Kwaliteit in de meetingindustrie

Toerisme Vlaanderen zet zich in om van Vlaanderen een internationale topbestemming te maken voor meetings en congressen, met ons erfgoed als belangrijke troef. Om als bestemming op internationaal niveau mee te kunnen, moet de kwaliteit van onze meeting- en congressector van topniveau zijn. We stelden een actieplan op met concrete initiatieven die Toerisme Vlaanderen vanaf 2017 wil nemen om dit te bereiken.

De initiatieven van Toerisme Vlaanderen voor de kwaliteitswerking behoren tot twee verschillende trajecten:

• een professionaliseringstraject waarvoor Toerisme Vlaanderen vanaf de tweede helft van 2018 instrumenten zal presenteren aan de meetinglocaties
  • een begeleidingstraject ‘Beleving in meetinglocaties in erfgoed' dat we in 2017 opstartten om een aantal meetinglocaties te helpen uitgroeien tot 'special meeting venues'

Op 8 december 2017 organiseerde Toerisme Vlaanderen een inspiratiesessie over 'Beleving in meetinglocaties in erfgoed' in het Brusselse Stripmuseum. Zo'n 40 medewerkers van meetinglocaties in erfgoed en lokale congresbureaus namen deel. Op deze inspiratiesessie stelde Toerisme Vlaanderen ook het begeleidingsprogramma voor en spoorden we meetinglocaties aan om zich kandidaat te stellen.