Relations Office

In april 2017 zag de Relations Office het levenslicht bij Toerisme Vlaanderen. We bouwen duurzame relaties op met externe partners en overhalen hen om met Toerisme Vlaanderen samen te werken of te investeren in een relatie die tot samenwerking leidt. We sluiten financiële en niet-financiële deals, communiceren over (resultaten van) Toerisme Vlaanderen en over de producten en diensten die voor partners een meerwaarde bieden.

Kortom: de Relations Office zet in op partnerwerking, partnerprogramma's, corporate communicatie en CRM. Lees hieronder onze hoogtepunten uit 2017.

Hi Belgium Pass

Samen met Brussels Airlines, Brussels Airport, de NMBS en de gewestelijke en stedelijke toeristische diensten sloegen we in 2017 de handen in elkaar om de toeristische stroom naar onze bestemming te stimuleren. We ontwikkelden de Hi Belgium Pass, een all-in-one weekendpackage gericht op de culturele meerwaardezoeker uit Europa. In 2017 verkochten we 2 277 exemplaren. De gemiddelde verblijfsduur van toeristen die met deze pas naar onze bestemming kwamen bedroeg 3,5 dagen.

Samenwerking Brussels Airlines

In 2017 kwamen we tot een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Brussels Airlines. We bereikten een akkoord over de vliegtuigtickets die we inzetten om onze pers- en tradereizen te organiseren en ondersteunen. Zo zetten we Vlaanderen samen internationaal op de kaart.

Beurzen en workshops

In 2017 organiseerde Toerisme Vlaanderen meer dan 40 beurzen, workshops, netwerkevenementen en salesmissies of -calls over de hele wereld. Onze partners konden telkens mee instappen en hun toeristisch product, aanbod of dienst wereldwijd aan potentiële kopers en bezoekers voorstellen. Enkele voorbeelden van belangrijke beurzen waar we in 2017 een stand hadden:

Eind 2017 lanceerden we ruim 32 nieuwe internationale acties waar partners in 2018 aan kunnen deelnemen.

Vernieuwde partnerwerking

In 2017 werd een nieuwe visie op partnerwerking bepaald en goedgekeurd.

Evolutie Flanders Shop

Het beheer van het toeristisch infokantoor in Brussel werd in 2017 volledig overgedragen aan BAI, een externe private onderneming die ook de Flanders Shop uitbaat. In de zomer van 2017 werd besloten om deze uitbating verder te ontwikkelen tot een centrum waar bezoekers onze bestemming kunnen ervaren door middel van nieuwe technieken, zoals augmented virtual reality.

Externe communicatie

Onze bedrijfswebsite - waar je nu op surft - telde in 2017 in totaal 226 216 bezoekers en 583 905 paginaweergaves. Bezoekers besteedden gemiddeld 3 minuten en 2 seconden op de website en bekeken gemiddeld 2,63 pagina’s per bezoek.

In 2017 verstuurden we elke maand een e-nieuwsbrief naar de brede toeristische sector. We sloten het jaar af met 3 856 vaste abonnees.

Toerisme Vlaanderen sloot 2017 af met 11 568 volgers op Twitter. Dat zijn er bijna 1 500 meer dan in 2016. Via LinkedIn volgen 2 865 professionals de updates van Toerisme Vlaanderen. De corporate Facebook-pagina van Toerisme Vlaanderen telde op het einde van het jaar 2 800 vind-ik-leuks. Dat is een toename van bijna 700 volgers ten opzichte van 2016.

Uitreiking Toerisme Vlaanderen Awards

Op 18 januari 2017 vond de uitreiking van de Toerisme Vlaanderen Awards 2015-2016 plaats. Elke 2 jaar zetten we met deze awards verdienstelijke toeristische partners en projecten extra in de bloemetjes. Voor deze editie ontvingen we meer dan 100 geldige awarddossiers. Gezien het hoge niveau was het voor de expertenjury (Jan Buytaert, Anne Cornut, Liset Hamblok, Diane Dockx en Peter De Wilde) geen eenvoudige taak om een keuze maken. Na uitgebreid wikken en wegen nomineerde de expertenjury 13 finalisten in 5 categorieën:

• Beste Culinaire Ambassadeur
  • Beste Familievriendelijk Toeristisch Product
  • Bijzonder Engagement 'Iedereen Verdient Vakantie'
  • Beste Toeristische Medewerker
  • Gouden Vakantiemaker

De 5 uiteindelijke winnaars mochten op 18 januari 2017 een Toerisme Vlaanderen Award in ontvangst nemen. Meer dan 450 professionals uit de toeristische sector in Vlaanderen en Brussel tekenden present voor deze awarduitreiking.