Veelgestelde vragen

Sinds vrijdag 13 maart zijn een heel aantal maatregelen van kracht in ons land ten gevolge van het coronavirus. Met deze veiligheidsmaatregelen wil de Nationale Veiligheidsraad de verspreiding van het virus afremmen en de kwetsbaren in onze samenleving beschermen. Sinds 4 mei volgen een aantal versoepelingen en nieuwe verplichtingen. We krijgen heel wat vragen over deze maatregelen. Op deze pagina maken we een selectie van de meest gestelde vragen en antwoorden. Deze pagina wordt telkens wanneer nodig aangevuld en bijgestuurd.

Deze pagina werd laatst aangepast op 5 augustus 2020 om 12:12 uur.

Vind een antwoord op je vraag:

Mondmaskers

Registratieplicht

Uitbaters cafés en restaurants

Logiesuitbaters

Verantwoordelijken musea en andere toeristische bezienswaardigheden

Gidsen en reisleiders

Maatregelen heropening

Steunmaatregelen en premies

Annulaties

Reizen in en naar België

Evenementensector

 



Moeten mijn gasten/klanten een mondmasker dragen in mijn toeristische uitbating?

Het dragen van een mondmasker voor personen ouder dan 12 jaar is sinds 25 juli verplicht op de volgende toeristische locaties: 

  • bioscopen
  • theater-, concert- en conferentiezalen
  • musea
  • auditoria
  • markten
  • kermissen
  • cafés en restaurans (niet aan tafel, maar wel wanneer jouw klant zich verplaatst, bijvoorbeeld bij een toiletbezoek)
  • bepaalde pretparken 
  • In een toeristisch logies als jouw gasten bij verplaatsing in contact kunnen komen met personen buiten hun persoonlijke (reis)bubbel, bijvoorbeeld bij de verplaatsing van de slaapkamer naar een gemeenschappelijke ruimte. In de kamer/slaapkamer mag het masker weer uit, alsook aan tafel om te eten. Van zodra jouw gasten recht staan en circuleren in het logies moet het masker weer aan. Voor een privé-logies waar 1 bubbel van maximum 15 personen samen logeert en niet in contact komt met andere bubbels is het dragen van een mondmasker niet verplicht. Vanaf 29 juli wordt het maximum aantal personen per vakantiewoning teruggeschroefd van 15 naar 10 (kinderen jonger dan 12 jaar niet meegerekend). 

Deze lijst kan na verloop van tijd aangepast worden, afhankelijk van de epidemiologische situatie van ons land. Ook kunnen steden en gemeenten sinds 25 juli beslissen om extra lokale maatregelen in te lassen. 

Het dragen van een mondmasker wordt ook nog steeds sterk aanbevolen op andere openbare plaatsen.

Indien het dragen van een mondmasker omwille van medische redenen niet mogelijk is, kan een gelaatsscherm gedragen worden.
 

 

Welke veiligheidsmaatregelen gelden in mijn café of restaurant?

Cafés, bars en restaurants mogen sinds 8 juni opnieuw open, uiteraard ook in lijn met een veiligheidsprotocol. De hoofdlijnen van dit protocol zijn onder andere:

  • een afstand van 1m50 tussen de tafels
  • maximaal 10 personen per tafel (kinderen jonger dan 12 jaar niet meegerekend)
  • elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten
  • zowel het keuken- als zaalpersoneel moeten een mondmasker dragen
  • alle horecagelegenheden mogen tot één uur 's morgens openblijven, net zoals de nachtwinkels

Sinds 25 juli (naar aanleiding van de beslissing van de veiligheidsraad op 23 juli) zijn mondmaskers ook verplicht voor klanten. Zij moeten het masker verplicht dragen bij het binnenkomen en verlaten van de zaak en telkens wanneer zij hun tafel verlaten, bijvoorbeeld voor een toiletbezoek. Wie neerzit aan tafel hoeft geen masker te dragen. 

Sinds 25 juli moet minstens één klant per tafel contactgegevens achterlaten om contactopsporing te vergemakkelijken. Deze gegevens moet je als uitbater 14 dagen lang bijhouden. Deze gegevens mogen niet voor andere doeleinden gebruikt worden. Sinds zaterdag 25 juli kan je via de website van de FOD Economie een standaardformulier downloaden om aan jouw gasten voor te leggen. 

Meer informatie over de heropstart van horecazaken vind je via de website www.heropstarthoreca.be van HorecaVlaanderen.


 

Waar vind ik het formulier terug waarop klanten hun contactgegevens moeten invullen?

Sinds 25 juli zal in alle horecazaken minstens één klant per tafel contactgegevens moeten achterlaten om contactopsporing te vergemakkelijken. Deze gegevens moet je als horecauitbater 14 dagen bijhouden. Deze gegevens mag je niet voor andere doeleinden gebruiken. 

Deze registratieplicht geldt ook voor logies: naast de reguliere registratieplicht van je logerende toeristen, moet je sinds 25 juli als logiesuitbater dus ook de contactgegevens van minstens één persoon per reisgroep opvragen en 14 dagen bijhouden. Deze gegevens mag je niet voor andere doeleinden gebruiken.

Sinds zaterdag 25 juli kan je via de website van de FOD Economie een standaardformulier downloaden om aan jouw gasten voor te leggen. 


 

Welke veiligheidsmaatregelen gelden in mijn logies?

Sinds 8 juni mogen alle logiesvormen (hotels, b&b’s, campings, vakantiewoningen, hostels, ...) terug open. De veiligheidsregels omtrent sociaal contact en groepsactiviteiten zijn ook van toepassing voor logies. Op de veiligheidsraad van 27 juli 2020 werd beslist dat wanneer gasten in privéverband reizen het maximum aantal personen per vakantiewoning vanaf 29 juli teruggeschroefd wordt van 15 naar 10 (kinderen jonger dan 12 jaar niet meegerekend). Deze groep van 10 personen mag bovendien enkel uit het logerende gezin en de personen uit de sociale bubbel van dat gezin bestaan. Het aantal sociale contacten wordt vanaf 29 juli (tot voorlopig 26 augustus) teruggeschroefd naar 5 vaste contacten per gezin. Kinderen jongeren dan 12 worden hierbij niet meegerekend.

Reizen je gasten in georganiseerd verband met een club of vereniging met daarbij een meerderjarige begeleider of toezichter, mag je tot 50 personen per vakantiewoning ontvangen. Je moet er in dat geval voor zorgen dat de regels van sociaal contact steeds gerespecteerd kunnen worden in de vakantiewoning. Het Nationaal Crisiscentrum verduidelijkte ondertussen ook dat om als club of vereniging aanvaard te worden, er minstens geldige statuten moeten zijn met een duurzame en continue doelstelling en een verantwoordelijk bestuur. Alle andere ‘lossere’ invullingen van de begrippen worden niet aanvaard. 

Logiesuitbaters moeten daarnaast een aantal veiligheidsmaatregelen naleven. Sinds 9 juni is er een basisprotocol voor de hele toeristische sector in België. Verschillende sector- en beroepsfederaties stelden op basis hiervan specifieke veiligheidsprotocollen op per deelsector. Deze protocollen helpen je bij het veilig heropstarten van je logies. Ga naar onze protocollenpagina.

Je vindt op deze pagina (zie andere veelgestelde vragen) meer informatie over de verplichting om contactgegevens van jouw gasten/klanten op te vragen en info over het al dan niet verplicht dragen van mondmaskers door jouw gasten.


 
 

Welke veiligheidsmaatregelen gelden in musea en andere toeristische bezienswaardigheden?

Sinds 18 mei mogen musea, culturele bezienswaardigheden zoals historische gebouwen, en dierenparken terug open. Tickets moeten vooraf verkocht worden (online of via de telefoon), het aantal bezoekers moet worden beperkt en de veiligheidsmaatregelen moeten worden gerespecteerd. 

Sinds 11 juli moeten zowel het personeel als bezoekers ouder dan 12 jaar verplicht een mondmasker dragen in musea. 


 

Wanneer mogen pretparken, binnenspeeltuinen, bioscopen, zwembaden, sauna's en wellnesscentra terug open?

Pretparken, binnenspeeltuinen, bioscopen en zwembaden zijn sinds 1 juli terug open.

Sinds 11 juli moeten zowel het personeel als bezoekers ouder dan 12 jaar verplicht een mondmasker dragen in bioscopen. 

Wellnesscentra hebben vanaf 29 juli een registratieplicht. 


 

Wat als museum- of attractiebezoekers de regels niet volgen? 

Samen met Riebedebie en de Koepel van Attracties & Musea ontwikkelden we een A3-poster met 4 praktische adviezen waar de medewerkers van jouw museum of attractie op kunnen terugvallen wanneer bezoekers de regels niet naleven. 

Deze poster kun je gratis downloaden en vervolgens ophangen in de personeelskantine, de sanitaire voorzieningen, en alle andere plekken waar jouw medewerkers regelmatig langskomen. 


 

Hoe moet ik als gids of reisleider mijn toeristische activiteiten aanpakken?

Georganiseerde culturele activiteiten kunnen doorgaan onder begeleiding van een verantwoordelijke en zijn beperkt tot 50 personen, op voorwaarde dat de veiligheidsafstand wordt gerespecteerd. In de praktijk zal dit echter niet haalbaar zijn voor bezoekers om zich met een groep van 50 personen in een (al dan niet openbare) ruimte te verplaatsen én tegelijk de afstandsregels te respecteren. Hiervoor moet immers gerekend worden op een oppervlakte van minstens 4m² per persoon of 200m² voor een groep van 50. 

In de geest van de beslissing van de veiligheidsraad van 27 juli 2020, adviseren wij om gidsactiviteiten te beperken tot maximum 10 personen (kinderen jonger dan 12 jaar niet meegerekend).

Deelnemers aan culturele- en vrijetijdsactiviteiten moeten  bovendien een mondmasker dragen in musea, openbare gebouwen en andere drukbezochte plaatsen. 

De sector van organisaties met gidsenwerking, vertegenwoordigd in de klankbordgroep ‘Kwaliteit in Gidsenwerking’ stelde een veiligheidsprotocol op voor het uitoefenen van gidsactiviteiten. Dit veiligheidsprotocol werd ondertussen afgestemd op de richtlijnen uit het basisprotocol toerisme: zie protocollenpagina.


 

 Mijn toeristische onderneming heeft te kampen met een groot omzetverlies. Op welke premie kan ik beroep doen?

Veel bedrijven en ondernemingen lijden verliezen ten gevolge van de maatregelen die opgelegd worden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Voor ondernemingen en winkels die verplicht moeten sluiten is er de corona hinderpremie. Maar ook voor ondernemingen en hun toeleveranciers die nog verder mogen werken of winkels die openblijven maar door de beperkende maatregelen een groot omzetverlies hebben, is er steun met de compensatiepremie. Deze premie is onder meer van toepassing voor bedrijven in de evenementensector. Klik hier voor meer informatie


 



Op welke steunmaatregelen kan ik een beroep doen?

  • Maatregelen voor toeristische ondernemers

Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir en Toerisme Vlaanderen nemen concrete steunmaatregelen om de impact van het coronavirus op de toeristische sector te beperken. Zo wordt een budget van 28,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de sociaal-toeristische sector. Toerisme Vlaanderen zal dit jaar ook geen pacht innen bij zijn jeugdherbergen, een maatregel ter waarde van 1 miljoen euro.  Lees meer over deze concrete steunmaatregelen voor de toeristische sector.

VLAIO, Agentschap Innoveren & Ondernemen, voorziet bovendien een hinderpremie voor sluiting omwille van coronamaatregelen. Lees meer op de website van VLAIO.

Ook voor ondernemingen en hun toeleveranciers die nog verder mogen werken of winkels die openblijven maar door de beperkende maatregelen een groot omzetverlies hebben, komt steun met de compensatiepremie. Deze premie is onder meer van toepassing voor bedrijven in de evenementensector. Lees meer op de website van VLAIO over de compensatiepremie. 

  • Maatregelen voor ondernemers, bedrijven en evenementorganisatoren

De verschillende overheden hebben diverse steunmaatregelen uitgewerkt, zowel voor bedrijven als zelfstandigen die verplicht of vrijwillig gedurende periode van 7 dagen of meer sluiten. Deze maatregelen handelen zowel over uitstel of vrijstelling van bepaalde betalingen, overbruggingsrecht voor zelfstandigen, hinderpremie, waarborgregelingen en nog andere maatregelen. Ook voor ondernemingen en hun toeleveranciers die nog verder mogen werken of winkels die openblijven maar door de beperkende maatregelen een groot omzetverlies hebben, komt steun met de compensatiepremie. Voor meer informatie over de maatregelen waarop jij beroep kan doen, verwijzen we je door naar de steunmaatregelen voor ondernemers (website VLAIO).

Evenementorganisatoren kunnen binnenkort een terugbetaalbaar voorschot krijgen voor de organisatie van evenementen. Het is momenteel nog niet mogelijk om een aanvraag in te dienen voor dit voorschot. Er zullen twee oproepen volgen, waarvan een eerste in september 2020 en een tweede in november of december 2020. Lees meer over deze steunmaatregelen via VLAIO of op onze pagina over de steunmaatregelen


 

Hoe ga ik om met de annulaties van klanten? Moet ik de gewone annulatievoorwaarden volgen? Moet ik het betaalde voorschot terugbetalen? Mag ik de klanten een tegoedbon voorstellen?

Ben je actief als reisorganisator? Zie dan de vraag hieronder. Zoniet, kijk dan in eerste instantie na wat je annulatievoorwaarden hierover vermelden. Bevatten je annulatievoorwaarden een regeling in het geval van overmacht? Of misschien een andere regeling waarbij je verplicht bent het voorschot terug te betalen, of net niet?

Het is heel moeilijk om hierover een algemeen advies te geven. We zijn ervan overtuigd dat elke logiesuitbater zijn gasten en de situatie het beste zelf kan inschatten.

Toerisme Vlaanderen adviseert je om zo constructief mogelijk samen met je klant naar een oplossing te zoeken. Voor de ene kan dat een tegoedbon zijn, voor de andere een terugbetaling van de reeds betaalde voorschotten


 

Moet ik als reisorganisator reizigers terugbetalen voor hun geannuleerde pakketreis?

Het begrip 'pakketreis' is juridisch gedefinieerd. Er is sprake van een pakketreis wanneer de reisovereenkomst slaat op een combinatie van vervoer en logies, of van één van die elementen met andere reisdiensten. Voor bijkomende duiding met voorbeelden, zie onder meer de website van de Federale Overheidsdienst Economie.

Bij het uitbreken van de coronacrisis heeft de Federale minister van economie de verplichte terugbetaling van geannuleerde pakketreizen versoepeld om zo de impact op de reissector te beperken én de belangen van de reiziger te vrijwaren (ministerieel besluit van 19 maart 2020). Tegelijk maakte ze het mogelijk om een tegoedbon (coronavoucher) te verstrekken ter waarde van het bedrag dat de reiziger betaald had voor de geannuleerde pakketreis (onafhankelijk van het feit of de reiziger de pakketreis geheel of gedeeltelijk betaald had). 

Die maatregel was van kracht van 20 maart 2020 tot en met 19 juni 2020. Enkel in die periode konden tegoedbonnen worden uitgegeven die de reiziger verplicht moest aanvaarden. Die vouchers moesten voldoen aan voorwaarden om de reiziger te beschermen. 

Sinds 20 juni 2020 geldt die afwijkende regel niet meer bij de annulering van een pakketreis. De reiziger kan dus opnieuw aanspraak maken op de terugbetaling van de betaalde sommen, uiterlijk binnen 14 dagen na annulering (artikels 29 en volgende van de wet van 21 november 2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten). 

Je kan uiteraard de reiziger nog steeds wel een waardebon aanbieden als alternatief voor een geannuleerde reis. Alleen is de reiziger die niet meer verplicht te aanvaarden en mag hij of zij een terugbetaling eisen. Tegelijk ben je als reisorganisator niet langer gebonden aan de voorwaarden die tijdens de coronacrisis werden gesteld. 

Voor meer info: zie https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/coronavirus/informatie-...

 

 

Vanaf wanneer mogen Belgen terug in eigen land reizen?

Sinds 8 juni mogen Belgen terug uitstapjes in België maken, voor één of meerdere dagen.


 

Vanaf wanneer mogen toeristen terug van en naar België reizen?

Sinds 15 juni opende België zijn grenzen voor reizen vanuit de Europese Unie, met inbegrip van het Verenigd Koninkrijk en de vier andere Schengenlanden (Zwitserland, Liechtenstein, IJsland en Noorwegen). Elk land beslist weliswaar zelf of het zijn grenzen al dan niet opent. Om de situatie in een specifiek land te kennen, is het aangewezen de officiële websites van het land zelf of van Buitenlandse Zaken te raadplegen. 

Sinds 25 juli zal iedereen die terugkeert uit het buitenland - ongeacht of het land zich in een risicogebied bevindt of niet en met eender welk vervoersmiddel -  48 uur voor de terugkomst een formulier moeten invullen op het internet. Meer informatie via de website van Buitenlandse Zaken.

 


 

Is er voldoende toeristische capaciteit in Vlaanderen als iedereen deze zomer in eigen land op vakantie gaat?

Er is wel degelijk voldoende toeristische capaciteit in Vlaanderen om mensen een deugddoende trip in eigen land te laten beleven. Er zijn zowat 300 000 slaapplaatsen in commerciële logies in Vlaanderen, en daar mag je nog eens zowat 500 000 plaatsen in tweedeverblijven aan de kust alleen al bijrekenen.

Maar het spreekt voor zich dat allemaal op hetzelfde moment naar dezelfde plaats gaan niet lukt. Het komt er op aan te gaan spreiden in tijd maar ook in ruimte. Als dat gebeurt is een vakantie in eigen land absoluut haalbaar, want Vlaanderen zit vol met verborgen parels. Een goed bezoekersmanagement is daarbij cruciaal. En dat is iets wat Toerisme Vlaanderen momenteel samen met de provinciale toeristische diensten, de Vlaamse kunststeden en tal van andere toeristische partners aan het voorbereiden is. Lees meer over Vlaanderen Vakantieland 2.0. Gebruik de app YouFlanders om te zien op welke toeristische plaatsen het druk en rustig is.


  

Wanneer mag ik met mijn camper, mobilhome, motorhome of kampeerauto op stap?

Sinds 8 juni mag je opnieuw dagtrips en meerdaagse reizen maken in België. Sinds 15 juni zijn ook de buitengrenzen van ons land terug open en kunnen Belgen ook terug naar andere landen (op voorwaarde dat die landen inwoners uit België toelaten).


 

Ik ben actief in de evenementen-, MICE- of festivalsector. Welke richtlijnen zijn er en wat moet ik nu doen? 

Op de veiligheidsraad van 27 juli 2020 werd beslist om vanaf 29 juli het maximum aantal toegestane deelnemers terug te schroeven naar 100 deelnemers op een evenement binnen en 200 deelnemers in openlucht. 

Sinds 1 juli is het COVID Event Risk Model (de evenementenmatrix) gratis beschikbaar voor eventorganisatoren. Dit gratis online model helpt je als evenementorganisator bepalen of en onder welke voorwaarden jouw evenement mag plaatsvinden. Meer informatie via www.toerismevlaanderen.be/covideventriskmodel. Pas het COVID Event Risk Model toe op www.covideventriskmodel.be.

We ontwikkelden ook een leidraad Coronapreventie in meetinglocaties. Deze leidraad bevat een checklist voor uitbaters van meetinglocaties en geeft aan welke preventieve maatregelen je moet nemen om een vergadering of evenement veilig te laten plaatsvinden. De leidraad bevat ook tips en modellen. We verzamelden alle veelgestelde vragen over het gebruik van deze leidraad op een aparte pagina

Vindt jouw evenement plaats in een conferentiezaal, auditorium, casino, bioscoop, theater- of concertzaal? Dan is het sinds 11 juli voor iedereen ouder dan 12 jaar verplicht om een mondmasker of een veilig alternatief in stof te dragen. 

Op de website van koepelorganisatie ACC Belgium vind je:

  • specifiek advies en antwoorden op vlak van HR, wetgeving, preventie en medische bijstand voor de evenementensector
  • een up-to-date roadmap met 3 scenario’s (evenementen die plaatsvinden, uitgestelde evenementen en geannuleerde evenementen) 
  • een overzicht van 5 steunmaatregelen voor de evenementensector die momenteel worden bepleit bij de verschillende overheden

Vanaf september 2020 kan je als organisator een aanvraag indienen voor een terugbetaalbaar voorschot voor de organisatie van jouw evenement. Lees meer over deze steunmaatregel op onze pagina over de steunmaatregelen of via VLAIO. Meer info over andere specifieke steunmaatregelen vind je op de website van VLAIO. Daar vind je onder andere uitleg over de hinderpremie, uitstel over vrijstelling van betalingen, overbruggingsrecht, waarborgregelingen en andere maatregelen. 


 

Wat is het COVID Event Risk Model?

Sinds 1 juli is het COVID Event Risk Model (de evenementenmatrix) gratis beschikbaar voor eventorganisatoren. Dit gratis online model helpt je als evenementorganisator bepalen of en onder welke voorwaarden jouw evenement mag plaatsvinden. Meer informatie via www.toerismevlaanderen.be/covideventriskmodel. Pas het COVID Event Risk Model meteen toe op jouw evenement via www.covideventriskmodel.be.

We ontwikkelden ook een leidraad Coronapreventie in meetinglocaties. Deze leidraad bevat een checklist voor uitbaters van meetinglocaties en geeft aan welke preventieve maatregelen je moet nemen om een vergadering of evenement veilig te laten plaatsvinden. De leidraad bevat ook tips en modellen. We verzamelden alle veelgestelde vragen over het gebruik van deze leidraad op een aparte pagina


 

Met welke maatregelen moet ik rekening houden wanneer mijn toeristische onderneming weer open mag? 

Bij de heropening van je toeristische onderneming zal je de nodige maatregelen moeten nemen om de verdere verspreiding of nieuwe opflakkeringen van het virus zoveel mogelijk te vermijden. Sinds 9 juni is er een basisprotocol voor de hele toeristische sector in België. Verschillende sector- en beroepsfederaties stelden veilgheidsprotocollen op per toeristische deelsector, die we verzamelen op deze website. Deze protocollen helpen jou bij het veilig heropstarten van jouw toeristisch aanbod.. Ga naar de protocollen-pagina.

Je vindt op deze pagina (zie andere veelgestelde vragen) meer informatie over de verplichting om contactgegevens van jouw gasten/klanten op te vragen en info over het al dan niet verplicht dragen van mondmaskers door jouw gasten.

 

Wat is YouFlanders? Hoe wordt de drukte binnen het toeristisch aanbod in Vlaanderen in kaart gebracht?

Een vlotte heropstart van de toeristische sector vraagt om een goede spreiding in tijd en ruimte van toerisme. En daar helpt de YouFlanders-applicatie bij. Samen met je bezoekers geef je als uitbater info over de real-time drukte van jouw toeristisch aanbod. Je geeft ook aan welke veiligheidsmaatregelen je toepast op jouw locatie. Meer info over de app YouFlanders voor toeristische aanbieders.