Frankrijk

Brussel bloementapijt
Hieronder lees je meer over onze werking en resultaten op de Franse markt. Scroll naar onderen voor de contactgegevens van het Toerisme Vlaanderen-kantoor in Frankrijk. Bij hen kun je terecht met al je vragen over bestemmingspromotie voor Vlaanderen in Frankrijk.

Goûter baroque in Parijs

Op 27 maart presenteerde Toerisme Vlaanderen samen met HMS Voyages, een gespecialiseerde culturele touroperator, het meerderjarenprogramma rond Vlaamse Meesters in de Residentie van de Belgische Ambassadeur. Het publiek bestond uit directeurs van associaties die gespecialiseerd zijn in de programmatie van culturele uitstappen voor de zogenaamde "Vrienden van de musea" uit de regio Parijs en omstreken. 25 gasten namen deel aan deze exclusieve bijeenkomst.

  

 


Vlaanderen eregast op internationaal food festival in Parijs

Samen met Visit Antwerpen stuurden we een Vlaamse delegatie culinaire vakmannen naar het Omnivore foodfestival in Parijs. Zij vertegenwoordigden onze regio als ‘eregast’ op het gerenommeerde festival van zondag 4 tot en met dinsdag 6 maart. Met verschillende workshops en een heus Antwerps pop-updiner door Jong Keukengeweld-chefs lieten ze de internationale gastronomische sector en food lovers kennismaken met onze Vlaamse culinaire knowhow. Bovendien was er Parijse pers aanwezig, om vervolgens te schrijven over Antwerpen en Vlaanderen als gastronomische topbestemming.

Gault&Millau schreef in een artikel dat Omnivore 2018 'de diverse Vlaamse eetcultuur omarmde'. Dat is alvast een mooi compliment voor de Vlaamse delegatie, komende van zo'n belangrijke speler in de culinaire wereld.

Uitnodiging Pop-Up Diner Jong Keukengeweld op Omnivore foodfestival

Lees meer over onze delegatie op Omnivore Parijs.

 

Toerisme Vlaanderen lanceert Pop in Gent!

Ken je “Pop in the City”? Het klinkt als een hippe TV-serie maar dat is het niet. Het is een avontuurlijke wedloop met een dertigtal uitdagingen voor vrouwen die plaatsvindt in Europese steden. Gemiddeld nemen hier tussen de 400 en 700 vrouwen aan deel.

Voor de eerste keer komt deze wedloop naar België. De race, van oorsprong een Frans concept, zal op 9 juni plaatsvinden in de prachtige stad Gent.

Zowel Toerisme Vlaanderen als de Visit Gent investeren in dit project door verschillende activiteiten te organiseren, de organisatie van de juiste locaties te voorzien en het evenement communicatief als logistiek te ondersteunen.

 

Bekijk hier een aankondigend fimpje of kom hier meer te weten.


Vlaamse Meesters in de schijnwerpers in Parijs

Toerisme Vlaanderen was op 17 en 18 januari aanwezig op de B2B-beurs Museum Connections in Parijs. Deze beurs is gericht op de culturele sector en hierop kon Vlaanderen met zijn ambitieuze programma rond Vlaamse Meesters de komende jaren niet ontbreken. Om al te focussen op 2019 was ook het KMSKB als partner uitgenodigd in het Bruegel-aanbod.

Toerisme Vlaanderen was één van de 313 aanbieders en via een gerichte mailingactie kreeg Toerisme Vlaanderen wel wat geïnteresseerde klanten op bezoek.

In totaal bezochten meer dan 5.400 B2B-contacten de beurs.

 

Groots netwerkevenement voor Franse reisindustrie

Samen met de Vlaamse Vertegenwoordiging en Flanders Investment and Trade (FIT) in Frankrijk organiseerde Toerisme Vlaanderen op woensdag 6 december 2017 een groots netwerkevenement in Parijs. Dit evenement was gericht op de belangrijkste lokale contacten uit de Franse reisindustrie, pers- en onlinewereld, …

Het evenement stond in teken van de Vlaamse Meesters, meer bepaald het programma Antwerpen Baroque 2018. Rubens inspireert. Niet toevallig ging deze ontmoeting door in het prestigieuze Palais du Luxembourg in Parijs, waar net een toptentoonstelling van Rubens loopt. 133 professionals uit de Franse reisindustrie konden de lopende tentoonstellingen bezichtigen en kregen een uitgebreide voorstelling van het programma Vlaamse Meesters én het belang van Rubens en barok in 2018 in Antwerpen. Toerisme Vlaanderen blikte vooruit naar de 2018-agenda in Vlaanderen, vertegenwoordigde de toeristische sector en maakte de Franse reisindustrie warm voor joint promotions, reispakketten en artikels rond Vlaanderen.

Meer kiekjes van dit evenement via onze corporate Flickr-account.

 

Jong Keukengeweld brengt La Semaine du Goût op smaak  

Het culinaire evenement La Semaine du Goût®, in Frankrijk dé referentie voor alle beloftevolle chefs en chefs in opleiding, vond van 9 tot 15 oktober 2017 plaats in Parijs. La Semaine du Goût is een sterk merk dat staat voor werken rond innovatie, duurzame en gezonde producten. Er werd een tweedaagse workshop op 11 en 12 oktober voor de chefs van morgen georganiseerd. Dit jaar was het thema 'le goût du partage' of het delen van een cultuur, een culinaire ervaring, je passie.

Toerisme Vlaanderen organiseerde samen met twee Jong Keukengeweld-chefs zeventien masterclasses voor een tweehonderdtal studenten. Daarbij stond et delen van onze eigen rijke tafel-, eet- en drinkcultuur, producten en knowhow centraal stonden. Volgende chefs lieten het beste van zichzelf zien:

  • Sam Van Houcke, vergezeld door Stefanie Van Nieuwenhuyze van het restaurant ONDER DE TOREN
  • David Grosdent, vergezeld door Inès Van KeirsblicK van het restaurant L’ENVIE  

’s Avonds vond er bovendien een belangrijk MICE-evenement plaats die eveneens gastronomisch gekruid werd door diezelfde twee chefs voor een vijftal partners uit Vlaanderen en tien associaties uit Parijs en omstreken.

 

 



Vlaanderen boven in Lyon

Toerisme Vlaanderen organiseerde op 20 september 2017 in samenwerking met het tweemaandelijkse magazine L’Incontournable een Vlaamse avond voor zijn lezers. Ter gelegenheid van de 24ste editie, nodigde de redactie 200 lezers uit voor een virtuele avond à la flamandeL’Incontournable is een hoog aangeschreven magazine met focus op cultuur en toerisme dat tweemaandelijks verschijnt op zo’n 35.000 exemplaren in Lyon en de regio Rhône-Alpen. Het is gratis beschikbaar en bereikt gemiddeld zo’n 350.000 lezers.

Bekijk de vorige editie van het magazine.

 

Het zomert in Parijs en Lyon… met dank aan onze Vlaamse (kust)steden

Toerisme Vlaanderen zette tijdens de zomer van 2017 een redactionele samenwerking op met de Franse media Vivre Paris et Vivre Lyon. Zo plaatsen we zowel Oostende als Gent meer in de kijker op de Franse markt. Lees het artikel (Frans) op de website van Vivre Paris. Er verschenen deze zomer bovendien meerdere publi-reportages over Oostende en Gent in diezelfde media.

artikel in Franse media artikel Oostende Franse media


Fransen ontsnappen niet aan onze Vlaamse Kust

Na de succesvolle campagne met Franse bloggers de voorgaande jaren, zet Toerisme Vlaanderen onverminderd zijn inspanningen verder wat de kustpromotie in de buurlanden betreft. Sinds 14 april 2017 plaatst Toerisme Vlaanderen samen met trouwe partner Westtoer onze Vlaamse Kust in de kijker bij onze zuiderburen. Ook vakantiepark Sunparks ondersteunt de campagne financieel.

5 verschillende media (waaronder La Voix du Nord, Nord Littoral, Le Courrier Picard…) van de groep LA VOIX MEDIAS verspreiden een 12-pagina-tellend supplement integraal gewijd aan onze kust. Daarbovenop komt nog 1 volle pagina in l’Union (een nieuwe commerciële titel in de groep). Hiermee bereiken we ongeveer 1,5 miljoen lezers. Blader door deze unieke kustbijlage

voorbeeld artikel frankrijk

voorbeeld 2 artikel frankrijk 

Door in al deze media aanwezig te zijn, bereiken we geografisch gezien volledig de voor onze doelgroep belangrijke regio Les Hauts de France (Nord Pas-de-Calais, Somme, Aise, …). Deze persactie wordt ook ruim ondersteund door een georchestreerde social media-campagne op de kanalen van Toerisme Vlaanderen en betrokken partners.

  


Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk hier de aankomst- en overnachtingsstatistieken.


Contact

VISITFLANDERS

Tourisme Belgique - Flandre et Bruxelles
6, rue Euler
F-75008 PARIS

Tel : + 33 1 56 89 14 42

info@visitflanders.fr
info@tourismebelgique.com

www.visitflanders.fr
www.theplaceto.be