Meet in Flanders Academy

De Meet in Flanders Academy is een onderdeel van het traject dat Toerisme Vlaanderen opzet om de professionaliteit en kwaliteit in de meetingsector te bevorderen. Er zijn twee sessies per jaar. Inhoud en doel kunnen heel verschillend zijn: praktische vaardigheden, kennisoverdracht, sensibilisering, inspiratie, wake-up-calls, ...

Voor wie?

Medewerkers en managers van meeting- en eventlocaties, congreshotels, PCO’s, eventbureaus, congresbureaus… in Vlaanderen en Brussel. Een internationale bril is aanbevolen. We willen Vlaanderen immers op de kaart helpen zetten als internationale topbestemming voor meetings en congressen.

De eerstvolgende Meet in Flanders Academy vindt plaats op 6 december 2019. Ontving je geen uitnodiging voor de derde editie in Leuven en heb je interesse in editie 4? Stuur een mail met je contactgegevens naar kwaliteitmeetingindustrie@toerismevlaanderen.be. We nemen je op in de verzendlijst.

Meet in Flanders Academy #3

De derde Meet in Flanders Academy vond plaats op 21 juni 2019 in Faculty Club in Leuven.

Leidraad en vorming 'Een geslaagde site visit'

Organisatoren vinden site visits doorslaggevend in de beslissing om een congres, meeting of evenement aan een locatie toe te kennen. Een site visit “can make or break a deal”. In opdracht van Toerisme Vlaanderen ontwikkelt Dominique Jansen (Words & Things) een brochure en een workshop van een dag om iedereen de kennis en inzichten te geven om van site visits een succes te maken. Een plenaire presentatie en enkele korte workshops gaven de deelnemers een voorproefje van de inhoud en de praktijkgerichte aanpak. Brochure en vorming worden op 16 september 2019 gelanceerd.

Effectief netwerken 

Rond de middag gaf Dimitri Verhoye (Smart A’Dvice) in een korte presentatie zijn visie op de essentie van netwerken en hoe je dat best aanpakt.

Reizen naar morgen

In de namiddag verkenden de deelnemers hedendaagse vragen en uitdagingen voor de meetingsector vanuit de invalshoek van transformerend toerisme en de florerende bestemming. Vincent Nys schetste de beleidscontext. Titus Ghyselinck (Good Planet) en Jean Van Damme (Tour & Taxis) zorgden voor inspiratie uit de praktijk. Els Meersschaert (Tussentijd) leidde de workshop in goede banen.

Interesse in het Toerisme van morgen? Neem deel aan de Summit Reizen naar Morgen van 12 en 13 september 2019 in Brugge, en geef mee vorm aan de toekomst van het toerisme. 

Heeft jouw venue of congreshotel nog geen Groene Sleutel? Stel je kandidaat en laat Good Planet je begeleiden. Meer info op www.goodplanet.be

Alle presentaties kan je op op de Slideshare omgeving van Toerisme Vlaanderen ontdekken. 

Meet in Flanders Academy #2

De tweede Meet in Flanders Academy vond plaats op 14 december 2018 in het Provinciaal Hof te Brugge.

Plenair: Leidraad internationale basiskwaliteit in meetinglocaties 

Wil Vlaanderen uitgroeien tot een internationale topbestemming voor meetings en congressen. dan moeten we ons aanbod afstemmen op wat internationale associaties, congresorganisatoren en -deelnemers verwachten. Daarom hebben we samen met IDEA Consulting een kwaliteitsleidraad ontwikkeld; een zelfevaluatie-instrument waarmee je niet enkel de kwaliteit van de infrastructuur, maar ook de dienstverlening en het management van een locatie verder kan professionaliseren. Michelle Accardo van Idea Consult stelde de leidraad voor.

Bekijk hier de presentatie over de Leidraad internationale basiskwaliteit in meetinglocaties.

Bekijk hier de publicatie over de Leidraad internationale basiskwaliteit in meetinglocaties.

Vergaderen in werelderfgoed Brugge 

Sarah Cornand van Meeting in Brugge gaf een inkijk in hoe Brugge MICE aanpakt in een erfgoed binnenstad, met aandacht voor verwachtingen op vlak van dienstverlening. Het nieuwe congrescentrum wordt een illustratie van state of the art meetinginfrastructuur. 

Bekijk hier de presentatie over Vergaderen in werelderfgoed Brugge.

De workshops

  • Workshop 1: Vlaanderen als foodbestemming in jouw meetingevent

Hoe werkt beleving als het over catering op een meetingevent gaat? Wat zijn de smaakmakers van de Vlaamse culinaire traditie? En hoe laat je de identiteit van Vlaanderen als foodbestemming doorsmaken in de culinaire beleving van je gasten? 

Bekijk hier de presentatie over foodbeleving en Vlaanderen als foodbestemming. 

  • Workshop 2: De positionering van Vlaanderen als congresbestemming

In een interactieve workshop zoek je samen met Toerisme Vlaanderen en communicatiebureau AIR naar hands-on toepassingen om de positionering van Vlaanderen als congresbestemming zo overtuigend mogelijk in de ‘customer journey’ te verwerken. Wat zijn de troeven van Vlaanderen als congresbestemming? Hoe kan erfgoed ons onderscheiden? En hoe kan je dankzij de kennis van de MICE-positionering van Vlaanderen je bijdrage leveren in het aantrekken van meer internationale congressen. 

  • Workshop 3: Begeleidingstraject ‘beleving in meetinglocaties in erfgoed’ in 2019

Zullen congresdeelnemers en -organisatoren zich een meeting herinneren omdat ze in jouw venue iets bijzonders hebben beleefd, geleerd, gezien, gevoeld, … ? Toerisme Vlaanderen stelt het begeleidingstraject voor dat meetinglocaties in erfgoed stimuleert en adviseert om dat te bereiken. Twee congresvenues getuigen over hun deelname aan het begeleidingstraject 2018. Het creatief bureau CityCubes informeert en inspireert over mogelijkheden om de (erfgoed)beleving in je venue te vergroten. 

Bekijk heer de presentatie over het begeleidingstraject en beleving in meetinglocaties.

Meet in Flanders Academy #1 

De eerste Meet in Flanders Academy vond plaats in Antwerpen op 22 juni 2018.

Toegankelijkheid en klantvriendelijk onthaal in de meetingindustrie 

Met de vuistregels van klantvriendelijk onthaal kom je al heel ver om deelnemers met een beperking succesvol te ontvangen op een meeting of congres. Kathleen Smolders en Caroline Delveaux van het Vlaams Toegankelijkheidsbureau INTER zetten de belangrijkste tips op een rij. De inleiding schetste kort het toegankelijkheidsbeleid van Toerisme Vlaanderen.

Bekijk hier de presentatie over Toegankelijkheid en klantvriendelijk onthaal in de meetingindustrie.

Toerisme Vlaanderen en INTER presenteerden ook een checklist voor meetingprofessionals om een toegankelijke meeting of congres te organiseren. Bekijk hier de checklist.

De perfecte pitch

Pieter Allaerts van Nice2Meet maakte duidelijk dat je tijdens een geslaagde pitch bovenal vertelt over waarom je doet wat je doet. Zeker als je pitcht met het oog op een toekomstige samenwerking met een potentiële klant. Dan primeert niet de deal die je wil afsluiten, maar de vertrouwensrelatie die je opbouwt om tot de organisatie van een meeting of congres te komen. 

Verleg je grenzen in de samenwerking met associaties

Marc Mestdagh, oprichter van de Belgian Society of Association Executives (BSAE), gaf inzicht in het kleurrijke landschap van Belgische en internationale associaties en in de specifieke werking van associaties. Op basis van 10 uitdagingen schetste hij hoe associaties aankijken tegen het organiseren van meetings en events en waar voor meetingprofessionals kansen liggen om succesvol samen te werken. Bekijk hier de presentatie over grenzen verleggen in de samenwerking met associaties.

Associatie-experte Gemmeke de Jongh vertelde met welke strategie Toerisme Vlaanderen, in samenwerking met de lokale congresbureaus, de juiste associaties warm maakt voor Vlaanderen als bestemming van een toekomstig congres. 

Bekijk hier de presentatie om over grenzen verleggen in de samenwerking met associaties.

Nuttige informatie