Familievriendelijk Vlaanderen

Nieuwe tradebrochure

In januari 2017 stelden we onze viertalige pers- en tradebrochure 'Familievriendelijk Vlaanderen en Brussel' voor in het Zwin in Knokke. Deze inspiratiebrochure geeft een overzicht van het familievriendelijke aanbod in Vlaanderen en haar deelbestemmingen. De publicatie is de in eerste plaats bedoeld voor internationale reisprofessionals en journalisten. Ook voor Vlaamse toeristische aanbieders kan ze inspiratie bieden.

Campagne 'Wij gastvrij, jij blij'

Via de campagne ‘Wij gastvrij, jij blij’ sensibiliseerden Horeca Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen de horecasector om zich meer open te stellen voor families met kinderen. Samen zetten we met deze campagne elke Vlaamse restaurantuitbater aan om iedereen welkom te heten in zijn zaak, ook families met kinderen. Op de bijbehorende website www.wijgastvrij.be deelden we heel wat tips rond gastvrijheid voor families.

Restaurantuitbaters konden een gratis promotiepakket aanvragen. In 2017 verspreidden we ruim 500 pakketten met campagnebuttons, inkleurbare placemats en feedbackkaartjes.

Vorming

In het najaar van 2017 organiseerden we 2 inspiratiedagen met tips voor een familievriendelijke totaalaanpak in logies. Alle logiesuitbaters die een subsidiedossier hadden ingediend rond toegankelijkheid en familievriendelijkheid waren welkom. Op beide sessies waren er 23 uitbaters aanwezig. De vormingen vonden plaats op 2 locaties die we meteen als goed voorbeeld naar voren konden schuiven:

• De Grote Linde in Beernem, een authentieke hoeve met 4 gastenkamers en een vakantiewoning. Gasten met (klein)kinderen genieten hier van het uitgebreide familieaanbod en kunnen een speciaal arrangement boeken.
  • Hotel Martin’s Patershof in Mechelen, een hotel dat op weekdagen een zakenpubliek aantrekt en tijdens weekends en vakantieperiodes met veel succes inzet op families met kinderen. Ook zij bieden speciale familie-arrangementen aan.

De inspiratiedagen begonnen steeds met een rondleiding en uitleg van de managers van deze locaties. Vervolgens kwamen ook andere topics aan bod, zoals ondersteuning en tools voor kwalitatieve logies, familievriendelijk onthaal, communicatie, infrastructuur en beleving.

Award voor familievriendelijk Brussel

In december 2017 namen we in Beijing de 'Most Popular City For Family Travel for Chinese travelers' award in ontvangst voor Brussel. Deze prestigieuze award is een belangrijke erkenning voor de inspanningen die Toerisme Vlaanderen levert op de groeimarkt China. We promoten Brussel al jaren als familievriendelijke bestemming, en dat loont. De Chinese familiemarkt is bijzonder gecharmeerd door Brussel met haar Stripmuseum, stripwandeling en stripmuren, de Grote Markt, Manneken Pis, het Atomium, Mini-Europa, ...

Pilootproject 'Familievriendelijk Erfgoed'

In 2017 zetten we in samenwerking met FARO en Herita verder in op het pilootproject 'Familievriendelijk Erfgoed'. We bieden 3 erfgoedsites begeleiding met een familievriendelijk traject op maat: het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) in Tervuren, het Museum voor Schone Kunsten in Gent en het Provinciedomein Raversyde in Oostende.

De 3 erfgoedsites deden in 2017 inspiratie op bij een paar familievriendelijke sites in Nederland. Daarnaast kregen ze begeleiding door Vlaamse en Nederlandse experts uit verschillende disciplines. In het Museum voor Schone Kunsten voerden we ook al een belevingsonderzoek uit, dat we in 2017 afrondden. Voor KMMA en Domein Raversyde staat dit onderzoek op de planning voor 2018. Ten slotte focusten we ook op gidsenwerking. Domein Raversyde startte een kwalitatieve gidsenwerking op in samenwerking met het bureau 'De Derde Verdieping'. Het museum voor Schone Kunsten volgde een opleiding rond kwaliteit en beleving in gidsenwerking van Toerisme Vlaanderen.