Openings- en uitbatingsvoorwaarden voor hotels
Kwaliteitsgarantie en comfortclassificatie
De minimumvereisten vormen een kwaliteitsgarantie voor je gasten. En dus ook voor jou als uitbater. Je weet dat je je zaak met recht en reden een hotel mag noemen. Bovendien ben je er zeker van dat je concurrenten minstens dezelfde inspanningen leveren.
De volledige openings- en uitbatingsvoorwaarden houden overigens een comfortclassificatie van 1 ster in. Daar begint het natuurlijk nog maar. Je maakt pas echt het verschil als je toeristen charmeert met je persoonlijke aanpak en kwaliteit.
Hieronder vind je de belangrijkste minimumvereisten op een rij.
Bereikbaarheid
Jij en je medewerkers zijn bereikbaar, zowel online en aan de telefoon als in het hotel:
- Je hotel heeft een website met correcte informatie en realistische foto’s
- Je beschikt over een herkenbare receptieruimte of balie met voldoende privacy
- Je receptieservice is permanent telefonisch bereikbaar voor iedereen
- Je bent als uitbater permanent aanspreekbaar voor je gasten
- Je gasten herkennen de hotelmedewerkers, bijvoorbeeld aan hun kleding of badge
Hotelkamers
Je gasten krijgen doorlopend toegang tot hun hotelkamer. Die kamer beschikt over deze basisvoorzieningen:
- aparte, afsluitbare ingang
- bed per aangeboden slaapplaats
- natuurlijke én elektrische verlichting
- verduistering (bijv. overgordijnen)
- verwarming
- televisie met afstandsbediening
- wekker of wekdienst
- kleerkast, tafel, stoel en prullenmand
Badkamer en toilet
Minstens 85 % van je hotelkamers beschikt over een badkamer en toilet in de kamer. De badkamer ziet er zo uit:
- bad of douche met koud en warm water
- wastafel met spiegel en koud en warm water
- zeep, een vrij stopcontact en een badhanddoek per gast
- raam, rooster of luchtverversingssysteem
Voor de toiletvoorzieningen gelden deze voorwaarden:
- toilet met toiletpapier
- raam, rooster of luchtverversingssysteem
- minstens een visuele afscheiding van de slaapruimte
De badkamer en het toilet mogen zich in dezelfde ruimte bevinden.
Heb je hotelkamers zonder bad en toilet in de kamer? Dan laat je dit aan je gast weten vóór hij een verblijfsovereenkomst tekent. En je zorgt voor minstens één gemeenschappelijke badgelegenheid en wc per tien hotelkamers zonder eigen bad en toilet. Voor die gedeelde ruimtes gelden dezelfde kwaliteitsstandaarden als voor private badkamers.
Dienstverlening
Een hotel in Vlaanderen biedt minstens deze service aan:
- dagelijkse schoonmaakbeurt voor alle hotelkamers en sanitaire ruimtes
- dagelijks ontbijt in een gemeenschappelijke eetruimte
- informatie over het toeristische aanbod in de streek én over de hoteldiensten (bijv. de tijdstippen van het ontbijt)
- plaats of kluisje waar gasten waardevolle spullen veilig kunnen achterlaten
- telefoon in het hotel
De gedetailleerde, rechtsgeldige voorschriften lees je in de volledige openings- en uitbatingsvoorwaarden voor hotels (PDF).
Die vormen een aanvulling op
Erkenning en comfortclassificatie
Je kan je hotel laten erkennen door Toerisme Vlaanderen. Er komt dan een logiesadviseur van Toerisme Vlaanderen langs voor een plaatsbezoek en adviserend gesprek.
De logiesadviseur zal automatisch ook het comfortniveau van jouw hotel inschatten. Een hotel dat voldoet aan de bijkomende openings- en uitbatingsvoorwaarden heeft alvast 1 ster.
Vlaanderen neemt de comfortnormen van de Hotelstars Union (HSU) over zodat het kwaliteitsniveau van jouw hotel vergelijkbaar is met dat in Brussel, Wallonië en andere Europese landen (Nederland, Duitsland, Luxemburg, … ). Er is een classificatie van 1 tot 5 sterren. Voor elk sterrenniveau bestaat er ook een superior-classificatie, voor hotels die in hun classificatie beduidend meer punten behalen dan vereist, maar niet voldoen aan de normen van het volgende comfortniveau. Hieronder lees je welke comfortnormen er horen bij elke classificatie.
Lees meer over de voordelen van de erkenning en comfortclassificatie
Download de comfortclassificatienormen voor hotels
Download de FAQ's over de comfortclassificatienormen voor hotels