Veelgestelde vragen

Op deze pagina maken we een selectie van de meest gestelde vragen (en het antwoord erop) omtrent de impact van de veiligheidsmaatregelen op de toeristische sector. Deze lijst wordt telkens wanneer nodig aangevuld en bijgestuurd.

Deze pagina werd laatst aangepast op 28 oktober 2020 om 16:02 uur.

Vind een antwoord op je vraag:

Mondmaskers

Registratieplicht

Uitbaters cafés en restaurants

Logiesuitbaters

Verantwoordelijken musea en andere toeristische bezienswaardigheden

Gidsen en reisleiders

Maatregelen heropening

Steunmaatregelen en premies

Annulaties

Reizen in en naar België

Evenementensector



Moeten mijn gasten/klanten een mondmasker dragen in mijn toeristische uitbating?

Het dragen van een mondmasker voor personen ouder dan 12 jaar is sinds 25 juli verplicht op de volgende toeristische locaties:

  • op het openbaar vervoer vanaf het betreden van de luchthaven, het station, op het perron of een halte in de bus, de (pre)metro, de tram, de trein of elk ander vervoersmiddel dat door een openbare overheid wordt georganiseerd. 
  • Op handelsbeurzen, met inbegrip van de salons
  • in cafés en restaurants: zowel zaal- als keukenpersoneel, als klanten (niet aan tafel, maar wel wanneer jouw klant zich verplaatst, bijvoorbeeld bij een toiletbezoek
  • In winkelstraten, de markten met inbegrip van brocante- en rommelmarkten, de kermissen, en op elke private- of publiek druk bezochte plaats, dewelke worden bepaald door de bevoegde lokale overheid en afgebakend met een aanplakking die de tijdstippen preciseert waarop de verplichting van toepassing is. 
  • In bioscopen, theater-, concert-, en conferentiezalen, auditoria, gebedshuizen en bezinningsplaatsen, musea en bibliotheken
  • In casino’s en speelautomatenhallen;

Deze lijst kan na verloop van tijd aangepast worden, afhankelijk van de epidemiologische situatie van ons land. Ook kunnen steden en gemeenten sinds 25 juli beslissen om extra lokale maatregelen in te lassen. 

Het dragen van een mondmasker wordt ook nog steeds sterk aanbevolen op andere drukbevolkte plaatsen.

Indien het dragen van een mondmasker omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden.

 

Welke veiligheidsmaatregelen gelden in mijn café?

Sinds maandag 19 oktober 2020 moeten alle cafés en restaurants verplicht gesloten blijven tot en met 19 november 2020.

Om de nieuwe coronamaatregelen van het overlegcomité te begeleiden, komt de Vlaamse regering opnieuw met een steunmechanisme voor ondernemers. Wie tussen 1 oktober 2020 en 15 november 2020 een omzetverlies van minstens 60 procent lijdt, kan er beroep op doen. Alle restaurants en cafés waarvoor tot sluiting is beslist, vallen hieronder. De steun bedraagt 10 procent van de omzet in dezelfde periode in 2019 of een andere gelijkaardige periode. Die 10 procent is een benadering van gemiddeld de helft van de vaste kosten voor ondernemingen. Voor kleine bedrijven ligt het maximumbedrag op 11.250 euro. Voor ondernemingen vanaf 10 werknemers ligt het maximumbedrag op 22.500 euro.  Ook komt er steun vanuit de federale regering: een verdubbeling van het overbruggingsrecht voor zelfstandigen die de deuren moeten sluiten, een verlenging van de bestaande steunmaatregelen zoals uitstel van betaling en een tijdelijke kwijtschelding van de RSZ-bijdragen. Van zodra hier meer details over bekend zijn, lees je het op deze pagina met veelgestelde vragen of op onze pagina over de steunmaatregelen.

Meer informatie over de maatregelen in de horeca vind je via de website www.heropstarthoreca.be van HorecaVlaanderen.


 

Welke veiligheidsmaatregelen gelden in mijn restaurant?

Sinds maandag 19 oktober 2020 moeten restaurants en cafés verplicht gesloten blijven tot en met 19 november 2020. Afhalen van maaltijden blijft mogelijk tot 22u. Een uitzondering op deze sluiting geldt voor: 

  • restaurants van logies, uitsluitend voor de gasten die er verblijven en met uitzondering van hun bars en andere drankgelegenheden;
  • de grootkeukens voor verblijf-, school-, leef- en werkgemeenschappen;
  • faciliteiten voor dak- en thuislozen.

De eetgelegenheden die open mogen blijven, moeten volgende veiligheidsmaatregelen respecteren:

  • een afstand van 1m50 tussen de tafels (tenzij de tafels worden gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, met een minimale hoogte van 1,8 meter)
  • een maximum van 4 personen per tafel. Een huishouden mag ongeacht zijn grootte een tafel delen;
  • enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan;
  • elke persoon moet aan zijn eigen tafel blijven zitten;
  • elke persoon is vanaf de leeftijd van 12 jaar verplicht om de mond en de neus te bedekken met een mondmasker of elk alternatief in stof, behalve wanneer deze aan een eigen tafel zit. Wanneer het dragen van een mondmasker of elk alternatief in stof niet mogelijk is omwille van medische redenen, mag een gelaatsscherm worden gebruikt.
  • het dragen van een mondmasker door het zaalpersoneel is verplicht (indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden);
  • het dragen van een mondmasker door het keukenpersoneel is verplicht, (indien dit omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden);
  • er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan;
  • de contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, worden geregistreerd bij aankomst en bewaard, met respect voor de bescherming van de persoonsgegevens, gedurende 14 kalenderdagen teneinde enig later contactonderzoek te faciliteren. Voor de klanten die dit weigeren wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd. Die contactgegevens mogen enkel worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, en ze moeten worden vernietigd na 14 kalenderdagen.

Om de nieuwe coronamaatregelen van het overlegcomité te begeleiden, komt de Vlaamse regering opnieuw met een steunmechanisme voor ondernemers. Wie tussen 1 oktober 2020 en 15 november 2020 een omzetverlies van minstens 60 procent lijdt, kan er beroep op doen. Alle restaurants en cafés waarvoor tot sluiting is beslist, vallen hieronder. De steun bedraagt 10 procent van de omzet in dezelfde periode in 2019 of een andere gelijkaardige periode. Die 10 procent is een benadering van gemiddeld de helft van de vaste kosten voor ondernemingen. Voor kleine bedrijven ligt het maximumbedrag op 11.250 euro. Voor ondernemingen vanaf 10 werknemers ligt het maximumbedrag op 22.500 euro.  Ook komt er steun vanuit de federale regering: een verdubbeling van het overbruggingsrecht voor zelfstandigen die de deuren moeten sluiten, een verlenging van de bestaande steunmaatregelen zoals uitstel van betaling en een tijdelijke kwijtschelding van de RSZ-bijdragen. Van zodra hier meer details over bekend zijn, lees je het op deze pagina met veelgestelde vragen of op onze pagina over de steunmaatregelen.

Meer informatie over de heropstart van horecazaken vind je via de website www.heropstarthoreca.be van HorecaVlaanderen.


 

Waar vind ik het formulier terug waarop klanten hun contactgegevens moeten invullen?

In alle horecazaken moet minstens één klant per tafel contactgegevens achterlaten om contactopsporing te vergemakkelijken. Deze gegevens moet je als horecauitbater 14 dagen bijhouden en mag je niet voor andere doeleinden gebruiken. 

Deze registratieplicht geldt ook voor logies: naast de reguliere registratieplicht van je logerende toeristen, moet je als logiesuitbater dus ook de contactgegevens van minstens één persoon per reisgroep opvragen en 14 dagen bijhouden. Deze gegevens mag je niet voor andere doeleinden gebruiken.

Via de website van de FOD Economie kan je een standaardformulier downloaden om aan jouw gasten voor te leggen. 


 

Welke veiligheidsmaatregelen gelden in mijn logies?

Je logies mag open blijven, net als je restaurant en de grootkeukens in je logies, maar wel uitsluitend voor de gasten die bij je logeren. Eventuele andere drankgelegenheden in je logies moeten wel sluiten.

Vanaf donderdag 29 oktober 2020, middernacht, moeten ook zwembaden en fitnessruimtes in logies sluiten. Dit al zeker tot en met 19 november 2020.

Sinds 9 oktober 2020 is het maximum aantal personen per vakantiewoning, gastenkamer, hotelkamer of andere individuele verhuureenheid beperkt tot de gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen en maximum 4 andere personen (kinderen jonger dan 12 jaar niet meegeteld). Als die andere  personen niet tot de nauwe contacten van het gezin behoren, moeten zij wel telkens de afstand van 1,5 meter kunnen bewaren. Met andere woorden: voor een vakantiehuis gelden dezelfde regels als wanneer men iemand zou uitnodigen in zijn/haar eigen huis.

Voor kampen (zoals bijvoorbeeld jeugdwerk, sportkampen en onderwijs) geldt er een uitzondering op dit maximum aantal personen overeenkomstig het protocol waaronder de vereniging die het kamp organiseert valt en voor het onderwijs de kleurcode waarin ze vallen.

Voor het restaurant of de andere eetgelegenheden in je logies gelden volgende maatregelen:

  • een afstand van 1m50 tussen de tafels (tenzij de tafels worden gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief, met een minimale hoogte van 1,8 meter)
  • maximum 4 personen per tafel (een huishouden dat groter is mag ook, ongeacht de grootte van dat huishouden)
  • elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten
  • enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan
  • zowel het keuken- als zaalpersoneel moet een mondmasker dragen
  • eventuele bediening aan de bar is niet toegestaan
  • gasten moeten het masker verplicht dragen bij het binnenkomen en verlaten van het restaurant of de eetzaal en telkens wanneer zij hun tafel verlaten, bijvoorbeeld voor een toiletbezoek. Wie neerzit aan tafel hoeft geen masker te dragen. 
  • minstens één klant per tafel moet contactgegevens achterlaten om contactopsporing te vergemakkelijken. Deze gegevens moet je als uitbater 14 dagen lang bijhouden. Deze gegevens mogen niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Sinds zaterdag 25 juli kan je via de website van de FOD Economie een standaardformulier downloaden om aan jouw gasten voor te leggen.

Naast bovenstaande regels moet je een aantal veiligheidsmaatregelen naleven die zijn opgenomen in het overeenkomstige veiligheidsprotocol. Er werd naast het basisprotocol voor de hele toeristische sector, een specifiek protocol opgesteld per logiesvorm. Al deze protocollen vind je terug op onze protocollenpagina. Je vindt op deze pagina (zie andere veelgestelde vragen) eveneens meer informatie over de verplichting om contactgegevens van jouw gasten/klanten op te vragen en info over het al dan niet verplicht dragen van mondmaskers door jouw gasten.


 

Welke veiligheidsmaatregelen gelden in musea, toeristische attracties, pret- en dierenparken?

Sinds 23 oktober 2020 tot en met 19 november 2020 moeten alle pretparken verplicht één maand de deuren sluiten. 

Van musea en andere cultuurhuizen, dierentuinen en andere toeristische attracties (belevingscentra, erfgoedsites, aquaparken, toeristische busjes en bootjes,…) mogen alleen de buitengedeeltes open blijven vanaf donderdag 29 oktober 2020, middernacht, en dit op voorwaarde dat het niet om georganiseerde vrijetijdsbesteding gaat. Er mag geen drank en voeding verkocht worden.

Bibliotheken mogen open blijven. 


 

Welke veiligheidsmaatregelen gelden in bioscopen? 

Bioscopen moeten vanaf donderdag 29 oktober 2020, middernacht, verplicht de deuren sluiten tot en met al zeker 19 november 2020.


 

Wat als museum- of attractiebezoekers de regels niet volgen? 

Samen met Riebedebie en de Koepel van Attracties & Musea ontwikkelden we een A3-poster met 4 praktische adviezen waar de medewerkers van jouw museum of attractie op kunnen terugvallen wanneer bezoekers de regels niet naleven. 

Deze poster kun je gratis downloaden en vervolgens ophangen in de personeelskantine, de sanitaire voorzieningen, en alle andere plekken waar jouw medewerkers regelmatig langskomen. 


 

Mogen gidsactiviteiten, georganiseerde tours, rondvaarten, enz. nog plaatsvinden ?

 Aangezien georganiseerde vrijetijdsbestedingen niet mogen plaatsvinden vanaf donderdag 29 oktober 2020, middernacht, zijn gidsenactiviteiten, georganiseerde tours, rondvaarten, enz. niet toegestaan. 


 

Op welke steunmaatregelen kan ik een beroep doen?

Op onze pagina over de steunmaatregelen vind je een overzicht van alle steunmaatregelen:

- voor de sociaal-toeristische sector

- voor (toeristische) ondernemers

- voor de evenementen- en congressector


 

Hoe ga ik om met de annulaties van klanten? Moet ik de gewone annulatievoorwaarden volgen? Moet ik het betaalde voorschot terugbetalen? Mag ik de klanten een tegoedbon voorstellen?

Ben je actief als reisorganisator? Zie dan de vraag hieronder. Zoniet, kijk dan in eerste instantie na wat je annulatievoorwaarden hierover vermelden. Bevatten je annulatievoorwaarden een regeling in het geval van overmacht? Of misschien een andere regeling waarbij je verplicht bent het voorschot terug te betalen, of net niet?

Het is heel moeilijk om hierover een algemeen advies te geven. We zijn ervan overtuigd dat elke logiesuitbater zijn gasten en de situatie het beste zelf kan inschatten.

Toerisme Vlaanderen adviseert je om zo constructief mogelijk samen met je klant naar een oplossing te zoeken. Voor de ene kan dat een tegoedbon zijn, voor de andere een terugbetaling van de reeds betaalde voorschotten


 

Moet ik als reisorganisator reizigers terugbetalen voor hun geannuleerde pakketreis?

Het begrip 'pakketreis' is juridisch gedefinieerd. Er is sprake van een pakketreis wanneer de reisovereenkomst slaat op een combinatie van vervoer en logies, of van één van die elementen met andere reisdiensten. Voor bijkomende duiding met voorbeelden, zie onder meer de website van de Federale Overheidsdienst Economie.

Bij het uitbreken van de coronacrisis heeft de Federale minister van economie de verplichte terugbetaling van geannuleerde pakketreizen versoepeld om zo de impact op de reissector te beperken én de belangen van de reiziger te vrijwaren (ministerieel besluit van 19 maart 2020). Tegelijk maakte ze het mogelijk om een tegoedbon (coronavoucher) te verstrekken ter waarde van het bedrag dat de reiziger betaald had voor de geannuleerde pakketreis (onafhankelijk van het feit of de reiziger de pakketreis geheel of gedeeltelijk betaald had). 

Die maatregel was van kracht van 20 maart 2020 tot en met 19 juni 2020. Enkel in die periode konden tegoedbonnen worden uitgegeven die de reiziger verplicht moest aanvaarden. Die vouchers moesten voldoen aan voorwaarden om de reiziger te beschermen. 

Sinds 20 juni 2020 geldt die afwijkende regel niet meer bij de annulering van een pakketreis. De reiziger kan dus opnieuw aanspraak maken op de terugbetaling van de betaalde sommen, uiterlijk binnen 14 dagen na annulering (artikels 29 en volgende van de wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten). 

Je kan uiteraard de reiziger nog steeds wel een waardebon aanbieden als alternatief voor een geannuleerde reis. Alleen is de reiziger die niet meer verplicht te aanvaarden en mag hij of zij een terugbetaling eisen. Tegelijk ben je als reisorganisator niet langer gebonden aan de voorwaarden die tijdens de coronacrisis werden gesteld. 

Voor meer info: zie https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/coronavirus/informatie-...


 

Vanaf wanneer mogen toeristen terug van en naar België reizen?

Sinds 15 juni opende België zijn grenzen voor reizen vanuit de Europese Unie, met inbegrip van het Verenigd Koninkrijk en de vier andere Schengenlanden (Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen). Elk land beslist weliswaar zelf of het zijn grenzen al dan niet opent. Om de situatie in een specifiek land te kennen, is het aangewezen de officiële websites van het land zelf of van Buitenlandse Zaken te raadplegen. 

Sinds 25 juli zal iedereen die terugkeert uit het buitenland - ongeacht of het land zich in een risicogebied bevindt of niet en met eender welk vervoersmiddel -  48 uur voor de terugkomst een formulier moeten invullen op het internet. Meer informatie via de website van Buitenlandse Zaken.


 

Ik ben actief in de evenementen-, MICE- of festivalsector. Welke richtlijnen zijn er en wat moet ik nu doen? 

Vanaf donderdag 29 oktober 2020, middernacht, tot en met al zeker 19 november 2020 mogen er geen evenementen meer doorgaan. 

Op de website van koepelorganisatie ACC Belgium vind je:

  • specifiek advies en antwoorden op vlak van HR, wetgeving, preventie en medische bijstand voor de evenementensector
  • een up-to-date roadmap met 3 scenario’s (evenementen die plaatsvinden, uitgestelde evenementen en geannuleerde evenementen) 
  • een overzicht van 5 steunmaatregelen voor de evenementensector die momenteel worden bepleit bij de verschillende overheden

Sinds september 2020 kan je als organisator een aanvraag indienen voor een terugbetaalbaar voorschot voor de organisatie van jouw evenement. Lees meer over deze steunmaatregel op onze pagina over de steunmaatregelen of via VLAIO. Meer info over andere specifieke steunmaatregelen vind je op de website van VLAIO. Daar vind je onder andere uitleg over de hinderpremie, uitstel over vrijstelling van betalingen, overbruggingsrecht, waarborgregelingen en andere maatregelen. 


 

Wat is het COVID Event Risk Model?

Sinds 1 juli is het COVID Event Risk Model (de evenementenmatrix) gratis beschikbaar voor eventorganisatoren. Dit gratis online model helpt je als evenementorganisator bepalen of en onder welke voorwaarden jouw evenement mag plaatsvinden. Meer informatie via www.toerismevlaanderen.be/covideventriskmodel. Pas het COVID Event Risk Model meteen toe op jouw evenement via www.covideventriskmodel.be.

We ontwikkelden ook een leidraad Coronapreventie in meetinglocaties. Deze leidraad bevat een checklist voor uitbaters van meetinglocaties en geeft aan welke preventieve maatregelen je moet nemen om een vergadering of evenement veilig te laten plaatsvinden. De leidraad bevat ook tips en modellen. We verzamelden alle veelgestelde vragen over het gebruik van deze leidraad op een aparte pagina


 

Wat is YouFlanders? Hoe wordt de drukte binnen het toeristisch aanbod in Vlaanderen in kaart gebracht?

Een vlotte heropstart van de toeristische sector vraagt om een goede spreiding in tijd en ruimte van toerisme. En daar helpt de YouFlanders-applicatie bij. Samen met je bezoekers geef je als uitbater info over de real-time drukte van jouw toeristisch aanbod. Je geeft ook aan welke veiligheidsmaatregelen je toepast op jouw locatie. Meer info over de app YouFlanders voor toeristische aanbieders.