Regio Azië

In 2017 zette Toerisme Vlaanderen verder in op de promotie van Vlaanderen op de Aziatische markt. De focus lag op activiteiten in 4 landen: China, Japan, India en Zuid-Korea

China

Vlaamse Meesters in National Geographic China

Op uitnodiging van Toerisme Vlaanderen bezocht eind april 2017 een persgroep van National Geographic China onze regio. Het resultaat van deze reis was een 24 pagina's tellende reportage waarin onze kunststeden en de Vlaamse Meesters op hun best worden voorgesteld. De reportage brengt Vlaanderen uitgebreid in beeld met paginagrote foto’s.

Het maandelijkse National Geographic Magazine is wereldwijd bekend om zijn fotojournalistiek en reisverslagen van de bovenste plank. Met een oplage van 985 200 exemplaren in National Geographic China halen we grote visibiliteit bij onze beoogde doelgroep, namelijk de Chinese meerwaardezoeker.

National Tourism Awards voor Toerisme Vlaanderen

Op 7 april 2017 kreeg Toerisme Vlaanderen 2 National Tourism Awards op de 'International Tourism Destination Summit' in Beijing. Deze prestigieuze awards worden uitgereikt door de Chinese reisindustrie en zijn erg gegeerd. Toerisme Vlaanderen mocht de awards voor de ‘2017 Top 10 Overseas Destination - Family Tour’ en ‘2017 Top 5 Overseas Destination - Art Tour’ in ontvangst nemen.

Chinese Meesters ontmoeten Vlaamse Meesters

In juni 2017 bracht het Chinese productiehuis WE PLAY 4 gerenommeerde Chinese opera-artiesten naar Vlaanderen en Brussel voor overzeese opnames. Ze filmden hier enkele afleveringen van 'Tell the world who you are II', een grote tv-reality show die de authentieke Chinese cultuur met topcultuur van over de hele wereld verbindt. De afleveringen in Vlaanderen hebben als thema 'Chinese Meesters ontmoeten Vlaamse Meesters' en laten de Chinese traditionele opera op een levendige manier schitteren in een Vlaamse Meesters-omgeving.

De uitzendingen betekenen pure publiciteit voor Vlaanderen als culturele bestemming, en in het bijzonder voor onze Vlaamse Meesters. De ploeg filmde in totaal 2 à 3 afleveringen van elk 50 minuten in Vlaanderen. Deze worden in 2018 uitgezonden op CCTV (China Central Television), BTV (Beijing Television) en online.

Smakelijke samenwerking met KFC China en Caissa

In de herfst van 2017 startte fastfoodketen Kentucky Fried Chicken China met de verkoop van Belgische producten in 4 800 vestigingen. De Chinese bezoekers kunnen sindsdien smullen van Belgische wafels en mokkakoffie met Belgische chocolade. De toonaangevende touroperator Caissa greep dit moment aan om nieuwe Vlaamse en Belgische reisprogramma’s te ontwikkelen, te promoten en te verkopen.

Om de lancering van de Belgische producten in KFC en de Chinese pakketten naar onze bestemming te ondersteunen, werden er ook promofilmpjes verspreid op verschillende kanalen met een groot bereik in China.

Nieuwe vliegverbinding tussen Brussel en Shanghai

Sinds oktober 2017 vliegt de Chinese luchtvaartmaatschappij Hainan Airlines 3 keer per week heen en weer tussen Brussel en Shanghai. Dit is voor Brussels Airport, na de vluchten naar Peking, de tweede rechtstreekse verbinding met China. De actieve promotie van Vlaanderen en Brussel die Toerisme Vlaanderen al jaren voert in het grootstedelijke Shanghai heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het besluit om een rechtstreekse lijn naar Brussel in te leggen.

Toerisme Vlaanderen, Brussels Airport en Hainan Airlines sloten een samenwerkingsakkoord ter gezamenlijke promotie van de lijn, de bestemming Vlaanderen en Brussels Airport.

Global Times Award

Op 13 december 2017 sleepte Brussel in Beijing een award in de wacht als 'most popular destination (city) for family travel for Chinese travelers' in 2017. De award werd uitgereikt door Global Times, één van de meest invloedrijke kranten in China. Global Times heeft een oplage van maar liefst 2,4 miljoen kranten en een geschat lezersaantal van 10 miljoen lezers. Naast Brussel vielen ook Hong Kong, Parijs, München, Rome, Bangkok en Sydney in de prijzen.

De award is een belangrijke erkenning van de grote inspanningen die Toerisme Vlaanderen levert voor de promotie van Vlaanderen en Brussel als toeristische bestemming in China.

Japan

Vlaamse Meesters in Japan

Op 10 april 2017 startte de tentoonstelling ‘Babel Tower’ rond Pieter Brueghel en andere Vlaamse Meesters in het Tokyo Metropolitan Museum of Art. In juli verhuisde ze vervolgens naar Osaka. De tentoonstelling trekt jonge Japanse reizigers aan die zich focussen op kunst en cultuur. Dat zorgt voor variatie met het traditionele, oudere doelpubliek.

In het kader van deze tentoonstelling organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) een seminarie rond de Vlaamse Meesters en Vlaamse kunststeden. We verwelkomden maar liefst 100 trade- en persgasten in Tokyo. Bovendien lanceerden we samen met NBTC, KLM en de organisator van 'Babel Tower' een online publiekscampagne, waar ook een winactie aan verbonden was. De hoofdwinnaars wonnen een tripje naar Vlaanderen en Nederland met KLM.

Salesmissie in Tokyo

Van 6 tot 13 juni 2017 trok Toerisme Vlaanderen met zijn partners naar Japan en Zuid-Korea om Vlaanderen en Brussel te promoten. Tijdens deze salesmissie organiseerden we verkoopgesprekken met de belangrijkste touroperators van Japan. We namen ook deel aan een workshop van de Japan Association of Travel Agents (JATA). Daar promootten we onze bestemming met een knipoog naar de Vlaamse Meesters. 6 toeristische partners reisden mee met Toerisme Vlaanderen en stelden er ook hun toeristisch product voor. Ten slotte brachten we een bezoek aan de tentoonstelling ‘Old Masters from the State Hermitage Museum’, gekoppeld aan een Vlaamse Meesters-seminarie voor pers en trade en een netwerkevent.

Tijdens deze salesmissie maakten we heel wat professionals uit de Japanse reisindustrie en Japanse media warm voor een bezoek aan Vlaanderen en Brussel, al dan niet in het kader van onze Vlaamse Meesters.

Japanse journalisten op persreis naar Vlaanderen

In juni 2017 organiseerde Toerisme Vlaanderen samen met NBTC en KLM een gezamenlijke persreis voor 5 Japanse journalisten. Samen met Visit Antwerpen liet Toerisme Vlaanderen de journalisten kennis maken met Antwerpen. Cultuur en gastronomie – beide belangrijke promotie-elementen voor de Japanse markt – stonden centraal. De focus lag op Antwerpen Barok 2018. Ook design, moderne kunst en de architecturale parels van Antwerpen kwamen aan bod. Daarnaast stonden ook gastronomische belevingen op het programma, waaronder een lunch bij Graanmarkt 13 van Jong Keukengeweld-chef Seppe Nobels.

De persreis leverde mooie (on- en offline) artikels op die heel veel aandacht kregen in de Japanse media. Eén daarvan is een uitgebreide reportage op de website van de bekende reisgids Globetrotter / Chikyu no Arukikata met meer dan 2 500 000 bezoekers per maand.

Fantastic Art in Belgium

Op 15 juli 2017 opende de tentoonstelling 'Fantastic Art in Belgium' in Tokyo zijn deuren. Japanse kunstliefhebbers konden er tot en met 24 september 2017 genieten van Vlaamse kunst - van Bruegel tot Jan Fabre. De tentoonstelling gaf een selectie weer uit 500 jaar Belgische kunstgeschiedenis.

Toerisme Vlaanderen maakte van de gelegenheid gebruik om de bestemming Vlaanderen bij kunstliefhebbers te promoten in samenwerking met de organisator van deze tentoonstelling. In april 2017 organiseerden we al een persreis naar Vlaanderen. Vanaf midden juni liep er een grote online campagne om tickets voor de tentoonstelling te winnen. Begin juli ten slotte organiseerden we, samen met de Belgische ambassade, een seminarie voor 130 Japanse journalisten en kunstliefhebbers.

India

Nieuwe vliegverbinding tussen Brussel en Mumbai

Op 30 maart 2017 startte Brussels Airlines met een rechtstreekse verbinding tussen België en India. De luchtvaartmaatschappij verbindt Brussel rechtstreeks met de Indiase metropool Mumbai. Mumbai is de grootste stad in India en bovendien ook de financiële en economische hoofdstad van het land.

Om deze lancering te promoten bij het Indiase publiek organiseerden Brussels Airlines, Brussels Airport en Toerisme Vlaanderen in het voorjaar een reeks promotionele activiteiten in Mumbai en Delhi. Van 24 tot 29 april 2017 vertrok Toerisme Vlaanderen in dit kader ook met een selecte groep partners uit de Vlaamse en Brusselse reisindustrie op salesmissie naar beide steden. Met 118 deelnemers in Mumbai en 125 in Delhi bood deze missie een stevig platform om het Vlaamse en Brusselse aanbod te promoten bij, en banden te smeden met, Indiase touroperators en lokale reisagenten.

Miljoenenoplage voor Vlaanderen in Indiase pers

Van 3 tot 7 juli 2017 kregen we 5 Indiase journalisten op bezoek in Vlaanderen. In samenwerking met zijn partners bood Toerisme Vlaanderen deze journalisten een gepersonaliseerd reisprogramma aan. Deze persreis leverde mooie resultaten op, waaronder een reportage in National Geographic India (maandelijkse oplage van 110 000 exemplaren) en een lovend artikel over Belgische bieren in het dagblad De Hindu (oplage van 1 450 000 exemplaren).

Staatsbezoek aan India

Van 5 tot 11 november nam Toerisme Vlaanderen officieel deel aan een staatsbezoek aan India. Samen met Wallonie-Belgique Tourisme en visit.brussels vergezelden we de Belgische koning en koningin om India te laten kennismaken met onze regio.

Zuid-Korea

Prinses Astrid opent b2b-evenement in Zuid-Korea

Van 6 tot 13 juni 2017 trok Toerisme Vlaanderen naar Azië, met belangrijke stops in Japan en Zuid-Korea. We sloten aan bij de economische missie onder leiding van prinses Astrid. Daar plaatsten we Vlaanderen en Brussel in de kijker bij de Japanse en Zuid-Koreaanse reisindustrie en journalisten.

Toerisme Vlaanderen organiseerde op 12 juni 2017 in Zuid-Korea het ‘Welcome to Flanders – Belgium’ b2b Travel Event. Hierbij waren maar liefst 40 Aziatische touroperators en 16 journalisten aanwezig. Prinses Astrid opende het evenement officieel en gaf zelfs onverwachts een korte speech. Samen met onze partners introduceerden we de toeristische troeven en producten van Vlaanderen en Brussel. Aansluitend hielden onze 9 partners verkoopgesprekken waarin ze hun toeristisch aanbod aan de Zuid-Koreaanse reisindustrie voorschotelden. Jong Keukengeweld-chef Dennis Broeckx entertainde de aanwezige zakenlui met een show-cooking evenement.

Op dinsdag 13 juni ontmoetten Toerisme Vlaanderen en zijn partners de CEO’s van de 2 grootste touroperators in Zuid-Korea, Hana Tour en Mode Tour. Iedere deelnemer kreeg tijdens dit werkbezoek de kans om zich te introduceren en verkennende verkoopgesprekken te houden.

Asiana Airlines

In de marge van de prinselijke missie naar Zuid-Korea hadden Toerisme Vlaanderen en Brussels Airlines een belangrijke ontmoeting met de top van Asiana Airlines, één van de 2 belangrijkste luchtvaartmaatschappijen in Zuid-Korea. Toerisme Vlaanderen en Brussels Airport lanceerden er het voorstel van een directe vlucht tussen Seoul en Brussel. Asiana Airlines toonde zich bereid om hier de komende maanden intensieve gesprekken over te voeren.

Zuid-Koreaanse reisagenten ontdekken Vlaanderen op famtrip

In navolging van de prinselijke missie organiseerde Toerisme Vlaanderen van 19 tot 22 september 2017 een ontdekkingstrip naar Vlaanderen voor een delegatie van de belangrijkste Zuid-Koreaanse reisagenten en touroperators. Een goed gevuld vierdaags programma in Brussel, Antwerpen en Brugge bezorgde hen de nodige inspiratie om Vlaanderen in de toekomst te verkopen op de Zuid-Koreaanse markt.

Aansluitend organiseerde Toerisme Vlaanderen ook een netwerklunch in Brugge. Hiermee bood Toerisme Vlaanderen een platform aan voor productpresentaties en dialoog tussen Vlaamse aanbieders en de Zuid-Koreaanse reisagenten.