Meeting- en congrestoerisme

De Vlaamse meetingindustrie in cijfers 2013
Toerisme Vlaanderen voerde begin 2020, in samenwerking met de vzw Kunststeden Vlaanderen en Visit Brussels, een onderzoek naar het beslissingsproces van organisatoren van meetings en congressen.

Tijdens dit onderzoek werd het beslissingsproces van twee doelgroepen binnen het MICE-segment in kaart gebracht:

  • Internationale associaties gevestigd in binnen-en buitenland die meetings en congressen organiseren
  • Bedrijven gevestigd in binnen- en buitenland die meetings, meetcentives en/of incentives organiseren

De volgende onderwerpen werden onderzocht:

  • Beslissingsfactoren
  • Informatiebronnen
  • De bekendheid van Vlaanderen
  • De mate waarin er al een meeting/congres/incentives werd geboekt in Vlaanderen
  • Tevredenheid over meetings/congressen/incentives in Vlaanderen

Omwille van de wereldwijde uitbraak van het coronavirus werd het veldwerk vroegtijdig afgebroken en is het onderzoek niet volledig afgewerkt. Er zijn echter voldoende gegevens voorhanden voor een algemene analyse en rapportage.

Raadpleeg hier het rapport over het beslissingsproces van internationale associaties

Raadpleeg hier het rapport over het beslissingsproces van Belgische en buitenlandse bedrijven. 

 !NIEUW! Raadpleeg hier het rapport over de impact van COVID-19 


De resultaten van het vorige MICE-onderzoek (2014) kan je raadplegen in dit rapport over de meetingindustrie in Vlaanderen.