Nederland

Beeld Antwerpen skyline
Toerisme Vlaanderen is actief op de Nederlandse markt. Nederland is de belangrijkste markt voor onze bestemming, zowel op vlak van aankomsten als overnachtingen. Op deze pagina vind je enkele concrete resultaten en de contactgegevens van het kantoor in Den Haag.

West-Vlaanderen in de kijker bij onze noorderburen

De eerste resultaten van twee persreizen van het najaar van 2017 leveren mooie reportages op. We namen onze noorderburen op sleeptouw door West-Vlaanderen en toonden hen de veelzijdigheid van de Westhoek. Samen met verschillende partners, zorgde Toerisme Vlaanderen voor de promotie en organisatie van de persreis.

Diverse West-Vlaamse partners waaronder De Westhoek organiseerden samen met Toerisme Vlaanderen een eerste persreis. Die vond plaats in november 2017. Daarbij namen we de journalist op sleeptouw door de regio van WO I. Op die manier brachten we dit blijvend actueel onderwerp in beeld voor de actieve reizende motorminnende lezer. De eerste resultaten van deze succesvolle perstrip zijn nu te bewonderen in een 10-pagina’s tellende reportage in het GTO magazine én een 8-pagina’s tellende publicatie in Moto 73. Beide magazines mikken op de Nederlandse motor- en autoliefhebber. Een reportage in Autoweek volgt nog.

Een tweede persreis vond plaats in juli 2017 met organisatie van West-Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen. Daarbij werden de handen in elkaar geslagen tussen verschillende partners om zo toegankelijk reizen in Vlaanderen te promoten. Daarnaast werd ook duidelijk dat Vlaanderen het ‘iedereen verdient vakantie’-gegeven echt uitdraagt. De resultaten van deze persreis vertalen zich in een publicatie in Support Magazine en een item op de blog Eelkedroomt.nl. Het artikel zet naast het thema toegankelijkheid ook de Vlaamse kuststeden Oostende, Middelkerke en De Panne in de kijker. 

Bekijk de artikels:

 

Nederlandse bloggers enthousiast over Hasselt

Op 23 en 24 maart nodigden we 5 Nederlandse bloggers uit voor een korte citytrip in Hasselt. Samen met een local ontdekten ze de hipste hotspots in het stadscentrum. De rode draad door hun bezoek aan de stad van de smaak was natuurlijk lekker eten en drinken, maar ook het Modemuseum en de Japanse Tuin stonden op het menu.

De aanleiding van deze bloggersreis was de nieuwe campagne van Nederlands reisgidsenmerk time to momo. De Limburgse provinciehoofdstad is in april 2018 ‘stad van de maand’ in heel Nederland. Veel boekhandels bieden de minigids Hasselt in april gratis aan, en je kan hem ook heel de maand gratis downloaden. De bloggers trapten deze promotiemaand met veel enthousiasme op gang!

Ontdek de lovende artikels van deze bloggers

5 Nederlandse bloggers ontdekken Hasselt
 

Nieuwe reisgids werpt een licht op Vlaamse kust

Time to momo reisgids Belgische kustHet reisgidsenmerk ‘time to momo’ – de Nederlandse marktleider met meer dan 250.000 verkochte exemplaren per jaar -  lanceerde een reisgids gewijd aan onze Belgische badsteden. Opmerkelijk, want het is de eerste gids in de time to momo-reeks die focust op een hele regio in plaats van op een enkele stad. De time to momo-gids ‘Belgische Kust’ bevat wandelroutes door Oostende, Knokke-Heist, Blankenberge, De Haan en Nieuwpoort, en een fietsroute van De Panne naar Veurne. 

In samenwerking met Toerisme Vlaanderen promoot het reisgidsenmerk hun nieuwe aanwinst nu in heel Nederland. Wie tussen 1 maart en 31 mei 2018 een stedengids van time to momo koopt, krijgt de reisgids over de Belgische kust er gratis bij. De actie loopt in een duizendtal Nederlandse boekhandels, waaronder ook de populaire webshop Bol.com, met een oplage van zo’n 30.000 reisgidsen. De gratis-gidscampagne wordt ondersteund door point-of-sale campagnemateriaal, advertenties, een radiocampagne op Sky Radio, een sociale mediacampagne en een mailing.

 

Hans Avontuur wint Persprijs Toerisme Vlaanderen en Brussel

Naar jaarlijkse gewoonte werd op donderdag 8 maart 2018 de Persprijs Toerisme Vlaanderen en Brussel uitgereikt in het Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond in Amsterdam. Deze prijs bekroont de meest inspirerende reportages van Nederlandse journalisten in samenwerking met Toerisme Vlaanderen. 

Dit jaar gaat de Persprijs naar Hans Avontuur, voor zijn reportage ‘Allez wilt gij nog ‘ne latte’ in het Algemeen Dagblad van 8 april 2017. Directeur Dirk Mertens zette daarnaast ook twee bloggers in de bloemetjes voor hun online verhalen over Vlaanderen. De Culturele Blogprijs ging naar Harri Theirlynck, voor zijn verhaal ‘Waarom in Watou alles een andere betekenis krijgt (en het is niet eens om het bier)’. De Blogprijs Toerisme Vlaanderen en Brussel ten slotte ging naar Stéphanie Versteeg en haar artikel ’10 tips voor een weekendje Gent’

Uitreiking Persprijs Toerisme Vlaanderen 2017


Toast op 2018 met de sector

Het Nederlandse team van Toerisme Vlaanderen zette naar jaarlijkse traditie 2018 goed in tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs in Utrecht. Zo’n 300 Nederlandse b2b-partners waren aanwezig en toastten samen met ons op het nieuwe jaar. We spraken meerdere pers- en tradeprofessionals over de vele Vlaamse evenementen die dit jaar op til staan, zoals de Vlaamse Meesters en Antwerpen Barok, Triënnale Brugge, Beaufort, opening van DIVA, Hof van Busleyden, … Daar hoorden uiteraard Belgisch bier en heerlijke hapjes bij.

Vakborrel op de Nederlandse VakantiebeursVakborrel op de Nederlandse Vakantiebeurs

 

Internationale persreis naar Oostende

kunstfestival het vlot oostende

Het Oostends hedendaags kunstfestival 'Het Vlot', gecureerd door Jan Fabre en Joanna De Vos werd onder de aandacht gebracht bij internationale journalisten. Toerisme Vlaanderen bracht meer dan 20 internationale journalisten uit Nederland, Frankrijk en Duitsland naar Oostende voor de opening van dit kunstfestival. We boden de journalisten een unieke reiservaring aan zodat hun artikels extra potentiële bezoekers naar Oostende aantrekken, ook tijdens het toeristisch laagseizoen.

Meer dan 70 artiesten uit binnen- en buitenland namen deel aan ''Het Vlot'. Het kunstfestival was een internationaal succes dat door de journalisten onder de aandacht werd gebracht.


ANTOR persworkshop in Amsterdam

De jaarlijkse Antor Persworkshop vond dit jaar plaats op 23 november in de bibliotheek van dierentuin Artis te Amsterdam. Hieraan namen diverse verkeersbureaus deel en een 100-tal journalisten en bloggers. Edith en Natalie vertegenwoordigden Vlaanderen & Brussel met een stand.

Thema’s als o.a. Vlaamse Meesters, gastronomie, fietsen en de culturele en toeristische toppers van 2018 presenteerden zij mondeling in de vorm met face-to-face speeddating aan de Nederlandse media. Zij overhandigden de journalisten/bloggers ook een wervend document (in print of op usb-stick) met een overzicht van de hoogtepunten van 2018 alsook brochures, folders en gidsjes.  Deelnemers aan de workshop varieerden van reisbloggers tot reisjournalisten, journalisten die schrijven voor fiets- en wandelmagazines, dagbladen, maar ook online influencers als instagrammers en vloggers waren aanwezig. Het was wederom een geslaagde editie en een perfect netwerkmoment met de Nederlandse pers. 

 

Vlaamse Meesters in het Mauritshuis

Op donderdag 5 oktober organiseerden de Algemene Afvaardiging van de Vlaamse Regering in Nederland, Flanders Investment & Trade, Toerisme Vlaanderen en CODART een exclusieve Nocturne in het Mauritshuis in Den Haag voor hun Nederlandse contacten. Aanleiding was de tentoonstelling 'Zuiderburen - Portretten uit Vlaanderen 1400 - 1700' die nog tot midden januari 2018 te bezichtigen is in het Mauritshuis.

De tentoonstelling toont belangrijke werken van Rogier van der Weyden, Hans Memling, Pieter Pourbus, Peter Paul Rubens en Anthony van Dyck én vertelt je meer over de mensen achter de portretten. Na een inleiding van directeur Emilie Gordenker volgden enkele interessante lezingen over deze Vlaamse Meesters, door eminente sprekers zoals Fernand Huts en Edwin Buijsen. Nadien konden de genodigden de tentoonstelling bezoeken en uiteraard genieten van een smaakvolle Vlaamse receptie. Alle info over de tentoonstelling: www.mauritshuis.nl.

 

Perstrip 'On the wheel of the Cannibals' zet Vlaams wielertoerisme in de kijker

Op zaterdag 26 augustus 2017 werd voor het eerst de Eddy Merckx Classic gereden. Dit is een toertocht door het Pajottenland en Vlaamse Ardennen voor wielerliefhebbers, opgedragen aan Eddy Merckx. 

Ridley fietsNaar aanleiding van dit evenement organiseerde Toerisme Vlaanderen een 3-daagse persreis die het Vlaams wielertoerisme in de kijker zet. We verwelkomden 4 journalisten van het Verenigd Koninkrijk en 3 journalisten van Nederland.

De trip liet hen kennismaken met de omgeving van de Vlaamse Ardennen en Vlaams Brabant. Naast het fietsen werden ook stadsbezoek aan Leuven, een brouwerijbezoek en een bezoek aan het Sven Nys cycling Center voorzien.

Deze persreis is een succesvolle samenwerking met Toerisme Vlaams-Brabant, Toerisme Leuven, Ridley Bikes en het Sven Nys Cycling Center.

 

Nederlandse bloggers in 'urban' Antwerpen 

Begin juni 2017 kwamen negen gerenommeerde Nederlandse bloggers op verkenning in Antwerpen. Ze bezochten het heropende M HKA en wandelden daarna met een echte kenner langs verborgen graffiti-kunstwerken. Als afsluiter bezochten ze enkele karakteristieke koffieplekken, typisch voor de koeken- en koffiestad. Deze persreis leverde intussen al 4 enthousiaste blogartikels op die veel aandacht kregen op sociale media.

 

#Brugesbytube en Brugse Zotten

Visit Bruges, brouwerij Halve Maan en Toerisme Vlaanderen lanceerden in april 2017 een grootscheepse social media- en online campagne #Brugesbytube om het imago van Brugge als bestemming voor een culturele citytrip te versterken. De campagne krijgt nationale omvang op de Nederlandse markt, waar mensen door het kopen of bestellen van een Brugse Zot kans maken om één van de 1000 citytrips naar Brugge te winnen. We ontwikkelden twee brand story video's die allebei gebaseerd zijn op de bierpijplijn van brouwerij Halve Maan. De video's worden via Facebook, YouTube en Instagram verspreid:

Naar boven


Op zoek naar concrete cijfers? Bekijk de aankomst- en overnachtingsstatistieken op deze website. 


Contact

Toerisme Vlaanderen & Brussel
Koninginnegracht 86
NL-2514 AJ DEN HAAG

Tel: + 31 70 416 81 10
Fax: + 31 70 416 81 20
nederland@visitflanders.com
www.toerismevlaanderen.nl