Rusland

Gastronomische persreis

Voor Russen met interesse in cultuur heeft Vlaanderen veel te bieden. Naast kunst en erfgoed is ook onze gastronomie een belangrijke troef om uit te spelen. Toerisme Vlaanderen organiseerde daarom van 25 april tot 1 mei 2017 een persreis voor 8 (gastronomische) Russische media. We lieten onze gasten kennis maken met een waaier aan gastronomische belevingen, zowel in kunststad Antwerpen als in het groene Limburg.

Tijdens lunches en diners maakten onze gasten kennis met de verschillende gezichten van onze keuken: (h)eerlijke streekproducten, de nieuwe golf van jonge en creatieve chefs, de met Michelin-sterren bekroonde topgastronomie. Ook op andere momenten toonden we onze gasten hoe lekker eten en drinken in onze cultuur ingebed is: met een sneukeltocht door Leuven, een vespatocht door Henegouwen en bezoeken aan de abdijen van Averbode en Herkenrode, een aspergekwekerij, een kaasmaker, een jeneverstokerij, brouwerijen, een chocolatier, het wijndomein Genoels-Elderen, … Deze reis leverde mooie en uitgebreide artikels op in grote magazines zoals Vogue, National Geographic en Gastronom.

Bruegel in Moskou

De Russische promotie voor het driejarige Vlaamse Meesters-programma startte op 5 september 2017 met de opening van de multimediatentoonstelling 'Bruegel - De Wereld op zijn kop' in Moskou. Deze expositie vond plaats in het Design Center ARTPLAY en kwam tot stand in nauwe samenwerking met Toerisme Vlaanderen, die Artplay ondersteunde om contacten te leggen met de Belgische musea waar de Bruegelwerken bewaard worden. Met behulp van multimediazalen, storytelling, touchscreens, motion graphics en surround geluidseffecten slaagde Artplay erin om Bruegel’s werk op een heel begrijpbare en moderne manier tentoon te stellen. Artplay en Toerisme Vlaanderen richtten zich met deze tentoonstelling op de Russische kunstliefhebber – oud en jong – die graag culturele reizen onderneemt.

De tentoonstelling liep tot en met 31 januari 2018 en klokte af op niet minder dan 25 437 bezoekers. Dankzij ‘Bruegel – De Wereld op zijn kop’, de bijhorende promotiecampagne (met affichage en billboards) en de artikels over de expositie in de Russische pers maakten de Russen al een eerste keer kennis met onze Vlaamse Meesters.