Italië

Bruges: l'opera d'arte delle Fiandre

Onder de slogan 'Bruges: l’opera d’arte delle Fiandre' (vrij vertaald 'Brugge, het kunstwerk van Vlaanderen') voerden Visit Bruges en Toerisme Vlaanderen eind 2016 en in het voorjaar van 2017 campagne in Noord-Italië. Samen maakten we Italiaanse cultuurliefhebbers warm voor een verblijf in Brugge. Hiervoor werkten we samen met Brussels Airlines en eDreams - één van de grootste online touroperators in Europa. Zij ontwikkelden een microsite gewijd aan Brugge. Bovendien creëerden we extra visibiliteit met banners in trams en metrostations, onder andere in Milaan. Ook het Italiaanse reismagazine Travelquotidiano besteedde aandacht aan deze campagne.

Veggie Gent in de Italiaanse boekhandel

Samen met Visit Gent en Toerisme Oost-Vlaanderen boden we in 2015 ondersteuning aan de Italiaanse journalist Gabriele Eschenazi, die een bezoek bracht aan Gent in het kader van zijn boek over vegetarisme. Dit boek werd eind maart 2017 gepubliceerd. Gent krijgt hierin een prominente plaats toebedeeld als toonaangevende 'veggiestad'. Het boek, dat een mix van artikels over verschillende veggiebestemmingen en recepten bevat, promoot de kunststad zo bij een doelgroep van Italiaanse foodies.

Fiandre sulle due ruote

Met de campagne 'Fiandre sulle due ruote' ('Vlaanderen op twee wielen') plaatste Toerisme Vlaanderen de Italiaanse wielerliefhebber en recreatieve fietser centraal. Deze campagne gebeurde in samenwerking met mediapartner Bikeitalia.it. Dit nieuwsportaal, gespecialiseerd in fietsen en drukbezocht door Italiaanse wielerfanatici, ontwikkelde een campagne op haar website en sociale mediakanalen met productinfo over Vlaanderen als wielerbestemming. Deze campagne verwees naar onze publiekswebsite visitflanders.com/it, die op zijn beurt een overzicht bevatte van fietsreizen aangeboden door via Toerisme Vlaanderen geselecteerde Italiaanse touroperators.

De campagne was opgedeeld in twee delen. De eerste golf vond plaats in de lente en zomer van 2017 en richtte zich voornamelijk op de recreatieve fietser, met als doel de 'slow'-vakanties rond fietsen te promoten. De tweede golf startte in de herfst en concentreerde zich op de snelle fietser en liefhebber van de Ronde van Vlaanderen. Op de verschillende posts haalden we een gemiddeld bereik van zo'n 35 000 views. Er zaten zelfs uitschieters bij van om en bij de 60 000 views per post.

Biertoerisme in de kijker op BIT

Op 3 en 4 april 2017 vond de toerismebeurs BIT (Borsa Internazionale Turismo) plaats in Milaan. Tijdens het seminarie 'Exploring Food Tourism' zette Toerisme Vlaanderen de Vlaamse biercultuur in Italië op de kaart. Ongeveer 60 Italiaanse touroperators, journalisten en studenten woonden onze presentatie bij. 

Al aan Vlaanderen gedacht?

Met deze lokroep verleidde Toerisme Vlaanderen vanaf 8 mei 2017 de Italiaanse consument via een grootschalige campagne in samenwerking met enkele vaste trade-partners zoals Volagratis, Lastminute.com en Albatravel. 10 weken lang brachten we onze bestemming maximaal onder de aandacht van de Italiaanse reiziger die op zoek is naar een weekendje weg tijdens de officiële Italiaanse feestdagen en verlengde weekends.

Volagratis zette Vlaanderen volledig in de aandacht met enkele microsites. Deze spraken de verschillende doelgroepen op gepaste wijze aan: de content rond Brugge richtte zich op 55-plussers, Antwerpen werd gepromoot voor jonge koppels en Gent voor reizigers op zoek naar kunst en cultuur. Bij Albatravel liep er een online b2b-campagne over Vlaanderen gedurende 2 weken.

Trade conference roadshow 'In de voetsporen van Rubens'

In het kader van het programma Antwerpen Barok 2018 organiseerde Toerisme Vlaanderen in het najaar van 2017 een trade conference roadshow 'In de voetsporen van Rubens' door Noord-Italië. De eerste conferentie vond plaats op dinsdag 17 oktober in het prestigieuze Palazzo Ducale in Mantua, een interessante kunststad niet ver van Verona.

Meer dan 30 reisorganisatoren kregen een uiteenzetting over het Vlaamse Meesters-project en wat Antwerpen concreet te bieden heeft in 2018. Twee Italiaanse Rubens-specialisten gaven het publiek meer inzicht in het leven en nalatenschap van Rubens, zowel in Mantua als in Antwerpen. We sloten de avond feestelijk af met een rondleiding door de Vlaamse kunstcollectie in het Palazzo Ducale en een netwerk-moment in een Vlaams kader. Deze avond leverde de toehoorders alvast veel inspiratie op voor nieuwe reispakketten rond de Vlaamse Meesters en onze bestemming.

De tweede trade-conferentie vond op 10 november 2017 plaats in Genua, een stad die een nauwe connectie heeft met Antwerpen en de Vlaamse Meesters. Rubens en Van Eyck waren immers de meest succesvolle schilders in Genua in het begin van de zeventiende eeuw. In totaal kregen 45 contacten uit de reisindustrie en culturele organisaties een presentatie rond de Vlaamse Meesters en het aanbod in Antwerpen. Een kunsthistoricus kwam praten over Rubens en de iconische plaatsen in Antwerpen. Ook de directeur van de Galleria, waar de presentatie plaatsvond, presenteerde zijn Vlaamse kunstcollectie.

Premio Fiandre

Elk jaar organiseert Toerisme Vlaanderen een prijsuitreiking voor de Italiaanse markt: Premio Fiandre. Op dit PR-evenement halen we de banden met Italiaanse pers- en tradecontacten dieper aan en zetten we de meest in het oog springende resultaten in de kijker. Tijdens deze editie waren Rai TV en Albatravel de gelukkige winnaars.

Het evenement vond plaats op donderdagavond 23 november in Rome, in de Residentie van de Belgische Ambassadeur, in samenwerking met Brussels Airlines. Toerisme Vlaanderen maakte van de gelegenheid gebruik om vooruit te blikken en het thema Vlaamse Meesters in de verf te zetten. Bert Watteeuw (Rubenianum) en Roberta Bernanei (Romeinse kunsthistorica) zorgden voor inhoudelijke omkadering rond het belang van onze Meesters en het programma Antwerpen Barok 2018.