Spanje

FITUR Madrid

Van 18 tot en met 22 januari 2017 nam Toerisme Vlaanderen deel aan de 37ste editie van FITUR, de grootste toerismebeurs van Spanje. Ruim 135 000 professionelen woonden de b2b-dagen bij en we verwelkomden ongeveer 109 000 consumenten tijdens het weekend. Samen met 14 professionele co-exposanten - waaronder Visit Brussels, Toerisme Brugge en Toerisme Leuven - benadrukten we het belang van Vlaanderen en Brussel op de Spaanse markt. Bezoekers konden er smullen van Belgisch bier, wafels, speculoos, verschillende kazen en pralines. We creëerden zelfs een chocolade standbeeldje, tot groot vermaak van het publiek dat het lekkere kunstwerkje erg wist te waarderen.

Persreizen naar een vernieuwd M HKA

Op 27 april 2017 maakten 5 Spaanse journalisten kennis met het vernieuwde Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen (M HKA). Naast het museumbezoek besteedden we die dag ook aandacht aan andere artistieke hotspots in de Scheldestad. Op 28 april reisden de journalisten naar Brussel, dat internationaal beschouwd wordt als het nieuwe mekka van de hedendaagse kunst. Ze brachten een bezoekje aan het centrum voor hedendaagse kunst Wiels. Ook andere culturele trekpleisters in Brussel stonden op het programma. Het resultaat van deze persreis waren 11 artikels in verschillende Spaanse media.

UNWTO World Forum

Op 8 en 9 mei trok Toerisme Vlaanderen samen met Jong Keukengeweld-chef Seppe Nobels naar San Sebastian, om de Vlaamse gastronomie op de wereldkaart te zetten op het UNWTO World Forum. Dit forum voor gastronomisch toerisme biedt experten van over de hele wereld de gelegenheid om elkaar te inspireren en te debatteren over de huidige uitdagingen van culinair toerisme. Minister Ben Weyts was er aanwezig als ‘keynote speaker’ en ondertekende samen met de Baskische minister van Toerisme een intentieverklaring voor de ondersteuning en promotie van culinair toerisme in Vlaanderen en Baskenland.

Cultureel seminarie in Madrid

Op 23 mei 2017 nam Toerisme Vlaanderen deel aan een cultureel seminarie georganiseerd door de European Tourism Association (ETOA) in het Thyssen-Bornemisza museum in Madrid. Het publiek bestond uit een honderdtal professionelen uit de lokale trade-sector die hun klanten zowel Spaanse als Europese toeristische producten aanbieden. Toerisme Vlaanderen gaf er een presentatie over het project ‘Vlaamse Meesters’ waar we in 2018-2020 volop op inzetten.

Presentaties Vlaamse Meesters

Op 22 november 2017 gaven we in Barcelona een presentatie over het Vlaamse Meesters-project aan 20 Spaanse reisagenten. Achteraf konden de deelnemers genieten van onze Vlaamse gastronomie. Op 23 november werd ook in Madrid een gelijkaardige presentatie gegeven, vergezeld van een Belgische lunch en een bierdegustatie. Er waren 18 journalisten van verschillende toeristische magazines aanwezig. Voorafgaand aan de lunchpresentatie konden zij de Vlaamse Meesters-collectie in het Thyssen-Bornemisza Museum bezoeken.

IBTM World

Van 28 tot 30 november 2017 stond Toerisme Vlaanderen met zijn beursstand op IBTM World in Barcelona, één van de belangrijkste beurzen voor zakelijk toerisme in Europa. Door middel van inspiratiesessies, sales-afspraken, groepspresentaties en een persconferentie maakten we Vlaanderen nog beter bekend als topbestemming voor associatiecongressen. Dit deden we in samenwerking met verschillende partners: Belgian Limburg Convention Bureau, Bierolade, Brussels Airlines, Flanders Meeting & Convention Center Antwerp, Gent ICC, Radisson Blu & Park Inn by Radisson Antwerp, Square-Brussels Meeting Center en Visit Antwerpen.