Italië

Jubelpark Brussel
Toerisme Vlaanderen is actief op de Italiaanse markt. Hieronder vind je meer informatie over onze werking, concrete resultaten en acties in Italië. Je vindt hier ook de contactgegevens van het kantoor in Milaan.

Vlaanderen bedankt Italië voor bescherming van Bruegelschilderij

In maart 2019 gingen dieven in het Noord-Italiaanse Castelnuovo Magra aan de haal met een kostbaar doek van Pieter Bruegel de Jonge. Of dat dachten ze althans. De Italiaanse politie had vooraf lucht gekregen van de diefstal en verving het doek door een kopie. Toerisme Vlaanderen en de Vlaamse minister van Toerisme vonden het niet meer dan gepast om de Italiaanse gemeenschap persoonlijk te bedanken voor deze ingenieuze daad. Daarom nodigden we op woensdag 1 mei 2019 een Italiaanse delegatie uit naar Vlaanderen om hier kennis te maken met de roots van Bruegel en de Vlaamse Meesters.

Lees meer.


10 jaar in Italië: winterevenement in ware Vlaamse Meesters stijl

Op 29 november 2018 organiseerden we ons jaarlijks winterevenement in Milaan. Onze lokale toeristische partners en de top van de Italiaanse pers- en tradecontacten waren van de partij. Ook de Belgische ambassadeur was aanwezig. Het evenement vond plaats in een zeer unieke locatie, het Bagatti Valsecchi museum. We versterkten de banden en deelden onze resultaten en toekomstplannen voor Vlaanderen. Onze gasten ondergingen een totaalervaring in Vlaamse Meesters-stijl. Samen vierden we de tiende verjaardag van Toerisme Vlaanderen in Italië.

Het museum (waar Rubens zich onmiddellijk thuis gevoeld zou hebben) vormde de perfecte omkadering voor het evenement. Onze Italiaanse gasten werden bijna letterlijk ondergedompeld in een Vlaams stilleven uit de zeventiende eeuw: tafels met fruit en groentes, aangepast menu, obers met kragen, ... De toeristische partners en pers maakten gretig van de gelegenheid gebruik om foto's te nemen en spraken voluit over de Vlaamse Meesters. Ook het menu was een staaltje vakmanschap met Belgisch bier en pralines.


Ryanair-campagne van start

Sinds 19 april 2019 werkt Toerisme Vlaanderen op de Italiaanse markt ook samen met Ryanair om onze bestemming prominenter in beeld te krijgen bij deze lagekostenvervoersmaatschappij. Op de landingspagina vind de Italiaanse bezoeker de meest lucratieve deals vanuit bijna 20 Italiaanse steden, verspreid over heel Italië. Op de pagina staat ook korte tekst en uitleg bij onze kunststeden.

Deze zichtbaarheid wordt versterkt via een eenmalige nieuwsbrief naar de databank van Ryanair:

Deze campagne zal gedurende enkele weken lopen.


Kunstliefhebbers voor Antwerpen Baroque

Op 19 maart startte Toerisme Vlaanderen zijn campagne met het online kunstenplatform Arte.it dat in Italië fel gesmaakt wordt bij kunst- en erfgoedliefhebbers. Samen met dit platform brengt Toerisme Vlaanderen Vlaamse Meesters en meer specifiek het Antwerpen Baroque-programma gedurende drie weken (twee weken in maart en een week in september) onder de aandacht. Via een uitgekiende SEO-strategie en met de publicatie van meer dan veertig content units (6 grote artikels, foto's, 30 hotspots van de bestemming, ...) op www.arte.it/anversa2018  willen we de Italiaanse art lover verleiden tot een trip naar Antwerpen en een bezoek aan één of meerdere evenementen van het stadsfestival Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert dat in juni van start gaat.

De eerste golf wordt alvast positief geëvalueerd en scoorde als beste campagne bij Arte.it in de laatste twaalf maanden op vlak van aantal lezers en gemiddelde tijd die ze besteedden op de website. We zaten aan bijna 6.000 pageviews waarbij vnl. de artikels rond Michaelina en Rubens het beste scoorden. Qua sociaal bereik zaten we op Facebook, Instagram en Twitter op bijna 195.000.

  

 


Joint-promo met Musement

Sinds februari werkt Toerisme Vlaanderen actief samen met het online cultuur- en ticketing platform Musement, internationaal een begrip bij kunstliefhebbers en city trippers. Sinds midden februari wordt de verkoop van de Antwerp Festival Baroque Card actief gepromoot op deze community om de Italiaanse bezoeker ertoe te bewegen op een voordelige manier het stadsfestival te ontdekken en naar Antwerpen te komen.

Via deze weg maken we de Baroque Card zichtbaar en via enkele artikels inspireren we de bezoeker en geven we meer uitleg. Musement zelf levert via zijn eigen kanalen (social, nieuwsbrieven, ...) ook de nodige inspanningen om deze specifieke cultuurminnende doelgroep te bereiken. De samenwerking blijft enkele maanden lopen.

 


Premio Fiandre: en de prijs voor beste touroperator voor Vlaanderen gaat naar...

Premio Fiandre is de jaarlijkse prijsuitreiking die Toerisme Vlaanderen organiseert voor de Italiaanse markt. Dit is een PR-evenement waarbij we de banden dieper aanhalen met de beste Italiaanse pers- en trade-contacten en de meest in het oog springende resultaten in de kijker plaatsen. Rai TV en Albatravel waren bij deze editie de winnaars en gingen met een Tintoretto-boek naar huis.

Het evenement vond plaats op donderdagavond 23 november in Rome, in de Residentie van de Belgische Ambassadeur. Ook Brussels Airlines verleende zijn medewerking aan deze avond.

    

BK Milaan maakte van de gelegenheid gebruik om vooruit te blikken en het thema Vlaamse Meesters in de verf te zetten. Bert Watteeuw (Rubenianum) en Roberta Bernanei (Romeinse kunsthistorica) zorgden voor inhoudelijke omkadering rond het belang van onze Meesters en het programa Antwerpen Baroque 2018 in het bijzonder.

 


Van Mantua naar Antwerpen: in de voetsporen van Rubens

Toerisme Vlaanderen organiseert dit najaar een trade conference roadshow “In de voetsporen van Rubens” door Noord-Italië in het kader van de Vlaamse Meesters en meer bepaald Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert.

De eerste vond plaats op dinsdag 17 oktober in Mantua, een kleinere maar interessante kunststad niet ver van Verona. Los van het historische kader is deze stad niet toevallig uitgekozen.

Vlaamse Meester Pieter Paul Rubens was immers gedurende vele jaren actief in deze stad tijdens zijn Italiaanse periode einde 16e eeuw. Mantua was destijds een staat op zich en werd bestuurd door de Italiaanse familie Gonzaga, kapitaalkrachtige burgers en absolute kunstliefhebbers.

De conferentie vond plaats in het prestigieuze Palazzo Ducale, de vroegere residentie van de hertogen van Mantua, die Rubens zeker bezocht en die vandaag een indrukwekkende collectie op kunstwerken huisvest waarvan enkele van de hand van Rubens zelf.

Meer dan 30 reisorganisatoren kregen van de Italiaanse Toerisme Vlaanderen-collega’s een uiteenzetting over het Vlaamse Meesters-project en wat Antwerpen in concreto te bieden heeft in 2018. Gastsprekers waren deze keer twee Rubens-specialisten (een journalist en een professor aan de universiteit van Verona) die het publiek meer inzicht gaven in het leven en nalatenschap van Rubens, zowel in Mantua als in Antwerpen. De avond werd feestelijk afgesloten met een rondleiding van de Vlaamse kunstcollectie in het Palazzo Ducale en een netwerk-moment in een Vlaams kader.

Deze avond leverde de toehoorders alvast veel inspiratie op voor nieuwe reispakketten rond Vlaamse Meesters en onze bestemming.

De tweede trade conferentie staat gepland op 10 november in Genua. 

 

"Al aan Vlaanderen gedacht?"

Met deze lokroep verleidt Toerisme Vlaanderen sinds 8 mei 2017 de Italiaanse consument met een grootschalige campagne in samenwerking met enkele vaste trade-partners zoals Volagratis, Lastminute.com en Albatravel. Bedoeling is om onze bestemming maximaal onder de aandacht te brengen van de Italiaanse reiziger die in juni en in het najaar op zoek is naar een weekendje weg met de officiële Italiaanse feestdagen en verlengde weekends.

Volagratis is een online boekingssysteem voor goedkope vluchten en afhankelijk van de doelgroep, spreken we de consument op een aangepaste wijze aan (Brugge voor 55+, Antwerpen gericht naar jonge koppels, Gent voor reizigers op zoek naar kunst & cultuur):

Op volgende microsites krijgt Vlaanderen de volle aandacht: www.volagratis.com/it/pubblicita/fiandre.html en www.it.lastminute.com/vacanze/fiandre.html

In totaal zal Vlaanderen 10 weken in de schijnwerpers staan op de website van Volagratis waarvan 3 weken in het najaar met focus op Brugge. Vanuit diezelfde invalshoek zette Toerisme Vlaanderen ook een joint promotion op met Albatravel die op 9 mei van start ging met een B2B-online campagne rond Vlaanderen. Deze campagne loopt twee weken. 

 

 

Biertoerisme in de kijker op de Italiaanse beurs BIT

Op 3 en 4 april 2017 vond de toerismebeurs BIT (Borsa Internazionale Turismo) plaats in Milaan. Tijdens het seminarie 'Exploring Food Tourism' maakte Giovanna Sainaghi, directeur Toerisme Vlaanderen voor Italië, van de gelegenheid gebruik om de biercultuur in Vlaanderen op de kaart te plaatsen. 

Doel van het seminarie was om de laatste ontwikkelingen en trends rond eet- en biertoerisme te delen. Een sectie van dit seminarie zoemde in op biertoerisme. De organisatoren kozen Toerisme Vlaanderen als schoolvoorbeeld voor het Italiaanse publiek. Giovanna legde uit wat het belang van bier is in onze strategie, en hoe we dit product internationaal promoten. Ongeveer 60 Italiaanse touroperatoren, journalisten en studenten woonden de presentatie bij.

 

 

Veggie Gent in de Italiaanse boekhandel

Toerisme Vlaanderen leverde samen met Toerisme Gent en Toerisme Oost-Vlaanderen in 2015 ondersteuning aan de Italiaanse journalist Gabriele Eschenazi die enkele dagen een bezoek bracht aan Gent in het kader van zijn boek over vegetarisme. Dit boek werd einde maart 2017 gepubliceerd en Gent krijgt hierin een prominente plaats toebedeeld als toonaangevende veggie-stad. Het boek bevat een mix van artikels over verschillende veggie-bestemmingen en recepten.

 


Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op onze website.


Contact

VISITFLANDERS

Ente del Turismo delle Fiandre

Piazza Santa Maria Beltrade 2,
20123 Milano

Tel. + 39-02-973 81 753   

Fax + 39-024-5550204
info@turismofiandre.it
www.turismofiandre.it