Meet. Share. Grow. op de ECM Summer School 2018

Groepsfoto ECM Summer School 2018
Onze zes Vlaamse MICE-professionals die eind augustus naar Thessaloniki reisden om de 32ste editie van de ECM Summer School bij te wonen, waren het ermee eens. European Cities Marketing is absoluut dé ideale leerschool om meer te leren over de internationale meetingindustrie. Toerisme Vlaanderen sponsorde hun deelname om zo de professionalisering van de Vlaamse en Brusselse meetingsector verder te ontwikkelen.

De deelnemers aan het woord

Veerle Lenaerts van Meet in Mechelen

Foto van Veerle Lenaerts

Deelnemen aan de 32e ECM Summer School was niet alleen de ideale afsluiter van een mooie zomer, het werd echt dé introductie in de meetingsector waar ik als nieuweling op gehoopt had. 

3,5 dagen volgepropt met sessies over alle aspecten van deze sector: convention bureaus, PCO’s, bid books, site inspections én met allerlei praktische tips en best practices van internationale professionals met een stevig palmares. Behalve de inhoud en inspiratie, kregen we dus ook een fijn netwerk mee naar huis waar we op kunnen terugvallen. Het nieuwe inzicht in de wereld van associaties was erg boeiend, de uitwisseling van ervaringen in de workshops erg kostbaar.

Kim Liveyns van Gent Congres

Met al deze bagage en connecties wil ik aan de slag om samen met Toerisme Vlaanderen mijn thuisstad Mechelen verder op de kaart te zetten om internationale congressen aan te trekken, want ook dat – zo heeft ECM bewezen – is niet alleen weggelegd voor de hoofdsteden en grote venues. Samen met lokale ambassadeurs hoop ik een draagvlak te creëren om de juiste events aan te trekken met een meerwaarde voor de associatie en voor Mechelen. Ik heb alvast de tools meegekregen om een sterk businessplan uit te werken en de goesting om het grote potentieel om te zetten in resultaten.

“The balance between learning and social engagement has allowed us to enrich our knowledge in the meeting industry. I will always remember the interactive atmosphere and feel like I have expanded my network enormously.” 

Foto van Kim Liveyns

De wereld verandert constant en dit geldt ook voor de meetingsector. Wanneer je in deze wereld succesvol wil zijn, moet je open staan voor extra opleidingen en nieuwe inzichten in de sector. De ECM Summer School is hier het ideale voorbeeld van. De opleiding is zeer intens: je wordt werkelijk ondergedompeld in de wereld van de meetingsector. Voor mij ligt de kracht van de opleiding in de combinatie van workshops, sprekers en networking. De sessies van Christian Mutschlechner, directeur van het congresbureau van Wenen, en Miguel Neves, Social Media Professional, behoorden tot een van de vele hoogtepunten van de Summer School. Als vertegenwoordiger van een kleinere congresstad (Gent) is het zeker interessant om inzicht te krijgen in de werking van grotere steden. Ik ben absoluut tevreden over mijn deelname en zou het iedereen aanraden om ook eens deel te nemen.

An Merlier van Concertgebouw Brugge

Foto van An Merlier

RFP, BID, CVB, PCO, AIM, ICCA … de meetingsector gaf haar geheimen prijs tijdens de European Cities Marketing Summer School in Thessaloniki. Mijn deelname was een onvergetelijke ervaring, vooral door het internationale karakter van de deelnemers. Ik kreeg er de kans om samen te werken met meer dan 60 professionals uit de meetingsector. De uitwisseling van ideeën, ervaringen en kennis omtrent de organisatie van congressen wereldwijd is van onschatbare waarde voor de verdere professionalisering van het Concertgebouw Brugge. 

Samen met een team van professionals aan de slag gaan met concrete cases en uiteindelijk de prijs winnen voor beste Bid Presentation was subliem. Met vele nieuwe inzichten, heel wat inspiratie en vooral een uitgebreid netwerk keer ik terug naar Brugge!

Sophie Fransen van Event Masters

4 dagen, 32 sessies, 60 studenten, 16 faculty members, 20 landen en nog veel meer herinneringen! 

Foto van Sophie Fransen

Wie dacht dat je eens je de schoolbanken verlaten hebt, een volleerd professional bent, heeft het goed mis. In alle sectoren, en zeker in de meetingsector, is het belangrijk om jezelf constant bij te scholen en bij te leren over de nieuwe trends en technologieën in het werkveld. 

Ik heb de kans gekregen via Toerisme Vlaanderen om te vertrekken naar Thessaloniki om de European Cities Marketing Summer School bij te wonen. Een intense vierdaagse Summer School over het reilen en zeilen in de meetingsector. Als startende Professional Conference Organiser (PCO) was het enorm interessant om meer te weten te komen over RFP’s, Bidbooks, site-inspections, famtrips, associations en corporate clients .. 

MEET. SHARE. GROW. Niet alleen is dit de tagline van het congres, maar evengoed die van onze sector. Een uitgebreid en goed onderhouden netwerk kan een PCO enkel maar ten goede komen. Door ervaringen, kennis en ideeën met elkaar te delen kunnen we groeien en innoveren in ons eigen vak. Best practices tegenover elkaar bekijken en daardoor jouw eigen strategie aanpassen en perfectioneren. Leren van elkaars kwaliteiten en elkaar helpen om hun zwakke punten ook te helpen verbeteren. 

Natuurlijk was er ook even de tijd om de stad in te duiken en de couleur locale te ontdekken. Vooral de authentieke Griekse gastronomie wilden we niet zomaar aan ons laten voorbij gaan. Samen met een ambassadrice van het Thessaleens conventiebureau hebben we een foodie trip ondernomen. Een typische mezze kon daar natuurlijk ook niet aan ontbreken!

Eef Rombaut van STAM Gent

Foto van Eef Rombaut

Als starter in de meetingsector was de kennis- en ervaringsuitwisseling tussen de 62 studenten (uit 18 landen) en de experts uit de Meeting & Events Industrie tijdens ECM Summer School van grote waarde. De vele workshops, sessies en rondetafelgesprekken zorgden voor nieuwe inzichten, een bron aan inspiratie en kennis van het vakjargon. Afkortingen als CMP, ICCA en RFP doen me niet langer fronsen. Ik leerde hoe en welke media te gebruiken in een professionele omgeving, het belang van storytelling en wat belangrijk is voor associaties. Ook kreeg ik zicht op de laatste trends in de sector en eventuele uitdagingen of moeilijkheden. Even waardevol is het internationale netwerk dat ik daar mocht opbouwen. Een net van gelijkgestemden waar ik altijd beroep op kan doen. Dit alles neem ik mee voor de verdere ontwikkeling van de congreswerking op de Bijlokesite en in het STAM.

Wat ik nooit meer vergeet: de groepsopdracht waarbij ik mijn eerste site inspectie deed, we samen een Bidbook-presentatie maakten - met wel erg krappe deadline - en de ‘bid’ wonnen. Hier werd duidelijk dat het delen van kennis alleen maar verrijkt.

Kathleen Van De Heijning van Flanders Meeting & Convention Center Antwerp

ECM Summer School was een unieke ervaring in het prachtige Thessaloniki, Griekenland. De meetingsector is een uitdagende, maar zeer interessante sector waar ik reeds een jaar deel van uitmaak. Er werden lezingen en workshops gegeven door een ervaren internationale faculty met een passie voor deze sector. Summer School heeft mij een betere inkijk gegeven in de wereld van associaties en corporate, social media en internationale beurzen zoals IMEX.

Foto van Kathleen Van De Heijning

Door te netwerken met mijn internationale medestudenten en het volgen van de lezingen heb ik een beter inzicht in de meetingsector. Nu kan ik de account managers beter ondersteunen in het opmaken van een Bidbook en een site inspection en inspelen op de noden van de internationale klanten. 

Het concept ECM Summer School

De ECM Summer School wordt elk jaar georganiseerd door European Cities Marketing, de toonaangevende Associatie van Diensten Toerisme, congresbureaus en stadsmarketing organisaties in Europa. 

Congresbureaus, toeristische diensten, congrescentra, hotels, DMC’s, PCO’s en meeting planners nemen er deel aan verschillende workshops, rondetafelgesprekken en sessies die voornamelijk focussen op sales en marketing in de meetingsector. Tijdens de ECM Summer School leren de deelnemers nieuwe vaardigheden en kennis rond marketing.

Blik terug op hun belevenissen op Twitter: #ECMSS18