Wielercultuur

Om de Vlaamse wielercultuur te promoten in het buitenland organiseerden we in 2017 verschillende thematische persreizen:

• In het voorjaar van 2017 organiseerden we een ‘Beleef de koers’ perstrip voor 7 Nederlandse journalisten.
  • Ook de Amerikaanse media Velonews en Peloton Magazine kwamen langs tijdens de voorjaarsklassiekers van 2017.
  • In juni 2017 organiseerden we een perstrip met het Franse magazine La Sueur, rond de nieuwe ‘Elfstedenronde’ in Brugge.
  • In december 2017 vond een perstrip plaats met Amerikaanse pers rond het thema cyclocross.

Daarnaast was Toerisme Vlaanderen in 2017 ook op andere evenementen en beurzen aanwezig om het wielertoerisme in onze bestemming te promoten:

• Bij de start van de Tour de France in Düsseldorf organiseerde Toerisme Vlaanderen een evenement ter promotie van de Vlaamse wielercultuur voor touroperators en andere genodigden.
  • Eind juni 2017 hadden we Transcontinental, een ultra-race met sterke online visibiliteit, voor een derde maal te gast in Geraardsbergen.
  • In augustus 2017 deden we in samenwerking met Golazo en Ridley bikes een promocampagne naar de Nederlandse en Britse markt rond de nieuwe wielertocht Eddy Merckx Classic. Toerisme Vlaanderen bracht touroperators op de hoogte van dit nieuwe event en nodigde journalisten uit om deze tocht en het wielererfgoed in Vlaams-Brabant te beleven. Zo stond ook een bezoek aan het Sven Nys Centrum op het programma.
  • In november 2017 werkten we samen met Britse mediapartner Rouleur Magazine tijdens de Rouleur Classic Expo in Londen. We deden dit in samenwerking met onze partners WieMu, Centrum Ronde van Vlaanderen, Flanders Classics en Johan Museeuw. Voor de beurs van start ging reed Johan Museeuw met enkele journalisten en bloggers op één dag het parcours van de klassiekers Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen, inclusief highlights uit Flanders Fields. Deze rit werd uitvoerig gecoverd via de sociale mediakanalen van alle betrokken partners en bereikte zo honderdduizenden mensen.

Ook op onze eigen sociale mediakanalen waren we natuurlijk actief. Toerisme Vlaanderen is zo goed als dagelijks aanwezig als 'cyclinginflanders' op Instagram, Facebook en Twitter. Op 1 november 2017 lanceerden we de vernieuwde website www.cyclinginflanders.cc, gericht op internationale wielerfanaten.

Eind augustus 2017 maakten we bekend dat het hefboomproject 'Homeland of Cycling' een subsidie van 400 000 euro krijgt voor de uitbouw van een hoogstaand netwerk voor sportieve wielertoeristen. Het gaat concreet om in totaal 750 kilometer fietsroute met 85 zogenaamde ‘Flandrien Challenges’. Alle relevante bestaande wieler(erfgoed)attracties worden zo met elkaar verbonden en versterkt. Rond de routes komt een netwerk van professionele infrastructuur, zodat wielertoeristen in alle comfort onze wielerbestemming kunnen verkennen. Dit gebeurt in samenwerking met Strava, de grootste online community van sportieve fietsers ter wereld.