement in de Chinese stad Guangzhou. Met dit professioneel evenement promoten we Vlaanderen als uitstekende meeting- en congreslocatie.

We verwelkomden een 40-tal professionele congresorganisatoren (PCO's). Tijdens het evenement gaf onze MICE-vertegenwoordiger uit Azië een uitgebreide en gedetailleerde presentatie over Vlaanderen. Het publiek was sterk onder de indruk van de faciliteiten die Vlaanderen te bieden heeft als meeting- en congreslocatie.

In 2017 ontving Vlaanderen 54 898 zakentoeristen uit China. Met dit soort initiatieven halen we alles uit de kast om meer meetings, congressen en incentives uit China naar Vlaanderen te halen.

Evenement Guangzhou, China 

 

Vlaanderen wint Global Times award in China

Chinese Global Times award voor Vlaanderen


Vlaanderen kreeg in april de prijs voor ‘Best countryside destination to travel by car’ van de Global Times, één van de belangrijkste en meest invloedrijke kranten in China. De krant prijst daarmee niet slechts één Vlaamse stad aan, maar spoort haar lezers aan om Vlaanderen in zijn geheel te ontdekken. Deze erkenning bewijst dat - naast de promotie van de kunststeden – ook onze inspanningen ter promotie van Vlaamse kastelen, parken, tuinen, … hun vruchten afwerpen.

 

Nieuwe rechtstreekse vluchten verbinden China en Brussel

De succesvolle promotie van Vlaanderen op de Aziatische markt wordt versterkt door de uitbouw van rechtstreekse vliegverbindingen naar onze bestemming. Hainan Airlines lanceerde zopas een rechtstreekse vlucht tussen Shenzhen en Brussel. De eerste vlucht op deze lijn ging feestelijk de lucht in, en we maakten de passagiers warm voor hun verblijf in België met een geschenkenpakket dat onder andere Vedett-bier bevatte.

Ook luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific biedt een rechtstreekse vlucht naar Brussel aan, maar dan vanuit Hong Kong. Op 2 april nam Toerisme Vlaanderen deel aan een workshop van Cathay Pacific in een bierbar in Shanghai. Samen promootten we de vlucht bij de aanwezige trade-contacten.

Eerste rechtstreekse vlucht tussen Shenzhen en Brussel gaat feestelijk de lucht in

 

Vlaamse tuinen in de bloemetjes gezet in Shanghai

Van 22 maart tot en met 7 mei 2018 vindt in de Botanische Tuin in Shanghai de ‘Shanghai International Flower Show’ plaats. Toerisme Vlaanderen greep deze kans aan om onze eigen tuinen en bloemenpracht onder de aandacht te brengen. De Vlaamse tuindesigner Dina Deferme mocht een tuin ontwerpen als onderdeel van de bloemenshow. Een gedeelte van de Botanische Tuin werd bovendien opengesteld voor een fototentoonstelling over Vlaamse tuinen. 

Samen met Brussels Airport en Hainan Airlines organiseerde Toerisme Vlaanderen op 30 maart een evenement op deze prachtige locatie. We stelden Vlaanderen als groene bestemming voor en promootten de rechtstreekse vlucht naar Brussel voor meer dan 100 aanwezigen, waaronder gerenommeerde media en belangrijke opinieleiders. 

Persconferentie over Vlaanderen en Vlaamse tuinen in Shanghai

 

Smakelijke samenwerking met KFC China en Caissa

Begin februari 2018 startte de fastfoodketen Kentucky Fried Chicken in China met de verkoop van Belgische producten in 4 800 vestigingen. Klanten smullen er vanaf nu van Belgische wafels en mokkakoffie met Belgische chocolade. Om de lancering van deze producten in KFC te ondersteunen, waren er ook promofilmpjes - gefilmd in samenwerking met Toerisme Vlaanderen - te zien op verschillende kanalen met een groot bereik in China.

De toonaangevende touroperator Caissa greep dit moment aan om nieuwe Vlaamse en Belgische reisprogramma’s te ontwikkelen, te promoten en te verkopen.

Belgische wafels en chocolade te koop bij KFC in China

 

Honderdtal journalisten proeven van Vlaanderen in Beijing

Op dinsdag 6 februari 2018 organiseerde Toerisme Vlaanderen, in samenwerking met de Belgische ambassade in China en het gerenommeerde Chinese productiehuis WE PLAY, een persmoment voor een honderdtal journalisten van Chinese media in Beijing. De pers werd uitgenodigd in het ‘China Millennial Monument – The Art Gallery’, een galerij waar het Chinese publiek kan kennismaken met kunst en cultuur van over de hele wereld. 

De aanleiding van het persgebeuren? ‘Tell The World Who You Are II’, een tv-reality show van WE PLAY waarin de traditionele Chinese cultuur en andere internationale topculturen elkaar ontmoeten. In de zomer van 2017 werden er in samenwerking met Toerisme Vlaanderen een aantal afleveringen ingeblikt in verschillende Vlaamse kunststeden. 

Op het persmoment kregen de journalisten een onderdompeling in de Vlaamse cultuur. Onze Vlaamse Meesters stonden centraal. Bovendien maakten we van de gelegenheid gebruik om het hefboomproject DIVA - het nieuwe Diamantmuseum in Antwerpen - te introduceren bij de Chinese pers.

Toerisme Vlaanderen blikt alvast tevreden terug op het persmoment, waarop Vlaanderen en het Vlaamse Meesters-project bij heel wat Chinese journalisten in de kijker stonden. Nu is het uitkijken naar de eerste uitzending van het programma op de Chinese televisie later in 2018.

Vlaamse Meesters in Beijing

 


Interculturele dienstverlening voor toeristen uit China

Heb jij rechtstreeks contact met Chinese toeristen? Werk je aan de balie van een hotel of een dienst voor toerisme, werk je in een restaurant, ben je gids, taxichauffeur...? In opdracht van Toerisme Vlaanderen maakte ViaVia Tourism Academy een praktische handleiding met heel veel tips voor de dagdagelijkse omgang met Chinese toeristen. Bekijk en/of download de handleiding 'Interculturele dienstverlening voor toeristen uit China' (toegankelijke pdf).


Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op onze website.


Contact

Tourist Office for Flanders / Belgium
Wynn International 
Unit 1-1107
No. 21 Gong Ti Bei Lu
Chaoyang District
Beijing 100027
PR China

Tel. +86 10 8442 57 44
Fax. +86 10 8442 57 44
info@visitflanders.com
www.visitflanders.com