Regio Centraal-Europa

Begin november 2017 verhuisde Toerisme Vlaanderen naar een nieuwe locatie in Wenen. We ruilden het kantoor in de Maria Hilferstraße in voor een nieuwe stek in de Elisabethstraße, midden in het museumkwartier en vlakbij de Schillerplatz en de Karlsplatz.

Vanuit Wenen werkte Toerisme Vlaanderen in 2017 aan de promotie van ons Vlaamse Meesters-programma en het Vlaams culinair vakmanschap op de Centraal-Europese markt.

Vlaamse Meesters-missie naar Zürich

Op 4 en 5 april 2017 trokken we met 2 vertegenwoordigers van het Kunsthistorisches Museum Wenen (KHM) op een tweedaagse missie naar Zürich. We stelden het Vlaamse Meesters-project voor aan pers en trade in Villa Kobler, dat tot het Kunsthaus van Zürich behoort. We legden op dit evenement waardevolle contacten met lokale trade-partners, die vervolgens Vlaamse Meesters-packages opnamen in hun catalogi.

In het kader van het Vlaamse Meesters-project 2018-2020 zette Toerisme Vlaanderen een samenwerking op met het KHM, onder de noemer 'Flemish Masters On Tour'. Deze samenwerking presenteerden we samen in Zürich, gevolgd door een op-en-top Belgische lunch. Ten slotte konden de aanwezigen een bezoek brengen aan de historische villa, die normaal gezien niet open is voor publiek.

ChefAlps in Zürich

Op 21 en 22 mei 2017 trokken we opnieuw naar Zürich, ditmaal voor de zesde editie van ChefAlps. Tijdens deze prestigieuze vakbijeenkomst voor gastronomie en hostellerie zette Toerisme Vlaanderen de Vlaamse gastronomie in de kijker. Op onze beursstand waren ook slagerij Dierendock, chocolatier Dominique Persoone en Zwitsers ambassadeur van Belgisch bier Yan Amstein aanwezig. Nick Bril van tweesterrenrestaurant The Jane sloot de beurs af met een kookdemonstratie.

ChefAlps lokte maar liefst 1 400 bezoekers. De interesse in Vlaamse gastronomie was groot, zowel bij andere chefs als journalisten. Verschillende bloggers schreven positieve reviews.

ChefDays in Graz

Een week later, op 29 en 30 mei 2017, waren we in Graz aanwezig op de vierde editie van ChefDays - het grootste foodsymposium van Oostenrijk. Het internationale publiek bestaat er vooral uit professionelen uit de horecasector en culinaire journalisten. Toerisme Vlaanderen zette de Vlaamse gastronomie in de kijker met een kookpresentatie van topchef Willem Hiele, de 'ontdekking van het jaar 2017' volgens Gault&Millau. De aanwezige journalisten waren erg onder de indruk en publiceerden artikels in verschillende gastronomische media voor een totale publicitaire waarde van zo'n 120 185 euro.

Tijdens de ChefDays vond ook een beperkte beurs plaats waar leveranciers uit verschillende landen hun producten aanboden. Aan de stand van Toerisme Vlaanderen stelden slagerij Dierendonck, kaasaffineurs Van Tricht en Beerlovers (Belgische bieren) hun producten voor.

'Flemish Masters On Tour’ - Opening Rubens-tentoonstelling in het KHM in Wenen

Op 17 oktober 2017 opende de Rubens-tentoonstelling ‘Kraft der Verwandlung’ in het Kunsthistorisches Museum (KHM) in Wenen voor het grote publiek. De avond voordien werd de tentoonstelling officieel geopend in aanwezigheid van een aantal genodigden, onder wie Vlaams Minister-President Geert Bourgeois en Vlaams Minister van Toerisme Ben Weyts. Voor de Vlaamse delegatie stond ook een meeting met de directie van het KHM op het programma, over de samenwerking tussen Toerisme Vlaanderen en het museum.

Op dinsdagnamiddag 17 oktober organiseerde Toerisme Vlaanderen in het KHM een event voor culturele touroperators. ’s Avonds vond een event voor jongeren plaats in de koepelzaal van het KHM: 'Kunstschatzi - Barockstar meets Popstar'. Aan de bar werd Belgisch bier geserveerd en barokmeisjes trakteerden de aanwezigen op Belgische pralines. Daarnaast waren er speciale Rubens-rondleidingen voor deze jongerendoelgroep en zorgde een DJ voor swingende muziek.

De verschillende persreizen, persconferenties en andere evenementen die Toerisme Vlaanderen in samenwerking met het KHM organiseerde onder de noemer 'Flemish Masters on tour' wierpen hun vruchten af. In Centraal-Europa verschenen hierover in 2017 artikels in de pers met een totale waarde van ongeveer 560 000 euro.