Content- en conversatiemanagement

Het team Content en conversatie van Toerisme Vlaanderen maakt 'content' voor en gaat in conversatie met potentiële toeristen via de juiste kanalen. We stimuleren het delen van ervaringen over onze bestemming.

Contentcreatie

In 2018 schreven we nieuwe verhalen voor onze verschillende B2C-platformen, telkens aangesterkt met relevante content voor sociale media en stories:

• Per seizoen schreven we een gids en gaven we tips over wat te doen in Vlaanderen.
  • We bleven onze ‘48 hours guides/48 uren gidsen’ aansterken met nieuwe content voor de kust.
  • Voor de liefhebbers van bier en Vlaamse Meesters creëerden we een ‘Beginner’s guide to Belgian Beer in Flanders’ en een ‘Beginner’s guide to Peter Paul Rubens’.

We namen nieuwe toepassingen, zoals stories, ter harte en creëerden hiervoor specifieke content met de ‘this was’ (‘dit was’) verhalen: een samenvatting van de meest relevante gebeurtenissen of events in de maand ervoor. Als er grote evenementen waren, zorgden we ook af en toe voor een live verslaggeving via stories of live captatie. Dat deden we onder andere tijdens de Gentse feesten en Tomorrowland.

Op deze content waren we in 2018 bijzonder trots:

• Een nieuwe inclusieve bestemmingsvideo op YouTube gekoppeld aan een zeer succesvolle Google-campagne die resulteerde in bijna 1 miljoen views.
  • Een verfrissende video op YouTube om te tonen hoe mooi Vlaanderen is van bovenaf.
  • Om volop aanwezig te zijn op de luchthaven, installeerden we enkele Vlaamse ‘booths’ voor een extra beleving. Er werd ook een video op YouTube gemaakt.
  • We mogen trots zijn op onze Vlaamse keuken en zijn typische ingrediënten. Om dit te vieren en onze aanwezigheid op de luchthaven te versterken, maakten we een prachtige ode aan de witloof, inclusief 360° video.
  • We maakten enkele nieuwe, frisse compilatievideo’s om onze topfestivals in de kijker te zetten naar aanleiding van de start van het seizoen, het nieuwe wielerseizoen aan te kondigen en onze Vlaamse foodcultuur in de kijker te zetten.

Algemene positionering

De communicatie rond de positionering van baanbrekend vakmanschap werd nog meer gestroomlijnd en aangescherpt tot de positionering van ‘dapper, rebels vakmanschap’.

MICE-positionering

In samenwerking met het Congresbureau werkten we een nieuwe positionering en communicatiestrategie uit voor de MICE-associatiewerking:

• We ontwikkelden en lanceerden de nieuwe positionering voor associatiewerking, ‘Create Tomorrow’s Heritage’.
  • We lanceerden het communicatietraject en de branding voor Flanders Heritage Venues.
  • We lanceerden de MICE-communicatiestrategie onder de naam ‘Create Tomorrow’s Heritage’, waarbij we focussen op 1-op-1 communicatie met LinkedIn, e-mailmarketing en de website als belangrijkste kanalen.
  • We ontwikkelden de campagne gelinkt aan IMEX, gebaseerd op ‘Not Just a Quote’. Daarbij schakelden we quotes van prominente figuren binnen de ‘key industries’ in en bouwden we daarrond verschillende campagnetools uit: poster, kinetic sculpture, 3D-prints van soundwaves, filmpjes, …
  • We bedachten de tweede campagne rond ‘a location as inspiring as the conference itself’ en voerden die uit.
  • Het communicatiebureau AIR werd aangesteld.

Contentdistributie

Vlaamse Meesters

Als onderdeel van de acquisitiestrategie van het Vlaamse Meesters-project, bouwden we de website www.flemishmasters.com. Daarnaast riepen we in 2018 de gelijknamige Facebookpagina in het leven met als resultaat 1 773 likes en 8 079 paginabezoeken. We hebben vorig jaar 16 organische posts geplaatst met een gemiddelde betrokkenheidsgraad van 8,31%. Deze genereerden een organisch bereik van 21 500 mensen. Dé prestatie bij uitstek in 2018 was de Facebook naaktcampagne.

www.visitflanders.com in cijfers

Het engagement op www.visitflanders.com steeg in 2018 aanzienlijk ten opzichte van 2017:

• In 2018 telden we 2 179 464 bezoeken op www.visitflanders.com. Dat is een stijging van 37% tegenover 2017.
  • Gemiddeld las een bezoeker 2,5 pagina’s per sessie.
  • De top 5 herkomstlanden van buitenlandse bezoeken op onze website waren in 2018:
    1. Spanje
    2. Italië
    3. Duitsland
    4. Verenigd Koninkrijk
    5. Verenigde Staten
  • De top 5 van belangrijkste kanalen waarlangs bezoekers op onze website terechtkwamen:
    1. organische zoekopdrachten (via de resultaten van een zoekmachine)
    2. direct verkeer (rechtstreeks naar onze website surfen)
    3. sociale media
    4. betaalde zoekopdrachten
    5. verwijzingsverkeer (doorverwezen vanop een andere website)

Organische zoekopdrachten zijn zo met 60% gestegen tegenover 2017, het direct verkeer met 36% en sociale media met 11%.

• 3 005 mensen deelden een pagina van onze website op hun eigen sociale media (2 412 in 2017).
  • 5 190 mensen liketen onze sociale media na het lezen van een artikel op onze website (4 490 in 2017).
  • 1 389 mensen schreven zich in voor de nieuwsbrief (2 106 mensen in 2017).
  • Tegenover 2017
    • bleef 13% meer mensen langer dan 5 minuten op de website
    • klikten 13% meer mensen op een externe link
    • bekeken 10% meer mensen meer dan 4 pagina’s
  • In al onze buitenlandse markten steeg zowel het aantal bezoeken als de betrokken bezoeken:
    • Reikwijdte:
      • 2 179 464 bezoeken. Dit is een stijging van 37% tegenover 2017
      • 1 380 570 organische bezoeken. Dit is een stijging van 65% tegenover 2017
    • Betrokkenheid:
      • 605 191 betrokken bezoeken. Dit is een stijging van 28% tegenover 2017
      • 433 048 organische bezoeken. Dit is een stijging van 46% tegenover 2017
      • 831 524 doelconversies (bezoekers die langer dan 5 minuten online blijven op de website, nieuwsbrief, kliks op externe links, …). Dit is een stijging van 15% tegenover 2017.

Succesvolle SEA-campagne met Google.

We zetten een succesvolle Google SEA-campagne (Search Engine Advertising, advertenties via een zoekmachine) op via een ‘preferred partnership’ met Google. Het resultaat was zo succesvol dat het complimenten van Google zelf opleverde. Bij Google zeiden ze dat ze nog nooit zo’n goed weergavepercentage hadden gezien (zeker niet bij zo’n lange advertentiespot). Het ijkpunt is 20% en onze campagnes behaalden een gemiddelde van 53%. Ook onze gemiddelde kostprijs ligt lager dan het ijkpunt.

Facebook en Instagram in cijfers

Onze internationale toeristische Facebookkanalen hadden eind 2018 een totaal van 1 090 955 fans gespreid over 14 accounts. Dat is een groei van 30 832 volgers tegenover 2017.

Op Instagram kenden we een groei van 22 003 naar 35 378 volgers op onze 4 belangrijkste accounts en merkten een groei in betrokkenheid op.

Vlaanderen in beeld

Ook in 2018 kwam een groot aantal vragen omtrent beeldmateriaal, zowel intern als extern. Indien het beeldmateriaal niet aanwezig was in onze online fotodatabank, contacteerden we de partners.

De vragen over het beeldmateriaal waren vooral van deze aard:

• copyrights op het beeldmateriaal: vragen over de rechten en het hergebruik ervan (een groot deel over de Vlaamse Meesters)
  • algemene vragen over het beeldmateriaal (gebruik, commercieel en niet-commercieel, … )

Het beeldmateriaal dat we via Flickr beschikbaar stellen aan collega's, partners en andere geïnteresseerden, werd uitgebreid naar 13 486 kwalitatieve foto’s.

Deze toename is vooral te danken aan een groot aantal fotoshoots en opnames. Zo bracht Piet De Kersgieter onder andere Ieper, Bedford House Cemetary en het In Flanders Fields museum in beeld. Via B2B kwamen daar nog foto’s bij over onder andere het wereldcongres toegankelijk toerisme. Naast het raamcontract met BOA, Kris Jacobs en Piet De Kersgieter, werkte Toerisme Vlaanderen ook samen met onder andere Luc Hilderson en Christophe Vander Eecken.

Begin 2018 werd het Digitaal Asset Managment (DAM) systeem Bynder operationeel. Dit is een centrale opslagplaats in de eerste plaats voor intern gebruik. De collega’s van Content & Conversatie plaatsten vanaf dan alle nieuwe foto’s, video’s, pdf’s, … in deze ‘beeldenbank’. Elk item werd voorzien van een degelijke ‘tagging’, zodat het beeld nadien makkelijk terug te vinden is.

Open data

In 2018 werden de verschillende beschikbare datasets op het open dataportaal van Toerisme Vlaanderen 1,3 miljoen keer gedownload. Dat brengt het totaal aantal downloads voor hergebruik sinds de opstart van het portaal in 2015 op meer dan 3,3 miljoen.

Toerisme Vlaanderen nam ook het initiatief om samen met Informatie Vlaanderen en betrokken stakeholders in Vlaanderen de logiesdata semantisch te modelleren en te streven naar een gedragen semantische standaard. Deze standaard werd in lijn gebracht met internationale standaarden en verrijkt, waar relevant, om ook te voldoen aan de Vlaamse initiatieven en regelgeving. De logiesdata werden daarbij volgens het semantisch model gepubliceerd als ‘Linked Open Data’, zodat ze nu ook begrijpbaar zijn door zoekmachines en smart agents, AI-tools, … en ook verder verrijkt kunnen worden door andere bronnen van de ‘slimme’ Vlaamse overheid.