Brazilië

De interesse voor Vlaanderen als toeristische bestemming stijgt zichtbaar in Brazilië. Door samen te werken met verschillende partners kunnen we een kwalitatief verschil maken om potentiële Braziliaanse bezoekers onze bestemming te leren kennen, en hen de weg naar Vlaanderen te tonen.

• In januari 2017 nam Toerisme Vlaanderen deel aan de internationale trade-beurs FITUR in Madrid. Voor de Braziliaanse markt is onze deelname aan deze beurs heel belangrijk, aangezien veel Brazilianen samenwerken met Spaanse touroperators om hun reizen te boeken.
  • We nodigden 3 Braziliaanse touroperators uit om in maart 2017 de internationale trade-workshop rond het Vlaamse Meesters-project bij te wonen in Antwerpen. Nadien bezochten ze ook Brugge, Gent, Antwerpen en Brussel.
  • Op 25 april 2017 nodigde Toerisme Vlaanderen samen met Brussels Airlines 30 Braziliaanse touroperators uit voor een ontbijtmeeting in São Paulo. Enkele deelnemers hadden Vlaanderen eerder al bezocht en deelden enthousiast hun ervaringen met de andere aanwezigen. Brussels Airport en Toerisme Vlaanderen gaven daarnaast een presentatie over onze bestemming en toonden hoe je het best naar Vlaanderen reist.
  • Ook in april 2017 vond de Travel Week plaats in São Paulo. Net als vorig jaar had Toerisme Vlaanderen een stand op deze beurs. Travel Week werkt met een afsprakensysteem, wat ons toeliet om op 3 dagen tijd 64 partners te ontmoeten. Daags voordien namen we ook deel aan de 'Pre Travel week' georganiseerd door Virtuoso.
  • In juni 2017 ontvingen we 11 reisagenten van het luxueuze Rocco Forte hotels. Zij genoten van enkele dagen Vlaanderen voor ze doorreisden naar IMEX in Frankfurt.
  • Samen met NBTC (het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) reisden we naar Riberao Preto en Campinas om enkele belangrijke touroperators te bezoeken die daar grote verkoopscijfers halen. Het binnenland van de Braziliaanse deelstaat São Paulo is volop in ontwikkeling en in deze regio wordt momenteel heel veel business gegenereerd.
  • Dankzij onze goede contacten met Rail Europe mochten we 5 Braziliaanse touroperators ontvangen voor een dagje Brussel. Zij gingen oorspronkelijk Amsterdam, Rotterdam en Londen bezoeken, maar wijzigden hun al geboekte reis om ook Brussel te kunnen bezoeken. We nodigden toeristische partners uit Vlaanderen uit om deze mensen te leren kennen gedurende hun 24 uur in Vlaanderen.

Elk jaar reikt ETC (European Travel Commission) in Brazilië een journalistenprijs uit. De 7 laureaten van 2016 kregen een reis aangeboden naar Vlaanderen en Monaco. Toerisme Vlaanderen en Visit Monaco ontvingen de enthousiaste journalisten in 2017 en bezorgden hen exclusieve ervaringen. Deze persreizen zorgden voor enkele uitgebreide artikels in de Braziliaanse pers, onder andere in Qual Viagem en Viaje Mais.

Daarnaast nodigden we in 2017 drie journalisten uit op een persreis naar Vlaanderen:

• In juni ontvingen we Bruno van Viagem e Turismo, het grootste reistijdschrift van Brazilië. Met 2,2 miljoen unieke websitebezoekers per maand en dito volgers op Facebook en andere sociale media, zijn zij een autoriteit op vlak van toerisme. Het blad wijdde maar liefst 30 bladzijden aan Vlaanderen in hun jubileumeditie van november. Vlaanderen sierde zelfs voor de allereerste keer de voorpagina van het tijdschrift.
  • In oktober 2017 kwam Monica van Estadão - één van de twee grote kranten in Brazilië - naar Vlaanderen. Estadão bevat een inhoudelijk kwalitatieve reiskatern die in Brazilië als referentiepunt gezien wordt. Samen met NBTC nodigden we Monica uit om zowel Vlaanderen als Nederland beter te leren kennen en zich te verdiepen in de Vlaamse Meesters.
  • In december ontvingen we Marjorie, journaliste voor het Braziliaanse mannenblad VIP. De focus in deze persreis lag op thema's die mannen erg interesseren zoals bier, gastronomie en enkele prachtige erfgoedlocaties.