Verenigd Koninkrijk

Aanloop herdenking 'Slag bij Passchendaele'

Om de verschillende activiteiten rond de herdenking van de Slag bij Passchendaele aan te kondigen, kwamen begin 2017 met steun van Toerisme Vlaanderen meer dan 65 Britse touroperators naar Ieper en Albert (Noord-Frankrijk). Bovendien werd begin februari 2017 ook een WO I-persevenement georganiseerd in de residentie van de Belgische ambassadeur in het Verenigd Koninkrijk. Debbie Manhave (Memorial Museum Passchendaele 1917) en professor Mark Connelly stonden mee de aanwezigen te woord. Meer info over de promotie van de Slag bij Passchendaele vind je op de jaarverslag-pagina rond 100 jaar Groote Oorlog.

Antwerps zakentoerisme in de kijker

Begin maart 2017 werden ruim 20 'association buyers' uitgenodigd in de residentie van de ambassadeur. Op het programma stond een kennismaking met het nieuwe Flanders Meeting & Convention Center Antwerp (FMCCA). We namen de aanwezigen mee op een virtuele tour door de 'Room with a Zoo' en gaven hen de nodige uitleg over al wat Antwerpen te bieden heeft. Jong Keukengeweld-chef Dennis Broeckx van het Antwerpse sterrenrestaurant L’Epicurie du Cirque zorgde voor een hoogstaande culinaire kennismaking. Lees er meer over op de jaarverslag-pagina van het Toerisme Vlaanderen Congresbureau.

Jong culinair geweld in Londen

Het Londense Trinity House vormde begin mei 2017 het decor voor een tongstrelend event voor de Britse pers en zakentoerisme-sector. De focus lag op het jonge aanstormende talent dat culinair Vlaanderen rijk is. Sam d’Huyvetter van Brasserie Boulevard en Michael Yates van Sail & Anchor schotelden zo’n 30 journalisten en bloggers en ruim 50 professionele buyers een menu met verse streekproducten voor. Het bijpassende bier werd geselecteerd door Jef Janssens van Hof ten Dormaal. Pieter Vaes van het Cacao Project zorgde voor de zoete afsluiter. 3 aanwezigen wonnen bovendien een trip naar Vlaanderen.

Mud Soldier

Op dinsdagochtend 25 juli 2017 onthulde Toerisme Vlaanderen een sculptuur op Trafalgar Square in centrum Londen. Het beeld stelde een vermoeide soldaat uit de Slag Bij Passchendaele voor, die 100 jaar geleden plaatsvond. Deze stunt haalde zowel in Vlaanderen als in het Verenigd Koninkrijk heel wat pers: zelfs de gerenommeerde Britse krant The Telegraph berichtte erover. Dit project was meteen ook het startpunt van een online campagne over de herdenking van Passchendaele in Flanders Fields.

Perstrip 'On the wheel of the Cannibals'

Op zaterdag 26 augustus 2017 werd voor het eerst de Eddy Merckx Classic gereden, een rit door het Pajottenland en de Vlaamse Ardennen voor wielerliefhebbers, opgedragen aan wielericoon Eddy Merckx. Naar aanleiding van dit evenement organiseerde Toerisme Vlaanderen een driedaagse persreis die het wielertoerisme in Vlaanderen in de kijker zette. We verwelkomden onder andere 4 Britse journalisten. Naast het fietsen stonden ook een stadsbezoek aan Leuven, een brouwerijbezoek en een bezoek aan het Sven Nys Cycling Center op het programma.

Met P&O Ferries naar Flanders Fields

Tijdens de zomer van 2017 liep in het Verenigd Koninkrijk een actie rond de herdenking van de Slag bij Passchendaele in samenwerking met P&O Ferries. Met onder andere online banners en een dossier in The Telegraph maakten we de Britten duidelijk hoe gemakkelijk het is om met eigen vervoer de WO I-sites in Vlaanderen te bezoeken. De actie haalde erg mooie resultaten: er waren 77% meer boekingen dan voorzien. 70% van die boekingen zijn bovendien nieuwe klanten. De behaalde financiële return lag 101% hoger dan vooropgesteld.

Vlaamse Meesters op World Travel Market

Begin november 2017 was Toerisme Vlaanderen samen met de kunststeden (Brugge, Gent, Antwerpen, Mechelen en Leuven) en The Sea Oostende aanwezig op de World Travel Market (WTM) in Londen. WTM is de belangrijkste b2b toerismebeurs, die jaarlijks 51 000 reisprofessionals van over de hele wereld aantrekt. Tijdens een avondevenement in de Royal Academy of Arts stelde Ben van Beneden, de directeur van het Rubenshuis, hier het Vlaamse Meesters-programma voor aan de lokale pers en trade. De aanwezigen konden bovendien een trip naar Vlaanderen winnen, op voorwaarde dat ze het juiste antwoord gaven op 3 vragen over het Vlaamse Meesters-project.