Hefboomprojecten

mensen handen op elkaar
Sinds 2015 investeerde Toerisme Vlaanderen via de impulsprogramma’s in hefboomprojecten. Het gaat om projecten met een groot rendement voor de maatschappij, de economie en voor onze ondernemers.

Met dit impulsprogramma investeerden we in projecten die een ingrijpend verschil hebben betekend in de beleving van het toeristisch product en die onze bestemming 'top of mind' maken ten opzichte van concurrerende producten en bestemmingen. Het ging om projecten met een sterk internationaal toeristisch potentieel die de troeven van Vlaanderen en de deelbestemmingen nog beter in de kijker te zetten.

Deze projecten moesten passen binnen één van deze thema's: 

  • de 'Vlaamse Meesters' als internationaal sterk merk 
  • de kernattracties in de deelbestemmingen als internationale iconen 
  • meetinginfrastructuur in erfgoedlocaties voor de internationale meetingindustrie 

én ze moeten voldoende hefboomwaarde hebben: 

  • een grote economische return genereren 
  • voldoende schaalgrootte hebben 
  • kwaliteitsvol zijn 
  • het merk Vlaanderen versterken 
  • internationale aantrekkingskracht hebben 

De doelstelling was om tegen 2020 het toerisme in en naar Vlaanderen en Brussel op een duurzame manier te ontwikkelen tot economische groeimotor. 


Op deze pagina vind je meer informatie over: 

 

Goedgekeurde hefboomprojecten

Klik hier door voor alle informatie rond de goedgekeurde hefboomprojecten binnen de drie bovenvermelde thema's.

 

Informatie voor begunstigden van een goedgekeurd hefboomproject

  • Alle informatie die je nodig hebt als begunstigde van een subsidie in het kader van de Impulsprogramma's Toeristische Hefboomprojecten, vind je terug in de brochure 'Handleiding voor begunstigden' (pdf).
  • Bij een betalingsaanvraag moet een model voor de uitgavenstaat (Excel) ingevuld worden.
  • Bij de laatste betalingsaanvraag moet een inhoudelijke eindrapportage (Word) gevoegd worden.
  • Begunstigden moeten de naam en het relevante subsidielogo vermelden in alle communicatie (kaarten, brochures, artikels, website, uitnodigingen, speeches, werfinrichting, infoborden ...) tijdens en na de realisatie van het project.
    Bekijk de visuele samenvatting met alle richtlijnen bij het gebruik van subsidielogo's
    • Bij communicatiedragers (zowel on- als offline) die gericht zijn op (internationale) bezoekers gebruik je het internationale merklogo van Vlaanderen (leeuw\Flanders State of the Art).
    • Bij infrastructuur die verbonden is met het gesubsidieerde product, gebruik je het Toerisme Vlaanderen-subsidielogo (leeuw\TOERISMEVLAANDEREN). Dit geldt voor info- en werfborden en de subsidievlaggen van Toerisme Vlaanderen. Als je een (extra) vlag nodig hebt, kan je die opvragen bij de dienst Projectfinanciering.
    • Bij corporate communicatie naar Vlamingen (bijvoorbeeld binnenlands persbericht, uitnodiging, gemeenschappelijke beleidspublicatie ...) gebruik je ook het Toerisme Vlaanderen-subsidielogo (leeuw\TOERISMEVLAANDEREN).
    • Indien je samenwerkt met ​meerdere agentschappen/entiteiten binnen de Vlaamse overheid, gebruik je enkel het overkoepelende merklogo.
    • Open en download de subsidielogo's in hoge resolutie: 


Contact

Voor vragen of advies over de Impulsprogramma’s kan je ons steeds contacteren. 

Hub ontwikkelingsinstrumenten: Impuls@toerismevlaanderen.be