Frankrijk

SIRHA Lyon

Eind januari 2017 waren we samen met Flanders Investment & Trade (FIT) en tal van bedrijven aanwezig met een gezamenlijke Vlaanderen-stand op de SIRHA-beurs in Lyon. Deze beurs is traditioneel een belangrijke ontmoetingsplaats voor de internationale horecasector. Onze Vlaamse chef Peter Aesaert was ook aanwezig en nam tegelijkertijd deel aan de internationaal gerenommeerde culinaire wedstrijd Bocuse d'Or. Toerisme Vlaanderen maakte van de gelegenheid gebruik om op 23 januari 2017 een pers- en netwerkevenement te organiseren waarop minister Weyts onze plannen toelichtte om Vlaanderen op de culinaire wereldkaart te zetten.

Met Flixbus naar onze Vlaamse steden

Toerisme Vlaanderen werkte op de Franse markt samen met Flixbus, de marktleider van de Franse touringcarbedrijven, om de verschillende buslijnen naar onze Vlaamse steden te promoten. Samen distribueerden we op strategische plaatsen in Parijs en Rijsel 80 000 flyers die een promo-actie rond Brussel, Antwerpen en Gent bevatten.

Deze actie maakte duidelijk dat Vlaanderen makkelijk en goedkoop te bereiken is en sprak voornamelijk een jonge doelgroep aan, voor wie deze manier van reizen erg gangbaar is.

Gastronomisch festival Omnivore

Begin maart 2017 zetten we voor de twaalfde keer de jonge Vlaamse garde topchefs in de kijker op het Parijse foodfestival Omnivore. Deze gastronomische driedaagse is wereldwijd toonaangevend en zet de culinaire sector aan tot creativiteit en innovatie. Het festival richt zich in eerste instantie tot de professionele sector. Ook het grote publiek kan komen smullen van masterclasses en thematische activiteiten voor echte foodies. De ideale gelegenheid dus voor Toerisme Vlaanderen om bij de organisator aan te kloppen en onze Jong Keukengeweld-chefs in de kijker te zetten.

Drie Vlaamse chefs werkten actief mee aan Omnivore 2017: Gert de Mangeleer (Hertog Jan), Vilhjalmur Sigurdarson (Domestic Bakkerij) en Sander Goossens (Souvenir). Zij bereidden elk twee gangen van een 100% Vlaams pop-up diner voor 60 foodies en 20 exclusieve Toerisme Vlaanderen / Flanders Investment and Trade-contacten.

Grootschalige lente-campagne met Weekendesk, TGV France/Bruxelles en Voyages SNCF

Op 22 maart 2017 lanceerden we in samenwerking met Voyages SNCF, TGV France/Bruxelles en Weekendesk een promocampagne om culturele reizigers vanop de Franse markt Vlaanderen te laten ontdekken. Toerisme Vlaanderen mikt met deze campagne voornamelijk op potentiële bezoekers uit Lyon en omstreken, de tweede belangrijkste doelgroep na de inwoners uit regio Parijs en Ïle-de-France.

Vier personages verleidden de potentiële bezoeker tot een bezoek aan Vlaanderen en maakten hem wegwijs door onze bestemming vanuit specifieke invalshoeken. Al hun artikels en tips staan verzameld op het veel bezochte inspiratieplatform www.theplaceto.be.

Om de Franse bezoeker maximaal over te streep te trekken, plaatsten we het aanbod van onze partners prominent in de kijker. We focusten op goedkope treinreizen naar Vlaanderen vanuit Lyon, Rijsel en Parijs en betaalbare hotelarrangementen via Weekendesk. Deze promoties werden ondersteund via gesponsorde Facebookposts, een speciale bijlage in het Télérama-magazine, on- en offline affichage en video in het straatbeeld van Lyon.

Samenwerkingen met Franse pers

In het voorjaar en de zomer van 2017 zette Toerisme Vlaanderen verschillende samenwerkingen op met Franse media.

Een belangrijke focus was de promotie van onze Vlaamse kust. Na een succesvolle campagne met Franse bloggers de voorbije jaren, zetten we de kustpromotie vanaf 14 april 2017 verder samen met onze partners Westtoer en vakantiepark Sunparks. 5 verschillende media (waaronder La Voix du Nord, een regionale krant met een oplage van meer dan 200 000 exemplaren) van de groep La Voix Médias verspreidden een 12 pagina's tellende bijlage, integraal gewijd aan onze kust. Daarbovenop kwam nog 1 pagina in l’Union, een nieuwe commerciële titel in de groep. Hiermee bereikten we in totaal ongeveer 1,5 miljoen lezers. Deze persactie werd ook ruim ondersteund door een sociale media-campagne op de kanalen van Toerisme Vlaanderen, Westtoer en Sunparks.

Tijdens de zomer van 2017 zetten we een redactionele samenwerking op met Vivre Paris en Vivre Lyon, en creëerden we ook zichtbaarheid in Bordeaux. Daarmee plaatsten we zowel Oostende als Gent meer in de kijker op de Franse markt.

Op 20 september organiseerden we - in samenwerking met L'Incontournable - een Vlaamse avond voor de lezers van dit tweemaandelijkse magazine. Ter gelegenheid van de 24ste editie nodigde de redactie 200 lezers uit voor een virtuele avond à la flamande. L’Incontournable is een hoog aangeschreven magazine met focus op cultuur en toerisme dat tweemaandelijks verschijnt in Lyon en de regio Rhône-Alpen. Het is gratis beschikbaar en bereikt gemiddeld zo’n 350 000 lezers.

Jong Keukengeweld brengt La Semaine du Goût op smaak

Het culinaire evenement La Semaine du Goût, in Frankrijk de referentie voor alle beloftevolle chefs en chefs in opleiding, vond van 9 tot 15 oktober 2017 plaats in Parijs. La Semaine du Goût is een sterk merk dat staat voor werken rond innovatie, duurzame en gezonde producten. Dit jaar was het thema 'le goût du partage' of het delen van cultuur, culinaire ervaring en passie.

Toerisme Vlaanderen organiseerde samen met Jong Keukengeweld-chefs Sam Van Houcke en David Grosdent 17 masterclasses voor een tweehonderdtal studenten. Daarbij stond het delen van onze eigen rijke tafel-, eet- en drinkcultuur, producten en knowhow centraal. ’s Avonds vond er bovendien een belangrijk zakentoerisme-evenement plaats, dat eveneens gastronomisch gekruid werd door de Jong Keukengeweld-chefs. Er waren een vijftal partners uit Vlaanderen en tien associaties uit Parijs en omstreken aanwezig.

Groots netwerkevenement voor Franse reisindustrie

Samen met de Vlaamse Vertegenwoordiging in Frankrijk en Flanders Investment and Trade (FIT) organiseerde Toerisme Vlaanderen op woensdag 6 december 2017 een groots netwerkevenement in Parijs. Dit evenement was gericht op de belangrijkste lokale contacten uit de Franse reisindustrie, pers- en onlinewereld.

Niet toevallig ging deze ontmoeting door in het prestigieuze Palais du Luxembourg in Parijs, waar een toptentoonstelling van Rubens loopt. 133 professionals uit de Franse reisindustrie konden de lopende tentoonstelling bezichtigen en kregen een uitgebreide voorstelling van het Vlaamse Meesters-programma én het belang van Rubens en barok in 2018 in Antwerpen. Toerisme Vlaanderen blikte vooruit naar de 2018-agenda in Vlaanderen, vertegenwoordigde de toeristische sector en maakte de Franse reisindustrie warm voor joint promotions, reispakketten en artikels rond Vlaanderen.