Italië

10 jaar Toerisme Vlaanderen in Italië in Vlaamse Meesters-stijl

Op 29 november 2018 nodigde Toerisme Vlaanderen lokale toeristische partners en de top van de Italiaanse pers- en tradecontacten uit op een Vlaamse Meesters-evenement in het Bagatti Valsecchi museum. Daar ondergingen de gasten een totaalervaring in Vlaamse Meesters-stijl. Samen vierden we de 10de verjaardag van Toerisme Vlaanderen in Italië.

Samenwerking met ARTE.IT voor Antwerpen Barok

Op 19 maart 2018 startte Toerisme Vlaanderen zijn campagne met het online platform Arte.it dat in Italië erg gesmaakt wordt bij kunst- en erfgoedliefhebbers. Samen met dit platform brengt Toerisme Vlaanderen Vlaamse Meesters en meer specifiek het Antwerpen Barok-programma gedurende 3 weken (2 weken in maart en een week in september) onder de aandacht. Via het online platform wilden we de Italiaanse ‘art lover’ verleiden tot een trip naar Antwerpen en een bezoek aan één of meerdere evenementen van het stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’ dat in juni 2018 van start ging.

De eerste golf werd alvast positief geëvalueerd en scoorde als beste campagne bij Arte.it in de laatste 12 maanden op vlak van aantal lezers en gemiddelde tijd op de website. We bereikten bijna 6 000 page views waarbij voornamelijk de artikels rond Michaelina Wautier en Rubens het beste scoorden.

Joint-promotion met Musement

Sinds februari 2018 werkt Toerisme Vlaanderen actief samen met het online cultuur- en ticketing platform Musement, internationaal gekend bij kunstliefhebbers en city trippers. Vanaf midden februari werd de verkoop van de Antwerp Festival Baroque Card actief gepromoot op deze community om de Italiaanse bezoeker ertoe te bewegen op een voordelige manier het stadsfestival te ontdekken en naar Antwerpen te komen. Musement zelf leverde via zijn eigen kanalen (social, nieuwsbrieven,...) ook de nodige inspanningen om deze specifieke cultuurminnende doelgroep te bereiken.