Vlaamse gastronomie

Jong Keukengeweld

Voor de Jong Keukengeweld editie 2016-2017 reserveerden maar liefst 27 000 jongeren een plaatsje bij één van de deelnemende chefs. De nieuwe selectie voor de lichting van 2017-2018 maakten we op 18 september 2017 bekend in Bokrijk. Meer dan 150 gasten maakten er in een Breugheliaanse sfeer kennis met het vakmanschap van de jonge chefs. Een professionele vakjury onder leiding van Jan Buytaert en Gert De Mangeleer selecteerde 53 chefs, waaronder 6 vrouwen.

Jong Keukengeweld werkte in 2017 samen met de VLAM om lokaal vlees in de kijker te zetten. Alex Verhoeven en Nicolas Wentein gingen de strijd om het beste vleesgerecht aan in een sterk promotiefilmpje. De video was tijdens de jongerenactie in oktober te zien in grote filmzalen en enkele arthouses. Alex Verhoeven zette de samenwerking verder als ambassadeur door recepten op te stellen voor lekkervanbijons.be en Foodprint.

Samen met lokale vakmensen organiseerde Toerisme Vlaanderen 4 inspiratiesessies rond duurzaamheid en lokale producten voor de Jong Keukengeweld-chefs. De focus lag op duurzaam vissen met de North Sea Chefs, Vlaamse kazen uitgekozen door Van Tricht en de wondere wereld van chocolade met Callebaut. Gert De Mangeleer, de peter van Jong Keukengeweld, zette duurzame bedrijfsvoering in de kijker. Deze inspiratiesessie haalde zelfs het VTM-nieuws.

Flanders Kitchen Rebels

Naast Vlaamse lekkerbekken konden in 2017 ook buitenlandse toeristen en professionele contacten proeven van het culinair talent van de Jong Keukengeweld-chefs.

Tijdens Tomorrowland 2017 gaven 12 Jong Keukengeweld-chefs het beste van zichzelf. Meer dan 800 internationale festivalgangers werden op het vliegtuig naar Tomorrowland verrast met een culinair hoogtepunt. In samenwerking met Brussels Airlines en Tomorrowland mochten we 5 chefs meesturen op een 'partyvlucht'. Aan de kookpotten in de lucht: Tim Boury, Julie Baekelandt, Alex Verhoeven, Thomas De Muynck en Bert Denoulet. Ook op het festival zelf was Jong Keukengeweld vertegenwoordigd. Meer dan 5 400 feestvierders maakten kennis met de Vlaamse keuken in het gloednieuwe 'Tastes of the World'-restaurant. Onze chefs Tom Van Lysebettens, Nils Proost, Jonas en Laurence Haegemen, Broes Tavernier, Floris Pannecoucke en Frederik Deceuninck kookten er met de beste Vlaamse producten. Ze sloegen de handen in elkaar met andere chefs uit 6 verschillende landen.

We verrasten in 2017 heel wat professionele contacten met Vlaams culinair geweld:

• In maart serveerde sterrenchef Dennis Broeckx van L’épicerie du Cirque topgerechten aan 'neusje van de zalm'-contacten in het zakentoerisme in Londen.
  • In mei toonden Michael Yates en Sam D'Huyvetter het beste van zichzelf voor zakentoerisme- en perscontacten in het Trinity House in Londen. Ze werden daarin bijgestaan door chocolatier Pieter Vaes en brouwerij Hof Ten Dormael.

Ten slotte gaven de Jong Keukengeweld-chefs enkele workshops aan studenten:

• In oktober 2017 tijdens La Semaine du Goût in Parijs gaven David Grosdent en Sam Van Houcke workshops aan jonge studenten van de Parijse hotelschool.
  • AEHT, het Europese symposium voor culinaire secundaire scholen, vond in 2017 plaats in Oostende. Leerlingen van het secundair onderwijs van over heel Europa kwamen naar België om meer te leren over innovatie, producten en technieken. Samen met Horeca Vorming Vlaanderen jureerden verschillende Jong Keukengeweld-chefs bij de wedstrijden en gaven de chefs workshops aan de volgende (internationale) generatie.

Evenementen in binnen- en buitenland

• Begin maart 2017 kookten Gert De Mangeleer en Vilhjalmur Sigurdarson de ziel uit hun lijf voor een 100% Vlaams pop-updiner op Omnivore in Parijs.
  • Elk seizoen bracht een Flanders Kitchen Rebel de Chinese foodies naar hogere culinaire sferen in het toprestaurant Temple Restaurant Beijing. Karel Van Oyen, Jonas en Laurence Haegemen, Koen Verjans, en Vilhjalmur Sigurdarso toverden er het beste van de Vlaamse keuken op de tafel.
  • Op 21 en 22 mei 2017 waren we aanwezig op de zesde editie van ChefAlps in Zürich.
  • Op het UNWTO - World Forum on Gastronomy Tourism in San Sebastian lichtten we de strategie 'From Flanders With Food' toe. Minister Ben Weyts ondertekende er ook een intentieverklaring tussen Toerisme Vlaanderen en Basquetour om kennis over culinair toerisme uit te wisselen. Meer dan 20 Baskische en Vlaamse journalisten waren getuige van de ondertekening. Met Vlaamse en Baskische hapjes en drankjes maakten we een feest van de ondertekening.
  • In november 2017 bracht voormalige Flanders Kitchen Rebel Seppe Nobels de koninklijke missie naar India naar hogere vegetarische sferen.

Flanders Food Faculty

Bocuse d’Or

Elke 2 jaar gaat België op zoek naar een geschikte kandidaat om ons land culinair te vertegenwoordigen op de Bocuse d’Or, de meest prestigieuze culinaire wedstrijd ter wereld. Het zijn als het ware de Olympische Spelen voor gastronomie. Onze (succesvolle) deelname aan deze prestigieuze wedstrijd is heel belangrijk voor het gastronomisch imago van Vlaanderen. Door hier volop in te zetten op een positief resultaat, profileren we Vlaanderen nog meer als culinaire topbestemming.

De selectie voor het team van 2017-2019 vond plaats tijdens Horeca Expo te Gent op zondag 19 en donderdag 23 november. De overwinning ging naar Lode De Roover, de Jong Keukengeweld-chef van Fleur de Lin in Zele. De Roover werd bijgestaan door zijn commis (leerling-kok) Julie Boumans, ook van Fleur de Lin. Zijn commis in Turijn zal Piet Vande Casteele zijn.

De Roover begon eind 2017 aan een intensieve voorbereiding georganiseerd door de Flanders Food Faculty, een netwerkorganisatie die de Vlaamse gastronomie in binnen- en buitenland promoot. Toerisme Vlaanderen maakte via de Flanders Food Faculty de nodige middelen vrij om de chef te begeleiden en professioneel te omkaderen. Horeca Vlaanderen staat in 2018 in voor de praktische uitvoering. Gastronomisch bondscoach Jo Nelissen zal chef De Roover en zijn commis klaarstomen voor de Europese finale.

Nationaal Culinair Team

In 2017 werd ons land voor de eerste maal ooit geselecteerd om deel te nemen aan de prestigieuze Young Chefs Culinary World Cup. Hotelscholen uit Vlaanderen en Brussel vaardigden hun beste leerlingen en jong-afgestudeerden af om te strijden voor een plaatsje in het achtkoppige team dat ons land in 2018 zal vertegenwoordigen op één van de grootste culinaire wedstrijden ter wereld.

From Flanders with Food

Tussen 21 en 25 augustus 2017 nam topchef Gert De Mangeleer 3 Japanse topchefs en een aantal Japanse ‘influencers’ en internationale journalisten op sleeptouw door culinair Vlaanderen. Toerisme Vlaanderen en Art Flanders nodigden deze invloedrijke gasten uit om de Vlaamse gastronomie nog beter op de wereldkaart te zetten. 5 dagen lang gingen ze samen op exclusieve gastronomische verkenning in Brugge en omstreken. De uitstap werd afgesloten met een lunch en diner die door de Japanse én Vlaamse chefs werden klaargemaakt. In het najaar was Gert De Mangeleer te gast op een gelijkaardig evenement in Japan.

Prijzen en erkenningen

• De Belgische frietkotcultuur kreeg in 2017 een officiële erkenning als Belgisch immaterieel erfgoed. Deze nationale erkenning is een belangrijke stap naar een UNESCO-erkenning.
  • Jong Keukengeweld kreeg in 2017 van de internationale culinaire gids Gault&Millau de 'Marketing award' voor beste culinaire campagne.
  • Jong Keukengeweld kreeg op Horeca Expo in Gent in 2017 de award van 'Culinaire persoonlijkheid' voor de evolutie die de campagne de voorbije 10 edities heeft doorgemaakt.
  • We brachten de culinaire troeven van Vlaanderen visueel samen in 'From Flanders with Food', een magazine dat we bezorgen aan pers, buitenlandse toeristen, foodies en de internationale toeristische en culinaire sector. Het magazine werd gedrukt in meer dan 10 000 exemplaren en online verdeeld. Deze publicatie werd genomineerd voor beste 'Digital publication' op de Gourmand World Cookbook Awards.

Vlaanderen smaakt

Toerisme Vlaanderen lanceerde in 2017 in samenwerking met de verschillende provinciale toeristische organisaties de culinaire ambassadeurscampagne ‘Vlaanderen Smaakt’. Per provincie selecteerden we 2 vakmannen of -vrouwen die elk in eigen streek op ontdekking gaan en hun 5 favoriete adresjes voorstellen.