Duitsland

Blind date in Antwerp

Tussen 11 en 19 februari 2017 plaatste de radiozender 1LIVE Antwerpen in de kijker, in nauwe samenwerking met Toerisme Vlaanderen. 1LIVE is de grootste radiozender van Duitsland met op weekdagen meer dan 1 miljoen luisteraars per uur. Op Valentijnsdag koos 1LIVE in het kader van haar actie 'Blind date in Antwerp' twee luisteraars uit die elkaar niet kenden. Van 17 tot en met 19 februari maakten deze twee geluksvogels samen een (romantische) trip naar Antwerpen. Het miljoenenpubliek van 1LIVE kon de trip volgen via onder meer live reportages op de radiozender zelf, maar ook op de website en sociale media. Bovendien zetten Dominique Persoone en Tanguy Ottomer vooraf enkele troeven van onze bestemming in de kijker tijdens een interview.

ITB Berlijn

Van 8 tot en met 12 maart 2017 vond in Berlijn de ‘Internationale Tourismusbörse’ (ITB) plaats, de grootste toerismebeurs ter wereld voor zowel reisprofessionelen als particulieren. Binnen het kader van het Vlaamse Meesters–project was Toerisme Vlaanderen in 2017 aanwezig samen met Visit Antwerpen, Visit Brugge, Musea Brugge, Visit Gent, Visit Leuven, Visit Mechelen en Mu.ZEE Oostende. We belichtten er vooral ‘Antwerp Baroque 2018 – Rubens as an inspiration’ als eerste grote deelproject binnen het Vlaamse Meesters-programma. Tijdens een persconferentie en een trade-infosessie op 8 maart stelden we de komende activiteiten in Antwerpen en de nieuwe tentoonstelling 'Het vlot. Kunst is (niet) eenzaam' in Mu.ZEE bovendien voor aan een 20-tal journalisten en 30 trade-contacten.

Stedencampagne in samenwerking met Deutsche Bahn

Op 29 mei 2017 lanceerde Toerisme Vlaanderen de stedencampagne ‘Alles. Außergewöhnlich’ (‘Alles. Buitengewoon’) in samenwerking met Deutsche Bahn. Op infoschermen in trein- en metrostations in Frankfurt en Keulen (met een bereik van 3,4 miljoen contacten) en online banners werden Gent, Brugge, Antwerpen, Mechelen, Leuven, Brussel en Oostende elk met een thema verbonden. Met de Sparpreis-Belgien actie van Deutsche Bahn konden reizigers al vanaf 19,90 euro vanuit Keulen en vanaf 39,90 euro vanuit Frankfurt naar deze steden reizen. Door de samenwerking met touroperator Ameropa, een dochteronderneming van Deutsche Bahn, konden consumenten hun treinreis zelfs meteen inclusief overnachtingen boeken.

Samenwerking met Eurowings

Op 9 juni 2017 startte Toerisme Vlaanderen een campagne samen met Eurowings, als voortzetting van een gemeenschappelijke actie uit 2016. Centraal stonden de kunststeden Antwerpen, Brugge, Brussel en Gent die via de vliegverbinding Stuttgart-Brussel te bereiken zijn. Via een mix van online bannering, advertorials en een out-of-home-filmpje op infoschermen overtuigden we de Duitse consument om een citytrip naar Vlaanderen te boeken. De campagne liep tot en met 30 juni 2017.

DERTOUR familiarisation trip

Tijdens het laatste weekend van juni 2017 organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met zijn partners een succesvolle familiarisation trip ('fam trip', een georganiseerde reis om reisagenten onze bestemming te leren kennen) voor 18 DERTOUR-reisagenten. DERTOUR is de belangrijkste Duitse touroperator voor individuele stedenreizen. Op het 'lifestyle & food' programma stond onder meer een bezoek aan Brugge, Oostende, Antwerpen en Brussel. De deelnemers reageerden enthousiast op het toeristische aanbod en absorbeerden tal van nieuwe, inspirerende indrukken van Vlaanderen - waarmee ze vervolgens ook hun klanten kunnen overtuigen om onze bestemming te bezoeken.

Culturele familiarisation trip

Tussen 30 juni en 2 juli 2017 organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met Studiosus Reisen een culturele fam trip. Maar liefst 27 reisagenten kwamen uit Keulen naar Vlaanderen om een bezoek te brengen aan Antwerpen, Brussel, Brugge en Gent. De deelnemers waren alvast erg enthousiast over hun verblijf in Vlaanderen.

Roadshow Vlaamse Meesters in München en Keulen

Op maandag 16 en dinsdag 17 oktober 2017 organiseerden we in München en Keulen een Vlaamse Meesters-roadshow. Samen met 12 partners stelde Toerisme Vlaanderen het Vlaamse Meesters-project voor aan 95 genodigden, een goede mix van Duitse (cultuur)trade-, zakentoerisme- en perscontacten. We ontvingen de genodigden in de Alte Pinakothek / het Museum Brandhorst in München en het Wallraf-Richartz-Museum in Keulen. Beide musea bezitten een Vlaamse Meesters-collectie. Op deze locaties gingen trade-workshops en presentaties over het Vlaamse Meesters-project door, gevolgd door een rondleiding doorheen de Vlaamse Meesters-collectie en een diner.