Inspanningen door Toerisme Vlaanderen

Uitdagende tijden vragen om een optimale ondersteuning. Daarom engageren wij ons bij Toerisme Vlaanderen, voor en achter de schermen, om jou als toeristische partner de komende weken en maanden zo veel mogelijk te helpen en te ondersteunen. Op deze pagina ontdek je hoe we door middel van overleg, acties, monitoring en communicatie helpen om de toeristische sector in Vlaanderen door deze crisis te loodsen.

We updaten deze pagina op reguliere basis. Laatste update: 2 juni 2020.

Overzicht:

1. Overleg en steunmaatregelen toerisme

2. Monitoring

3. Ondersteuning en aanzet initiatieven:

4. Vlaanderen Vakantieland 2.0

5. Internationaal netwerk

6. Reguliere werking


1. Overleg en steunmaatregelen toerisme 

De afgelopen weken hebben we al enkele belangrijke steunmaatregelen kunnen bepleiten bij onze regeringen. Zo wordt een budget van 28,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de sociaal-toeristische sector. Toerisme Vlaanderen int dit jaar ook geen pacht bij zijn jeugdherbergen, een maatregel ter waarde van 1 miljoen euro.   

> Lees meer over deze steunmaatregelen 

Ook blijven we bij belangrijke politieke actoren het belang van toerisme benadrukken. Zo reiken we de Vlaams minister van toerisme en andere beleidsmakers de juiste informatie en cijfers aan om toerisme op de kaart te zetten tijdens politiek overleg. 

Toerisme Vlaanderen zit sinds begin maart geregeld virtueel samen met vertegenwoordigers uit de brede toeristische sector. Daaruit komen gedeelde inzichten, onderlinge inspiratie, kruisbestuiving en heldere prioriteiten naar boven. 


2. Monitoring trends toerisme 

Geen herstelverhaal zonder de broodnodige kennis. Daarom voeren we zelf onderzoeken uit én ondersteunen we projecten die onderzoek doen naar de gevolgen van deze crisis op onze sector. Zodat we weten wat ons te wachten staat en we daarop kunnen inspelen, op het juiste moment en met de juiste acties. 

Via verscheidene bronnen monitoren we de impact van het coronavirus op de algehele toeristische sector. We vatten de belangrijkste cijfers samen:  

  • Online vermeldingen van coronavirus in combinatie met reizen en toerisme 
  • Trends vluchtboekingen​ van verschillende markten 
  • Inschatting potentiële economische impact op toeristische sector 
  • Inschatting impact op evenementensector (samen met Karel de Grote Hogeschool en Event Flanders, op initiatief van Experience Magazine en de federaties ACC Belgium, BESA, BECAS en Febelux) 
  • Evolutie reisintenties bij de Belgen (tweewekelijks onderzoek)
  • Via European Travel Commissie (ETC) krijgen we de komende weken ook zicht op de reisintenties van buitenlanders. 
  • We zijn momenteel ook cijfers over de evolutie van boekingen bij Vlaamse logies en reisintenties bij Vlamingen aan het verzamelen. 

> Ontdek het cijfermateriaal


3. Ondersteuning en aanzet initiatieven  

A. Initiatieven van partners 

#HorecaComeback 

Om de horeca in deze moeilijke tijden een hart onder de riem te steken, steunen we het online platform #HorecaComeback dat op 3 april door Horeca Vlaanderen werd gelanceerd. Iedereen kan er waardebonnen kopen om zijn favoriete Vlaamse horecazaken te steunen. Toerisme Vlaanderen droeg 120 000 euro bij, en het initiatief haalde op minder dan 1 maand tijd al meer dan 470 000 euro op. 

> Lees meer over de #HorecaComeback 

Staycation Squad

Met het initiatief Staycation Squad biedt evenementenbureau KonseptS een volledige hotelservice aan in het huis van de klant. Zo kunnen gezinnen, wier vakantie in het water liep door de coronacrisis, genieten van een vakantie in eigen huis. Toerisme Vlaanderen ondersteunt dit initiatief, dat niet alleen een realistisch perspectief biedt voor een zorgeloze vakantie in eigen huis maar ook zorgt voor extra capaciteit in Vlaanderen. 

Internationale evenementen verplaatst naar 2021  

In 2020 zouden enkele grote internationale topevenementen naar Vlaanderen komen: World Choir Games, World’s 50 Best Restaurants en UNWTO World Forum on Gastronomy Tourism. Samen met Event Flanders en betrokken partners konden we de organisatoren overtuigen om deze evenementen opnieuw in te plannen in 2021. Intussen zijn er ook al concrete nieuwe data voor deze 3 topevenementen:

B. Eigen initiatieven naar toeristen 

Hoorspel Ronde van Vlaanderen 

Om koersfanaten toch te laten genieten van dé klassieker van het voorjaar, organiseerden we op 4 april een hoorspel over de Ronde van Vlaanderen met vooraf opgenomen interviews van enkele wielerhelden. Zo zetten we ook in coronatijden in op onze reputatie als wielerbestemming en overtuigen we wielerliefhebbers van over de hele wereld van ons wielererfgoed. 

> Lees meer over deze auditieve Ronde van Vlaanderen

Stay At Home Museum 

Met Stay At Home Museum denken we ook aan de kunstliefhebbers. Zolang we ‘in ons kot moeten blijven’, voorziet Toerisme Vlaanderen met zijn partners vanaf 8 april rondleidingen in telkens een ander topmuseum. Met deze actie maken we potentiële bezoekers van over de hele wereld tijdens maar ook na de coronacrisis warm voor de Vlaamse Meesters. Deze actie oogstte al internationale lof, onder andere bij BBC en CCN. 

> Lees meer over Stay At Home Museum 

Dorpeltrekking 

Door de coronamaatregelen mogen we momenteel niet reizen. Maar we mogen wél op pad gaan in onze eigen buurt, binnen een straal van 5km. Dus kwam het netwerk van Iedereen Verdient Vakantie met het idee van een ‘mini-dorpeltrekking’ op de proppen. Daarmee stimuleren we de Vlamingen om hun eigen buurt op een andere manier te ontdekken.  

> Lees meer over de mini-dorpeltrekking

C. Eigen initiatieven naar toeristische ondernemers 

#toerismehelpt 

Heel wat toeristische ondernemers gaan creatief aan de slag in deze coronatijden. En dat valt alleen maar aan te moedigen. Daarom startten we de campagne #toerismehelpt: via een post op Facebook en LinkedIn verzamelen we originele initiatieven uit de toeristische sector. Wekelijks bundelen we enkele van deze inspirerende acties op de website. Zo hopen we ook andere toeristische partners te motiveren om creatief om te gaan met de crisis.  

Neem een kijkje naar de voorbeelden op www.toerismevlaanderen.be/toerismehelpt en deel jouw initiatief op Facebook en LinkedIn


4. Internationaal netwerk

Toerisme Vlaanderen is op een heel aantal internationale markten actief. In een situatie waar elk land zich in een andere fase van de epidemie bevindt en andere maatregelen toepast, is het van groot belang om teams ter plaatse te hebben. Zij houden de vinger aan de pols en bereiden de volgende concrete stappen voor, wanneer buitenlandse reizen opnieuw zullen toegelaten worden.  

Intussen zetten we in op een aantal acties die de reputatie van Vlaanderen in hun markt verstevigen. Dat doen we door de lokale reisindustrie en pers zo goed mogelijk te informeren en te tonen dat Toerisme Vlaanderen steeds voor hen klaarstaat. Dat wordt enorm gewaardeerd door onze partners. Via sociale media, pers en trade zorgen we ook voor de verdere verspreiding van onze initiatieven.  


5. Vlaanderen Vakantieland 2.0

Unieke vakantie-ervaringen in eigen land, daar gaan we meer dan ooit voor. Daarom slaat Toerisme Vlaanderen samen met de provinciale toeristische organisaties (Toerisme Limburg, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Vlaams-Brabant, Westtoer en Logeren in Vlaanderen Vakantieland), de toeristische diensten van de Vlaamse kunststeden (Visit Antwerpen, Visit Bruges, Visit Gent, Visit Leuven en Visit Mechelen) de handen in mekaar. Deze groep engageert zich sinds april 2020 onder de noemer Vlaanderen Vakantieland 2.0.

Samen met alle private en publieke toeristische partners in ons land, willen we versneld activiteiten ontwikkelen en bestaande initiatieven uitbreiden om het herstel van het binnenlands toerisme mogelijk te maken. Naast het eigen denkwerk, zamelde deze groep begin april 300 ideeën in via een brede online oproep. 

Wat staat er sowieso op de planning?

  • Een doordacht plan rond bezoekersmanagement in Vlaanderen voor wanneer we terug ‘uit ons kot’ mogen komen. 
  • Een brede campagne die een nieuwe invulling geeft aan het bestaande merk Vlaanderen Vakantieland en de waarde van vakantie in eigen land (nu en in de toekomst) in de kijker zet. 
  • Concrete acties en maatregelen die ervoor zorgen dat zorgbehoevende Vlamingen terug kunnen genieten van het recht op vakantie. 

> Lees meer over Vlaanderen Vakantieland 2.0


6. Reguliere werking 

A. Communicatie naar toeristen 

Via onze B2C-website www.visitflanders.com laten we de toeristen weten dat Vlaanderen momenteel niet bezocht kan worden en houden we hen op de hoogte van de recente ontwikkelingen.  

Ook via onze sociale toeristische media (Facebook en Instagram) zorgen we voor snelle updates.  

We beantwoorden ook tijdig de vragen van toeristen.  En door middel van initiatieven (zie eigen initiatieven naar toeristen) houden we toeristen warm voor Vlaanderen. 

B. Communicatie naar toeristische sector 

Op de homepagina van onze B2B-website publiceren we relevante nieuwsberichten voor onze toeristische partners. En op een toegewijde webpagina bundelen we nuttige informatie over corona en de toeristische sector. We vullen deze pagina aan en sturen deze bij wanneer nodig. Deze pagina is onderverdeeld in de verschillende rubrieken #toerismehelpt, monitoring, veelgestelde vragen en ondersteuning, met enkele belangrijke subpagina's:

  • De veelgestelde vragen-pagina, waar we de aankondigingen van de Nationale Veiligheidsraad nauwgezet opvolgen. Samen met andere belangrijke informatie gieten we de steunmaatregelen van toepassing op onze toeristische partners en ondernemers in een vraag en antwoord. 
  • De protocollen-pagina, waar we informatie verzamelen rond uitgevaardigde gezondheidsmaatregelen en protocollen, en de toepassing ervan op toeristische ondernemingen. 

Via communicatie@toerismevlaanderen.be krijgen we veel vragen van toeristische partners. We beantwoorden die zo snel mogelijk. 

Onze corporate sociale media zetten we in voor snelle updates van recente ontwikkelingen. Daarbij verwijzen we door naar de meest recente informatie op deze website. Neem een kijkje naar onze accounts op Facebook, LinkedIn en Twitter

In een sectornieuwsbrief bundelen we de belangrijkste nieuwsberichten en updates van de afgelopen weken. Gemiddeld verzenden we zo’n 1 à 2 keer per maand een update naar de ingeschrevenen. Inschrijven voor de sectornieuwsbrief kan via deze pagina

C. Communicatie naar pers 

De juiste media-aandacht mag ook in deze tijden niet ontbreken. Zo verspreiden we relevante activiteiten steeds tijdig naar de pers en staat onze woordvoerder paraat om de nodige persvragen te beantwoorden.  

We zorgden er de afgelopen weken voor dat onze CEO Peter De Wilde te gast was in een VTM NIEUWS Special en in de Zevende Dag.

> Lees meer over de VTM NIEUWS Special met CEO Peter De Wilde

> Lees meer over het optreden van Peter De Wilde tijdens De Zevende Dag