Kwaliteit op maat van attracties en musea

STAM-Gent
Hoe je als bezoeker een bestemming ervaart, wordt sterk bepaald door je beleving van attracties, bezienswaardigheden en musea. Die vormen vaak immers de hoofdreden van je verblijf of uitstap. Toerisme Vlaanderen wil dan ook sterk inzetten op de kwaliteit van bestaand en nieuw aanbod. ‘Kwaliteit in Attracties en Musea’ is het project waarmee dit beleid concreet gestalte krijgt.

Bezoekers van attracties en musea een ervaring-boven-verwachting meegeven, daar is het ons om te doen. En om daartoe te komen willen we attracties en musea ondersteunen bij hun streven naar een hoge bezoekerstevredenheid en een hoogwaardige beleving. Niet alleen de bezoekers vinden daar baat bij, maar ook attracties en musea zelf én de bredere bestemming.

Opleidingstraject 'Door de bril van de bezoeker'

Een optimale beleving in jouw museum of attractie is cruciaal. Zo maak je van jouw bezoekers echte fans en verhoog je de kans op een sterke reputatie, verhoogde inkomsten en maatschappelijke meerwaarde. Daarom organiseert Toerisme Vlaanderen het opleidingstraject 'Door de bril van de bezoeker': om van jou een echte belevingsexpert te maken en om jouw museum of attractie te helpen excelleren.

Wat leer je in dit opleidingstraject?

Volg dit traject om belevingsexpert te worden. En als expert samen met je collega's aan de slag te gaan voor een almaar betere dienstverlening en belevingkwaliteit. Met als resultaat: bezoekers die fan worden van jouw museum of attractie. Waarbij je geïnspireerd aan de slag gaat in een omgeving die tegelijk stimuleert en je ruimte laat om te experimenteren. En om desnoods fouten te maken en daaruit te leren.

Het is een handen uit de mouwen-opleiding, zodat je snel kwalitatieve oplossingen leert vinden voor typische uitdagingen. Omdat een verbeterde bezoekerservaring leidt tot een betere reputatie, een toename in bezoekers, verhoogde inkomsten en maatschappelijke meerwaarde.

Een belevingsexpert kan bezoekers een memorabele dag bezorgen. Door informatie te verzamelen, breed te denken, in team te werken en realistische verbeteringstrajecten op te starten. Samen met ervaren rotten en jong aanstormend talent. Dankzij een complete blauwdruk van jouw organisatie vind je snel prioriteiten en kan je meteen beginnen optimaliseren. 

Als toekomstig belevingsexpert leer je met andere ogen kijken. Kleine verbeteringen kunnen grote verschillen maken: duidelijkere bewijzering, een heldere infotekst of een wachtrij die een attractie op zich wordt. Je ontdekt waar jouw bezoekers naar op zoek zijn en hoe je een blijvende indruk kan maken. Zodat jij hen straks een ervaring geeft waarvoor ze graag terugkeren. 

Wat mag je concreet verwachten?

  • inzicht in de belevingsscores van jouw eigen attractie of museum door een zelfscan en mystery visit 
  • een pak nuttige kennis over menselijk gedrag, intuïtief ontwerp en teamontwikkeling 
  • de competenties om breed te denken en weer te verfijnen in het ontwerpproces 
  • 2 uur individuele begeleiding naast de 5 groepsessies
  • een toolkit met templates en tips om ook na je opleiding aan de slag te blijven of je te verdiepen 
  • een overzicht met bezoekersdata, uitdagingen, quick wins en degelijk advies op maat van jouw organisatie 
  • waardering voor jouw rol als belevingsexpert binnen je organisatie en het ‘talent’ en ‘mandaat’ om verandering teweeg te brengen
  • een nieuw netwerk van mede-enthousiastelingen uit de sector

Lees meer over het opleidingstraject in onze brochure:

Schrijf je in via deze link.