Japan

Lees hieronder meer over de werking van Toerisme Vlaanderen en zijn partners op de Japanse markt. Onderaan de pagina vind je de handleiding 'Interculturele dienstverlening Japan' met tips voor de dagelijkse omgang met Japanse toeristen. Ten slotte vind je de contactgegevens van ons kantoor in Tokio, voor al je vragen over bestemmingspromotie voor Vlaanderen in Japan.

Succesvolle sales missie naar Zuid-Korea en Japan

Van 14 tot 19 oktober 2019 organiseerde Toerisme Vlaanderen een sales missie naar Zuid-Korea en Japan. Tijdens de missie kregen de deelnemende partners (Martin's Hotels, Restaurant Chez Leon and Aux Armes de Bruxelles, The Belgian Experience, De Keyser Hotel en Brussels Airport Company) de kans om te netwerken met touroperators en businesspartners uit Zuid-Korea en Japan. De reis leverde waardevolle contacten op en enkele artikels in de Zuid-Koreaanse pers. Lees hier meer. 

Toerisme Vlaanderen en partners op het netwerkmoment

Bruegel Box tentoon in Tokio

In Ropongi Hills in Tokio, het culturele hart van Japan, organiseerden we een tentoonstelling rond Pieter Bruegel de Oude. Daarbij mocht de indrukwekkende ‘Bruegel Box’ niet ontbreken. Aanleiding voor de tentoonstelling was de 450e verjaardag van het overlijden van de beroemde schilder.

Op 10 september 2019 ging de openingsreceptie van ‘Unseen Breugel – A miraculous experience on three giant screens’ van start. Met als blikvanger: de ‘Bruegel Box’, die op dynamische wijze het verborgen drama achter drie beroemde werken van Bruegel toont. Deze interactieve animatie werd op het openingsevenement bewonderd door 25 reiscontacten en 10 perscontacten.

De tentoonstelling vond plaats van 10 tot 16 september 2019 en was een samenwerking van Toerisme Vlaanderen, de Belgische ambassade en professor Yoko Mori. Deze laatste lichtte tijdens een seminarie op boeiende wijze de aantrekkingskracht van Bruegel zijn werken toe. En dankzij het gelijktijdige ‘Belgian Beer Weekend’ genoten de Japanse bezoekers niet alleen van Vlaamse schilderkunst, maar ook van de Belgische biercultuur. Met deze actie zetten we bij de Japanners Vlaanderen in de kijker als uitgelezen culturele bestemming.

Opening Rubens-tentoonstelling in Tokio

Van 16 oktober 2018 tot 20 januari 2019 loopt de Rubens-tentoonstelling in het National Museum of Western Art in Tokio. De Belgische ambassade, Arts Flanders en TBS, Japanse eigenaar van een reeks televisiezenders, organiseerden samen met Toerisme Vlaanderen de officiële openingsceremonie de dag nadien. De tentoonstelling is een ideale manier om de Japanse cultuurminnende bevolking kennis te laten maken met de Vlaamse Meesters.

Een 150-tal professionals uit de toeristische sector en journalisten toonden hun belangstelling voor de tentoonstelling. Met initiatieven als deze zetten we Vlaanderen en zijn kunststeden als toeristische bestemming verder in de kijker.

 

Brugge in de kijker op Japanse televisie

De Japanse publieke omroep NHK trok deze zomer door Europa om een reportage te maken over verschillende culturele steden, gebouwen en monumenten. Begin september hielden ze halt in onze toeristische bestemming. Met de hulp van Toerisme Vlaanderen kozen ze als eindhalte cultuurhistorisch Brugge. Een ideale keuze aangezien we op deze manier onze beoogde doelgroep bereiken, namelijk de Japanse culturele meerwaardezoeker.

De programmamakers gebruiken geavanceerde geluids- en beeldtechnieken, om ultra high definition beelden te bekomen. Dit zorgt ervoor dat de kijker het gevoel heeft dat hij zelf rondloopt in de stad op de tonen van de muziek van de beiaard. 

Zo'n 20 000 Japanners zijn aangesloten op het NHK netwerk waarop het programma vanaf december te zien is. Op deze manier wordt Brugge, en Vlaanderen, sterk in de kijker gezet bij het Japanse publiek.

 Brugge op Japanse TV

 

Belgian Beer Weekend op tournee door Japan

Van april tot september 2018 gaat het ‘Belgian Beer Weekend’ door op 7 verschillende locaties in Japan. Dit bierfestival duurt in totaal 46 dagen en verwacht zo’n 200 000 bezoekers. Festivalgangers kunnen niet alleen genieten van Belgische kwaliteitsbieren maar ook van onze topgastronomie en Belgische muziek. Om Vlaanderen als ideale bestemming voor de gastronomie- en bierliefhebbers in de kijker te zetten, lanceerde Toerisme Vlaanderen een online campagne. Deze loopt gelijktijdig met het festival, van april tot augustus 2018.

Japanse website voor het bierfestival 'Belgian Beer Weekend'

 

Japanse reisorganisatie ontwerpt Vlaamse Meesters-pakketreis

Advertentie voor een Vlaamse Meesters-pakketrei in de Japanse krant NikkeiDe Japanse reisorganisatie Nikkei Culture stelde een reisprogramma samen in thema van de Vlaamse Meesters, in samenwerking met Toerisme Vlaanderen. Het reispakket bevat rechtstreekse vluchten tussen Tokyo en Brussel, 5 overnachtingen in het Hilton-hotel in Antwerpen en een goedgevuld programma van 7 dagen in de kunststeden Antwerpen, Brugge, Gent en Brussel. Japanse cultuurliefhebbers tellen voor deze reis 1 360 000 Japanse yen per persoon neer, omgerekend zo’n 10 240 euro.

Het programma werd al in maart 2018 voorgesteld aan het Japanse publiek met een advertorial in de krant Nikkei, waarvan de totale oplage (print en digitaal) 3 miljoen exemplaren bedraagt. 

 

Persconferentie Vlaamse Meesters in Tokyo

Van 16 oktober 2018 tot 20 januari 2019 verwelkomt het National Museum of Western Art in Tokyo de grootste Rubenstentoonstelling van Japan. Om de pers hierover in te lichten, vond er op 29 maart 2018 een persconferentie plaats in de Belgische ambassade in Tokyo. Toerisme Vlaanderen gebruikte deze persconferentie ook om het programma ‘Antwerpen Barok 2018 – Rubens inspireert’ onder de aandacht te brengen bij maar liefst 180 journalisten.

Programma Antwerpen Barok - Rubens inspireert 2018 wordt voorgesteld op een persconferentie in Tokyo

 

Persreis levert veel Japanse persaandacht op voor Vlaanderen

In juni 2017 organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met NBTC Holland Marketing en KLM Dutch Airlines een gezamenlijke persreis voor vijf Japanse journalisten. Toerisme Vlaanderen liet de journalisten kennis maken met Antwerpen. Cultuur en gastronomie zijn belangrijke promotie-elementen voor de Japanse markt. Dat komt ook tot uiting in het programma van deze persreis. Samen met Visit Antwerpen plaatsen we vooral het barokjaar 2018 rond Peter Paul Rubens (onderdeel programma rond Vlaamse Meesters) in de kijker. Ook design, moderne kunst en de architecturale parels in Antwerpen kwamen aan bod. Daarnaast stonden ook gastronomische belevingen op het programma, waaronder een lunch bij Graanmarkt 13 van Jong Keukengeweld chef Seppe Nobels.

De persreis leverde tot nu toe 5 mooie (on- en offline) artikels op die héél veel aandacht kregen in de Japanse media. Eén daarvan is de bekende reisgids Globetrotter / Chikyu no Arukikata, wereldwijd bekend met meer dan 2.500.000 bezoekers per maand. Bekijk de reportage online op de website van Arukikata:

Weetje: eind 2016 stootte 'Antwerpen' 'Brugge' van de troon als meest gebruikte zoekwoord op onze Japanse consumentenwebsite www.visitflanders.com

Persreis Japan Antwerpen

 


Interculturele dienstverlening voor toeristen uit Japan

Heb jij rechtstreeks contact met Japanse toeristen? Werk je aan de balie van een hotel of een dienst voor toerisme, werk je in een restaurant, ben je gids, taxichauffeur...? In opdracht van Toerisme Vlaanderen maakte ViaVia Tourism Academy een praktische handleiding met heel veel tips voor de dagdagelijkse omgang met Japanse toeristen.

Bekijk en/of download de handleiding 'Interculturele dienstverlening voor toeristen uit Japan (toegankelijke pdf).


Op zoek naar concrete toeristische cijfers? Bekijk hier de aankomst- en overnachtingsstatistieken.


Contact

Tourist Office for Flanders-Brussels, Belgium - Tokyo Office
Shinjuku Mitsui Building 11th Floor
2-1-1 Nishishinjuku
Shinjuku-ku
Tokyo 163-0411

Tel. +81 3 6625 5262
japan@visitflanders.com
www.visitflanders.jp

Nico Peeters, regiomanager Azië, stuurt de kantoren in Japan, China en India (Mumbai en Delhi) aan. Nico onderzoekt momenteel alle opportuniteiten in de regio Azië voor Toerisme Vlaanderen. Vanuit Brussel werkt Nathalie Mertens (nathalie.mertens@toerismevlaanderen.be) als marktcoördinator voor de Regio Azië.