Wielercultuur

In 2018 wees de UCI, de internationale Wielerunie, het Wereldkampioenschap wielrennen 2021 aan Vlaanderen toe. Precies 100 jaar na het allereerste Wereldkampioenschap Wielrennen komt het evenement ‘thuis’ in Vlaanderen, de bakermat van het wielrennen.

Recreatief fietsen

Samen met de 5 provinciale toeristische organisaties bereikte Toerisme Vlaanderen in december 2018 een principieel akkoord over een nieuw concept voor de langeafstandsfietsroutes in Vlaanderen.

Buitenlandse promotie

Begin maart werd in Spanje voor de 6de keer een gezamenlijke promotie opgezet met de wielerwedstrijd Bilbao-Bilbao. Meer informatie hierover vind je onder onze Spaanse markt.

Op 27 september 2018 vond de vierde editie van de internationale Eurovelo Cycling and Tourism Conference plaats in Hasselt. Meer dan 150 professionals uit de toeristische sector brachten een bezoek aan dit congres over fietstoerisme. Toerisme Vlaanderen werkte mee aan het congres door partners aan te brengen en informatie te leveren over onze toeristische bestemming.

Op de World Travel Market (WTM) in Londen was fietsen één van de centrale thema’s op de stand van Toerisme Vlaanderen. Samen met enkele Vlaamse partners die actief inzetten op fietstoerisme, overtuigden we heel wat organisaties uit de internationale reissector van het potentieel van Vlaanderen als bestemming voor een fietsvakantie.

Subsidies

In mei 2018 opende de tentoonstelling over ‘Koersen in de Groote Oorlog’ in het Centrum Ronde van Vlaanderen. Deze deels fysieke en deels virtual reality tentoonstelling loopt tot 12 mei 2019. De tentoonstelling is opgebouwd rond 12 verhalen van wielrenners die hun leven als renner zagen veranderen door de oorlog.

Eind juli hadden we de Transcontinental Race voor een 3de keer te gast in Geraardsbergen. Deze uithoudingsrace kent een sterk buitenlands deelnemersveld en geniet veel publiciteit. We koppelden hieraan een perstrip met het grootste YouTube-kanaal over wielrennen: Global Cycling Network.

Begin september werd in het Heuvelland een eerste route ingehuldigd in kader van het hefboomproject ‘The Homeland of Cycling’. Het betreft de ‘Gent-Wevelgem, In Flanders Fields- route’. Deze route is ongeveer 80 kilometer lang en leidt de wielertoerist langs de belangrijkste plaatsen van de wielerwedstrijd ‘Gent-Wevelgem’.

Begin september opende het nieuwe Wielermuseum ‘KOERS’ in Roeselare, de sluitsteen van de projecten uit het impulsprogramma ‘Ronde 100’ uit 2013, zijn deuren voor het grote publiek. Het museum biedt de bezoekers een interactieve rit door de geschiedenis van de fiets en het wielrennen. Onder meer op het museumparcours: een kasseimuur van 90°, uitzonderlijke trofeeën, een Service Course volgestouwd met koersfietsen, getuigenissen van fietsfanaten, beklijvende actiebeelden, een regenboog van wielercollectiestukken en een KOERSkaffee in de museumtuin. Toerisme Vlaanderen heeft de vernieuwing van het museum ondersteund met een subsidie van 750 000 euro.

Samenwerkingen

In het voorjaar van 2018 zetten we een samenwerking op met Peloton, een joint venture van Flanders Classics en Golazo. We selecteerden een aantal van hun evenementen en ondernemen samen acties om op deze evenementen meer (in aantal en percentage) buitenlandse deelnemers aan te trekken. We zorgen voor een spreiding van deze evenementen over het hele jaar en hangen dit op aan sterke thema’s, namelijk de Ronde (5 evenementen), de klassiekers en de helden.

Daarnaast werden nieuwe ad-nominatim overeenkomsten afgesloten met Flanders Classics (RIA vzw) en het Centrum Ronde van Vlaanderen